Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 2:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2009 10:40 am 

Geregistreerd: vr 20 feb 2009 10:16 am
Berichten: 11
Mijn naam is Janny, aangenaam.
Gisteren heb ik dit forum ontdekt en heb eens een poosje rondgeneusd en doorgelezen en... ja... wel interessant.
Tot een aantal jaren, 4, 5, geleden was ik nogal bang voor wat betreft het "parkeren" van mijn spaargeld. Maar door goede raad van een (vermogende) meneer bij wie ik al jaren werk heb ik het (deposito)sparen ontdekt en er een "sport" van gemaakt. Toen snél een paar beleggingsspaarrekeningen afgekocht. 10, 12 Jaar betaald, niets verloren, maar ook niets verdiend, dus net op tijd! :lol:
'Doe nooit "enge" dingen zoals beleggen met je geld' zegt hij 'wanneer je er niet in thuis bent en niet-vermogend bent maar máák rente!' :)
Sindsdien heb ik een nieuwe hobby!
Daarom trok mij dit forum ook zo. Om te kunnen delen in jullie ervaringen.
Wij zijn níet-vermogend, één-kostwinner, wonen in een gewoon huurhuisje, dus is spaargeld voor ons voor later belangrijk! (AOW-gat!) Ik ben ouderwets en wil graag in nood ook mijn kinderen kunnen helpen.
Dit was het in het kort. Aangenaam.
Overigens heb ik enkele deposito's bij Fortis, DSB en NIBC. En ben druk bezig alles te verhuizen naar NIBC voor de 5e van de volgende maand. En ik verspreid de bedragen zo dat er om de maand wel iets uitgekeerd wordt en ik er nooit zonder zit in geval van nood.
Maar...
is het verstandig om nu radicaal te kiezen voor NIBC?
Tot nu toe gaat het er goed, gaat alles naar wens, zijn ze vlot, correct en duidelijk.
HG
Janny


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2009 11:27 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 16 mei 2008 10:02 pm
Berichten: 232
Allereerst welkom op dit forum.
Persoonlijk vind ik het zeer onverstandig om al je geld bij 1 bank onder te brengen. Indien de bank omvalt krijg je slechts het bedrag van het depositogarantiestelsel terug en daarnaast kun je een tijd niet over je geld beschikken. Zelf heb ik mijn geld verspreid over NIBC, Credit Europe Bank, Amsterdam Trade Bank en Money You. Puur uit oogpunt van risicospreiding. Ook zou ik niet alles in deposito's stoppen, want stel dat je onverwacht geld nodig hebt?
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik denk dat de meeste forumlezers mijn standpunt delen. Anders hoor ik het graag ;-)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2009 11:43 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
In principe KAN je alles in deposito's stoppen, zolang je er voor zorgt dat er iedere week/maand geld vrij valt. Daar ben je wel even mee bezig om dat voor elkaar te krijgen natuurlijk.

Zorg er i.i.g. voor dat je in deze tijden gedekt blijft door het (oude) garantie stelsel, dus blijf onder de 40k per persoon per bank. Mocht er dan wat gebeuren ben je i.i.g. voor het grootste deel gedekt.
Wil je volledige dekking blijf dan onder de 18.750 per persoon per bank, dan valt ook de volledige rente onder de garantie.

Blijf je hoe dan ook onder die 20.000 grens per persoon, net zoals ik beginnend spaarder enzo dan kan het nog geen kwaad om voor extra zekerheid en toekomstige speel ruimte e.a. wat te spreiden over 3/4 banken.
Wij hebben 5! Banken :) voor verschillende doeleinden ingericht.
Zo sparen we elke maand 2 x 250 euro op een maandspaar bij de Ohra (5%, niet slecht), de een gebruiken we als 'buffer' rekening waar we weer geld vanaf halen wanneer nodig. De ander gaat elke 2.500 tot 3.000 (net wanneer ik de tijd er voor acht) naar een deposito om wat hogere rente te vangen voor de ECHT grote uitgaven. (Huis/auto/keuken etc)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2009 12:09 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Amsterdam Trade Bank (ATbank) biedt deposito's tot 60 maanden. Prima rentevergoeding en maandelijkse uitbetaling van het volle percentage. Zeer zeker te overwegen.
Er zijn meer banken die zo werken, maar die berekenen daarvoor in de regel een korting op het nominale rentepercentage.
En, zoals Namliam al adviseert, óók al blijf je onder de grens van het garantiestelsel, spreiding van je spaargeld over meer dan één bank is verstandig als je het risico wilt beperken een tijdje zonder geld te zitten ingeval van faillissement.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2009 12:52 pm 

Geregistreerd: vr 20 feb 2009 10:16 am
Berichten: 11
:D Hallo! Dankje. Leuk! Reacties! :lol:
Hó stop! Niet té hard van stapel lopen hoor! Wij horen nog niet bij de échte "grote jongens" op spaargebied, maar wel ga ik het steeds "leuker" vinden. Ik ben dan wel een échte adhd-er (jaja, "gediplomeerd") maar dit gaat zelfs míj te snel!
En vanzelfsprekend zorg ik altijd dat er iets vrij opneembaar is in geval dat... wasmachine, koelkast, kachel (ja wij hebben nog gewoon kachels) familiebezoek buitenland, auto enzovoort. En zo lang mogelijk lekker leven vanzelf! :mrgreen:
Voorlopig vind ik het al prima wanneer er iedere 2 maanden weer iets vrij komt waarover ik dan weer een nieuwe beslissing kan nemen.
En daarvoor heb ik nu jullie! :wink: voor advies!
groet,
Janny


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2009 3:07 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 mei 2008 8:18 pm
Berichten: 172
Janny welkom! Gewoon rekeningen openen bij een aantal van de 'kleine' banken. Kost naast een beetje moeite helemaal niets en je kunt altijd je geld verplaatsen naar de rekening die op dat moment het meest interessant is. Ikzelf zit dit moment op een totaal van 10 banken of zo, maar bij een aantal staat op dit moment helemaal niets geparkeerd. Ik kies zelf ook alleen voor die banken waar je online je rekening kan beheren, wel zo makkelijk. Voor de rest nogmaals het advies: spreiden, spreiden en nog eens spreiden!!! En laat Wouter Bos maar klagen over die consumenten die risico nemen door bij die 'kleine' banken te sparen. Er is nl. geen risico zolang de rekening valt onder het nl. deposito-garantiestelsel! Maar daar is al meer dan genoeg over geschreven op dit forum. Success ermee!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2009 6:33 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Zoals gezegd, open er het liefst een paar tegelijk, want anders bestaat de kans dat de rente net weer verlaagd is tegen de tijd dat de aanvraag is uitgevoerd. Deposito's die er wat mij betreft bovenuit springen:
- AT bank tot 5 jaar tegen 5,45% met maandelijkse uitbetaling (hiervoor al genoemd)
- Credit Europe Bank voor 2 jaar tegen 5,5%
- NIBC als je tot wel 10 jaar wilt vastzetten
- DSB voor 2 jaar tegen 5% is ook nog een aardige als je 'echt' Nederlands wil, maar pas op dat je geen achtergesteld deposito neemt.
Succes

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2009 10:40 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Welkom Janny, op dit forum. Anderen hebben het hiervoor al gezegd: zoveel mogelijk spreiden! Ik heb zelf vorig jaar een heleboel spaarrekeningen geopend. Op sommige rekeningen staat nu helemaal niets of het minimum vereist bedrag. Maar het is handig een "voorraadje" (rekeningen, dus) te hebben, voor het geval je snel moet of wilt switchen. Verder moet je ook zorgen, dat je je tegenrekeningen zo organiseert, dat je je spaargeld niet van de ene naar de andere betaalrekening hoeft over te hevelen, alvorens te kunnen switchen. Dat is mij namelijk overkomen en dat is erg onhandig. Zeker als je snel ergens een deposito met aantrekkelijke rente wilt openen. Hoewel sommige banken ook accepteren, dat je geld stort vanaf een andere rekening dan je tegenrekening.
En wat betreft je idee om alles bij NIBC te stallen: ik zou altijd binnen het gegarandeerde bedrag blijven, bij welke bank dan ook. Maar ook dat is al vele malen op het Forum besproken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 feb 2009 12:45 am 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 6:32 pm
Berichten: 110
:mrgreen: Welkom! :mrgreen:

Let op, je rente moet ook nog binnen het door DSB gegarandeerde bedrag passen. Zet dus altijd minder dan het garantiebedrag vast.

_________________
www.MyC4.com eradicate poverty by investing in African Businesses and even get a return on your investment!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 feb 2009 5:06 pm 

Geregistreerd: vr 20 feb 2009 10:16 am
Berichten: 11
Isave schreef:
:mrgreen: Welkom! :mrgreen:

Let op, je rente moet ook nog binnen het door DSB gegarandeerde bedrag passen. Zet dus altijd minder dan het garantiebedrag vast.

:oops:
Sorry Stuiver, maar dit moet je me even beter uitleggen.
gr
Dubbeltje :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 feb 2009 5:44 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 16 mei 2008 10:02 pm
Berichten: 232
Wat ie bedoelt is dat als het garantiestelsel tot 40000 uitkeert (bij en/of rekening) dat je dan geen 40000 bij 1 bank plaatst, want met rente komt je bedrag er bovenuit. Dus als je bijvoorbeeld 2000 rente verwacht, zet er dan maximaal 38000 neer zodat je inclusief rente onder het garantiebedrag blijft.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 12:26 pm 

Geregistreerd: vr 20 feb 2009 10:16 am
Berichten: 11
:mrgreen: Dankjewel!
Maar gelukkig (of moet ik 'helaas' zeggen? :? ) komen wij nog niet aan zo'n bedrag (per bank :lol: ) toe.
Maar omdat ik het zo "leuk" vind. (nieuwe sport :wink: )
ga ik een bedrag(je) bij NIBC zetten; eentje voor 6 en 9 maanden en eentje voor 1 en 2 jaar. Voor 5 maart 5,1, 5,15, 5,25 en 5,3%. Netjes toch?
En zo probeer ik langzaam toe te bouwen naar maandelijks een beetje rente! Goed of slecht idee?
Het is net vrij gekomen bij DSB, dus nu ga ik er wat mee "spelen".
Heb ook net internetrekening geopend bij ATbank. :mrgreen:
Overigens vind ik NIBC netjes en overzichtelijk.
gr en fijne zondag!
Dubbeltje
:P


ps
leuk al die kleurtjes!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 1:07 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 6:32 pm
Berichten: 110
@jameheri

Stuiver, dubbeltje, kwartje etc. geeft aan hoeveel berichten je heb gepost. Het duurt dus nog even voor dat je echt een dubbeltje bent. :)

_________________
www.MyC4.com eradicate poverty by investing in African Businesses and even get a return on your investment!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 1:11 pm 

Geregistreerd: vr 20 feb 2009 10:16 am
Berichten: 11
:roll: :oops: :mrgreen:
houdt het dan maar gewoon op Janny
(daar zijn er gelukkig niet zoveel van...)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO