Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 8:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 jul 2011 4:34 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Beste forumleden,

Ik ben gestuit op BIGBANK, een Estlandse bank, bij sommigen van jullie vast wel bekend.

Het betreft een Estlandse bank zoals gezegd en valt NIET onder het DGS van DNB maar valt onder
het Estlandse garantiestelsel, dat Uw inleg plus de opgebouwde rente garandeert tot € 100.000,--.
De BigBank heeft GEEN vestigingen in Nederland, wel in Letland, Litouwen en Finland en biedt haar producten aan onder anderen in Duitsland, Oostenrijk en ook in Nederland.
De deposito-tarieven op de Duitse website verschillen met die van de Nederlandse website!

Als U een kijkje neemt op deze websites, kunt U wat deposito-tarieven zien die redelijk aantrekkelijk zijn.
-ik weet niet of ik van het moderatieteam hier de website mag vermelden, ik heb geen bedoeling tot SPAM-

ECHTER, ik heb een PERSOONLIJKE AANBIEDING gehad, na contact met de Nederlandse klantenservice van Bigbank en zij hebben mij een aanbieding gedaan voor een 3-jarig deposito met jaarlijkse rente-bijschrijving op de tegenrekening.

Wegens afspraken hierover mag ik deze persoonlijke aanbieding NIET op dit forum openbaar maken, dit klinkt wellicht als onzinnig, maar ik respecteer deze afspraak en wil U op het volgende wijzen:

--------------------------------------------------------------------------------
De 5 hoogste 3-jarige deposito's die men momenteel kan verkrijgen in Nederland zijn:

1) Yapi Kredi Bank: 3,75% op jaarbasis, jaarlijkse rentebijschrijving op de tegenrekening.
2) The Economy Bank: 3,55% op jaarbasis, jaarlijkse rentebijschrijving op de tegenrekening.
3) LeasePlanBank: 3,50% op jaarbasis, jaarlijkse rentebijschrijving op de tegenrekening.
4) NIBC: 3,50% op jaarbasis, jaarlijkse rentebijschrijving op de tegenrekening.
5) GarantiBank: 3,50% op jaarbasis, jaarlijkse rentebijschrijving op de tegenrekening.

**bij alle bovenstaande banken geldt een minimum-inleg, variërend van 1000 tot 5000 euro **
-------------------------------------------------------------------------------------

Zoals gezegd, ik MAG de persoonlijke aanbieding NIET openbaar maken, maar ik kan U WEL mededelen
dat het aangeboden tarief voor een 3-jarig deposito ongeveer 0,40 % hoger ligt dan de nummer 1
in bovenstaand rijtje.

Mocht U benieuwd zijn naar dit tarief MAG ik dit niet via PM of langs andere wegen aan U bekend maken,
maar dient U zelf bij BigBank een aanbieding op te vragen.
Nogmaals, men heeft mij bij BigBank een persoonlijke aanbieding gedaan, maar heeft mij daarnaast
verzocht om dit NIET openbaar te maken, U begrijpt vast wel dat ik dit verzoek honoreer en mijn
woord niet wil breken.

Het is wellicht een interessante optie als U op zoek bent naar een deposito met een niet al te lange looptijd,
3-jaar is qua deposito vrij redelijk qua looptijd EN de rente is best aantrekkelijk ten opzichte van
de top 5 zoals boven omschreven. Als U via de Nederlandse klantenservice van BigBank een persoonlijke aanbieding opvraagt, kunt U dat voor Uzelf bepalen.

Er is natuurlijk het nadeel dat deze bank NIET valt onder het DGS van DNB, echter de rating van Estland is
per vandaag 5 juli door Fitch verhoogd naar A+.
Ik ben geen econoom, slechts een simpel spaarvarkentje en ik kan dan ook geen enkele onderbouwing geven
over de betrouwbaarheid van het Estlandse garantiestelsel en/of de stabiliteit van de Estlandse economie.

Ik heb deze aanbieding enkele dagen geleden verkregen en wil in feite door dit topic meningen delen en bespreken wat de positieve en negatieve kanten zijn van een dergelijk deposito dat NIET valt onder het DGS van DNB.
Dezelfde twijfel kan overigens worden geuit over een vrij-opneembare spaarrekening van een bank die niet valt onder het DGS van DNB, maar dat is vast al uitgebreid in andere topics besproken en al is het relevant aan dit topic, gelieve toch Uw bijdragen te beperken tot de deposito's van deze bank.

Ik vraag U nogmaals om begrip voor het feit dat ik deze persoonlijke aanbieding NIET in de publiciteit mag brengen, maar WEL medespaarders mag wijzen op het feit dat bij BigBank persoonlijke aanbiedingen kunnen worden opgevraagd.


Ik hoop hiermede een nuttige bijdrage te hebben geleverd aan dit forum, er zijn vast veel spaarders die
ook op zoek zijn naar een 1- tot 3-jarig deposito, maar door de momenteel niet echt gunstige rente-vergoedingen over deze deposito's nog niet geslaagd zijn.

-edit 9/7/11, wat inmiddels is gebleken is dat het 3-jarig deposito per jaar ruim 4,5% rendeert...vandaar de titelwijziging-

Met vriendelijke groet,
Moneymaker.


Laatst bijgewerkt door Moneymakert op za 09 jul 2011 5:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 jul 2011 4:49 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Op hun site vergelijkbare tarieven zoals die nu normaal zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 jul 2011 4:55 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
YipMan schreef:
Op hun site vergelijkbare tarieven zoals die nu normaal zijn.


Yipman,

Neem contact op met de Nederlandse klantenservice en vraag om een persoonlijk aanbod, vergelijkbaar
met de tarieven zoals te zien op de Duitse website voor het 3-jarig deposito. ;)
Ps, als je een aanbod krijgt, is dat vertrouwelijk.....

Succes!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 jul 2011 8:41 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
En jij bent hier zeker geregistreerd met je echte naam? Via PM of gewoon hier kan geen enkele kwaad want je zult vast niet enige zijn geweest met zo'n aanbod.

Maar is wel zo verstandig om je geld er uberhaupts neer te zetten? Je hebt al gezegd dat onder garantie stelsel van Estland valt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2011 11:25 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Zie ook: viewtopic.php?f=66&t=5168


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2011 11:47 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Ik zal er nog wat onderzoek naar doen.


Laatst bijgewerkt door YipMan op wo 06 jul 2011 4:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2011 3:54 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Beste heer Yipman:
Zoals ik al zei, als iemand mij in vertrouwen een aanbod doet, ga ik dat vertrouwen niet breken.
Dus ga mij dan ook niet "uitdagen" :wink: om dit dan alsnog te doen omdat ik mijzelf hier -net als bijna iedereen- onder een alias heb geregistreerd.
Vertrouwen en je woord geven zijn bij mij normen en waarden die ik nastreef. :!:
Dus sorry, maar ik kan dat gewoon niet maken...
Wel heb ik U gewezen op de tarieven op de Duitse site....die zien er direct een stuk aantrekkelijker uit, nietwaar? hint!
Ik kan het altijd goed met U vinden en had gehoopt dat we een prettig rondje discussie konden voeren,
ik zou zeggen, zoek naar de hint, bekijk de tarieven op de Duitse website en U krijgt een idee van welke tarieven mij zijn aangeboden :wink:

Ik heb iedereen gewezen op het feit dat, als je om een persoonlijk aanbod vraagt, je een hoger
rentepercentage voor het 3-jarige deposito verkrijgt -vergelijkbaar met de tarieven op de Duitse website ;)-

Als iemand daarin geinteresseerd is, nou prima, dan kan hij/zij een zeer aantrekkelijk tarief verkrijgen, mits hij/zij op de hoogte is van de eventuele risico's....die risico's heb ik ook aangegeven, deze bank valt NIET onder het DGS van DNB, maar onder het garantiestelsel van Estland.

Estland's outlook echter is niet slecht, Fitch verhoogde per 5 juli de rating naar A+.....dus in elk geval al een flink stuk hogere rating dat sommige andere EU-landen !!!!


@Schuiver.
Dank U wel voor dat stukje, ik had het niet eerder gelezen...
Ik ben nu niet bepaald onder de indruk van de inhoud van dat stukje, want
er zijn meer banken die opereren op de Nederlandse markt en NIET onder het DGS van DNB vallen, maar waarvan sommige spaarders TOCH gretig gebruik van maken, ONDANKS DE risico's.

Verder overweeg ik de aanbieding omdat het rentepercentage -jaarlijks uitgekeerd op de tegenrekening- behoorlijk hoger ligt dan de Yapi Kredi Bank, enfin.......in mijn openings-stukje kunt U die tarieven teruglezen.

Ik deel hier dus slechts EEN DERGELIJKE MOGELIJKHEID mede, EN ben erg duidelijk geweest over het feit dat BigBank dus NIET onder het DGS van DNB valt en dat ik dat dus een NADEEL vind.

Het is dus een aanbod met zowel een voordeel (hogere rentevergoeding) alsook een nadeel (niet vallend onder het DGS van DDB).
Dat garantiestelstel van Estland hoeft niet persé dusdanig nadelig te zijn overigens, ik had in feite de hoop dat wij forummers onderling een leuke en leerzame discussie op gang zouden brengen, waarbij we dus dieper graven en samen onderzoeken naar bijvoorbeeld de betrouwbaarheid van het garantiestelsel van Estland.

Hier een stukje van de Consumentenbond over de diversiteit onder garantiestelsels, hierin wordt ook
het Estlandse garantiestelsel besproken!
http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/betalen-en-sparen/spaarrekeningen/extra/deposito-garantie-stelsel/

Ik verberg dus niets en SPAM ook niet, ik plaatste immers geen links en heb in geen enkel opzicht persoonlijk gewin. Mijn enige bedoeling is/was om U te wijzen op het feit dat er een 3-jarig deposito wordt aangeboden waarbij de tarieven hoger zijn, indien men tenminste een persoonlijke aanbieding opvraagt bij een overigens zeer behulpzame Nederlandse klantenservice, dan zoals te zien op de Nederlandse website.

Als we bijvoorbeeld even een kek sommetje maken:

€ 50.000,-- x 3,75% (Yapi Kredi Bank, 3-jarig deposito) = € 1.875,00 rente per jaar.
€ 50.000,-- x 4,25% (Gewenst tarief 3-jarig deposito) = € 2.125,00 rente per jaar.
--------------------------------------------------------------------------------
Verschil: € 250 rente per jaar x 3 = € 750,00 rente nominaal!

Vergelijk echter de verwachte rente op de vrij-opneembare spaarrekeningen voor de komende
2,5 tot 3 jaar:
een voorspelling dus, ik heb geen glazen bol, maar laten we bijvoorbeeld als volgt te werk gaan:

Verwachte rente voor de rest van 2011: 2,90%
Verwachte rente voor het jaar 2012: 3,15%
Verwachte rente voor het jaar 2013: 3,50%
---------------
Gemiddelde van deze 3 percentages: 3,20% (afgerond én natuurlijk slechts een veronderstelling!)
€ 50.000 x 3,20% = € 1.600,00

Laten we dus eens discussiëren over deze renteverwachtingen en rekensommen en natuurlijk geldt dit
rekensommetje voor diegenen die € 50.000,-- ter beschikking hebben EN dit voor 3 jaar willen vastzetten.

Rentevergoeding bij een 3-jarig deposito (met een jaarlijkse rentebijschrijving) van 4,25% = € 2.125,00
Rentevergoeding, die te verwachten is voor de vrij-opneembare spaarrekeningen: 3,20% = € 1.600,00
-------------------
Verschil per jaar: € 525,00
Verschil per 3 jaar € 1.575,00 * hiermee is geen rekening gehouden met de effectieve rente die ik niet heb
meegerekend als de rentevergoedingen op een extra renderende spaarrekening worden geplaatst *
Doe ik dat wel, dan krijg je op het 3-jarig deposito het sommetje:
(als men bijvoorbeeld deze rentevergoeding naar een spaarrekening of deposito doorsluist met een nominale jaarrente van 3,25% per jaar)

jaar 1: 2.125,00 x 3,25% = € 70,25
jaar 2: 4.319,00 x 3,25% = € 140,50
jaar 3: 6.584,00 x 3,25% = € 214,25
--------------
Totale renteopbrengst = € 425,00
* afgerond naar boven en wellicht enkele euro's verschil door nominaal/effectief berekening die ik even snel en wellicht niet geheel correct heb uitgevoerd, het gaat echter om de essentie!*

Als we dus uitgaan van een 3-jarig deposito tegen 4,25% met jaarlijkse rente-bijschrijving én we gebruiken deze rente-bijschrijving als inleg op een andere spaarrekening of deposito met een voorbeeldvergoeding van 3,25% dan is de totale opbrengst:
--------------------------------
€ 2.125,00 x 3 = 6.375,00
(totale vergoeding van 3 jaar vast tegen 4,25%)
€ 425,00 (opbrengst rentevergoeding over het 3-jarig deposito, inleg op een spaarrekening tegen 3,25%)
---------------------------------------------------------
6.800,00 de totale opbrengst van een 3-jarig deposito tegen 4,25 plus renteopbrengst van de jaarlijkse rente.
De effectieve rente komt dan uit op ongeveer 4,54% in totaal over 3 jaar.

Dit zou voor mij als spaarder een erg aantrekkelijk deposito zijn.
3 jaar is goed te doen, het is niet te lang, want in deze markt een halve ton wegzetten voor meer dan 3 jaar lijkt me gaan goed idee, althans, dat is mijn mening. Vastzetten voor 10 jaar tijdens superslechte spaarjaren is gewoon geen goed idee, nogmaals, dat is mijn mening.
3 jaar daarentegen is een redelijke termijn, 36 maanden.
Na afloop daarvan is er de hoop dat er enigzins verbetering is gekomen in de onrust op de financiële markten, de problemen met Griekenland en de overige PIIGS-landen én natuurlijk, dat de spaarrenten op een beter niveau liggen dan momenteel.

Enfin, dit is mijn ideetje, Dhr. Schuiver, Dhr. Yipman en elk ander forumlid is van harte welkom om mee te discussiëren over bovenstaande rekensommetjes én de momenteel verkrijgbare deposito's.

Of U nu wel of niet gecharmeerd bent van BigBank dat is niet zo heel belangrijk, echter hou het netjes :!:
en doe toch vooral mee aan een leuke en leerzame discussie met alternatieve voorbeelden en rekensommetjes! Daarom zijn wij toch allemaal SI-forumleden??? Om van elkaar te leren en om elkaars meningen te delen....toch? :wink:

groeten,
Moneymaker. :!:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2011 4:11 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Hmmm de 3 jaar is bij de duitse tak hogere dan wat ik nu bij NIBC vast heb staan voor 5 jaar, ik heb een Duitse betaalrekening. 3 jaar zie ik is 4.20% en 5 jaar is 4.60% das inderdaad flink meer dan wat ik nu krijg.

http://www.bigbank.de/

Interessant dus als je wat meer rendement wilt, maar ik heb verhalen gehoord van Icesave toen die failiet gingen moesten mensen naar Iceland gaan voor hun geld? Ik zie dat op duitse site een banner staat Beste festgeldbank 2010, dus ze hebben in Duitsland een positieve beoordeling.

Ik respecteer je keuze overigens om aanbod niet te vertellen en ik zie nu op Duitse site de tarieven ook. Dus wat ik graag wil weten is op moment dat toch fout mocht gaan of ik dan me geld terug krijg of eerst naar Estland moet.


Laatst bijgewerkt door YipMan op wo 06 jul 2011 4:15 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2011 4:13 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
YipMan schreef:
Hmmm de 3 jaar is bij de duitse tak hogere dan wat ik nu bij NIBC vast heb staan voor 5 jaar, ik heb een Duitse betaalrekening. 3 jaar zie ik is 4.20% en 5 jaar is 4.60% das inderdaad flink meer dan wat ik nu krijg.

http://www.bigbank.de/

Interessant dus als je wat meer rendement wilt, maar ik heb verhalen gehoord van Icesave toen die failiet gingen moesten mensen naar Iceland gaan voor hun geld? Ik zie dat op duitse site een banner staat Beste festgeldbank 2010, dus ze hebben in Duitsland een positieve beoordeling.

Ik respecteer je keuze overigens om aanbod niet te vertellen en ik zie nu op Duitse site de tarieven ook.




Dank je wel, beste Yipman, voor je leuke bijdrage.
En de Duitse site ziet er totaal anders uit, nietwaar?

U heeft mail, b.t.w. :wink:

Tot ziens en de hartelijke groet van de Moneymaker! :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2011 4:32 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Ja maar de consumentenbank heeft 21 Feb nog gewaarschuwd voor deze bank :( En die zullen dat niet voor niks doen lijkt me.

http://www.consumentenbond.nl/actueel/n ... -BIG-Bank/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2011 4:46 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Als iemand de details van het Estse garantiestelsel na wil lezen kan dat via onderstaande link, weliswaar in het Engels, maar ik neem graag aan dat de meeste lezers hier die taal prefereren boven het Ests of het Russisch.

http://www.tf.ee/eng/?PHPSESSID=98b3176 ... 2397ef55b6


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2011 4:52 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
YipMan schreef:
Ja maar de consumentenbank heeft 21 Feb nog gewaarschuwd voor deze bank :( En die zullen dat niet voor niks doen lijkt me.

http://www.consumentenbond.nl/actueel/n ... -BIG-Bank/


Heer Yipman,

Ja, dat is correct, Heer de Jager en de consumentbond wijzen consumenten op het ontbreken van toezicht en de afwezigheid van het DGS van DNB.

Desalniettemin is de mening van de Duitsers, die nóg veeleisender zijn dan Nederlanders, best goed te noemen.

Het blijft een risico!

Dank je wel voor je bijdrage en groeten van de Moneymaker! :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2011 4:55 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Blikoortje schreef:
Als iemand de details van het Estse garantiestelsel na wil lezen kan dat via onderstaande link, weliswaar in het Engels, maar ik neem graag aan dat de meeste lezers hier die taal prefereren boven het Ests of het Russisch.

http://www.tf.ee/eng/?PHPSESSID=98b3176 ... 2397ef55b6


Goedemiddag heer Blikoor,


Klopt, ik had deze al doorgelezen.
Het lijkt allemaal dik in orde, dat garantiestelsel van Estland, maar nogmaals, het is en blijft een risico.
De tarieven zijn prima, zeker in deze magere tijd van lage deposito-rentevergoedingen en een rendement van dik 4,5% is zeer zeker niet slecht te noemen voor een 3-jarig deposito. (voorbeeldberekening, derhalve GEEN garantie)

Zoals ik in het begin van het topic al noemde, er zijn voordelen EN nadelen.

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat de BigBank zich gaat aanmelden bij DNB en bijvoorbeeld gaat praten over het DGS of in elk geval een toezichts-bepaling....dat zou e.e.a. al iets verbeteren qua veiligheid.


Bedankt voor je bijdrage!

groet,
Moneymaker! :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2011 5:26 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
@Moneymakert:

Iedereen mag natuurlijk doen wat hij of zij zelf wil.
Ook ik heb niet de intentie om het hier niet netjes te houden.
Zoals reeds geconstateerd is mijn grootste bezwaar het afwijkende garantiestelsel en het niet hebben van een Nederlandse bankvergunning.
Ikzelf doe het daarom niet (maar dat is mijn keuze).
Zelf heb ik in dit forum diverse reacties en onderwerpen geplaatst m.b.t. beleggen.
Niet met de intentie om het hier niet netjes te houden, maar wel om meer informatie te geven (voor belangstellenden).
Dit werd niet altijd op prijs gesteld, want met name spaarders kiezen voor zekerheid.
Dus ik begrijp het wel, en ook de kritiek, maar uiteindelijk moet een ieder voor zichzelf uitmaken of iets wel dan niet geschikt is.
Een ieder is daar zelf verantwoordelijk voor.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2011 5:42 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Goedemiddag heer Schuiver,

U bent altijd erg correct en ik vind dan ook dat U altijd nuttige en respectvolle bijdragen levert aan dit forum,
dat moge duidelijk zijn :wink:

Verder, wij delen elkaars mening, er is bij dit product een risico.
Net als U, heb ik ernstige twijfels door het ontbreken van het DGS van DNB.
Ik noemde dit in het begin van dit topic als het grootste nadeel van dit product en heb zelf ook mijn twijfels en ben erg voorzichtig.
Daarentegen is men in Duitsland vrij positief over dit product en zijn de tarieven daar nóg veel aantrekkelijker.
Maar ook voor de Duitsers geldt, men valt onder het Estlandse garantiestelsel....

Bedankt voor Uw bijdrage :wink: en we twijfelen gezellig gezamelijk verder....

groet,
Moneymaker!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO