Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 2:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 12 maart 2009 7:37 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Bij het sluiten van een deposito is het vaak doe maar een deposito van € xxxx met een looptijd van .. tegen x,x% en klaar.

Maar als er ooit iets gebeurt en je wilt van een deposito af dan moet je boetes betalen. Dat is vaak een boete formule die uiteindelijk neerkomt op een x,x% boete percentage van het totale afgesloten deposito bedrag. Bij een groot deposito kan dat vervelend zijn.

Nu kan je in plaaats van 1 deposito van bijvoorbeeld 40.000 euro ook 2 identieke deposito's doen van 20.000 euro of 4 van 10.000 euro etc.
Als er dan ooit iets gebeurt dan hoef je met een beetje geluk alleen een kleine deposito tegen een boete vervroegd af te lossen. En dat scheelt dan. Je bouwt dus een beetje zekerheid in.

Heeft iemand daar al eens over gedacht of doet iemand van jullie dat?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 12 maart 2009 8:45 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Ik heb een spreiding in looptijden aangebracht (9 maanden tot zelfs 10 jaar).
Bijkomend voordeel is dan i.d.d dat het gemiddeld per deposito ingelegde bedrag niet al te groot is.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 12 maart 2009 8:53 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 feb 2008 10:11 pm
Berichten: 80
Ik heb al mijn deposito's zodanig afgesloten dat om de 3 maanden er eentje vrijvalt die ik dan weer verleng voor een jaar. Duurt even om het "systeem" op te tuigen maar het bevalt me goed.
Zo weet ik altijd zeker dat er uiterlijk na 3 maanden weer wat geld vrijkomt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 12 maart 2009 9:39 pm 
Stuiver

Geregistreerd: ma 11 feb 2008 11:33 pm
Berichten: 84
Woonplaats: Ergenswolde
Elke week vrijval van één of meerdere deposito's ... nooit geen boete's ...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 12 maart 2009 9:45 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
De looptijd van deposito's variëren doet denk ik bijna iedereen wel die langer met deposito's werkt.

Maar stel je gaat op die manier een bedrag in een deposito stoppen. Doen jullie dat dan in één bedrag of liever in 2 deposito's?
Bij ING Rabo en ABN kan dit niet omdat je dan meestal een lager percentage krijgt maar veel andere banken geven je een bepaald percentage ongeacht de hoogte van het deposito.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 12 maart 2009 10:06 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 17 jun 2008 7:08 pm
Berichten: 140
Liever opsplitsen in meerdere bedragen waardoor je verschillende looptijden kan hanteren. Zelf probeer ik iedere maand 1 of meerdere deposito's af te sluiten. Als ik er 1 kan/wil afsluiten kies ik voor 1 jaar, kan/wil ik er 2 afsluiten, dan 1 voor 1 jaar en 1 voor 2 jaar, 3 kan/wil afsluiten, dan 1 voor 1 jaar, 1 voor 2 jaar en 1 voor 3 jaar etc.

Kortom opsplitsen in meerdere porties, met verschillende looptijden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 13 maart 2009 5:02 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 03 dec 2007 3:13 pm
Berichten: 208
Ik sluit meerdere deposito's per jaar af voor meestal lange termijn (3-10 Jaar) gezien lange termijn doelstellingen voor mijn sparen. Doe dit al enkele jaren door deels nieuw spaargeld uit salaris, vrijkomende rente en vrijgevallen deposito's. Hierdoor komen er dus ook elk jaar weer deposito's vrij. Mocht ik grote uitgaven hebben, dan kan ik deze wel bekostigen uit deze regelmatige inkomstenbronnen. Zo heb ik vorig jaar zonder aparte planning hiervoor mijn 11 jaar oude auto vervangen door een nieuwe auto.

Als je aan het begin staat met deposito sparen is het natuurlijk verstandig om meerdere deposito's per jaar af te sluiten met korte of verschillende looptijden als je hierdoor minder risico wilt lopen of grote onverwachte uitgaven en de vrijval van deze deposito's al weer snel wilt zien.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 maart 2009 5:27 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 9:46 pm
Berichten: 210
Woonplaats: ZH
DagobertDuck , hele goede tip dat splitsen. Eigenlijk nooit aan gedacht. Ga ik zeker doen !


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 maart 2009 10:55 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Laatst wat geld vastgezet bij NIBC, waaronder 3000,- voor 3 jaar. Daar heb ik 3 deposito's van 1000,- van gemaakt. Mocht ik ooit om wat geld verlegen zitten, dan kan ik bijvoorbeeld 1000,- (met boete) opnemen, zonder de resterende 2000,- te hoeven aantasten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 maart 2009 10:23 am 
Kwartje

Geregistreerd: do 25 sep 2008 8:05 am
Berichten: 476
@ baskruit. Bij NIBC is een vroegtijdig opnemen met boete niet mogelijk. Wel kan er bij enkele uitzonderingen een boetevrije beeindiging plaatsvinden. Zie onderstaande artikelnummers uit de algemene voorwaarde

Deposito vroegtijdig beëindiging.

9.2. Vroegtijdige beëindiging van het deposito is niet mogelijk.

9.3. In geval van overlijden/echtscheiding/ werkloosheid (WW) en/of arbeidsongeschiktheid (WIA) van één van de depositohouders, is artikel 9.2 niet van toepassing en is ter beoordeling van de Bank en na overleg van bewijsstukken vroegtijdige beëindiging of tussentijdse opname toegestaan. Er zullen geen opnamekosten in rekening worden gebracht.

9.4 Voor het einde van de looptijd van een termijndeposito zal de Rekeninghouder een herinnering ontvangen. De Rekeninghouder heeft tot de afloopdatum de mogelijkheid zijn oorspronkelijke keuze om wel of niet te verlengen, te handhaven of te herzien.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 maart 2009 1:58 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Goed punt. :-)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 05 apr 2009 6:59 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 13 jul 2008 10:09 pm
Berichten: 317
DagobertDuck schreef:

Nu kan je in plaaats van 1 deposito van bijvoorbeeld 40.000 euro ook 2 identieke deposito's doen van 20.000 euro of 4 van 10.000 euro etc.
Als er dan ooit iets gebeurt dan hoef je met een beetje geluk alleen een kleine deposito tegen een boete vervroegd af te lossen. En dat scheelt dan. Je bouwt dus een beetje zekerheid in.

Heeft iemand daar al eens over gedacht of doet iemand van jullie dat?


Ik had er op die manier nog niet overnagedacht. Maar het is inderdaad slim om een groot geldbedrag op te delen in een aantal kleinere en daarvan dus deposito's te maken.
Want inderdaad als je geld nodig hebt ... dan is het beter om één of twee deposito's open te breken ipv één hele grote.

Dat klopt ...


Overigens heb ik zelf ook een aantal kortlopende deposito's van 3 en 6 maanden.
Anno nu april 2009 heeft het afsluiten van zulke kortlopende deposito's weinig zin meer aangezien de rentevergoeding daarop vaak lager is dan op je vrij opneembare spaarrekening.

Nu het mij duidelijk is dat de rentevergoeding in het komende jaar ... of twee jaar nog verder omlaag zullen gaan .. eerder dan omhoog heb ik ook een aantal langdurige deposito's geopend waarvan de langste een termijn van 4 jaar heeft.


Het is wel puzzelen met geldsommen ... ik bedoel welke bedragen je denkt binnen die termijnen nodig te hebben. Natuurlijk heb ik er wel zorg voor gedragen dat ik geld bij de hand heb mocht de koelkast het begeven en van dat soort zaken. (ff afkloppen hoor! ') )


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 05 apr 2009 7:07 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Vraag eens aan Leen of Frisia e.d. of je je deposito's kan verpanden t.b.v. de aankoop van bijv. een koelkast. :mrgreen:

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2009 6:29 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Dat is vast mogelijk mits je zo'n dure overlijdensrisicoverzekering afsluit...

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 apr 2009 2:56 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:44 am
Berichten: 46
Woonplaats: Zuid-Limburg
Wat ook een optie kan zijn is om voor deposito's te kiezen met maandrente. Ik geloof dat de AT bank deze heeft. Bij de eerder genoemde 40.000 krijg je maandelijks bij 5% 166. Net genoeg om een koelkast te kopen :lol:

_________________
"The point is, ladies and gentleman, that greed -- for lack of a better word -- is good.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: naction skoatter en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO