Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu ma 29 apr 2024 2:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Jaarruim 2024 lijfrente
BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2023 8:20 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6739
Hi,
Ben bezig de voorlopige aanslag voor 2024 in te dienen.
Echter loop ik vast bij de lijfrente voor 2024.
De vraag "Hebt u in 2022 pensioen opgebouwd bij een werkgever of uitkeringsinstantie?" lijkt vervangen te zijn door "Hebt u in 2023 premies betaald voor een ouderdomspensioen of partnerpensioen?"
Echter hoe moet ik er nu achterkomen hoeveel premie er door mijn werkgever is betaald. Ik heb een regeling dat ik zelf geen premie betaal.
onder het "?" krijg ik dit
Vul het bedrag in aan premies die door u of uw werkgever zijn betaald voor uw ouderdoms- of partnerpensioen.
Let op!
Is uw pensioenregeling in 2023 niet gewijzigd? Zie Hoe bereken ik mijn jaarruimte (opent nieuw venster) als uw pensioenregeling onder de oude regeling of de overgangsregeling viel.
Die link is weer dit https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... jaarruimte

Echter daar kan je weer geen berekening maken voor 2024
Normaliter moet je hier de Factor A invullen, echter krijg ik die vraag nu niet.
Als ik zoek op internet kom ik wel op een alternatieve methode
//
Eerst bereken je jouw grondslag. Dit bereken je door jouw salaris minus de franchise te doen. De franchise is wettelijk vastgelegd en bedraagt over het jaar 2024 €14.802.
Vervolgens bereken je de ruimte. Dit doe je door de grondslag te vermenigvuldigen met de factor. De factor is in 2024 30%.
De berekende ruimte van stap 2 doe je tot slot minus de A- factor. Om jouw A- factor te achterhalen, kun je het Uniform Pensioen Overzicht (UPO) raadplegen. Hierin staan jouw opgebouwde pensioenen. Deze A- factor vermenigvuldig je met 6,27 en kun je eventueel minus de lijfrente inleg doen.
In een formule ziet de berekening er zo uit: salaris – franchise = grondslag x factor = ruimte – A-factor (staat voor opgebouwd pensioen).
Voorbeeld jaarruimte berekenen met een salaris van € 40.000
Stel jouw salaris is € 40.000. Dan is de grondslag € 40.000 – € 14.802 = € 25.198. Vervolgens bereken je de ruimte.
Dit bereken je door € 25.198 x 0,3 te doen. De ruimte bedraagt dus € 7.559,40
Tot slot haal je de A-factor van de ruimte af. De formule hiervoor is (6,27 x A- factor) – eventuele lijfrente inleg.
//
Iemand een manier om de ruimte voor 2024 te berekenen?
Bij voorkeur de methode van de belastingdienst

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2023 8:41 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3713
Even zonder er diep in te duiken, als je Factor-A niet weet (die kun je nog niet ontvangen hebben over 2023) en je weet niet wat jij en/of je werkgever aan premies ingelegd hebben, dan is het m.i. onmogelijk om de jaarruimte te berekenen, en moet je gokken. Ik ben in 2023 van werkgever verwisseld en zit een beetje met hetzelfde probleem, al heb ik wel een vermoeden dat er zoveel premie door mijn werkgever (overheid) ingelegd wordt, dat ik geen jaarruimte meer over heb. Dus ik laat de voorlopige aanslag voor wat ie is, en zie het over een jaar wel weer m.b.v. Factor-A.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2023 8:52 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6739
Dankje maar eea is wel tegenstrijdig. De aanslag vraagt niet om een factor A (deze kan ik redelijk gokken) dus zou ik denken dat een factor A niet meer toepassing is. Echter andere bronnen geven dus aan dat je wel een factor A nodig zou hebben

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 19 dec 2023 8:52 pm 
Daalder

Geregistreerd: vr 29 aug 2014 12:46 pm
Berichten: 1655
De zogenaamde factor A wordt afgeschaft:
https://www.vallura.nl/wijziging-jaarru ... e-door-wtp
Citaat:
Als gevolg van de wetswijziging wordt voortaan de betaalde premie in de pensioenregeling in aftrek gebracht. Dit met ingang van 2024. Dus stel, er komt € 12.000 uit de berekening ((inkomen vorig kalenderjaar -/- franchise) * 30% = 12.000) en er is in de pensioenregeling in het voorgaande jaar 9.000 premie betaald, dan resteert nog 3.000 aan jaarruimte.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 19 dec 2023 8:57 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6739
Dat dacht ik ook al. Maar hoe kom je achter de “door werkgever” betaalde premies?

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 19 dec 2023 9:03 pm 
Daalder

Geregistreerd: vr 29 aug 2014 12:46 pm
Berichten: 1655
Mogelijk komt dit gegeven op het jaarstaatje 2023 te staan?
Of dat je dit via het pensioenfonds kunt opvragen?
Citaat:
de pensioenregeling in het voorgaande jaar 9.000 premie betaald


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO