Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 2:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 7:19 am 
Site Admin

Zoals de meeste van jullie gemerkt hebben, kwam de lawine van bezoekers voor SpaarInformatie erg onverwacht. (Trouwens niet alleen voor SI, ook voor De Nederlandsche Bank)

Omdat veel bezoeker geïnteresseerd zijn in het wel en wee van SpaarInformatie, leggen we in deze post uit wat er precies gebeurd is.

We waren al langer van plan om het forum te upgraden, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het er gewoon niet van kwam. Afgelopen weekend hebben we de nieuwe versie van PHPBB helemaal uitgetest en hebben we de stappen voor het installeren en de migratie allemaal doorlopen op één na: het echt omschakelen naar het nieuwe forum. Op dinsdag gingen we aan de slag. Tijdens het migreren van de data moest het forum offline om te voorkomen dat we berichten zouden missen. Hierna konden we de DNS aanpassen (dat is de wegwijzer op internet naar een domeinnaam zoals forum.spaarinformatie.nl) en daar ging het dus mis. Het nieuwe forum kwam niet online, het oude reageerde niet meer. We kregen het advies van onze provider (Dreamhost) om een paar uur te wachten omdat een wijziging in DNS wel een tijdje kan duren. 's Morgens om 6 uur werkte het forum nog steeds niet. Toen kwamen we erachter dat bij het wijzigen van de DNS, de provider automatisch het oude forum over het nieuwe forum had gekopieerd omdat het automatisch bedieningspaneel ervan uit ging dat het een verplaatsing van het forum naar een andere user was. Op dat moment hadden we dus twee oude forums i.p.v. één nieuw forum. We zijn meteen aan de slag gegaan om de conversie opnieuw uit te voeren en op woensdag 7:30 was het nieuwe forum eindelijk online.

Op woensdag middag was het al lekker druk (en werd het forum al wat trager) maar woensdag avond ging het door door grote drukte helemaal mis. Ons account bij Dreamhost (een shared hosting) was niet berekend op zoveel bezoekers (ook wel het slashdot effect genoemd). We hebben toen plan B (wat er eigenlijk niet was) uit de kast gehaald. We wilde op termijn wel weg bij Dreamhost maar pas als we uit ons jasje zouden groeien. Nu moest dat dus versneld. We hebben een Virtual Private Server account geopend bij Linode. Het enige probleem: je moet daar alles zelf installeren en dat kost tijd. We hebben daar dus Linux, Apache, PHP en MySQL op geïnstalleerd en hebben het forum er op gezet. Hiervoor is het forum een tijdje offline geweest.
Ondertussen had ook Dreamhost actie ondernomen door het forum automatisch op een aparte server te zetten. Dat gaf ons wat ruimte om even de DNS verandering (daar waar het dinsdag fout ging) te testen en die test was succesvol. Ondertussen draait het forum nog steeds bij Dreamhost, maar wij hebben geen controle over de keuze op welke server. Het kan dus zomaar zijn dat vanavond de performance weer instort.

Omdat het forum nu klaarstaat op de Linode server, kunnen we als het vanavond weer fout gaat de definitieve overgang maken naar die server. Dit gebeurt weer door de DNS aan te passen en dan zal het waarschijnlijk wel een paar uur duren voordat alle DNS servers geupdate zijn en het forum weer bereikbaar is. Dit hebben we gisteren namelijk al uitgebreid getest.
Voordeel van Linode is dat we snel over kunnen schakelen naar een snellere server als dat nodig is en dat we ook de andere gebruikers niet in de weg zitten. Iets wat bij een shared hosting wel het geval is.

Het spreekt voor zich dat we de afgelopen dagen dus niet aan moderaten zijn toegekomen. We roepen dan ook iedereen op om alleen berichten te posten die er toe doen om zo vervuiling van het forum te voorkomen.

We verwachten niet dat dit nu het einde is van de veranderingen. We zullen de komende tijd nog heel wat moeten fine-tunen maar we proberen de overlast voor onze bezoekers tot een minimum te beperken. In ieder geval bedankt voor jullie positieve reacties en voor jullie geduld!

Ondertussen houden we natuurlijk http://www.SpaarInformatie.nl up-to-date zodat jullie nog steeds kunnen zien waar het spaargeld het meest opbrengt in deze onstuimige tijden. Let wel op, wij geven geen advies bij welke bank het geld het veiligst staat, dat is een keuze voor elke afzonderlijke spaarder.

Het SpaarInformatie Team

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 7:26 am 

Keurig antwoord. Mijn complimenten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:40 am 
Dubbeltje

cool, en lekker snel ook :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:05 pm 
Gulden

Mijn complimenten aan de "leiding". Ik ben erg onder de indruk!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 1:10 pm 
Dubbeltje

:idea: Informeer eens bij je domein host of zij mbt de change op de DNS record de TTL (time To Live) ruim van tevoren op 8 minuten kunnen zetten ipv de standaard 2 uur. Dan worden de wijzigingen veel sneller verwerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 5:41 pm 
Kwartje

Bedankt voor de uitgebreide toelichting op de conversie / migratie van het forum!

Ook mijn oprechte complimenten voor de moeite en tijd die jullie er tot dusver in hebben gestoken om het forum toch weer 'up and running' te houden (ook in deze woelige tijden :lol: )
Ik hoop dat het gaat lukken vanavond de server stabiel te houden en de datastromen /verzoeken aan te kunnen, anders zien we i.i.g. gauw een verbetering met de overstap op de nieuwe server :wink:

Succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 3:34 am 
Stuiver

Dank voor het informatieve beginbericht.
Hier zijn keien aan het werk.
Mijn complimenten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 31 okt 2008 10:52 pm 
Kwartje

Wat mij opvalt is dat het forum, ondanks dat het nu weer rustiger is, relatief lange tijd nodig heeft om te laden.

Een aantal maanden terug, voor de overbelasting, was e.e.a. relatief vlot en duurde het hooguit een seconde voordat de server reageerde en de opgevraagde pagina zichtbaar werd. Ik heb nu regelmatig dat ik een paar seconden moet wachten voordat er uberhaupt iets gebeurt.

Is er een reden voor deze 'traagheid' en is hier misschien iets aan te doen?
OF heeft de rest hier geen last van en is het een probleem aan mijn kant (alhoewel de rest van de sites die ik bezoek wel vlot is....)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 01 nov 2008 12:04 pm 
Stuiver

Een aantal maanden terug, voor de overbelasting, was e.e.a. relatief vlot en duurde het hooguit een seconde voordat de server reageerde en de opgevraagde pagina zichtbaar werd. Ik heb nu regelmatig dat ik een paar seconden moet wachten voordat er uberhaupt iets gebeurt.

Ja ook bij mij is het nu trager

Met vr gr

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 01 nov 2008 6:01 pm 
Daalder

Grappig, bij mij is het forum weer net zo snel als vanouds.
Firefox 2.0.0.17 op Windows Xp.

Er zijn natuurlijk wat meer opties, en checks vanwege de nieuwe versie forum-software, bijvoorbeeld als je een bericht schrijft, wordt voordat deze definitief geplaatst wordt een check gedaan of er in de tussentijd niet een nieuw bericht bij is gekomen.
Maar meer dan een seconde kan dat niet duren.

Misschien eens een kleine cleanup van de computer en internet cache ?
Elke week je systeemschijf (meestal C:) defragmenteren helpt ook.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 01 nov 2008 6:09 pm 
Kwartje

Ligt het niet aan Karel.

Ik werk met een systeem wat (gelukkig) niks te maken heeft met Windows en niet vervuilt en niet traag is, zelfs niet fragmenteert... :-)
Voor w.b. cache, cookies etc..., heeft geen invloed, maar wordt hier ook niet bewaard.

Ligt OF aan internetverbinding, maar merk geen verschil bij andere sites, OF aan spaarinformatie forum.

Conclusie; de laatste ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 15 dec 2008 10:16 pm 
Daalder

Wat was er vandaag aan de hand??? :shock:
Niet on line?? :shock:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 15 dec 2008 10:21 pm 
Kwartje

ger schreef:

hebben we last van de krediet crisis ??? :D
je zou bijna denken dat ........ :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 15 dec 2008 10:33 pm 
Site Admin

ger schreef:

Het was een groot probleem bij onze provider. Vele sites (waaronder www.SpaarInformatie.nl) zijn getroffen. De problemen lijken nu opgelost te zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 12:49 am 
Dubbeltje

Niks gehoord in het nieuws over een storing. Hopelijk was dit het voorlopig want een dag zonder spaarinfo is niet leuk :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]