Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 11:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2013 7:50 pm 

Geregistreerd: wo 23 jan 2013 6:57 pm
Berichten: 7
Dag SI bezoekers,

Wat kan ik het beste doen op dit moment met een bedrag van +/- €20.000,-
Ik ben 21 jaar nu en wil het niet te lang vast zetten maar toch een redelijke rente krijgen.
Ik wil het niet langer vastzetten dan 2 jaar (liefst nog 1 jaar). Nu zit ik te twijfelen tussen een deposito of gewoon een vrij opneembare internetspaarrekening.

Wie heeft er goede tips?

Gr Kraanvogel


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2013 8:40 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
Bij MoneYou kun je een deposito altijd opnemen maar dan krijg je alleen de basisrente (1,5% meen ik). Misschien is dat iets als je denkt het geld niet nodig te hebben maar het niet helemaal zeker weet. Je kunt het dan natuurlijk ook splitsen in een flink aantal kleinere deposito's zodat je in geval van nood niet alles hoeft op te nemen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2013 8:47 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Ik zou eerst voor jezelf gaan kijken wat voor bedrag je nodig zou kunnen hebben als je echt geld nodig hebt voor een dringend geval. 5.000 euro? Ik zou dat bedrag op een vrij opneembare rekening zetten. De rest zou je in 1 of meerdere deposito's vast kunnen zetten.

Niemand weet wat de toekomst zal brengen, maar mijn gevoel zegt dat de rente dit jaar nog zal blijven dalen. Minstens een 0,5% tot mogelijk 1%. Ik vermoed dat volgend jaar de daling is gestopt en de rente niet zal dalen en/of stijgen. Mogleijk dat over 2 jaar of meer de rente langzaam zal stijgen. Maar het kan natuurlijk ook dat de euro gaat crashen en je rentes gaat krijgen van meer dan 10%. Dan word je niet vrolijk als je alles in een deposito vast hebt gezet....

Je kan ook obligatie fondsen kopen, als je het een beetje goed uitzoekt dan heb je obligatiefondsen die het afgelopen jaar tussen de 10 en 20% hebben gerendeerd. Of beleggingsfondsen.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2013 11:19 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 04 jul 2008 10:11 pm
Berichten: 21
Beste Kraanvogel,

Ik zou voor de tip van daalder gaan. Je kan op dit moment bij Moneyou nog 2,5% voor een jaar krijgen = op € 20.000,- €500,- rente volgend jaar. Zoals daalder reeds gemeld heeft kun je bij Moneyou altijd je deposito opnemen en krijg je zo wie zo 1.5% rente over het opgenomen geld. Deposito's staan bij andere banken meestal vast en kan je er niet meer bij tot hij afgelopen is.

Als je besluit om het te doen verdeel het bedrag dan in deposito's van €500,-. Je mag er zoveel openen als je wilt. Dus 40 x een deposito van €500,- (is wel ff wat getik en geklik :-) ) en kies voor de optie terug storten bij afloop.

Zou er wel haast mee maken want de rentes dalen op dit moment sneller dan de dooi in zal zetten buiten ;-)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2013 1:01 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
ICBC 1 jaar vast 2,94% effectief. Daarnaast heb ik vernomen dat ze met een actie komen waarbij je 0,15% extra krijgt.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2013 10:22 pm 

Geregistreerd: wo 23 jan 2013 6:57 pm
Berichten: 7
Bedankt voor de tips allemaal!

Ik heb inmiddels al een rekening van €10.000,- geopend bij LPB voor een jaar (2.65%).
Ik hou €2.000,- of €3.000,- apart zodat ik het altijd aankan, en anders is 1 jaartje niet zo heel lang, desnoods leen ik van mijn ouders of zo als ik het echt nodig heb. Ik heb nu nog €7.000,- of €8.000,- die ik nog ergens neer kan zetten.
Zouden jullie nu adviseren om het bij MoneYou (in geval van nood dus opneembaar begrijp ik, maar kan het wel een jaartje missen), nog een deposito openen bij LPB of het bij ICBC neerzetten?
ICBC ken ik totaal niet, iemand hier ervaringen mee? in welk land is het garantiestelsel? luxemburg? Is dit wel veilig en is de bank stabiel? Anders is het erg ongemakkelijk als je in luxemburg je geld op moet gaan halen.

Gr. Kraanvogel


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2013 10:24 pm 

Geregistreerd: wo 23 jan 2013 6:57 pm
Berichten: 7
Ik ben overigens totaal niet thuis in obligatiefondsen of beleggen of iets dergelijks. Misschien ga ik me daar na dit jaar in verdiepen als ik wat meer tijd heb en de crisis bijna door zijn diepste dal is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2013 10:25 pm 

Geregistreerd: wo 23 jan 2013 6:57 pm
Berichten: 7
Doboy hoe zit het dan precies met die ICBC?
En waarom staat hij niet op spaarinformatie vermeld?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2013 10:40 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
Kraanvogel schreef:
Doboy hoe zit het dan precies met die ICBC?
En waarom staat hij niet op spaarinformatie vermeld?

Zie INDUSTRIAL& COMMERCIAL BANK OF CHINA (EUROPE) S.A. AMSTERDAM

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2013 11:00 pm 

Geregistreerd: wo 23 jan 2013 6:57 pm
Berichten: 7
Ok bedankt Piet,

Ben bang dat dat voor mij dus ook niks uithaalt, moet ik naar amsterdam (woon in oost brabant) en zo groot is het bedrag niet dat ik er dan onderbreng. Ik ga denk ik nog een LPB deposito openen.

Bedankt voor de tips allemaal.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 jun 2013 1:47 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
In de komende maanden komen er wat 1 en 2 jaar lopende (liepende!) deposito's vrij.....

LOL. Destijds dacht ik "langer zal het toch niet gaan duren" en heb toen genoegen genomen met 3,4 en 3,2%... Ik zou daar nu blij mee zijn.
Onder de 3% vastzetten is gevoelsmatig bijna een onmogelijkheid :cry:
Maar op een Internetrekening waar dan alleen de Staat de Nederlanden baat bij heeft stuit me ook behoorlijk tegen de borst. Dan leg ik het misschien nog liever in de kluis... :evil:

Briljante ideeën (geen open deuren) zijn welkom. Nog een auto erbij is ook zowat. En dan zou Rutte zijn zin krijgen, ... gun ik hem ook niet :|

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2013 4:21 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
piet_pecunia schreef:
Briljante ideeën (geen open deuren) zijn welkom.

Neem dan op zijn minst een brandvertragende kluis die het een paar uur volhoud (en liefst ook inbraak vertragend).

-Hypotheek aflossen?
-Schulden aflossen?
-geld schenken?
-Reserve apparatuur aanschaffen (tv, koelkast, vriezer, etc.)

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 11 jun 2013 7:27 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 670
piet_pecunia schreef:
Citaat:
Destijds dacht ik "langer zal het toch niet gaan duren" en heb toen genoegen genomen met 3,4 en 3,2%... Ik zou daar nu blij mee zijn.
Onder de 3% vastzetten is gevoelsmatig bijna een onmogelijkheid :cry:
Dat wordt dus vastzetten voor ten minste 7 jaar :)
Wat jij naar mijn mening fout doet, is dat je probeert te timen. Indien je spaargeld langere tijd niet nodig hebt, is het verstandig regelmatig geld voor 5 jaar of langer vast te zetten (zelf heb ik spaargeld vanaf 2009 vrijwel steeds voor 10 jaar vastgezet). Zo ontvang je een hoger rendement en valt later, in tijd gespreid, weer geld vrij. Let ook op de voorwaarden waaronder je eventueel voortijdig over je spaargeld kunt beschikken. Briljanter kan ik het niet maken.


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 12 jun 2013 9:10 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
@Piggy
-Hypotheek aflossen? Gaat me geld kosten met een levenshypotheek, hoge rente maar veel in depot en hoge aftrek.
-Schulden aflossen? Heb ik niet.
-geld schenken? Ik zou niet weten aan wie of wat. Maar lijkt me ook geen manier van sparen/inkomen genereren.
-Reserve apparatuur aanschaffen (tv, koelkast, vriezer, etc.) Tsja,... zou kunnen maar is peanuts en ik zie er niet echt de "winst" van in.

@Empire
...Wat jij naar mijn mening fout doet, is dat je probeert te timen.... Dat doe ik al jaren, kort én lang. Spaargeld heb ik namelijk altijd al als deel van mijn pensioenvoorziening beschouwd. En dat is het ook. Dat verandert niets aan mijn "gevoelens" over de huidige rente.
Echter, laat ik zeggen dat het spaardoel (leeftijd) is bereikt en het vermogen nu inkomsten (voor consumptie) moet gaan leveren (pre-pensioen). Ook "interen" hoort daar dus bij (en ja, vreemd maar toch even wennen aan het idee).
Ik hoef niet meer te sparen "voor later" want dat is nu, we gaan er van genieten. Mede omdat ik niet weet hoe lang, wil ik nog steeds zo lang mogelijk zo veel mogelijk rendement maken op "sparen" (lees vermogen).
Vastzetten voor 10 jaar wordt dus steeds lastiger maar ook die rente is bedroevend. Daar ligt mijn pijngrens op 4%.

Dank voor het meedenken zo ver. Ik sta nog steeds open voor suggesties.

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Laatst bijgewerkt door piet_pecunia op wo 12 jun 2013 10:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 12 jun 2013 9:51 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 670
Oké Piet, dat is duidelijk. Je kunt/zult gedeeltelijk gaan 'ontsparen', maar wilt nog wel een behoorlijk risicovrij rendement op het resterende spaargeld. Als het vermogen zo groot is dat je van de renteopbrengsten zou kunnen rentenieren is het voor lange tijd vastzetten nog een optie. Is dat niet het geval, dan zou ik bepalen hoeveel geld ik jaarlijks nodig heb en een 'CD ladder' bouwen (bijv. door geld in deposito 1, 2, 3, 4 en 5 jaar vast te zetten, waardoor jaarlijks het benodigde geld vrijkomt).

Volgens een artikel in Intermediair (door Roos Vonk, 13 maart 2012) word je bij het uitgeven van geld het gelukkigst door cadeautjes aan anderen en geld aan goede doelen te geven. Koop liever geen dingen, maar ervaringen (een reis, kookcursus). Een nadeel van dingen is namelijk gewenning (bijvoorbeeld een nieuwe bank) en dan doet het niets meer voor je geluk. Bovendien, achteraf hebben mensen vaker spijt van ding- dan van doe-bestedingen. Tot slot, vanwege de gewenning kun je beter véél kleine dingen of ervaringen kopen dan een beperkt aantal grote.


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO