Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 9:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2012 11:53 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Een paar maanden geleden had ik Triodos Fair share fund aangekocht. Dit omdat o.a. dit fonds onder de VRH valt (ook in 2013 en verder). Wat zie ik tot mijn verbazing vandaag? Vanaf 2013 is dit een normaal beleggingsfonds....
Daarnaast zie ik dat groen beleggen/sparen niet onder de 1,2% VRH valt en daarnaast extra "geniet" van een 0,7% extra "rendement" (wat eigenlijk zou vervallen in 2014).

Wat wil de overheid nou? Ik word een beetje moedeloos van deze plotselingen veranderingen. Het schept verwarring en kost onnodig extra geld. Straks weer een verandering in 2015?

-Geen VRH vrijstelling voor groen fondsen?
-Waarde eigen huis valt ook onder VRH?
-Geen " inflatie" correctie VRH-voet?
-Hoge VRH belasting?
-etc., etc.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012 6:32 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Met dank aan D66, Groenlinks, VVD, CDA en CU. De Kunduz-coalitie.

Hier is op SI al vaker over geklaagd sinds deze voorstellen eind mei bekend zijn geworden.
E.e.a. is begin Juli al door de 1e kamer bekrachtigd dus het gaat door tenzij een nieuw kabinet de plannen weer veranderd.
Maar daar zou ik niet te hard op rekenen....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012 6:50 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
En ja Piggy, van mij mogen ze het eigen huis naar Box3 brengen. En wel met een gelijktijdige vrijstelling van 250.000 euro, de gemiddelde waarde van een huis in NL. Ook als je een goedkoper huis hebt. En voor huurwoningen mag de woningwaarde worden vastgesteld op 300 keer de maandhuur. Een negatieve Box3 belasting wordt mogelijk en deze kan verrekend worden met Box1. Kunnen we dus ook de huursubsidie afschaffen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012 7:55 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
@piggy: Dit was maanden geleden al bekend en op dit forum is er redelijk aandacht aan geschonken, i.t.t. de media waar de slapende mens naar kijkt, en die komen er in 2014 pas achter bij het invullen van de belasting over 2013. Men heeft het afschaffen van fiscale voordelen voor aantrekkelijke fondsen heel sneaky afgeschaft, door heel enthousiast te roepen dat er iets van fiscaal voordeel voor het rendementsloze groensparen bewaard bleef. En ik heb ook niet het gevoel dat de politieke partijen die straks gaan winnen, hier ook maar iets aan zullen veranderen. Het is een relatief kleine maatregel, waarmee je het vertrouwen van veel mensen in de politiek nog verder ondermijnt. Het is triest maar waar, dit is Nederland annu nu.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Laatst bijgewerkt door henrid op di 31 jul 2012 12:03 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012 8:48 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Het toont ook maar weer aan hoe lastig het is om te beleggen in producten die het vooral moeten hebben van de fiscale regelgeving. Wat vandaag aantrekkelijk lijkt kan morgen alweer achterhaald zijn. Ik doe er daarom consequent niet aan mee.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012 9:03 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
henrid schreef:
@piggy: Dit was maanden geleden al bekend en op dit forum is er redelijk aandacht aan geschonken

Dat weet ik, ik heb het gevolgt. Echter ten tijde dat ik een Triodos Fair share fund opende had men nog "recht" op de vrijstelling van de VRH (ook na 2013). Echter sinds kort heeft de regering besloten dit te veranderen en krijgt men geen vrijstelling meer. Wees dan eerlijk en doe dit meteen bij invoering hiervan en wijzing dit niet nogmaals.

Stel dat ik nu kies voor groene beleggingen waar je wel vrijstelling van VRH krijgt (en 0,7% extra rendement). Dit kan ook zo maar plotseling onaangekondigd wijzigen.
En dan wordt mijn lange termijn visie opnieuw om zeep geholpen.

Verder zullen denk ik veel mensen zijn die hun geld weghalen bij de Triodos Share Fund en vergelijkbare fondsen bij andere banken. Dit zorgt dan voor problemen voor het fonds, ze zullen geen leningen meer kunnen verstrekken aan de mensen in de 3e wereld landen. Je helpt mensen in die landen door in dit fonds te beleggen. Ik denk zelf dat dit beter werkt dan de ontwikkelingshulp die de overheid aan 3e wereld landen geeft. Deze fondsen beheren het geld goed en men wil rendement behalen, daarnaast helpt het de mensen in die landen om hun zaakje op te bouwen. Corruptie zal minimaal zijn. Bij ontwikkelingshulp moet je maar afwachten hoe alles gaat lopen, hier zal het corruptiepercentage duidelijk aanwezig zijn (verdwenen geld, te hoge prijzen voor diensten/goederen).

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012 9:12 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
obligataire schreef:
Het toont ook maar weer aan hoe lastig het is om te beleggen in producten die het vooral moeten hebben van de fiscale regelgeving. Wat vandaag aantrekkelijk lijkt kan morgen alweer achterhaald zijn. Ik doe er daarom consequent niet aan mee.

Vergeet je niet dat alle vermogen wat je hebt onder de fiscale regelgeving valt? Bij groen beleggen heb je een belasting voordeel, maar dat heb je ook bij hypotheken.
Daarnaast moet je ook belasting betalen als je boven de VRH voet zit en er zijn mogelijkheden waarbij je geen VRH hoeft te betalen (kunst, consumptie, etc.).
Daarnaast is de VRH belasting nu nog 1,2% welke SP graag wil verhogen. En vergeet ook niet de BTW verhoging van 19 naar 21%.

Voor 2001 ging ik uit van het oude fiscale regelgeving: indien men meer dan 1000 gulden rente ontvangt dient men hierover belasting te betalen (en ook 1000 gulden aan dividend). Ik dus ervoor zorgen dat ik flink ging beleggen om de 1000 gulden aan rente te voorkomen. En toen in 2001 kwam plotseling de VRH. Weg lange termijn visie.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012 9:56 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Precies, bij ING kun je wel 2,5% op een 10-jaar groen deposito krijgen en samen met het fiscale voordeel zit je dan aan 4,4%. Maar er is nul komma nul garantie dat die 1,9% de 10 jaar in stand blijft. Misschien zelfs nog niet één jaar, dat blijkt wel. Wie is er dan nu nog te vinden die zijn geld 10 jaar vast gaat zetten en gaat gokken op een betrouwbare overheid? M.a.w. de Kunduz-partijen hebben het groen beleggen zelf onaantrekkelijk gemaakt. Dan hadden ze beter de oude regeling van 2010 in stand kunnen houden.
En met het afschaffen van de fiscale voordelen op Soc.Ethisch en Cultuur haalt de overheid maar 4 miljoen aan extra belastingen binnen. Een schijntje. De beveiliging van Gers Pardoel kost nog meer. Wie??? Precies!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012 10:34 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Piggy schreef:
Vergeet je niet dat alle vermogen wat je hebt onder de fiscale regelgeving valt? Bij groen beleggen heb je een belasting voordeel, maar dat heb je ook bij hypotheken.

Daarom ben ik ook fors bezig (geweest) met het aflossen op de hypotheek.

Het klinkt misschien raar, maar als je onder het zwaarste fiscale regime valt (de 1,2% VRH), dan kunnen ze je ook niets meer afpakken. Dat past beter in een lange termijn visie. Want je noemt zelf allerlei voorbeelden van fiscale voordeeltjes die inmiddels zijn afgeschaft.

Overigens vind ik de VRH niet ongunstig. Ik betaalde vóór 2011 véél meer belasting over inkomsten en vermogen dan nu.
Maar goed, ik zit nog steeds rond 4,8% op mijn spaargeld (gewogen gemiddeld!), al daalt dat wel de laatste tijd.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012 12:09 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Piggy schreef:
Daarnaast is de VRH belasting nu nog 1,2% welke SP graag wil verhogen. En vergeet ook niet de BTW verhoging van 19 naar 21%.
Die laatste gaat de SP terugdraaien als je ze mag geloven.
obligataire schreef:
Overigens vind ik de VRH niet ongunstig. Ik betaalde vóór 2011 véél meer belasting over inkomsten en vermogen dan nu.
Maar goed, ik zit nog steeds rond 4,8% op mijn spaargeld (gewogen gemiddeld!), al daalt dat wel de laatste tijd.
Helaas zal dit gaan veranderen, als er weer belasting over je winst i.p.v. vermogen betaald moet worden (SP) en daar zit je dan weer met je zorgvuldig gekozen deposito's.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012 12:13 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Zolang de SP niet gaat regeren hebben we daar geen last van....... en dat zie ik niet gauw gebeuren. Overigens zal de crisis betaald gaan worden door de burger, op welke manier dan ook. Ik zie het allemaal wel op ons af komen na september, je kunt niet nu al met alles rekening houden.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012 12:33 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
obligataire schreef:
Zolang de SP niet gaat regeren hebben we daar geen last van....... en dat zie ik niet gauw gebeuren. Overigens zal de crisis betaald gaan worden door de burger, op welke manier dan ook. Ik zie het allemaal wel op ons af komen na september, je kunt niet nu al met alles rekening houden.


Nou,dat weet ik zo net nog niet: Volgens mij zijn er meer domme dan pientere mensen... :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012 1:01 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
ger schreef:
Volgens mij zijn er meer domme dan pientere mensen... :lol:


Kiezers worden keer op keer teleurgesteld in de politiek.....telkens weer lopen ze massaal achter een gladde mooiprater aan, of die nu Marijnissen, Fortuyn, Roemer of Wilders heet. De mooipraters kunnen het ook niet waarmaken, waarna er weer een andere mooiprater volgt (nu heet die Roemer)........ik geloof niet dat mensen nu ineens allemaal radicaal links zijn geworden, ze stemmen met hetzelfde gemak uiterst links als uiterst rechts, de meesten weten niet eens wat die begrippen betekenen 8)

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012 1:17 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Volgens mij wordt de verhouding arm/rijk steeds groter, dus dan treedt er vanzelf een verschuiving op. Velen zitten de linkse partijen te verfoeilijken, maar die schaarse keren dat ze aan de macht zijn geweest, ging het economisch in ieder geval beter dan met rechts. Ik denk ook dat uiterst links en uiterst rechts dichtbij elkaar zijn komen te liggen, net als haat en liefde:-) Maar ik ken genoeg gladde mooipraters van regerende partijen waar ik kotsneigingen van krijg en die ons land willens en wetens naar de afgrond helpen, puur voor eigen gewin, en die alles wat groen is afbreken, om on-topic te blijven...

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012 3:52 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Maar ik ken genoeg gladde mooipraters van regerende partijen waar ik kotsneigingen van krijg en die ons land willens en wetens naar de afgrond helpen, puur voor eigen gewin, en die alles wat groen is afbreken, om on-topic te blijven...[/quote]

O ja, dus je bent er één van 'die' club.... :shock: :?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO