Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 3:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 10:38 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Wat klinkt momenteel verstandig; een deposito voor 1 jaar a 3,2%, of 2 jaar a 3,5%.

Langer wil ik op zich niet, of zou dit momenteel toch verstandig zijn?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 10:52 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Het antwoord op deze vraag is vooral afhankelijk van wat jouw verwachting is ten aanzien van de ontwikkeling van de rente op vrij opneembare rekeningen.
Als jij denkt dat deze verder zou gaan dalen, en de eerste 1 of 2 jaar niet meer op het niveau van vandaag zou komen, en jij tevens dit geld kunt missen, dan is het theoretisch een optie.

Persoonlijk vind ik dit flutrentes waarvoor ik het nog geen week zou willen vastzetten :wink:
Moneyou (3,0%) en AEX (3,1% basis), bieden ongeveer hetzelfde maar dan met alle vrijheid.

Zou je niet eerder een aflossing op je hypotheek doen (indien van toepassing uiteraard)......

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 10:57 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Citaat:
Het antwoord op deze vraag is vooral afhankelijk van wat jouw verwachting is ten aanzien van de ontwikkeling van de rente op vrij opneembare rekeningen.
Als jij denkt dat deze verder zou gaan dalen, en de eerste 1 of 2 jaar niet meer op het niveau van vandaag zou komen, en jij tevens dit geld kunt missen, dan is het theoretisch een optie.


Precies. Dat vraag ik me dus af, haal ik meer rendement door het "vrij" te sparen, of door het 1 tot 2 jaar vast te zetten. Ofwel, wat gaat de vrije rente het komende jaar doen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 11:07 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Geen eigen woning dus :wink:
Tsja dan zijn er weinig alternatieven.
Toch blijf ik huiverig voor vastzetten tegen dit soort percentages.
Je levert de nodige flexibliteit in en ik vind dat daar een vette rente tegenover moet staan als compensatie.

Maar ja een jaartje is zo voorbij en als je het geld zeker weten niet nodig zult hebben, go for it. Armer zul je er ook niet van worden.
Wat dat betreft is het een beetje een luxeprobleem.

Zelf heb ik deze maand nogal wat geld bij Dirk'SB ondergebracht voor 10 jaar.
Dat kan ik doen in mijn specificieke situatie. Hoe die bij jou is weet ik uiteraard niet.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 11:14 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Als ik een huis koop met geleend geld heb ik niet het gevoel dat het mijn eigen woning is. Naar mijn mening is het dan niet mijn huis, alleen kan ik er naar toe leven dat het ooit mijn eigen huis wordt. Maar tot die tijd zit ik met een schuld in mijn maag. Deze constructie staat mij niet aan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 11:17 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
obligataire schreef:
Je levert de nodige flexibliteit in en ik vind dat daar een vette rente tegenover moet staan als compensatie.

Precies.
Zo kijk ik ook aan tegen spaarrekeningen met boeterente bij opname.
Zijn ook een soort van deposito's.
(En ik denk dat een aantal kindspaarrekeningen daar ook onder vallen.)

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 11:35 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Citaat:
(En ik denk dat een aantal kindspaarrekeningen daar ook onder vallen.)


Sommige daarvan zijn een soort van deposito met een looptijd tot 18 jaar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 11:55 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
stuiver schreef:
Deze constructie staat mij niet aan.

En de erfgenamen zijn er blij mee.
In sommige gevallen de fiscus ook. :wink:

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 12:10 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Erfgenamen, ach, ik leef eerst voor mezelf.

Jij bent misschien opa, ik ben zo'n jonge kerel die totaal geen idee heeft van wat eigen koters toe te voegen zouden hebben aan de reeds eeuwen exponentieel groeiende aantallen mensen op aarde.

En ach, van de ene opa kreeg ik wat geld toen hij er niet meer was, van de andere niet.

Maar wat is geld, mijn opa was dood, dus met dat geld, daar kon ik niet veel mee.

Had ik mijn opa nog maar. Die was mij echt meer waard dan zijn centen.

Dus opa Karel en opa Jo, heren rust zacht.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 12:19 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Dan kan ik je redenering helemaal niet meer volgen.
In jouw geval zou ik een hypotheek als huur zien.
Bovendien hoeven erfgenamen niet perse kinderen of kleinkinderen te zijn.
Maar, wij houden er nu over op.
Mocht je er verder over willen bomen, dan graag in 'op de bank' of rakel desnoods een oud topic in 'geldtips' op.

Ik zal je mijn antwoord op je oorspronkelijke vraag geven.
Als je mij diep in m'n hart kijkt: deposito's afsluiten.
Ik zou haast zeggen tegen elke prijs. :roll:
Het verhaal met dalende spaarrentes is m.i. nog lang niet over.
De regering(en)/centrale banken zal (zullen) nog lange tijd moeten blijven bijspijkeren, incl. tegen super lage rentes.
En dat bijspijkeren betreft niet alleen banken.
Hoelang is de gok die je echt zelf moet inschatten.
M.i. ligt enig herstel inderdaad ergens tussen de 1 a 2 jaar minimaal.

Eerlijkheidshalve moet ik je zeggen dat ik zelf met bovenstaand advies niet zo onstuimig ben.
Ik onderga om meerdere (persoonlijke) redenen -hoewel mijn gevoel anders zegt- grotendeels mijn 'lot' maar 'gewoon'.
Ik hoop en verwacht de schade weer een beetje in te kunnen halen als de weg naar boven weer gevonden is.
Het kan vriezen, het kan dooien.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 5:55 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Lastige kwestie.

Depositorente voor 1 tot 2 jaar is inderdaad niet hoog vergeleken met 1 jaar terug.

Het is toch een (klein) gokje dat een deposito van 1 tot 2 jaar aan het eind van de looptijd toch meer heeft opgebracht dan de vrije spaarrekening. Uit dat oogpunt, voorwaarde dat het gemist kan worden, toch doen.

Of 10 jaar DSB 5,25%.

Leven is keuzes maken; 10 jaar is een vrij lange tijd. Hoewel ik me als de dag van gisteren dat Armstrong en Boogerd in 1992 om de WK-titel streden.

Ik ben 31. 29 jaar spaarde ik braaf bij (ABN-) Amro en Rabobank. Vorig voorjaar ging ik over naar Akbank, vervolgens CEB, NIBC, MoneYou en nu AES. Dus je kent mijn strategie voor het vrije sparen: bank met de hoogste rente vertrouw ik het toe. IceSave niet.

11 maanden geleden nam ik een paar deposito's, dit jaar heb ik er nog een paar bij genomen, looptijd 6 tot 24 maanden.

Een simpele berekening leert mij dat mijn spaarrendement dit jaar 50% hoger is als vorig jaar. Misschien zijn de rentes dit jaar gemiddeld genomen iets hoger dan vorig jaar, toch niet veel hoger lijkt mij, en mogelijk ook minder.

Citaat:
Ik onderga om meerdere (persoonlijke) redenen -hoewel mijn gevoel anders zegt- grotendeels mijn 'lot' maar 'gewoon'. Ik hoop en verwacht de schade weer een beetje in te kunnen halen als de weg naar boven weer gevonden is. Het kan vriezen, het kan dooien.


Dus dingen niet overhaast doen. Zeker.

Op SI forum is reeds t.a.v. DSB 10 jaar aangevoerd dat het beeindigen van het deposito mogelijk is tegen 5% opnamekosten.

Dus, in de onwaarschijnlijke situatie dat de rente stijgt tot, zeg, 10% per jaar voltrekt zich geen onoverkomelijke "ramp". Leuk is anders, maar..

Wat zegt DSB in art. 13, "ten alle tijde bevoegd de voorwaarden te wijzigen". Als ik dat lees denk ik, daar kan ik dus niks mee. Maar heb ik bij een wijziging van bankvoorwaarden altijd het recht om op een vrij eenvoudige manier van een overeenkomst (bv deposito) af te komen?

Vermoedelijk hier al vaak ter sprake genokomen :wink:

De vraag of 10 jaar interessant is, vergt wat meer studie naar oa voorwaarden van de banken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 9:26 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
stuiver schreef:
Wat klinkt momenteel verstandig; een deposito voor 1 jaar a 3,2%, of 2 jaar a 3,5%.
Langer wil ik op zich niet, of zou dit momenteel toch verstandig zijn?

Als je je geld pertinent niet wil beleggen en het de komende jaren niet nodig hebt, dan zit er niets anders op dan een deposito te nemen als je meer rendement wil dan van een vrij opneembare spaarrekening. Het is mijn mening, maar die percentages van vorig jaar zullen we nog lang niet weer gaan meemaken. En als de rentes volgend jaar teruglopen naar 1%, dan val je na die 3% ook weer verder terug, dus langer vastzetten is m.i. verstandiger. Bovendien, als de rente een paar jaar laag blijft, reken dan maar uit hoeveel jaren er daarna nog een ongekend hoge rente moet komen om het gemiddelde van een langjarig deposito te halen. Als ik nu nog een deposito zou willen, dan wordt het wel eentje van 5+% maar ik kan niet voor een ander spreken. Wel vind ik dat er veel te veel vanuit wordt gegaan dat de rentes gauw weer zullen aantrekken, want dit kan net zo goed een jarenlange dip worden.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 4:29 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Het is moeilijk om te zeggen wat je moet afsluiten, dit hangt van diverse factoren af.
Zelf zou ik het volgende voorstellen:

1. Zet een x bedrag op een vrij opneembare spaarrekening voor noodgevallen. Liefst 10.000 euro.
2. Het geld wat boven het saldo komt voor noodgevallen kan je op een deposito inleggen. Ik zou het verdelen, of te wel neem meerdere deposito's (indien je geld saldo dat toelaat).
Dus bijvoorbeeld voor 1 jaar, 2 jaar, 10 jaar etc. bij diverse banken. Zo zet je je geld in op meerdere paarden.

Het is moeilijk te voorspellen hoe de rente markt zich zal gaan bewegen.
1. Ik schat dat de rente nog wel even blijft dalen en na circa 6-12 maanden eindelijk stopt met de verlagingen.
2. Daarna zal er een perdiode van 1-2 jaar zijn dat de rente gelijk blijft.
3. En dan zal de rente stijgen wat 2-3 jaar duurt.

Echter hoe hoog het zal worden is een vraag. Rentes van rond de 10% begin jaren zie ik niet snel weer terug komen.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2009 1:11 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 02 nov 2008 1:05 pm
Berichten: 100
Als de rente van vrij opneembare spaarrekeningen de euribor volgen, staan deze rentes binnenkort ook op 1 a 1,5 %... Voor een jaartje vastzetten tegen 3% kan volgens mij geen kwaad nu, maar ben er zelf ook niet helemaal zeker van. Blijft gokken. Maar de rentes blijven dagelijks dalen dus ik denk dat bovenstaande wel het verstandigst is. Beter iets dan niets straks 8)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2009 2:34 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Citaat:
Voor een jaartje vastzetten tegen 3% kan volgens mij geen kwaad nu, maar ben er zelf ook niet helemaal zeker van. Blijft gokken. Maar de rentes blijven dagelijks dalen dus ik denk dat bovenstaande wel het verstandigst is. Beter iets dan niets straks


Ik verwacht het ook. Ik zat een tijdje diep te dubben of ik voor 10 jaar vast zou gaan (a 5,25% bij DSB Bank). Behalve de rente die gewoon aantrekkelijk is moet je het ook nog 10 jaar willen missen. Op zich kan ik het, maar waarom zou ik het willen. Voor die paar grijpstuivers dus, die op de lange duur een verschil moeten uitmaken. Kleine marges die op den duur een verschil maken. Op het moment wil ik mij er (nog) niet aan binden.

Depositos met een looptijd van 1 tot 2 jaar zijn in 7 van de 10 situaties aantrekkelijk. Dus in wezen kan men deze ook blind nemen, aangezien het gemiddeld genomen tot een hoger rendement lijdt dan bij vrij sparen. 7 van de 10 keer gelijk of hoger, 3 van de 10 keer lager.

M.a.w. met kort lopende deposito's een structureel wat hogere rente dan bij vrij sparen.

Door bovendien regelmatig een kort lopend deposito te openen komt er ook regelmatig een vrij.

Zelf heb ik vorige week een 2-jarig deposito a 3,5% bij AT Bank genomen, en in november komt weer een deposito vrij. Dat gaat in principe ook weer in een deposito met een looptijd van 1 tot 2 jaar!

Rendement is een ding, een ander ding is dat het op zich al heel mooi is om te sparen voor de toekomst, ook zonder rendement. Feitelijk mag men tevreden zijn met een rendement dat boven de inflatie ligt. Linksom of rechtsom zal het geld toch ergens vandaan moeten komen, en bij wijze van spreken, de een zijn brood is de ander zijn dood.

Dat gun ik ook weer niemand.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO