Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 5:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoelang vastzetten
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2009 10:14 pm 

Geregistreerd: do 04 dec 2008 6:04 pm
Berichten: 12
Hoelang zal je het geld vastzetten, 6 maanden , 1 jaar , verwachten jullie dat de rente zo blijft dalen ?
Wij moeten een bedrag dat vrij is gekomen weer vast zetten , de 20ste verlaagt de AT bank de rente weer , 1 jaar vast zetten of korter of langer vast zetten tegen de huidige rente ??

Alvast bedankt,

Nathalie


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoelang vastzetten
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2009 10:19 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Spreiden,
een gedeelte voor 6 maanden, 1 jaar en 2 jaar. Langer zou ik nu niet zo snel meer doen.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoelang vastzetten
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2009 12:12 am 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 dec 2008 2:28 pm
Berichten: 361
@Nathalie
Ga er vanuit dat wanneer de economie weer beter begint te lopen (let op de economische groei) dat dan de rentes ook weer zullen stijgen. Als ik dus zeker het antwoord op jouw vraag zou weten zou ik een rijk man op de beurs worden.

Zelf ga ik er vanuit dat tussen 1,5 en 3 jaar de economie wel weer draaiend is. Tot die tijd is het zeker verstandig om rekening te houden met lage rentes.

Zelf heb ik nu de volgende deposito's lopen:
10-jaar 6%
4-jaar 5,7%
2-jaar 5%
1-jaar 6%

Die 6% verwacht ik echter de komende 15 jaar niet meer terug te zien. :(


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoelang vastzetten
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2009 10:49 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Dyna18 schreef:
Ga er vanuit dat wanneer de economie weer beter begint te lopen (let op de economische groei) dat dan de rentes ook weer zullen stijgen.

Op basis waarvan denk je dat? De spaarrente is pas de laatste 2 jaar (schatting) naar een leuk niveau gegroeid. In de 10 jaar daarvoor was het diep droevig. Dat waren toch ook tijden van behoorlijke economische groei.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoelang vastzetten
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2009 10:57 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 17 jun 2008 7:08 pm
Berichten: 140
Is er ergens een historisch verloop te vinden van bijv. een 5 jaars-deposito?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoelang vastzetten
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2009 3:27 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 dec 2008 2:28 pm
Berichten: 361
reneva schreef:
Op basis waarvan denk je dat? De spaarrente is pas de laatste 2 jaar (schatting) naar een leuk niveau gegroeid. In de 10 jaar daarvoor was het diep droevig. Dat waren toch ook tijden van behoorlijke economische groei.


Let op, ik zeg niet dat de rentes weer zullen stijgen tot de hoogtes van het afgelopen jaar.
Wat ik bedoel is dat de rentes de Euribor volgen (in meer of mindere mate). Deze Euribor zal bij het aantrekken van de economie weer gaan stijgen, waardoor ook de rentes zullen stijgen. Tot welk niveau weet ik echter ook niet. Voorlopig zullen de rentes echter nog flink blijven dalen omdat ze te veel afwijken van de huidige Euribor rente.


Laatst bijgewerkt door Dyna18 op di 19 mei 2009 5:30 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoelang vastzetten
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2009 4:30 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Nathalie schreef:
Hoelang zal je het geld vastzetten ?


Hoe lang kun je het missen ?
Als je het een jaar of drie kunt missen, zou ik zeker die 5%/jaar pakken die nu geboden wordt.

Kijk voor je een deposito afsluit ook even in de voorwaarden of deze eventueel tussentijds te beëindigen is, en wat dit kost.
Zet om die reden ook niet alles in 1 deposito vast, maar verdeel het over meerdere kleine bedragen.
Neem bijv. 4 deposito's van 2500, in plaats van één van 10.000.
Als je dan toch tussentijds een bedrag nodig hebt, hoef je niet het hele kapitaal vrij te maken.

(Een kleine greep uit de tips die hier op het forum te vinden zijn)

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoelang vastzetten
BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010 5:03 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 25 sep 2008 8:05 am
Berichten: 476
Is het handig om spaargeld voor langere tijd vast te zetten?
Analisten verwachten dat de Europese Centrale Bank in de loop van dit jaar de geldkraan voor banken beetje bij beetje dicht draait, als de economie verder opkrabbelt.

Als banken niet meer onbeperkt mogen lenen bij de ECB, zou de rente voor onderlinge bankleningen moeten oplopen. Particuliere spaarders moeten daarvan op hun beurt profiteren via hogere variabele spaarrentes. Wie dit scenario realistisch acht, dient nog even geduld hebben met het (opnieuw) vast zetten van spaargeld


Bron: Z24 Geld


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoelang vastzetten
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2010 12:11 am 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 01 feb 2008 6:53 pm
Berichten: 194
NOS Teletext, pag 125: laatste regel (IMF en rente) 26-01-2010
http://teletekst.nos.nl/
“De wereldeconomie herstelt zich in een gezond tempo, maar er is nog steeds overheidssteun nodig. Dat stelt het Internationaal Monetair Fonds (IMF). De organisatie verwacht dat de economie dit jaar met 4% groeit. In oktober verwachtte het IMF nog 3,1% groei.
De groeiverwachting voor de economie van de VS is verhoogd van 1,5 tot 2,7%.
Het IMF maakt zich zorgen over de hoge werkloosheid in veel landen en de moeite die het kost om geld te lenen. Ook stelt het IMF dat het herstel zwakker is dan bij eerdere crises.
Een van de grootste gevaren is volgens het IMF dat de rente snel weer omhoog gaat.”

Gevaren ? :wink:

_________________
The lack of money is the root of all evil (Mark Twain)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoelang vastzetten
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2010 1:13 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
In mijn visie kunnen de landen (en bedrijven, consumenten) alleen van hun grote schulden afkomen door inflatie. Daardoor wordt de schuld relatief steeds kleiner. Maar.... de normale reactie van de centrale banken is dan om de rente te verhogen om de inflatie weer te beteugelen. Die pavlov reactie zal moeten worden beteugeld.
Ik zie een oplossing van de financiele crisis in een bewust gecreeerde inflatie (gedwongen loonsverhogingen->prijsverhogingen van ca 5%) en met een expres laag houden van de rente. Spaarders zullen dus dubbel de klos zijn. Het spaargeld wordt zo gebruikt om de financiele crisis te bedwingen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoelang vastzetten
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2010 2:00 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 01 feb 2008 6:53 pm
Berichten: 194
De druk komt op de (rente-)pan zodra de economieën weer beginnen aan te trekken, maar, inderdaad, die renteverhoging zal zoveel mogelijk worden beteugeld, vermoed ik ook :(

_________________
The lack of money is the root of all evil (Mark Twain)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoelang vastzetten
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2010 2:19 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Ik vraag me af waar ze die hoge verwachting op baseren ?

Heb je die 3 jaar à 5% nog gepakt Nathalie ?

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoelang vastzetten
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2010 4:13 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Waarom zullen wij spaarders nog cadeautjes gaan krijgen? Er zal samengezweerd worden tussen banken en overheid. Van een kale kip kun je niet plukken en spaarders zijn dus de betalers van de crisis. Gelukkig ben ik slecht van vertrouwen en heb ik het meeste langdurig vastgezet. Misschien is een 4,5% nog niet eens zo gek als je niet aan de alternatieven wil denken.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoelang vastzetten
BerichtGeplaatst: vr 29 jan 2010 1:21 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Dan doel je op een 10 jaars deposito neem ik aan ?
Ik vind 10 jaar erg lang, en 4.5% krijg ik nog geen rode vlekken van.
Ik denk dat de lange termijn rente nog wel iets gaat stijgen dit jaar dus ik wacht nog even met het volgend deposito voor de kids.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoelang vastzetten
BerichtGeplaatst: vr 29 jan 2010 9:14 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Ik doe het er ook niet voor, en voor 10 jaar moet het minstens 5% zijn, maar het is gemiddeld op zich een mooi rendement (meer dan die VRH). Er zijn al een paar kleine plusjes geweest op de lange termijn, dus wie weet, ik hoop wel dat het gaat stijgen, maar geloof er niet zo in, net zo min als dat de crisis al bijna over zou zijn. Voorlopig hou ik het bij etisch/groen beleggen, beetje AES, en uitgeven.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO