Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 18 apr 2024 8:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Koopkrachtherstel 2023
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2022 1:06 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1204
Het kabinet is tot 5.30 bezig geweest om voor de huidige economische tijden ( o.a. inflatie ), de koopkracht voor de burger te verbeteren in 2023. Je kon er op wachten, de vermogenden gaan hier een extra steentje aan bijdragen.
Citaat:
Ook vermogenden worden zwaarder aangeslagen. Dat zou gaan via een hoger belastingtarief in box 3, waar het geld van spaarders en beleggers zit. Dat is nu nog 31 procent, maar gaat in stappen omhoog naar 34.

Zie voor het gehele artikel: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2020969023/meer-dan-15-miljard-voor-koopkrachtpakket


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2022 3:25 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Martijn schreef:
Het kabinet is tot 5.30 bezig geweest om voor de huidige economische tijden ( o.a. inflatie ), de koopkracht voor de burger te verbeteren in 2023. Je kon er op wachten, de vermogenden gaan hier een extra steentje aan bijdragen.
Citaat:
Ook vermogenden worden zwaarder aangeslagen. Dat zou gaan via een hoger belastingtarief in box 3, waar het geld van spaarders en beleggers zit. Dat is nu nog 31 procent, maar gaat in stappen omhoog naar 34.

Zie voor het gehele artikel: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2020969023/meer-dan-15-miljard-voor-koopkrachtpakket

Gouden tijden voor Cyprus en de Bahama's :)

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2022 3:59 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 05 jan 2012 12:14 pm
Berichten: 420
Ook vermogenden worden zwaarder aangeslagen. Dat zou gaan via een hoger belastingtarief in box 3, waar het geld van spaarders en beleggers zit.Dat is nu nog 31 procent, maar gaat in stappen omhoog naar 34.

Dat vind ik nog meevallen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2022 5:25 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
kspaar schreef:
Ook vermogenden worden zwaarder aangeslagen. Dat zou gaan via een hoger belastingtarief in box 3, waar het geld van spaarders en beleggers zit.Dat is nu nog 31 procent, maar gaat in stappen omhoog naar 34.

Dat vind ik nog meevallen.

Helemaal als dat tarief over een fictief rendement van 0% voor spaarders blijft gelden, al zal dat vanaf 2025 wel anders worden met een nieuw stelsel.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2022 5:47 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
henrid schreef:
Helemaal als dat tarief over een fictief rendement van 0% voor spaarders blijft gelden, al zal dat vanaf 2025 wel anders worden met een nieuw stelsel.

Ik mag toch hopen dat voor spaarders het fictief rendement al in 2023 (ruim) boven de 0% zit met al die gestegen (deposito)rentes?

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2022 6:29 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6730
Laten we hopen van niet. De variabele rente blijft gruwelijk achter in Nederland

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2022 7:43 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
Het fictief rendement voor spaartegoeden wordt bepaald door het gemiddelde van de rendementen op deposito’s van huishoudens met een opzegtermijn van maximaal drie maanden, zoals gepubliceerd door De Nederlandsche Bank (Wet IB 2001).
Voor het fictief rendement van 2023 wordt gekeken naar de maanden juli 2021 t/m juni 2022.
Op dnb.nl kun je zien dat deze percentages variëren van 0,01% tot 0,02%.
Oftewel het fictief rendement voor spaartegoeden zal opnieuw om en nabij de -0,01% zijn in 2023.

Het blijft vreemd dat deposito's met een looptijd >3 maanden niet meedoen met deze berekening.
De vermogenden die een steentje gaan bijdragen zijn niet de vermogende spaarders. Zij worden wederom ontzien.

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2022 8:34 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
zessen schreef:
Het blijft vreemd dat deposito's met een looptijd >3 maanden niet meedoen met deze berekening.
De vermogenden die een steentje gaan bijdragen zijn niet de vermogende spaarders. Zij worden wederom ontzien.

Nee hoor, box3 gaat volgens mij meetellen voor de afbouw van de algemene heffingskorting.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2022 8:57 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
henrid schreef:
zessen schreef:
Het blijft vreemd dat deposito's met een looptijd >3 maanden niet meedoen met deze berekening.
De vermogenden die een steentje gaan bijdragen zijn niet de vermogende spaarders. Zij worden wederom ontzien.

Nee hoor, box3 gaat volgens mij meetellen voor de afbouw van de algemene heffingskorting.

Pas in 2025, daar hebben we niets aan om het koopkrachtherstel van 2023 mee te betalen.
En als het fictieve rendement dan nog steeds -0,01% is zal er van afbouw van de algemene heffingskorting geen sprake zijn. Eerder van opbouw.

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2022 9:03 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1204
Alle plannen die bedacht zijn door het kabinet op een rij,

- Het minimumloon gaat in 2023 met 10 procent omhoog, een forse stijging.

- Om de energieprijzen ‘zo gericht mogelijk’ te drukken wordt de btw-verlaging op energie ingetrokken, maar wordt de energiebelasting wel fors verlaagd.

- De zorgtoeslag gaat in 2023 omhoog naar het maximale bedrag van 412 euro, de huurtoeslag gaat omhoog, net als het kindgebonden budget en de AOW-uitkeringen.

- De belasting op arbeid wordt verlaagd: het tarief in de eerste schijf, voor inkomens tot zo’n 70.000 euro, gaat omlaag.

- De beurs voor uitwonende studenten wordt verhoogd in zowel 2023 als in 2024.

- De lasten voor bedrijven gaan omhoog. De vennootschapsbelasting gaat van 15 procent naar 19 procent.

- Vermogenden worden zwaarder aangeslagen. De belasting op spaargeld, aandelen en een tweede huis gaat omhoog van 31 procent naar 34 procent, dat stijgt de komende drie jaar in drie stappen.

- Het heffingsvrije vermogen wordt gesteld op een bedrag van 57.000 euro, dat was zo’n 50.000 euro. Op die manier worden kleine spaarders dus ontzien.

- De belasting die energiebedrijven betalen, de mijnbouwheffing, gaat omhoog. De energiefirma’s maken immers grote winsten momenteel door de hoge prijzen.

- Het kabinet wil, zoals het al van plan was, de zelfstandigenaftrek sneller afbouwen. Dat is het vaste bedrag dat mag worden afgehaald van de winst. Het kabinet wilde daar al van af omdat het ervoor zorgt dat ZZP’ers elkaar uit de markt drukken met lage tarieven.

- De korting op accijns op benzine en diesel loopt door tot 1 juli 2023.

- De arbeidskorting, een belastingvoordeel voor werkenden, gaat omhoog.

Zie voor verdere toelichting: https://www.ad.nl/politiek/miljardenpakket-prinsjesdag-meer-dan-14-miljard-voor-koopkrachtreparatie-lagere-belasting-op-arbeid~af47d41f/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2022 9:20 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6730
Ah dat is mooi 57k pp, en pas 32% in 2023 :D

Vind ik alleszins meevallen, de meer VRH belasting, zal minder zijn, dan het nettoloon dat ik meer ga overhouden (los van andere verhogingen)

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2022 10:05 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Nog iets vernomen over de heffingskorting op de energierekening die op 1-1-2022 verhoogd was naar 825 euro en per 1-7-2022 feitelijk verlaagd was naar 743 euro. Gaat die omhoog of weer verlaagd?
Terwijl andere landen de BTW op energie verlagen, wordt die in Nederland verhoogd?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2022 10:08 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6730
Volgensmij zeiden ze op tv (zie ik niet in het lijstje) dat andere belastingen op energie weer omlaag zouden gaan, in ruil voor de BTW weer op 21%

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 sep 2022 10:27 am 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1204
Ondertussen zie ik bij Mijn Vattenfall dat ik, ondanks minder Gas en Elektriciteit-verbruik weer 90 euro bovenop mijn maandbedrag moet doen als advies.
Ach volgend jaar zal ik naar alle waarschijnlijkheid geld retour krijgen, net als in voorgaande jaren.

Dit weekend ook de auto met Superplus benzine volgegooid voor een lange autorit, wat een waanzinnige bedragen allemaal. Goed ik begrijp dat er hoge inflatie is en een oorlog in het oosten van Europa woedt, met alle gevolgen die dit op de energiemarkt heeft.

Feit is dat vadertje staat in de jaren ervoor al een veel te grote hap uit de bestedingen van de mensen neemt door absurd hoge accijnzen en BTW te rekenen over de energie.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 sep 2022 1:30 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 26 okt 2008 2:22 pm
Berichten: 157
henrid schreef:
zessen schreef:
De vermogenden die een steentje gaan bijdragen zijn niet de vermogende spaarders. Zij worden wederom ontzien.

Nee hoor, box3 gaat volgens mij meetellen voor de afbouw van de algemene heffingskorting.


Valt nogal mee: de afbouw van de algemene heffingskorting hangt af van je inkomen. De opbrengst uit box 3 is daar een onderdeel van, niet je vermogen op zich. En omdat de ECB de rente op nul houdt (ondanks dat heel Europa in elkaar zakt door de hoge inflatie) is de opbrengst over je spaargeld de komende tijd ook nul. En dus de invloed daarvan op je inkomen ook niets.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO