Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 3:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 14 jul 2009 7:01 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 26 okt 2008 2:22 pm
Berichten: 157
Hallo.

Omdat ik er over denk een deposito van 10 jaar te openen, voor de zekerheid nog even de volgende vraag: Heb ik goed begrepen dat het bedrag dat nu en in de toekomst gedekt wordt door de garantie-regeling van de Nederlandse Bank 100.000 euro is? Ik bedoel, ik weet dat het vroeger 20.000 was, dat het toen door Hr. Bos voor één jaar werd verhoogd naar 100.000, dat het daarna (in oktober vorig jaar meen ik) nog een keer verlengd werd (die regeling voor 100.000) en dat het daarna automatisch over zou lopen in de Europesche regeing waar 100.000 het gedekte bedrag is.
Dus, samengevat, kan ik er vanuit gaan dat die 100.000 het bedrag is wat nu en in de toekomst afgedekt is als je bank failliet mocht gaan?

Groet, Jan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 14 jul 2009 7:08 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 02 nov 2008 1:05 pm
Berichten: 100
Hoi Jan,

Daar kun je niet vanuit gaan....
Ik zou (omdat 10 jaar een lange periode is) de garantie voor jezelf op 20.000 per persoon aanhouden...
Dus een gezamelijke deposito afsluiten van 40000 bij 1 bank moet geen problemen opleveren,
De andere 40000 zou ik voor 10 jaar vast zetten bij een andere bank

Als je alleen bent deze bedragen halveren natuurlijk

Zekerheid voorop in deze tijden (dus die 100.000 kan in de toekomst wel eens veel lager zijn weer)

Groeten
Bankbiljet


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 14 jul 2009 7:10 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 10 jun 2008 11:09 am
Berichten: 255
Als je zo redeneert is de 40000 euro ook nergens op gebaseerd :?

Er is inderdaad Europees afgesproken dat het naar de 100000 euro gaat dus dit zo veilig moeten zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 14 jul 2009 7:16 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 02 nov 2008 1:05 pm
Berichten: 100
Hoezo ?
Je kan beter op safe spelen toch ?
10 jaar is een hele lange periode en hoeziet de wereld van de banken er over 10 jaar uit ?
Bovendien is (ieder zijn mening) het niet verstandig om alles nu 10jr vast te zetten...
Ik verwacht (zal heus nog even duren) op termijn een enorme inflatie als de economie zijn draai weer gaat vinden
Ik hou mezelf vast aan 1 2 of hooguit 3 jarige deposito's


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 14 jul 2009 8:01 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Voorlopig is de garantie inderdaad 100.000 p.p.
Maar we hebben wel te maken met een onbetrouwbare overheid (nog net geen Zimbabwe) dus het kan elk moment over zijn met de pret bij een, enkele of alle banken.....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 14 jul 2009 10:24 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 26 okt 2008 2:22 pm
Berichten: 157
Bankbiljet schreef:
Bovendien is (ieder zijn mening) het niet verstandig om alles nu 10jr vast te zetten...
Ik verwacht (zal heus nog even duren) op termijn een enorme inflatie als de economie zijn draai weer gaat vinden
Ik hou mezelf vast aan 1 2 of hooguit 3 jarige deposito's


Nou, dat weet ik eigenlijk niet. Ik heb namelijk de laatste tijd eens een beetje bijgehouden wat er met die spaarrekeningen en depositos gebeurd, en dan niet puur qua rente, maar hoe de banken er mee omgaan. En toen werd me langzaam duidelijk dat we (dus de spaarder) altijd aan het kortste eind trekken. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de ontwikkeling van de afgelopen paar maanden zie je dat de kortere depositos een rente hebben die nog lager ligt dan de gemiddelde spaarrekening, maar dat je voor 10 jaar 5 of 5,5 % krijgt (resp. Rabo en CEB (tot vandaag, is nu 4,75%)). Als je nu denkt "over een tijdje trekt de rente weer aan, en dan wordt dat ook hoger, dan heb je het volgens mij mis, want wat doen die lui dan: als de rente hoog is willen ze zichzelf niet voor 10 jaar vastleggen (zij jou nu dus wel) en gaat de rente voor de langere looptijden doodleuk omlaag zodat je dat niet doet, en doe je dat toch, dan heb je een lage rente. Met de rente van de korte looptijd-depositos wordt dan lekker gestunt, om je daar naar toe te trekken. Vandaar was mijn idee dat je met (nu) bijvoorbeeld 5% voor 10 jaar redelijk goed zit, want gaat de rente omhoog, dan waarschijnlijk niet voor die langere looptijden zodat je niet hoeft te denken "had ik maar even gewacht".

Groet, Jan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 14 jul 2009 11:26 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Ga op je eigen gevoel af. Niemand weet of de rente omhoog of omlaag gaat gaat en voor hoe lang en wanneer het weer aantrekt of verzwakt. Net zomin als dat we de toekomst van het DGS feilloos kunnen voorspellen of welke banken er uit gegooid gaan worden....
Iemand die dat alles wel weet te voorspellen voor de komende 5 of 10 jaar kan miljarden verdienen.
Als jij denkt "Met deze rente kan ik leven, ben ik blij mee" dan moet je daarop inzetten en niet te lang twijfelen. Had je vorige week maar 10 jaar vastgezet bij CEB. had je toch mooi 0,75%gescheeld....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 8:30 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Precies zoals jpv zegt denk ik er ook over: De banken spelen echt geen sinterklaas hoor, en als de rente weer hoog wordt zul je maar weinig mooie langdurige deposito's meer tegenkomen. Het lijkt me een beetje laat om nu nog zo'n ding te openen, tenzij je met 4,75-5% tevreden bent, maar die verlaging van CEB zojuist scheelt toch even 1500 Euro over 10 jaar bij 20000 inleg. De garantieregeling geeft net als het leven zelf geen garantie voor dat het over 10 jaar nog bestaat.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 9:41 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 03 dec 2007 3:13 pm
Berichten: 208
Ik heb verschillende 10 Jarige deposito's met hoge rente's lopen vanwege de geruststellende 10 jaar vaste rente en mijn lange termijn spaardoelstellingen, ook boven de € 20K, maar beneden de € 100K per bank. Wanneer de € 100K ooit nog naar beneden bijgesteld zou worden, denk ik niet dat deze teruggaat naar € 20K. Je zag wel dat de regering ingreep bij Icesave (niet Nederlanse bank) om de garantie op te trekken van 20K naar 100K Euro. Je moet je eigen afweging maken, maar ikzelf ging en ga ervan uit dat:
1 De hoge spaar en deposito rente's voorlopig niet terugkomen
2 De garantieregeling minimaal, ook al zou hij wijzigen, op € 50K zal zitten en de kans het laten failliet gaan van een Nederlandse bank gering. Ik spaar ondertussen alleen bij in Nederland geregistreerde banken.

Ik heb meer dan 90% van mijn spaartegoed in midden en langlopende deposito's en gezien de ontwikkeling van de spaarrente was dit een goede beslissing, omdat ik de komende jaren ruim boven de 5% per jaar aan rente zal ontvangen door de midden en lange termijn van mijn deposito's.

Succes verder met je beslissing.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 1:26 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 dec 2008 2:28 pm
Berichten: 361
Die 20.000 is trouwens niet naar 100.000 opgetrokken om de Icesave spaarders te helpen.

Die 100.000 is gekomen vanuit Europa om te stoppen dat landen gingen concurreren met de hoogste garantie op spaargeld. Daarnaast is hij ingevoerd om de totale paniek onder vermogende spaarders te beteugelen. Iedereen met meer dan 20k op zijn spaarrekening rende in oktober 2008 meteen naar zijn bank (fysiek dan wel digitaal) om zijn geld veilig te stellen. Vooral Fortis had het zwaar te verduren waarin in 1 week (als ik het mij goed herinner) 8,5 miljard aan (spaar)geld werd opgenomen.

Het was ook van de zotte dat als je slechts 200k vermogen hebt (er zijn er met vele malen meer) dat je dan al minstens 10 rekeningen bij banken moest laten lopen wil je veiligheid hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 8:50 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Wat ik mij afvraag n.a.v. deze discussie:
Alle banken schreeuwen in reclameuitingen van de daken dat o.a. hun deposito's vallen het garantiestelsel en noemen daarbij vaak de garandeerde bedragen, of verwijzen er naar.
Stel, het garantiebedrag keldert om welke reden dan ook, is er dan geen sprake van gewijzigde omstandigheden waardoor een deposito-overeenkomst nietig verklaard kan worden?

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 8:58 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Lijkt mij zeer aannemelijk. Zo werkt het toch ook met andere contracten als binnen de looptijd de voorwaarden in het nadeel van de klant worden aangepast. Ik ga me daar echt niet druk om maken, want het spaarvolk zal in opstand komen, net zoals in het IJsland-gebeuren.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 9:05 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:22 pm
Berichten: 112
Woonplaats: Zuid-Limburg
Ik denk dat het ala 14 sept 1999 gaat worden dan. Alles voor die datum heeft het oude belastingstelsel, alles erna het nieuwe.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 22 jul 2009 5:50 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 9:46 pm
Berichten: 210
Woonplaats: ZH
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 maart 2009

Op 7 oktober 2008 zijn de Europese ministers van Financiën overeengekomen
om de dekking van de nationale depositogarantiestelsels op te
hogen tot minimaal € 50 000. Nederland heeft, evenals enkele andere
lidstaten, de dekking toen verhoogd tot € 100 000. Deze maatregel is
aangekondigd als een tijdelijke maatregel voor een jaar, tot oktober 2009.

Ingevolge de recent aangenomen wijziging van richtlijn 94/19/EC inzake
depositogarantiestelsels zijn alle lidstaten verplicht om vanaf 31 december
2010 een dekking te bieden van € 100 000
. Voor de periode van oktober
2009 tot aan 31 december 2010 zijn lidstaten vrij om een andere dekking te
bieden, mits deze niet lager is dan € 50 000. Gezien de aanhoudende
onrust op de financiële markten ligt het naar mijn oordeel in de rede om
in deze tussenliggende periode de dekking van het Nederlandse depositogarantiestelsel
ongewijzigd te houden. Ik heb dan ook besloten dat de
dekking van het depositogarantiestelsel vanaf oktober 2009 € 100 000 per
depositohouder per bank zal blijven.

De minister van Financiën,
W. J. Bos

Bron: http://www.tweedekamer.nl/images/313710 ... 183604.pdf


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 22 jul 2009 7:58 pm 

Geregistreerd: vr 13 jun 2008 6:02 pm
Berichten: 39
16) In het bijzonder dient aan de Commissie de bevoegdheid te worden verleend de geboden dekking aan te passen om rekening te houden met de inflatie in de Europese Unie, conform de door de Europese Commissie gepubliceerde geharmoniseerde consumentenprijsindex. Daar het een maatregel van algemene strekking betreft tot wijziging van een niet-essentieel onderdeel van Richtlijn 94/19/EG, moet deze maatregel volgens de in artikel 5 bis van Besluit 1999/468/EG neergelegde regelgevingsprocedure met toetsing worden vastgesteld

gelezen in de aangenomen EU garantie regeling van okt. 2008 :shock:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO