Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 12:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 16 maart 2014 8:45 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Je opname bij een niet-EU-geldautomaat meteen laten omrekenen naar EURO kan een dure grap zijn.
De traditionele manier is toch goedkoper.


http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... n/speel/1/

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 maart 2014 10:50 am 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
Dat is toch meestal zo? Als je een flinke aankoop moet doen dan is een creditcard misschien ook al goedkoper (1,35% koersopslag bij ING) dan eerst contant geld opnemen en daarmee betalen. Of direct met een betaalpas betalen (1% koersopslag bij ING) als dat kan.

Overigens zie ik dit ook bij amazon: als ze aanbieden om bijvoorbeeld ponden in euro's om te rekenen dan ben je altijd wat slechter af dan wanneer je direct in ponden betaalt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 maart 2014 11:19 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Ik zag de uitzending bij kassa, echter ik kan mij niet herinneren dat ik in Zwitserland 2 mogelijkheden te zien kreeg met pinnen.
Ook in Londen kan ik mij niet herinneren. Maar goed ik ga er volgende keer goed opletten.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 maart 2014 1:08 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Ik zie het nut ook niet zo om direct om te kunnen rekenen naar euro's.
Stel dat je in een land bent waarvan je weet dat de lokale currency ongeveer 25 cent waard is, dan pin je een bedrag dat 4x zo hoog is als wat je in euro's zou pinnen. Simpel zat.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 maart 2014 2:41 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Klopt. In de uitzending zag je dat je 2 keuze schermen zag, 1 scherm waarin duidelijk naar voren kwam hoeveel je in buitenlandse valuta kreeg en hoeveel euro je het zou kosten (met de vermelding 0% commissie) en een 2e scherm waarde je alleen de waarde van de buitenlandse valuta kreeg en je een waarschuwing kreeg dat het niet gegarandeerd is hoeveel het kost. Mensen lekker maken met 0% commissie (terwijl er een hogere opslag voor de wisselkoers wordt berekend) en bangmakerij (i.v.m. het niet gegarandeerde kosten).

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 maart 2014 2:47 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3931
Het gaat niet er om of het al dan niet een EU-automaat is, maar of er van die verfoeide Euro's uit komen of wat anders.
Denemarken en Groot-Brittannië zijn EU-landen, maar het probleem kan zich daar al voordoen.

Ook blijft het probleem niet beperkt tot opnames van contant geld, ook bij betaalautomaten (pinnen) en zelfs creditcardbetalingen kan de verkopende partij voorstellen om het te betalen bedrag meteen om te rekenen in Euro's.
Het probleem is ook niet nieuw, het is van alle tijden dat je in vreemde landen met dollars, Duitse marken en, sinds de invoering ervan, met Euro's kunt betalen.

Tenslotte werkt het ook andersom zo, toeristen kunnen ook in Nederland van een automaat het voorstel krijgen het bedrag in Euro's meteen om te rekenen naar de valuta van hun eigen land.
Nederlandse handelaren nemen ook dollars aan, iedereen die dat doet en/of vroeger wel eens marken of francs aanpakte, zal beamen dat hij een wisselkoers gebruikt die in zijn eigen voordeel werkt.

Of het voordelig is of niet, het is aan de klant om te beoordelen. Die bepaalt op welke knop hij drukt. We hebben, als het goed is, allemaal leren rekenen.
Maar ga daar maar eens aanstaan in een land waar de wisselkoers dagelijks sterk wijzigt en er misschien een rij achter je staat bij één van de zeldzame geldautomaten.

Tja, was het maar zo dat de hele wereld dezelfde munt gebruikte...

edit: spelfout herkend en verbeterd.

_________________
D.V.


Laatst bijgewerkt door JandeV op zo 16 maart 2014 6:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 maart 2014 5:38 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Ik begrijp even niet het probleem niet m.b.t. de koersen die dagelijks kunnen schommelen bij sommige landen. Kijk je voordat je gaat pinnen toch even op internet wat de wisselkoers is? Dan hou je hier met pinnen rekening mee.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 maart 2014 6:16 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3931
Piggy schreef:
Ik begrijp even niet het probleem niet.

Natuurlijk niet.
De wereld zit zo eenvoudig in elkaar als je hem vanonder je eigen steen beziet.
Internet is alom aanwezig, naar een geldautomaat ben je nooit langer dan 5 minuten onderweg en 400 Kabbabi's van een kwartje kosten 100 Euro. Simpel zat.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 17 maart 2014 9:15 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Ik heb (voor een bezoek aan de USA) uitgezocht hoe het bij mijn betaalmiddelen zit:

afbeelding: http://download.elsinga.net/forums/kostengeldbuiteneuro.gif

Geld opnemen doe ik het beste met de Mastercard Classic (van ICS) met positief saldo (ook mijn enige CC waar dat bij kan). Daarna met de ING Maestro pinpas of ABNAMRO pinpas. Betalen liefst met de ING Maestro pinpas en daarna ABNAMRO pinpas, maar de kans daarop is klein. Dan dus de Mastercard Classic weer.

De Gamma Visa card (van Lasercards) is buiten de Euro-landen een afrader wegens hoge kosten. Die gebruik ik dus alleen voor de borg van de camper (krijg ik weer terug) en noodgevallen.

Contant geld afhalen op Schiphol bij GWK als je het besteld hebt is overigens een aanrader: geen koersopslag en geen commissie.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO