Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 11:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Deposito is nuttig
Poll eindigt op za 13 sep 2008 2:14 pm
Ja 84%  84%  [ 27 ]
Nee 6%  6%  [ 2 ]
Weet niet 9%  9%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 32
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 06 sep 2008 2:09 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
Eigenlijk snap ik niet waarom iemand een Spaardeposito pakt.
Het voordeel zou kunnen zijn de 'iets' hogere rente t.o.v. een
spaarrekening met var. rente. En thats it.

Om 'veilig' te spelen doe je dat met maximaal € 20.000,- het risico
van 10% daarboven tot € 40.000,- is met gemakt om te zetten in
het spreiden van je kapitaal tussen verschillende banken,
met dezelde rente, zoals elders op dit forum te lezen is.
Want je kiest voor een lange looptijd,
voor zekerheid, en weinig risico, toch?

Dan ga je dus met zeg 10 en/of deposito’s van elke € 20k je geld
voor minimaal een jaar, of misschien wel 5 jaar vastzetten??????

In deze tijd 'verandert' er veel, en zeker ook snel. Je geld vastzetten,
is misschien wel helemaal niet zo slim. Niet als de concurrentie
(zeker in NL) alleen maar toeneemt, door bijvoorbeeld de Ijslanders.
En de volgers die nog komen gaan. En de gerenommeerde banken,
ze zullen wel moeten!!

Credo is GEEN (of minimaal) beperkende voorwaarden.
Dus alles maximaal flexibel. Op dit moment kun je je geld stallen
voor om en nabij de 4,5% bij meer dan 10 verschillende banken.
Met een en/of partner erbij, goed voor zeg 20 keer € 20.000,-
zonder risico. Dit is het 0 scenario, en kan individueel zeker veel beter,
zodat je aardig naar de 5% kunt.

Wat is de het nut dan nog van een Deposito?

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 sep 2008 2:35 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 mei 2008 8:18 pm
Berichten: 172
Het verschil tussen de deposito's en vrije rekeningen is inderdaad niet zo groot, maar het is er toch wel. En dit kan op jaarbasis toch wel een heel aardig bedrag opleveren. Voor mij is dat dus gewoon een kwestie van toch die extra rente meepakken. Langer dan 1 jaar heb ik tot nu toe niets vastgezet, maar dat is meer een gevoelskwestie. Vind het toch een prettig idee dat ik na 1 jaar weer bij mijn geld kan komen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 sep 2008 2:41 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
kuripot schreef:
Voor mij is dat dus gewoon een kwestie van toch die extra rente meepakken.


voor de bank geeft het de zekerheid dat je dat geld niet in de tussentijd opneemt, daardoor kunnen ze iets meer rente geven. en idd je doet het alleen maar voor de 'gegarandeerde rente' die vaak iets hoger licht (op moment van afsluiten) dan de andere spaarvormen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 sep 2008 3:51 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Het grootste deel van mijn spaargeld is een VUT-plan.
Ik zie het er nog van komen dat de AOW pas op 70 jarige leeftijd ingaat. :(

Het spaargeld moet daarom verplicht groeien en het is erg prettig als dat gaat in een voorspelbaar tempo.
Dan weet je waar je aan toe bent. Deposito's geven die zekerheid.

Het moment om de rente 'vast te zetten' is heel moeilijk te timen.
Jij kan dan wel vinden dat de rente nog hoger 'moet', maar zo werkt dat natuurlijk niet. De markt bepaalt dat en het is afhankelijk van enorm veel factoren.
Rente kan stijgen, maar ook gelijkblijven of dalen.
Als de rente zou gaan dalen (stel) dan zit je goed fout als AL je spaargeld op direct opvraagbare tegoeden zou staan.
Soms is één vogel in de hand, beter dan tien in de lucht :wink:

Ik geef zelf de voorkeur aan een mix van looptijden. En aangezien er ook interessante deposito's zijn met looptijden van 1 of 2 jaar, of korter, hoeft dat geen rendement te kosten.


Laatst bijgewerkt door obligataire op za 06 sep 2008 3:55 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 sep 2008 3:54 pm 

Geregistreerd: wo 30 jul 2008 3:16 pm
Berichten: 41
Wat ik mij ook afvraag is waarom je een deposito van 3 maanden of half jaar zou afsluiten terwijl je een spaarrekening (vaak ook bij dezelfde bank) kunt openen waar je ten alle tijde bij je geld kunt en ook nog hogere rente kunt krijgen, aangezien voor deze korte looptijden ook een lagere rente geld.

om 20000 euro op een spaarrekening zetten van 5% krijg 1000 euro rente. zet je het geld op een deposito van een jaar bij garanti bijv. krijg je 0,65 meer en zou dus 1130 euro krijgen. natuurlijk wel leuk om een beetje meer te krijgen maar op jaarbasis is 130 euro niet zo heel veel. en dan kun je er een geheel jaar niet aankomen. hier staat dan wel tegenover dat je rentepercentage voor die periode vaststaat en dus niet lager kan worden wat uiteraard op een spaarrekening wel kan. maar dit kan ook nog omhoog worden bijgeschroefd.

Ik heb nog nooit een deposito geopend, heb er weleens aan gedacht maar bovenstaande weerhoudt mij hier nog van.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 sep 2008 9:58 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Het heeft z'n voor- en nadelen, dat is een feit.
Stel dat de rente over 7 maanden op 3% staat, dan zit iemand met een deposito van 5.65 toch fijn 2.65% hoger dan iemand die het niet vastgezet heeft.
Als jij me met 100% zekerheid kunt vertellen wat de rente gaat doen in de komende 12/24 maanden, kan ik je precies vertellen wat je moet doen.
:wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 07 sep 2008 2:37 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
2 jaar geleden een deposito vastleggen voor 5 jaar tegen 4,5% was niet m'n beste keuze, maar als je er elk jaar een paar kan nemen tegen steeds hogere rentes, dan komt er vanzelf een moment dat het zich uitbetaald. En bovendien, na verloop van tijd komen er dan elk jaar wel een paar vrij, en dan merk je niet meer dat je iets voor meerdere jaren vast had staan, maar dan moet je natuurlijk wel het geld ervoor hebben. Bij de AK Bank mag je trouwens elk jaar 10% ervan opnemen, en die kun je dan weer in nieuwe stoppen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 9:37 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Dennis schreef:
Wat ik mij ook afvraag is waarom je een deposito van 3 maanden of half jaar zou afsluiten terwijl je een spaarrekening (vaak ook bij dezelfde bank) kunt openen waar je ten alle tijde bij je geld kunt en ook nog hogere rente kunt krijgen, aangezien voor deze korte looptijden ook een lagere rente geld.


Ik heb me ook altijd afgevraagd wie de afnemers zijn van dat soort deposito´s want de kans dat die meer opleveren dan de gewone spaarrekeningen lijkt me vrijwel nul. Er zijn trouwens uitzonderingen op jouw "regeltje" mbt de hoogte van de rente bv Yapi Kredi: spaarrekening 4.5%, half jaar deposito 5%. Daar loont het wel.

Dennis schreef:
Om 20000 euro op een spaarrekening zetten van 5% krijg 1000 euro rente. zet je het geld op een deposito van een jaar bij garanti bijv. krijg je 0,65 meer en zou dus 1130 euro krijgen. natuurlijk wel leuk om een beetje meer te krijgen maar op jaarbasis is 130 euro niet zo heel veel. en dan kun je er een geheel jaar niet aankomen. hier staat dan wel tegenover dat je rentepercentage voor die periode vaststaat en dus niet lager kan worden wat uiteraard op een spaarrekening wel kan. maar dit kan ook nog omhoog worden bijgeschroefd.


Dennis, in dit forum vind je rijp en groen door elkaar. Even generaliserend (niet schieten :D): daar waar studenten en starters er behoefte aan hebben om hun beperkte hoeveelheid vermogen "altijd" direct ter beschikking te hebben (lijkt me overigens zeer verstandig) zijn er ook wat oudere, meer vermogende forumlezers/schrijvers, die bezig zijn met sparen voor VUT/pensioen/aflossing huis, en die zeker weten dat ze een groot deel van hun reeds gespaarde vermogen de komende x jaar niet nodig zullen hebben. Voor die laatste categorie zijn deposito´s wel aantrekkelijk, ook omdat een klein beetje renteverschil gelijk over een hoop euro´s gaat.

We zitten nu in een periode dat de banken over elkaar heen buitelen om de hoogste rente aan te bieden, waardoor (langlopende) deposito´s niet aantrekkelijk lijken. Nog niet zo heel lang geleden was de beweging precies andersom en was je met deposito´s spekkoper. Het is geen vraag OF dat weer gaat gebeuren, maar WANNEER. Dat laatste weet helaas niemand, en daarom zul je met een mix van vrij opneembaar, kort vast en lang vast gemiddeld het meest van je geld maken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 05 okt 2008 3:10 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2008 9:38 am
Berichten: 291
Woonplaats: Friesland
alphons schreef:
Eigenlijk snap ik niet waarom iemand een Spaardeposito pakt.
Het voordeel zou kunnen zijn de 'iets' hogere rente t.o.v. een
spaarrekening met var. rente. En thats it.

Om 'veilig' te spelen doe je dat met maximaal € 20.000,- het risico
van 10% daarboven tot € 40.000,- is met gemakt om te zetten in
het spreiden van je kapitaal tussen verschillende banken,
met dezelde rente, zoals elders op dit forum te lezen is.
Want je kiest voor een lange looptijd,
voor zekerheid, en weinig risico, toch?

Dan ga je dus met zeg 10 en/of deposito’s van elke € 20k je geld
voor minimaal een jaar, of misschien wel 5 jaar vastzetten??????

In deze tijd 'verandert' er veel, en zeker ook snel. Je geld vastzetten,
is misschien wel helemaal niet zo slim. Niet als de concurrentie
(zeker in NL) alleen maar toeneemt, door bijvoorbeeld de Ijslanders.
En de volgers die nog komen gaan. En de gerenommeerde banken,
ze zullen wel moeten!!

Credo is GEEN (of minimaal) beperkende voorwaarden.
Dus alles maximaal flexibel. Op dit moment kun je je geld stallen
voor om en nabij de 4,5% bij meer dan 10 verschillende banken.
Met een en/of partner erbij, goed voor zeg 20 keer € 20.000,-
zonder risico. Dit is het 0 scenario, en kan individueel zeker veel beter,
zodat je aardig naar de 5% kunt.

Wat is de het nut dan nog van een Deposito?


Als je geld hebt die je een tijdje niet hoeft te gebruiken is een deposito handig. Je weet wat je de komende jaren krijgt. De rente kan namelijk ook nog zakken!
Tip: neem een klimspaardeposito van de Friesland bank. Die kun je elk jaar opzeggen, of oversluiten (als de rente dan bijvoorbeeld hoger is). Is de rente lager, dan zit je natuurlijk dan goed!. Verder kun de bij de Friesland bank zonder renteverlies kapitaliseren.

_________________
De goudstandaard moet weer ingevoerd worden


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 okt 2008 3:43 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 9:15 am
Berichten: 228
Helemaal mee eens. Zoals de bank er zeker van is een tijd over je geld te kunnen beschikken, zo ben jij als spaarder zeker van een bepaalde (op dit moment hoge) rente. 6% is historisch wellicht niet zo hoog, maar ook weer niet heel laag.

Wat bedoel je precies met 'op elk moment kapitaliseren'?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 okt 2008 3:52 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 9:15 am
Berichten: 228
Het gaat er inderdaad om of je je geld (op korte termijn) nodig hebt uiteraard.

Ikzelf heb nu 20% belegd, 40% sparen zonder voorwaarden (wil ik nog iets afbouwen naar 35% ten gunste van kortlopende deposito's), 25% kortlopend depo (<=2 jaar, wordt binnenkort dus 30%) en 15% langlopend depo (>2 jaar). Voor mij is dit een goede mix, maar die kan voor iedereen weer anders liggen. Hiermee haal ik een gemiddelde rente (los van de beleggingen) van ruim 5,3% op dit moment.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 okt 2008 3:55 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2008 9:38 am
Berichten: 291
Woonplaats: Friesland
joliehuis schreef:
Helemaal mee eens. Zoals de bank er zeker van is een tijd over je geld te kunnen beschikken, zo ben jij als spaarder zeker van een bepaalde (op dit moment hoge) rente. 6% is historisch wellicht niet zo hoog, maar ook weer niet heel laag.

Wat bedoel je precies met 'op elk moment kapitaliseren'?


Ik bedoel: je mag elk jaar rente op rente pakken (kapitaliseren) met de vooraf afgesproken rente. Bij veel banken krijg je voor het "kapitaliseren" een lagere rente. (kijk maar eens naar de tarieven van bijvoorbeeld de rabobank)

_________________
De goudstandaard moet weer ingevoerd worden


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 okt 2008 4:02 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 9:15 am
Berichten: 228
ok, in het geval van een tweejaars deposito mag je dus de opgebouwde rente na 1 jaar gelijk meenemen in de deposito voor het jaar erop, waardoor je in het tweede jaar extra rente genereert?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 okt 2008 4:06 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2008 9:38 am
Berichten: 291
Woonplaats: Friesland
joliehuis schreef:
ok, in het geval van een tweejaars deposito mag je dus de opgebouwde rente na 1 jaar gelijk meenemen in de deposito voor het jaar erop, waardoor je in het tweede jaar extra rente genereert?

Klopt, als je de klimspaarperiode (5 jaar) helemaal afmaakt, dan pak je behoorlijk wat meer rente!

_________________
De goudstandaard moet weer ingevoerd worden


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 okt 2008 4:46 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Als je 'm niet afmaakt moet je er goed op letten dat je precies na 1,2,3 of 4 jaar opzegt. Je krijgt alleen rente over hele jaren, dus als je na 2.5 jaar opzegt, ben je een half jaar rente kwijt.
Buiten dat, is het zeker een interessant product.

Even on topic, een deposito betekent gewoon zekerheid.
Zekerheid voor de bank de beschikking te hebben over je spaargeld, en zekerheid voor de spaarder, die precies weet hoeveel rente hij krijgt gedurende een looptijd.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO