Ik ben van de zomer op IJsland op vakantie geweest en ben ook in het Walvismuseum in Husavik geweest.
De walvisjacht op IJSLAND is AFGESCHAFT!!!!
Ze jagen daar dus niet meer op walvissen!!!!
Wie dit gerucht dus in de wereld heeft willen helpen???
Citaat:
Iceland has stopped commercial whaling after whalers discovered they cannot find domestic markets for the meat they have caught.
Iceland's fisheries minister Einar K. Guofinnsson said that it made no sense to issue new quotas if the market for whale meat was not strong enough.
He said in an interview with Reuters that he would not issue a new quota until the market conditions for whale meat improved and permission to export whale products to Japan – which Iceland has been seeking – was secured.
"The whaling industry, like any other industry, has to obey the market. If there is no profitability there is no foundation for resuming with the killing of whales.”
"There is no reason to continue commercial whaling if there is no demand for the product," he added.
Iceland announced last year it would allow up to 30 minke whales and 9 fin whales to be hunted, controversially ending a ban in place internationally since 1986.
But Iceland’s whalers have killed just seven minke whales and seven fin whales because of slack demand for whale meat and products.
Ze zijn dus vanwege dat er geen vraag was naar Walvisvlees VER onder de door de IJslandse regering gestelde quota gebleven.
Zelfs IJslanders wilden het walvisvlees niet eten en het heeft het Toerisme natuurlijk ook schade toegebracht.
Ik heb tijdens mijn vakantie op IJsland meerdere en grote walvissen (levende) kunnen aanschouwen hetgeen een zeer mooi spectakel is.
Het is zelfs nog zo dat ze tonnen walvisvlees in koelhuizen hebben liggen en niemand (ook de IJslanders zelf) het walvisvlees willen kopen.
IJsland is dus gestopt met het jagen op Walvissen!!!
En volgens de mensen van het Walvismuseum zal IJsland er ook niet meer aan beginnen. Walvisspotten zoals je vanuit Husavik en nog een aantal andere plaatsen kan doen levert de IJslandse economie meer geld op.