Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 16 apr 2024 5:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 29 okt 2008 10:50 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
VEB wil onderzoek wanbeleid staat inzake Fortis.

Uitgegeven: 29 oktober 2008 20:45
Laatst gewijzigd: 29 oktober 2008 21:22

AMSTERDAM - De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) overweegt de Nederlandse staat voor de rechter te slepen inzake Fortis.
ANP

...

Bron: http://www.nu.nl/news/1813478/34/VEB_wi ... ortis.html

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 30 okt 2008 12:43 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Was het niet zo, dat Banque Paribas tijdens de eerste nationalisatie-ronde, een bod deed van € 1,65 per aandeel?
Blijkbaar was dat een fair value. Wat is dan nog de motivatie achter een claim, wetende dat het aandeel vanaf de huidige koers wellicht nog wel een keer zal stijgen tot € 1.65 en hoger? Daar is niet veel voor nodig.

In tijden van crisis wordt het individueel belang ondergeschikt gemaakt aan het collectieve belang. Dat is vervelend voor beleggers maar wel een realiteit.
Ik denk dat de claims weinig kans van slagen maken. De winnaars zijn de advocatenkantoren die hier hun zakken flink op kunnen vullen.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 30 okt 2008 9:20 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Advocaten kijken over het algemeen graag eerst naar hoeveel een cliënt te verbrassen heeft.
Vaak niet wat er te halen is bij de tegenpartij of hoe zinvol een zaak is.

Toch vind ik dat VEB in deze zaak wel een punt heeft.
Tis denk ik straks maar net de vraag met welk been de rechter uit z'n bed gestapt is.
Oftewel, was de noodzaak en nationaal belang op dat moment zo groot dat de belangen van aandeelhouders daarvoor moesten wijken?
Ik heb helemaal geen luchtalarm af horen gaan.
Failliet gaan is niet altijd ongezond.
Zachte heelmeesters maken namelijk stinkende wonden.

Om de Nederlandse overheid veroordeeld te krijgen lijkt mij overigens geen eenvoudige opgave.
Een schikking/compensatie is daarom ook nog een optie.
Strooien met geld is toch al een soort gebruikelijk geworden.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Laatst bijgewerkt door Paul209 op do 30 okt 2008 10:11 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 30 okt 2008 10:07 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Paul209 schreef:
Ik heb helemaal geen luchtalarm af horen gaan.
Failliet gaan is niet altijd ongezond.

Er was inderdaad geen luchtalarm, de ramp voltrok zich in stilte; namelijk vele klanten die middels telebankieren hun rekeningen aan het leegtrekken waren bij Fortis waardoor de centrale banken acuut tientallen miljarden moesten bijpassen om de liquiditeit te handhaven en nog grotere paniek te voorkomen.
Een faillissement in een sector met voldoende concurrentie is uiteraard geen drama maar het omvallen van een systeembank zou dat wel zijn voor de economie.

Ik heb zelf ook geld verloren aan Fortis maar ik was niet van plan om te gaan lopen mekkeren.
Eigen schuld, had ik maar nog eerder die troep moeten dumpen. Wie ze wel moeten aanpakken is Graaf Lippens, en hard ook.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 30 okt 2008 10:29 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Dat de centrale banken een troetelkind met geld in leven willen houden is tot daar aan toe.
Aandeelhouders als het ware 'onteigenen' van geld en rechten, is een heel ander verhaal.
Als het bijv. over een stuk land was gegaan, had het een jarenlange procedure kunnen betekenen.
Nu lijkt het wel of er van de ene op de andere minuut een ingrijpende beslissing werd genomen, omdat de centrale banken geld pompen a.h.w. beu waren.
Tsja, wanneer gaat het z.g.n. 'landsbelang' boven dat van het individu?

VEB doet over het algemeen niet aan luchtfietserij.
Ik ben daarom erg benieuwd naar de uitslag (of schikking).
Niet dat ik er op de één of andere manier financieel bij betrokken ben, maar wel vanwege mijn gevoel van recht of krom.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Laatst bijgewerkt door Paul209 op do 30 okt 2008 10:36 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 30 okt 2008 10:35 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Dat gevoel van onvrede deel ik, maar ik denk dat men hun pijlen op de verkeerde instantie richt.
En dat heeft er waarschijnlijk meer mee te maken dat er bij de staat veel te halen valt dan dat de staat echt iets te verwijten zou zijn.
De overheid heeft met méér belangen te maken dan alleen die van beleggende of speculerende aandeelhouders.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 30 okt 2008 10:49 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
obligataire schreef:
...... maar ik denk dat men hun pijlen op de verkeerde instantie richt.


Dat denk ik niet.
VEB is wel aan het goede adres.
Dat de leiding van Fortis er misschien een knoeiboel van gemaakt heeft, staat geheel los van de ingrijpende beslissing van de overheid.
De overheid voerde uiteindelijk de maatregel uit, door a.h.w. het bestuur en aandeelhouders te overrulen, en is als zodanig verantwoordelijk voor de gevolgen.
Het bestuur beroept zich in zo'n situatie dan op overmacht.

De overheid zou op haar beurt m i s s c h i e n de zakken van de verantwoordelijken binnen Fortis nog leeg kunnen trekken o.i.d., indien er aantoonbaar sprake was van onbehoorlijk bestuur.
Alhoewel er natuurlijk -als 2e ijzer in het vuur- al wel een flink prijskaartje aan de 'redding' hangt, daar zorgen ze wel voor.
Maar daar staan m.i. de gedupeerde aandeelhouders geheel buiten (kwa schadeverhaal-procedure door de VEB).

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO