Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 23 apr 2024 9:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 22 mei 2012 9:31 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
Bij de reguliere aanslag, word de eerste 44 euro kwijtgescholden, als je aanslag onder dit bedrag komt.

Nu heb ik de voorlopige aanslag ontvangen, en aan de hand daarvan kon ik berekenen op hoeveel zorgtoeslag wij recht hadden.

Nu blijkt dat ik 31 euro teveel gekregen heb. (vind ik redelijk goed gegokt van mij.. 8) )

Geld er voor de toeslagen ook dergelijke constructie?
Of moet ik die 31 euro echt terugbetalen? (of word deze kwijtgescholden)
En word daarvoor ook nog gestraft met heffingsrente?
In voorgaande jaren kreeg ik een aanvullend bedrag, ipv dat ik terug moest betalen.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 mei 2012 11:16 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Nee, dat zal je gewoon terug moeten betalen. Je toeslagrecht is namelijk uitsluitend op basis van werkelijk declareerbare zorguren,en daarom volgt er altijd een eindafrekening. De maandelijkse toelage is slechts een voorschot, zonder dat je daar rechten aan kunt ontlenen.

Hetzelfde prinicipe geldt overigens ook voor de aangifte inkomstenbelasting als je een voorlopige aangifte hebt gedaan. De maandelijkse voorlopige teruggave is slechts een voorschot. De eindafrekening volgt bij de 'definitieve' IB aangifte.
De aanslagdrempel daar is niet van toepassing op het verschil met de voorlopige aanslag, maar gaat over je totale belastingverplichting. Overigens verspeel je dat drempelvoordeel sowieso als je een voorlopige aangifte doet, want dan ben je per definitie (eind) aangifteplichtig.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2012 5:59 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
En dien je ook nog invorderingsrente te betalen bij de terug te betalen zorgtoeslag?

Opmerking over de aanslagdrempel:
Bij het aangifte programma heb ik bij de 'verdeling' zo zitten schuiven, dat er een te betalen bedrag bij mijn partner op 44 euro kwam.
Omdat deze kwijtgescholden word, krijgen wij nu 44 meer terug (of minder te betalen, hoe je het maar leest)

Dat betekend dus, dat ik dat voordeel wel degelijk genoten heb.
Tevens hadden wij ook een voorlopige teruggaaf (per maand)

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2012 9:22 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Hee, dat trucje kende ik niet. Volgend jaar dan maar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2012 6:14 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
Niemand die weet hoe het zit met heffingsrente op zorgtoeslag?

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 24 mei 2012 12:32 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
@juanj
Dit werkt inderdaad zolang je partner geen voorlopige aangifte doet en de resterende belastingschuld van je partner na het schuiven van posten (onder aftrek van belasting die al afgedragen is op inkomsten uit loondienst) kleiner of gelijk is aan 44 euro. Dat komt omdat je partner dan niet aanslagplichtig is. Jij had een voorlopige aanslag, je partner blijkbaar niet. Voor de belasting zijn jullie twee individuen, die ieder een belastingplicht hebben. Een voorlopige aanslag is individueel, ondanks dat je daarbij partnergegevens moet vermelden. Dit is dus niet strijdig met wat ik eerder schreef.
Deze truc stond vele jaren geleden in de lijst met belastingtips die mijn toenmalige werkgever jaarlijks publiceerde. Sinds die tijd maak ik er dankbaar gebruik van. Dit was vóór 2005 nog veel interessanter, omdat de drempel toen aanzienlijk hoger was. In 2004 was het bijvoorbeeld 217 euro! In 2005 is het naar 40 euro teruggebracht, en daarna zijn er alleen nog wat kleine inflatie correcties op deze drempel geweest.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 24 mei 2012 2:06 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
juanj schreef:
Niemand die weet hoe het zit met heffingsrente op zorgtoeslag?

Even googelen maakt duidelijk dat je invorderingsrente verschuldigd bent over teveel ontvangen zorgtoeslag.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 24 mei 2012 6:00 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
@dubbeltje.. bedankt! :-)
Ging er vanuit, dat iemand mij dit zo kon vertellen, daarvoor hebben we toch ook dit forum?

Tevens had ik zelf ook al gezocht, en lees tegenstrijdige berichten.

Iemand gaf in een reactie op een ander forum aan, dat er er alleen rente word berekend bij toeslagen, als je het teveel betaalde bedrag niet in 1 keer terug kan betalen.

Dit zou wel een coulance regeling zijn, maar deze was er schijnbaar nog vorig jaar.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO