Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 18 apr 2024 8:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 1:34 pm 

Geregistreerd: za 12 jul 2008 12:24 pm
Berichten: 16
Dit berichtje enkel ter info:

Van de klantenservice van IceSave heb ik vernomen dat ze in de (nabije) toekomst niet geheel onder het Nederlandse depositogarantiestelsel gaan vallen. Een tijdje geleden was hier discussie over, vandaar dat ik er een mailtje aan had gewaagd. Bij deze het antwoord.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 1:39 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 10 jul 2008 8:25 am
Berichten: 140
Dat zou ik heel vreemd vinden. Want (bijna) elke buitenlandse bank valt onder het Nederlandse garantiefonds.
Ook vreemd dat ze het toegeven trouwens. Ik kan me voorstellen dat je dat als bank zo lang mogelijk geheim wilt houden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 1:53 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun 2008 11:47 am
Berichten: 282
Voordat ik er een mening over ventileer, zou ik eerst wel eens de reden willen weten. Waarbij ik er voor het gemak maar even van uit ga dat Landsbanki/Icesave geen aanvraag hiertoe heeft ingediend. Want gezien de financiële status, resultaten en rating van Landsbanki lijkt mij geen reden voorhanden om deze bank te weren uit het Nederlandse deposito garantiestelsel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 2:00 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Misschien dat de Rabobank, en andere grootbanken, grote invloed bij DNB uitoefenen om nieuwe toetreders te weren.
Dat zou mij niets verbazen. Echter dat haalt de krant niet :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 2:10 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 10 jul 2008 8:25 am
Berichten: 140
jody schreef:
Waarbij ik er voor het gemak maar even van uit ga dat Landsbanki/Icesave geen aanvraag hiertoe heeft ingediend. Want gezien de financiële status, resultaten en rating van Landsbanki lijkt mij geen reden voorhanden om deze bank te weren uit het Nederlandse deposito garantiestelsel.


Dat zou inderdaad kunnen, dat ze geen aanvraag hebben gedaan.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 2:30 pm 

Geregistreerd: za 02 aug 2008 2:21 pm
Berichten: 8
Ik geloof hier niets van.

Volgens mij vallen tegoeden bij Landsbanki tot € 20.887 rechtstreeks onder het IJslands equivalent van ons depositogarantiestelsel, zij het dat de administratie dan wordt uitgevoerd door de Nederlandsche Bank zodat niemand zich straks tot een curator in Reykjavik behoeft te wenden.
Bedragen vanaf € 20.887 tot € 40.000 vallen onder het Nederlandse depositogarantiestelsel zij het dat u slechts 90% krijgt uitgekeerd.

Zonder die bescherming zou Landsbanki hier helemaal niet kunnen werken en ook evenmin worden toegelaten als bank.

Wellicht heeft u of de medewerkster van de bank niet goed begrepen of heeft zij zich onvoldoende duidelijk uitgedrukt.

Overigens nog iets anders, Landsbanki is van de 3 grote IJslandse banken de bank met de beste rating!
:mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 3:31 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun 2008 11:47 am
Berichten: 282
unweit schreef:
Ik geloof hier niets van.

Volgens mij vallen tegoeden bij Landsbanki tot € 20.887 rechtstreeks onder het IJslands equivalent van ons depositogarantiestelsel, zij het dat de administratie dan wordt uitgevoerd door de Nederlandsche Bank zodat niemand zich straks tot een curator in Reykjavik behoeft te wenden.
Bedragen vanaf € 20.887 tot € 40.000 vallen onder het Nederlandse depositogarantiestelsel zij het dat u slechts 90% krijgt uitgekeerd.

Zonder die bescherming zou Landsbanki hier helemaal niet kunnen werken en ook evenmin worden toegelaten als bank.

Wellicht heeft u of de medewerkster van de bank niet goed begrepen of heeft zij zich onvoldoende duidelijk uitgedrukt.

Overigens nog iets anders, Landsbanki is van de 3 grote IJslandse banken de bank met de beste rating!
:mrgreen:


Dus valt Icesave voor de eerste € 20.000,-- niet onder het Nederlandse Deposito garantiestelsel, zoals hier terecht is gesteld. En overigens al vele malen bij de topic over het garantiestelsel is vermeld. Dat de DNB de administratie voor die eerste € 20.000,-- doet, lijkt mij niet juist. Men zal zich wel degelijk rechtstreeks tot het IJslandse stelsel moeten wenden. Is namelijk een uitspraak van DNB over deze materie.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 3:39 pm 

Geregistreerd: za 02 aug 2008 2:21 pm
Berichten: 8
Het Nederlands depositogarantiestelsel heeft een maximum van € 40.000 waarvan de eerste € 20.000 geheel worden vergoed en de volgende nog maar voor 905.

Omdat het IJslands systeem een volledige dekking geeft tot € 20.887, en verder overigens niet, vallen tegoeden van Landsbanki Luxembourg SA hier in Nederland tot dat bedrag onder het IJslands systeem zij het dat in Nederland DNB de uitvoerder is van het hele systeem.

Tussen de nationale bank van Ijsland, Landsbank en DNB zijn hierover afspraken gemaakt heb ik begrepen, overigens net zo als wanneer een bank als Anadolu hier in Nederland op de fles zou gaan, zijn tegoeden dan binnen het Nederlands systeem gedekt voor zover er geen vergelijkbaar systeem van dekking in Turkije zou bestaan, hetgeen ik overigens niet zo weet.
:mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 3:47 pm 

Geregistreerd: za 02 aug 2008 2:21 pm
Berichten: 8
@ Jody:

Uw laatste opmerking is trouwens evenmin juist.
Ik haal hier een stukje aan uit de site van De Nederlandsche Bank over het depositogarantiestelsel:

Wie betaalt het depositogarantiestelsel?
DNB schiet de uitkeringen door het depositogarantiestelsel voor en slaat vervolgens het door haar betaalde bedrag om over de deelnemende banken, naar rato van hun
bedrijfsomvang[/color].
:mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 4:08 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun 2008 11:47 am
Berichten: 282
unweit schreef:
@ Jody:

Uw laatste opmerking is trouwens evenmin juist.
Ik haal hier een stukje aan uit de site van De Nederlandsche Bank over het depositogarantiestelsel:

Wie betaalt het depositogarantiestelsel?
DNB schiet de uitkeringen door het depositogarantiestelsel voor en slaat vervolgens het door haar betaalde bedrag om over de deelnemende banken, naar rato van hun
bedrijfsomvang[/color].
:mrgreen:


Dat is dus niet juist! Dit geldt alleen voor banken welke onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel vallen. En dat is met betrekking tot Icesave dus alleen vanaf € 20.887,-- tot € 40.000,--. Voor de eerste € 20.887,-- dient men zelf met het IJslandse garantiefonds contact op te nemen, daar heeft DNB niets mee van doen. En zie verder het zeer uitgebreide topic over deze materie, alles is daarin al zeer uitgebreid aan bod gekomen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 4:18 pm 

Geregistreerd: za 02 aug 2008 2:21 pm
Berichten: 8
Volgens mij is het een kwestie van lezen en zoals ik het lees hou ik het bij deze opvatting.

Dat daar al heel veel over geschreven is hier maakt daarvoor minder uit omdat ik me ook niet kan voorstellen dat DNB zelf dergelijke informatie op haar site zou laten staan indien die aanleiding zou kunnen geven tot een dusdanige grote mate van verwarring en dat is dus niet!
:mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 4:29 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun 2008 11:47 am
Berichten: 282
unweit schreef:
Volgens mij is het een kwestie van lezen en zoals ik het lees hou ik het bij deze opvatting.

Dat daar al heel veel over geschreven is hier maakt daarvoor minder uit omdat ik me ook niet kan voorstellen dat DNB zelf dergelijke informatie op haar site zou laten staan indien die aanleiding zou kunnen geven tot een dusdanige grote mate van verwarring en dat is dus niet!
:mrgreen:


Zie voor uitgebreide info: http://forum.spaarinformatie.nl/viewtopic.php?t=380


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 4:47 pm 

Geregistreerd: za 02 aug 2008 2:21 pm
Berichten: 8
Hetgeen er in de door u aangehaalde link allemaal te lezen valt overtuigt mij helemaal niet, ik blijf bij mijn lezing van de tekst van de officiele site van DNB.

In de voorbedoelde link kom ik zo goed als geen feitelijke informatie tegen hooguit allerlei vage interpretaties en vermoedens, me dunkt veel zonde van alle moeite daar.
:mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 8:58 pm 
Stuiver

Geregistreerd: ma 02 jun 2008 12:27 pm
Berichten: 92
Zoals in andere topics al naar voren is gekomen is Icesave een bijkantoor van landsbanki.

De meeste andere kleine banken zijn 'zelfstandig geregisteerd in nederland' en vallen daardoor onder de nederlandse wetgeving.

Ik vraag me dan ook af of opgehaalde spaargelden wel onder de boekhouding van landsbanki vallen, als Icesave zich registreerd in Nederland (als 'zelfstandige bank')?

Ook vraag ik me af als icesave volledig zou deelnemen aan de NL regeling, of ze dan naar rato van de grote van landsbanki mee zouden moeten betalen?

Of willen ze gewoon simpelweg het risico niet lopen om in 2 landen volledig mee te moeten betalen als een aangesloten bank failliet gaat? Zo groot lijkt me de toegevoegde waarde niet van deelname aan een tweede garantiestelsel als de eerste in feite hetzelfde doet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 aug 2008 8:17 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Duidelijker dan dit kan ik het niet maken.
Gewoon lezen, en dan kan deze (zoveelste) discussie hierover wat mij betreft gesloten worden.
Ik zie geen aanvullingen behoudens de TS op eerdere discussies op dit forum.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO