Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 4:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 15 sep 2013 1:48 pm 

Geregistreerd: zo 15 sep 2013 1:37 pm
Berichten: 1
Vorig jaar ben ik gestart als ZZP-er en heb mijn pensioen geregeld dmv banksparen. Na een redelijke voorlichting door een tussenpersoon heb een rekening laten openen. Nu ruim een jaar later twijfel ik aan de constructie.

In heb ruim negen duizend euro gestort tegen een jaarlijkse rente van 4,2%. De jaarlijkse beheerskosten bedragen € 180,- Daarnaast rekende ze € 495,- voor advies.

Rente opbrengst is € 378,-

Een simpele rekensom levert een lage rente opbrengst op.

Kun je het niet beter door middel van je FOR op een gewone depositorekening zetten? Of maak ik een denkfout?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 sep 2013 3:58 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
Advies blijkft persoonlijk.

....Daarnaast rekende ze € 495,- voor advies.

Lijkt me een idioot hoog bedrag. Zelf informatie inwinnen kost alleen tijd en is vaak veel beter.

... tegen een jaarlijkse rente van 4,2%. De jaarlijkse beheerskosten bedragen € 180,-

Klinkt redelijk...... jaarlijkse kosten ? Is dat ook voor die adviseur cq tussenpersoon?
Ik vind het allemaal hoge kosten... en dan met de onbetrouwbare overheid. Wie weet wat ze nog allemaal verzinnen en wat de belastingen gaan doen.

Je mag je afvragen of het niet handiger is alles gewoon in langlopende of een mix van deposito's te stoppen en het zelf bij te houden. Dan betaal je wel VRH maar is het uiteindelijk geld dat je vrij kunt besteden. Ik ben 20 jaar geleden al vrij snel gestopt met koopsompolissen en als ik nu zie hoe die paar die ik heb uiteindelijk uitpakken ben ik daar alleen maar blij om.

De rente zal in de komende jaren toch echt weer omhoog moeten. De lange rente doet dat al.
Echter blijft e.e.a. erg afhankelijk van je persoonlijke situatie. Wat is wijsheid?

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 sep 2013 6:21 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Ik heb in 2012 bij SNS banksparen geopend en toen hoefde je nog geen advieskosten te betalen, want anders had ik het waarschijnlijk niet gedaan. Ook die beheerskosten komen me onbekend voor, tenzij ze ergens in de koers zijn berekend, maar als het om puur sparen gaat, lijkt dit me onnodig duur.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 sep 2013 11:54 am 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1203
henrid schreef:
Ik heb in 2012 bij SNS banksparen geopend en toen hoefde je nog geen advieskosten te betalen, want anders had ik het waarschijnlijk niet gedaan. Ook die beheerskosten komen me onbekend voor, tenzij ze ergens in de koers zijn berekend, maar als het om puur sparen gaat, lijkt dit me onnodig duur.

De kosten moeten met de nieuwe wetgeving hopelijk transparanter zijn geworden. De nu in rekening gebrachte advies en beheerkosten werden vroeger versleuteld in de rente die je kreeg bij Banksparen.

Ik heb begin dit jaar een gesprek gehad bij Abn Amro Bank , daar kun je ook kiezen zonder advieskosten zelf een bankspaarproduct af te sluiten, de beheer / administratiekosten blijf je altijd houden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 sep 2013 12:16 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
Overigens kan een niet onbelangrijk criterium om een spaarvorm te nemen waarover je bij uitkering inkomstenbelasting betaald het aantal en soort aftrekposten dat je (dan en nu) hebt.
Als je dan b.v. nog een hypotheek hebt zo je geen aftrek meer krijgen op "(eigen)spaargeld" maar wel op een uitkering uit banksparen.
Echter kan het ook zijn dat je juist door deze voorziening nu minder aftrek krijgt als je rond de/een tariefgrens zit met je inkomen...

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 sep 2013 12:31 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
@Martijn
De rentes zijn sinds die zogenaamde extra transparante kosten echt niet gestegen hoor. En van beheerkosten lees ik ook nergens, dus hoe transparant noem je dat. Volgens mij hebben banken die wetgeving prima gebruikt om klanten nog verder uit te zuigen en winsten verder op te schroeven. Ik geloof er helemaal niets van dat het goed voor de klant uitpakt, en de producten zijn alleen maar weer ondoorzichtiger geworden met diversiteit aan tarieven. Gewoon één rente-percentage vergelijken, dat is pas transparant!!! Ik kan me kwaad maken over dit soort altijd weer verkeerd uitpakkende initiatieven.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO