Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 11:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 21 jun 2008 5:37 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Rare vraag, maar volgens mij bestaat er helemaal geen groenspaarrekening.

Je kan met belastingvoordeel groen beleggen, en je kan (zonder belastingvoordeel!) groen sparen. Maar ik heb nog nergens een groenspaarrekening kunnen ontdekken die ook onder het groene belastingregime valt!

Als je bijv. googlet op groensparen, kom je op algemen verhalen dat je met belastingvoordeel kan sparen, maar naar mijn idee bestaat het dus niet.

Weet iemand hier meer van?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 21 jun 2008 5:46 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
http://www.spaarinformatie.nl/sparen/rekeningen/info/140-Rabobank_Rabo_GroenSparen

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 21 jun 2008 7:01 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Doboy schreef:


Dank je! Staat dus wel op deze site.... de Rabobank wil deze rekening niet kennen, op hun site kan ik er niets over terugvinden. Nou ja niet erg, ik heb toch iets tegen de Rabobank.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 jun 2008 7:42 pm 
Stuiver

Geregistreerd: do 14 feb 2008 6:54 am
Berichten: 73
groentje schreef:
Rare vraag, maar volgens mij bestaat er helemaal geen groenspaarrekening.

Je kan met belastingvoordeel groen beleggen, en je kan (zonder belastingvoordeel!) groen sparen. Maar ik heb nog nergens een groenspaarrekening kunnen ontdekken die ook onder het groene belastingregime valt!

Als je bijv. googlet op groensparen, kom je op algemen verhalen dat je met belastingvoordeel kan sparen, maar naar mijn idee bestaat het dus niet.

Weet iemand hier meer van?


Voor zover ik het allemaal begrepen heb, (het is nog een hele kunst om daar achter te komen :wink: ) heeft "groensparen" niets te maken met deze regeling, waar jij op doelt. Net zoals "duurzaam beleggen" dat er ook niets mee te maken heeft. Sleutelwoorden zijn hier, groencertificaten, en groenbeleggen. Om het nog wat ingewikkelder te maken: "groencertificaten" heeft ook nog een dubbele betekenis, want het is ook een benaming voor bepaalde rechten op produktie van groene energie.

Dit heb ik van het internet geplukt:

Groencertificaten
Naast spaarrekeningen en deposito's zijn er ook groencertificaten. Deze certificaten maken gebruik van de fiscale vrijstelling voor groenfondsen. Het geld dat via de certificaten wordt gespaard, wordt uitsluitend geïnvesteerd in door de overheid goedgekeurde groenprojecten. De rente die op de certificaten wordt ontvangen is onbeperkt belastingvrij. Groencertificaten hebben een vaste looptijd en een vaste rente. In het algemeen geldt hoe langer de looptijd hoe hoger de rentevergoeding.

Enkele banken waar je duurzaam kan sparen zijn:
ASN Bank
Triodos Bank

Heb je veel vermogen waarover je belasting verschuldigd bent? Dan is er de mogelijkheid om vermogenbelasting te besparen.
Dit kan je doen door een deel van je geld weg te zetten in vrijgestelde beleggingen. Beleggingen in erkende groene of sociaal-ethische projecten zijn per fiscaal partner tot € 53.421 vrijgesteld. Dit geldt ook voor culturele beleggingen en durfkapitaal. Zo hoef je dan geen 1,2% rendementsheffing te betalen en kun je samen met je partner tot € 1.250 aan vermogensbelasting besparen.
Bovenop de eerder genoemde beleggingen heb je ook nog recht op een extra heffingskorting van 1,3%.
Op de site van het ministerie van Financiën kan je nakijken welke fondsen erkend zijn. Hiervoor kan je ook de belastingtelefoon bellen: 0800 0543.


Voor groen beleggen zou je hier eens kunnen kijken:
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=8351#2

Site van het ministerie van financien zul je zelf wel kunnen vinden.

Hier is ook nog wel iets te vinden:
http://www.capitalconsult.nl/id314.htm

Succes!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 jun 2008 10:45 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Procent schreef:
Deze certificaten maken gebruik van de fiscale vrijstelling voor groenfondsen. De rente die op de certificaten wordt ontvangen is onbeperkt belastingvrij.

Heb je veel vermogen waarover je belasting verschuldigd bent? Dan is er de mogelijkheid om vermogenbelasting te besparen.
Dit kan je doen door een deel van je geld weg te zetten in vrijgestelde beleggingen.
Alle rente is tegenwoordig toch onbeperkt belastingvrij......? VRB is onafhankelijk van je (echte) rendement, maar gekoppeld aan de hoogte van je (niet vrijgestelde) vermogen.
Ik vind deze tekst wat dubieus.....!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 jun 2008 11:04 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Maar het klopt wel.............

De beleggingen worden niet meegeteld in het vermogen, en er wordt zelfs een bonus gegeven van 1,3% dus de fiscale meerwaarde bedraagt 2,5%.

Jammer dat ook hier de aanbieders van produkten het echte voordeel naar zichzelf toe trekken want het totale rendement zal niet boven 4,5% uitkomen, dus spectaculair is het allemaal niet.
Of je moet uit zuivere principiele overwegingen hierin gaan zitten, een goed gevoel is ook wat waard 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 jun 2008 11:15 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
obligataire schreef:
Jammer dat ook hier de aanbieders van produkten het echte voordeel naar zichzelf toe trekken want het totale rendement zal niet boven 4,5% uitkomen, dus spectaculair is het allemaal niet.
Of je moet uit zuivere principiele overwegingen hierin gaan zitten, een goed gevoel is ook wat waard 8)
Daar heb je wel een (ergerlijk) punt te pakken...! Banken doen het zeker niet voor hun goeie gevoel en speculeren op dat van hun klanten zodat zij er zelf extra aan kunnen verdienen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 jun 2008 7:50 pm 
Stuiver

Geregistreerd: do 14 feb 2008 6:54 am
Berichten: 73
Blikoortje schreef:
Procent schreef:
Deze certificaten maken gebruik van de fiscale vrijstelling voor groenfondsen. De rente die op de certificaten wordt ontvangen is onbeperkt belastingvrij.

Heb je veel vermogen waarover je belasting verschuldigd bent? Dan is er de mogelijkheid om vermogenbelasting te besparen.
Dit kan je doen door een deel van je geld weg te zetten in vrijgestelde beleggingen.
Alle rente is tegenwoordig toch onbeperkt belastingvrij......? VRB is onafhankelijk van je (echte) rendement, maar gekoppeld aan de hoogte van je (niet vrijgestelde) vermogen.
Ik vind deze tekst wat dubieus.....!


Dat is wel een beetje zo........ze zeggen iets wat al bekend is. Enige reden zou kunnen zijn, dat dit iets anders is dan sparen of beleggen, met totaal andere regels, en dit wordt gezegd, enigszins ten overvloede, omdat mensen eventueel zouden kunnen denken dat hier de rente inkomen is......ik houd het er maar op dat ze heel volledig wilden zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 jun 2008 10:31 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Rabo GroenSparen

Rabo GroenSparen is in de Nederlandse markt de eerste spaarrekening die fiscale vrijstellingen geniet op het gebied van maatschappelijke beleggingen. Alle stortingen zijn een jaar lang geblokkeerd voor opname.

Per Rabobank is een gelimiteerd aantal GroenSpaarrekeningen beschikbaar. Door de beperkte beschikbaarheid wordt het product voorlopig gepositioneerd voor Private Banking klanten die tevens lid zijn van de Rabobank.

Bron:http://www.duurzaamdenhaag.nl/a/doc.asp?docid=109

De voorwaarden kloppen niet helemaal met wat op spaarinformatie.nl is vermeld,

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re:
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 1:12 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Doboy schreef:
Rabo GroenSparen is in de Nederlandse markt de eerste spaarrekening die fiscale vrijstellingen geniet op het gebied van maatschappelijke beleggingen.

Voor zover ik weet tot op dit moment ook de enige spaarrekening. Het is me een raadsel waarom er niet meer van zulke rekeningen bestaan. Het zou volgens mij een gat in de markt zijn (met extra 2,5% rendement).
Ik verwonder me er ook over dat ASN Bank, volgens mij (met Triodos) toch de duurzame bank bij uitstek geen 'duurzame' spaarrekeningen heeft, in elk geval geen rekening met het bijbehorende fiscale voordeel. In elk geval is ASN in de ogen van de fiscus geen duurzame bank, want de fiscus is niet bereid om aan de meeste van de ASN producten de duurzame status te geven.
De overheid zegt aan de ene kant duurzaam sparen en beleggen te willen stimuleren, maar in de praktijk wordt het bijna onmogelijk gemaakt, want de mogelijkheden zijn er vrijwel niet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2009 9:03 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 10 sep 2008 11:51 am
Berichten: 106
Is er iemand die al andere groenspaarrekening heeft ondekt?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2009 9:10 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Ik denk niet dat die bestaat, dus eentje zonder voorwaarden wat opname betreft, want dan zou je rond oud-en-nieuw tijdelijk even een groot bedrag kunnen stallen en zo belasting ontwijken. Tot voor kort kon dat bij ASN bank met 2 beleggingsfondsen, maar sinds 1 november staat je inleg daar ook voor 6 maanden vast.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 9:23 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
M. Oney schreef:
Is er iemand die al andere groenspaarrekening heeft ondekt?


Min of meer.
Via SNS spaarmix kun je kostenloos beleggen in sns en asn fondsen. ASN novib fonds bied 2.5% fiscaal voordeel en haalde vorig jaar een rendement van ca 4.5%. Samen dus 7.0%.
Nadeel: Gekochte deelneming moet je minstens 6 maanden houden en bij opname uit de spaarmix betaal je 1% opname kosten. Maar als je van plan bent om je geld hier bv 4 jaar te laten staan, zou je een rendement van ca 6.75% kunnen maken..... Of meer of minder......


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 9:41 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Jawel, groen beleggen is het probleem niet. Maar groen sparen vind je dus vrijwel nergens.

Ik verbaas me erover dat allerlei instanties in voorlichtingsartikeltjes de lezer adviseren om groen te gaan sparen terwijl dat in de praktijk dus gewoon niet kan (want ook die groene raborekening is maar voor een beperkt aantal mensen, op hun site is 'ie ook bijna net zo geheim als vroeger de Toprekening van de Postbank).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 27 feb 2009 10:58 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Ik noem dit sparen en niet beleggen omdat er niet of nauwelijks koersrisico is. De koersen zijn over iedere periode van 2 maanden gestegen. Zelfs over 23 van de 24 maanden. Zie grafiek
http://tinyurl.com/4o7s9d

OK Juridisch is het (obligatie-)beleggen, maar praktisch is het sparen. Koersen veranderen alleen per de 15e vd maand. Als je op de 20e koopt of verkoopt weet je de precies de juiste koers zonder verrassingen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO