Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 12:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 mei 2009 6:16 pm 

Geregistreerd: do 09 okt 2008 8:16 am
Berichten: 13
Ik blijf in verwarring over de verplichte looptijd van uitkering van het bankspaarpensioen na je 65ste. Zelfs de bank weet het niet. Ik maak uit de diverse websites op dat het minimaal 20 jaar is na je 65ste. De Rabobank kon mij geen uitsluitsel geven. Wie wel?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 30 mei 2009 9:02 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 03 dec 2007 3:13 pm
Berichten: 208
Ik denk dat je 2 zaken door elkaar haalt.

Je kunt banksparen voor 2 doeleinden:
1 aflossing voor je hypotheek
2 als levensloopregeling, voor extra vrije tijd, om eerder te stoppen met werken, om een pensioengat te dichten, of om eerder met pensioen te kunnen.

Je verwijst naar pensioendoelstelling, dus naar de 2e optie, levensloopregeling. In dit geval is geen minimum termijn van toepassing en kun je tot maximaal 210% van je laatste salaris bruto sparen, die bij uitkering wel belast zal worden tegen de dan voor je geldende percentage.

Ik zelf spaar ook voor optie 2 bij MN services tegegen vast percentage (2009 4.5%) als vervroegd of aanvulling op pensioen in de verwachting dat ik dan in een lagere tarief zit en nu deze inleg van het bruto salaris af kan treffen en tevens het rendement vrij is van de VRH. Hier staat wel tegenover dat zowel het ingelegde spaarbedrag als het rendement bij uitkering belast zullen worden tegen het dan gelden belastingtarief in je eigen situratie.

De 20 jaar bij Banksparen speelt alleen een rol als je banksparen gebruikt voor aflossing van je hypotheek volgens mij en is de 1:10 regeling van toepassing van inleg in enig jaar mag niet meer zijn dan 10x de inleg in enig ander jaar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2009 12:22 am 
Stuiver

Geregistreerd: wo 13 aug 2008 8:04 pm
Berichten: 75
Harry schreef:
Ik denk dat je 2 zaken door elkaar haalt.

Je kunt banksparen voor 2 doeleinden:
1 aflossing voor je hypotheek
2 als levensloopregeling, voor extra vrije tijd, om eerder te stoppen met werken, om een pensioengat te dichten, of om eerder met pensioen te kunnen.


De 20 jaar bij Banksparen speelt alleen een rol als je banksparen gebruikt voor aflossing van je hypotheek volgens mij en is de 1:10 regeling van toepassing van inleg in enig jaar mag niet meer zijn dan 10x de inleg in enig ander jaar.


Harry,

Jij haalt ook wat dingen door elkaar.

De levensloopregeling heeft niets met banksparen te maken. Deze regeling staat daar los van

Volgens de site http://www.banksparenkeuze.nl/banksparen-voor-pensioenuitkering.html gelden bij uitkeren de volgende voorwaarden:

Indien u start in of na het kalenderjaar waarin u 65 wordt (maar uiterlijk op 31 december van het jaar waarin u 70 wordt) is de minimale uitkeringsduur 5 jaar. U kunt verder zelf de gewenste uitkeringsduur bepalen, maar wettelijk is bepaald dat de hoogte van de jaarlijkse uitkering maximaal € 19.761,- is (bij een looptijd van minder dan 20 jaar).

Indien u start vóór het kalenderjaar waarin u 65 wordt, is de minimale uitkeringsduur 20 jaar, vermeerderd met het aantal jaren dat u bij de start jonger bent dan 65 jaar.

De financiële instelling zorgt voor de inhouding en afdracht van de verschuldigde loonbelasting en premies volksverzekeringen.

Bij overlijden komt de uitkering voor de resterende looptijd ten gunste van de erven. Dit is een groot verschil met de lijfrentes waarbij het opgebouwde vermogen bij overlijden ten gunste van de verzekeraars vervalt indien de nabestaande-uitkering niet is meeverzekerd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2009 12:29 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
devriesjande schreef:
Dit is een groot verschil met de lijfrentes waarbij het opgebouwde vermogen bij overlijden ten gunste van de verzekeraars vervalt indien de nabestaande-uitkering niet is meeverzekerd.

De ratten.
Ik snap gewoon niet dat iedereen dit altijd maar goed gevonden heeft.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2009 12:37 am 
Stuiver

Geregistreerd: wo 13 aug 2008 8:04 pm
Berichten: 75
Nog een aanvulling, vanaf de postbus 51 site:

Banksparen voor uw pensioen

Als u spaart voor uw pensioen, keert de bank het spaartegoed maandelijks of jaarlijks uit. Er zijn twee mogelijkheden:

* Als u jaarlijks meer dan 19.761 euro laat uitkeren, moet u minimaal twintig jaar lang geld uit laten keren om recht te hebben op het belastingvoordeel. Hierbij gaan de periodieke uitkeringen in tussen uw 65e en 70e .
* Als u jaarlijks minder dan 19.761 euro laat uitkeren, kunt u de periodieke uitkeringen verdelen over minstens vijf jaren die ingaan vanaf het jaar dat u 65 wordt. Als u de uitkering al voor uw 65e wilt laten ingaan, moet u het totale spaartegoed verdelen over 20 jaar plus het aantal jaren dat u jonger bent dan 65 jaar. Uw inleg is aftrekbaar van de belasting maar u betaalt wel belasting over het tegoed op het moment dat u het laat uitbetalen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2009 1:06 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Paul209 schreef:
devriesjande schreef:
Dit is een groot verschil met de lijfrentes waarbij het opgebouwde vermogen bij overlijden ten gunste van de verzekeraars vervalt indien de nabestaande-uitkering niet is meeverzekerd.

De ratten.
Ik snap gewoon niet dat iedereen dit altijd maar goed gevonden heeft.

Aan de nabestaande-verzekering hing ongetwijfeld dan ook een flink prijskaartje :?

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2009 10:30 am 

Geregistreerd: do 09 okt 2008 8:16 am
Berichten: 13
Bedankt voor jullie reacties. De Rabobank en ik hadden dus allebei een beetje gelijk. De Rabobank biedt een bankspaarpensioen aan in deposito. Bij een looptijd van minimaal 15 jaar is de rente 5%. Leuk dacht ik, maar ik dacht weer verkeerd. De 5% geldt alleen voor de inleggen in het eerste jaar, daarna krijg je weer een nieuw rentepercentage. Toch niet zo'n goed product denk ik.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2009 12:34 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Daats schreef:
Toch niet zo'n goed product denk ik.

Nadat je eenmaal een voorziening opgestart hebt bij een instelling, mag je altijd van bank/instelling wisselen als je dat zo uitkomt.
Mits de inleg niet vast zit in deposito's natuurlijk.
Shoppen en hoppen. I love it.
Uiteraard met inachtneming van http://www.spaarinformatie.nl/spaarwins ... ekenmodule

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2009 3:30 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 21 maart 2008 6:10 pm
Berichten: 173
Paul209 schreef:
De ratten.
Ik snap gewoon niet dat iedereen dit altijd maar goed gevonden heeft.


Helemaal niet rattig van ze, maar juist erg fijn voor mensen die geen erfgenamen hebben aan wie ze geld willen nalaten dat een nabestaandenverzekering niet standaard is opgenomen. Deze mensen krijgen namelijk een hogere uitkering bij leven.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2009 7:48 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
O.K, lijkenpikkers dan.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 09 jun 2009 3:23 pm 

Geregistreerd: ma 17 nov 2008 12:24 am
Berichten: 13
Paul209 schreef:
O.K, lijkenpikkers dan.


Bullshit. Iedereen schijnt te vergeten dat de lijfrenteverzekering een verzekering is. De verzekeraar verdient niet aan de overleden persoon, maar geeft het niet uitgekeerde gedeelte terug aan de verzekeringspool, waardoor de andere verzekerden in de pool een hogere uitkering krijgen.
Het is dus totaal een andere systeem dan een bankrekening.

_________________
Think rich to get rich


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 09 jun 2009 7:00 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Volgens mij hoeft een lijfrentepolis niet automatisch een levensverzekering in te houden.
Dat verzekeringsbedrijven en hun handlangers dat graag erbij verkopen is een ander verhaal.
Het fijne van banksparen is dat daar in principe helemaal geen sprake is van verzekeren.
Kan je ook niet zo snel in de verleiding komen. :mrgreen:

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 11 aug 2009 5:31 pm 

Geregistreerd: di 11 aug 2009 5:17 pm
Berichten: 3
Op dit laatste bericht wil ik even inhaken.

Ik heb de afgelopen tijd vaak op internet gezocht naar info over banksparen. En ik vind steeds hetzelfde standaard verhaal. Maar antwoord op een paar cruciale vragen mis ik nog altijd.

Zo heb ik ook begrepen dat het saldo dat je via banksparen voor je pensioen spaart, op je 65 (als het dan ingaat) in een lijfrentepolis wordt gestort/gestopt die x aantal jaar gaat uitbetalen.
Vraag is of ik dit correct heb begrepen?

Indien dat het geval is, wat gebeurt er als je op dat moment overlijd?

Verder vraag ik me af hoe het precies in zijn werk gaat als je voortijdig overlijdt. Over het saldo van je banksparen heb je op dat moment geen belasting betaald. Ik kan me voorstellen dat dit bij het pensioen van je nabestaanden komt of dat zij op dat moment een uitkering ineens krijgen en belasting betalen op dat moment.
In beide gevallen vraag ik me af hoe het met de kosten zit, bij voortzetting laat je het ws naar diverse banksparen rekeningen omzetten/overboeken, wat kost dat? En bij vrijval betaal je inkomsten belasting en/of succesierecht? Dat zou een dure aangelegenheid kunnen worden.
(ach ja, er blijft iig nog iets over).

Daarnaast zijn de banken allemaal black boxen. Ik kan bijna nergens op een website ontdekken hoeveel rente ze geven? wanneer dit aangepast wordt? hoe je kan overstappen? enz.

Iemand een gouden tip voor een website waar ik dit allemaal kan vinden?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 11 aug 2009 6:04 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
avelache schreef:
Ik kan bijna nergens op een website ontdekken hoeveel rente ze geven?

viewtopic.php?f=25&t=3291

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 11 aug 2009 7:49 pm 

Geregistreerd: di 11 aug 2009 5:17 pm
Berichten: 3
Dit is een mooi begin, maar zeker nog niet alle info.

dit zijn de tarieven die op dit moment gelden voor ..... 1 jaar?
Wat gebeurt er na dat jaar? Wat kost het per jaar om een bankspaarrekening te hebben bij de desbetreffende bank?
Wat kost het om over te stappen? (lijkt me gratis) en zo zijn er misschien nog een paar belangrijke zaken qua keuze voor de bank.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO