Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 10:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 11:26 pm 

Geregistreerd: zo 10 mei 2009 11:01 pm
Berichten: 5
Ik ben bezig met een deposito en moet kiezen tussen maandelijks/jaarlijks rente uitkeren. Ik snap dat maandelijks uitkeren fijner is voor mensen die dat geld direkt willen hebben, maar daar ligt mijn prioriteit niet echt.

Wat zijn de voor en nadelen van maandelijks/jaarlijks? Wat is uiteindelijker voordeliger?
Ik zag bij één deposito dat de rente bij jaarlijkse uitkering hoger is dan bij maandelijkse; dan is jaarlijkse uitkering dus voordeliger voor de bank?
Ik wil graag snappen waarom, en hoe dit precies werkt, dus alvast bedankt! :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 11:43 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Hoe vaker de rente wordt uitgekeerd, hoe lager het percentage zal zijn dat de bank biedt.
Op de uitgekeerde rente kun je namelijk weer rente op rente kweken. (ca 0.1% op jaarbasis)
Derhalve zal bij maandelijkse uitkering het % lager zijn dan bij kwartaalsgewijze en bij jaaruitkering het hoogste.
Nadeel van maand/kwartaaluitkering is dat de rente op 31-12 op je rekening staat en dat je er 1,2% VermogensRendementsHeffing (VRH) over moet betalen. Als de rente op 1-1 wordt uitgekeerd betaal je pas een jaar later VRH.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 11 mei 2009 3:21 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2502
Citaat:
Nadeel van maand/kwartaaluitkering is dat de rente op 31-12 op je rekening staat en dat je er 1,2% VermogensRendementsHeffing (VRH) over moet betalen.


De VRH geldt bovendien alleen voor het vermogen boven iets meer dan 20.000 euro. Dus de eerste 20.000 zijn vrijgesteld. Dus niet iedereen betaalt VRH.

Citaat:
Als de rente op 1-1 wordt uitgekeerd betaal je pas een jaar later VRH.


Dat klopt en dat betekent dus dat je nog een jaar de tijd hebt om rente te trekken van de rente voor de belastingdienst langs komt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 11 mei 2009 3:28 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
En je wordt daar heel rijk van :wink: : (stel) 4% x 1,2% x (gemiddeld) 6/12= 0,024%

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 11 mei 2009 5:03 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Wie het kleine niet eert.....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 11 mei 2009 5:10 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2502
BillGates schreef:
Wie het kleine niet eert.....


Inderdaad.

Gisteren heb ik 400 euro extra afgeboekt van mijn lopende rekening naar de spaarrekening. Ik kan ook denken, dat doe ik volgende maand wel, want dan moet het weer gebeuren. Maar dan loop ik toch 0,93 euro rente mis.

Pennywise, poundfoolish is natuurlijk een gerelateerde uitdrukking.

Je kan trouwens de belasting nog een heel jaar uitstellen met behulp van een deposito, door een deposito af te sluiten dat vrij komt na het begin van januari van het komende jaar. Door nu een deposito af te sluiten voor een jaar bestaande uit de rente over vorig jaar betaal je pas bij de aangifte over 2011 VRH.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 11 mei 2009 5:27 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
stuiver schreef:
Pennywise, poundfoolish


Volgens mij betekent dat zoiets als 1000 euro uitgeven om 1 euro te besparen.
Oftewel heel zuinig zijn op X (Pennywise) maar niet in de gaten hebben dat daardoor je met Y veel meer geld verliest (Poundfoolish).

Het gebruikelijke regeringsbeleid dus. :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 11 mei 2009 5:44 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
stuiver schreef:
Je kan trouwens de belasting nog een heel jaar uitstellen met behulp van een deposito, door een deposito af te sluiten dat vrij komt na het begin van januari van het komende jaar. Door nu een deposito af te sluiten voor een jaar bestaande uit de rente over vorig jaar betaal je pas bij de aangifte over 2011 VRH.

Snap ik niet, je moet toch sowieso VRH betalen over het deposito?

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 11 mei 2009 6:55 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2502
Doboy,

Kort na 31 december 200x ontvang je 500 euro rente. Volgens mij betaal je daarover pas bij de aangifte over 200y belasting af (dus bij de aangifte die je ruim een jaar na het ontvangen van die rente invult). Immers, op 1 januari 200y was deze rente nog niet in je bezit, op 31 december 200y wel.

Echter :oops:

ik heb een denkfout gemaakt :mrgreen:

zoals gewoonlijk :lol:

Echter, wilde ik zeggen, door voor 31 december een deposito af te sluiten van deze 500 euro rente. En dat was nu mijn denkfout. Want ook een deposito maakt deel uit van je vermogen :roll:

Wat voor mij nieuw was met deposito's is om rente niet te ontvangen op 1 januari, maar in de loop van het jaar. Dus, stel je zet in de loop van een jaar al je spaargeld in deposito's, dan ontvang je aan het begin van het jaar minder rente dan je gewend was. Want het deposito keer de rente pas uit na 1 jaar (bij een jaarlijkse uitbetaling van een eenjarig of meerjarig deposito) - deze rente komt pas wat later in hetzelfde jaar vrij.

Zo heeft dus een halfjaardeposito afgesloten tussen 1 januari en 30 juni een klein belastingnadeel. Immers, je ontvang de rente voor het einde van het jaar, terwijl bij gewoon sparen de rente na 31 december zou worden bijgeschreven. Of maak ik nou weer een denkfout, ik geloof van niet (?).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 11 mei 2009 7:53 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Oftewel: Je kunt het beste je rente op 1 januari krijgen. Je hebt dan 365 dagen om het op te maken danwel om minstens 1,2% rendement daarop te maken. Alles wat op 31-12 op je rekening staat telt mee voor de VRH.
Het ongunstigste is rente op 31-12 uitbetaald krijgen. De fiscus telt dit dan volledig mee terwijl je geen gelegenheid hebt gehad dat bedrag te gelde te maken.

Nauwkeuriger: Stel dat de rente 3,6% bedraagt, dan heb je 4 maanden nodig om die 1,2% te compenseren. Aangezien de fiscus bij een nabetaling heffingsrente heft vanaf 1-7, kun je dus het beste rente voor 1 maart ontvangen. Of liever nog eerder, daar de rente van de fiscus hoger is dan de rente die de bank normaliter biedt....


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO