Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 7:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 04 maart 2023 1:39 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
Citaat:
Financieel gepuzzel bij belastingaangifte toch terug door verstoringen.
Het aangifteprogramma bij de Belastingdienst zou dit jaar voor het eerst automatisch aftrekposten verdelen voor geliefden die samen aangifte doen. Dit om tot de gunstigste verdeling te komen en de aangifte voor stellen makkelijker te maken. Door verstoringen is dit bij meerdere aangiftes toch mislukt.
....
https://www.nu.nl/economie/6253738/fina ... ingen.html

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 04 maart 2023 5:00 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 03 apr 2013 10:21 pm
Berichten: 462
Zoals elk jaar mijn devies: 3 weken wachten totdat de fouten uit het programma zijn en dan aangifte doen.
Ik vraag me altijd af wat mensen bezielt om op 1 maart aangifte te doen. Je komt er ieder geval niet hoger door op de stapel van afhandeling.
Ik heb net eens ingelogd bij de blauwe vrinden en de lijst met vooringevulde gegevens gedownload.
Over drie weken ziet dat er weer anders uit, zo heb ik in voorgaande jaren gemerkt. Dus ook dat is wachten waard.


Laatst bijgewerkt door frekie op za 04 maart 2023 8:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 04 maart 2023 6:15 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Wat jammer nou dat dat automatisch verdelen weer eruit gehaald is. Ik vond het juist erg knap hoe ze dat gemaakt hebben:
- Supersnel berekend
- Hield rekening met betaalgrens van 48 euro.
- Hield rekening met gunstigste afronding. Daar waar je in eerste instantie dacht het maakt niet uit, bleek bij bepaalde verdelingen beide partners ergens een afronding naar beneden te hebben, zodat die verdeling totaal 2 euro gunstiger was dan verwacht.

Er moet ergens een heel slim algoritme in zitten, want behalve aftrekposten kunnen ook vermogens en reeds ingehouden dividendbelastingen Box2 en Box3 verdeeld worden die weer invloed hebben op bepaalde heffingskortingen. Zonder slimme truc zouden miljoenen berekeningen gemaakt moeten worden om onder alle omstandigheden de gunstigste verdelingen te bepalen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 04 maart 2023 11:07 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
frekie schreef:
Dus ook dat is wachten waard.
Pfff ik weet er alles van, sommige mensen zijn zo geil op een belastingteruggaaf dat ze mij in februari al ongevraagd overzichten sturen en verzoeken om zo snel mogelijk 'geholpen' te worden.

Even een vraagje tussendoor.
Mensen die 1-1-2022 liquide middelen hadden bij DeGiro in box 3.
Dat was toch een geldmarkt fonds, toch? Dus in strikte zin geen bankrekening maar een belegging?
Super safe maar toch een belegging?

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 04 maart 2023 11:43 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
A. Als je het portefeuille overzicht van 31-12-2021 of de jaaropgaves van 2021 en 2022 bekijkt en deze vergelijkt met wat DeGiro aan de BD heeft doorgegeven, zie VIA, dan lijkt het erop dat die VIA enkel de beleggingen zijn zonder het cash gedeelte.

B. DeGiro heeft toch al voor 1-1-2022 de geldmarktbelegging omgezet in een bankrekening van Flatex, die heeft wel een bankvergunning. Of kon je er ook voor kiezen dat niet te doen?

C. Die bankrekening staat hier ook gewoon in de VIA vermeld. Weliswaar zonder bedrag, maar die haal je dan weer van de jaaropgave.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 05 maart 2023 12:14 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Op de opgaaf van 2022 staat vermeld bij portefeuilleoverzicht per 1-1-2022: cash & cash fund (eur), product type currency.
Helemaal onderaan wordt dan wel weer gesproken over een Flatex geldrekening en er staat zelfs een banknr. vermeld (DExxxxxxxxxx).
Dus ik neig toch naar bank....

Ik ben zelf weggegaan bij DeGiro (de Nederlandse toen nog) maar ik kan me nog goed herinneren dat de liquide middelen toen eigenlijk een geldmarktfonds waren.
Af en toe was je een paar centen kwijt ten gevolge van koersverschillen.

Op de VIA staat het vermeld onder Bank of belegging in het buitenland. Dus dat is niet eenduidig.
flatex/DEGIRO Bank AG. wel een nummer maar geen saldo idd.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 05 maart 2023 12:45 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Het is een bende. Bedrag bovenaan scheelt een paar euro met wat er onderaan bij Flatex bankrekening (DEXXXX) staat.
Reken dus niet in je eigen nadeel.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 05 maart 2023 1:50 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 03 apr 2013 10:21 pm
Berichten: 462
@obligataire
Voor liquide middelen is dat geldmarktfonds vorig jaar afgeschaft nu de europese dep. rente niet meer negatief is.
Wat bij mij staat op het jaaroverzicht qua belggingen, klopt niet met wat ze aan de bel. dienst hebben doorgegeven (scheelt 1 euro).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 maart 2023 9:44 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 03 apr 2013 10:21 pm
Berichten: 462
Fiscalert
06 maart 2023
Fout in online aangifte IB2022 hersteld

De Belastingdienst heeft geconstateerd dat er in sommige gevallen een 'verstoring' zat in de functie 'optimaal verdelen' in de online aangifte. Deze functie wordt gebruikt door fiscaal partners. Op vrijdag 3 maart heeft de Belastingdienst een nieuwe versie van de aangifte online gezet. Had u de aangifte toen al ingediend en komt deze fout in uw aangifte voor, dan krijgt u daarover persoonlijk bericht van de Belastingdienst.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 maart 2023 11:23 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Aangifte op 1 maart gedaan, die knop was er niet
Ook nu is die knop er niet, nadat ik de aangifte weer open

Waar zou die knop moeten zitten?

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 07 maart 2023 12:17 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Als je alle vragen hebt behandeld dan komt dat vanzelf. Probeer eens een andere browser?

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 07 maart 2023 10:04 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: di 08 jun 2010 9:43 am
Berichten: 773
Ik kan die knop ook niet vinden, Twee browsers geprobeerd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 07 maart 2023 10:21 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3931
Ik ook niet, als het al een "knop" was. Maar volgens mij gaat dit topic er over dat die functionaliteit juist verwijderd is.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 07 maart 2023 11:06 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Ik heb de knop wel gezien vóór 1 maart in de testversie. Vanaf 1 maart niet gezien in de echte en ook niet meer in de testversie. Ook vandaag niet. Hij stond trouwens bij Verdelen, uiteraard.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 07 maart 2023 1:43 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
ik ben er naar gaan zoeken, omdat er een paar postings terug gemeld is, dat het opgelost zou zijn (lees knop weer terug?)

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO