Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 02 mei 2024 2:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Jaaropgave 2010
BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 6:28 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Aegon: vanaf 10 januari online
Banc of Scotland: vanaf 15 januari online. De rente over 2010 wordt op 31 december bijgeschreven.

Ik maak elk jaar ook zelf op 31 december een printje van mijn saldi. Dit jaar dan voor het laatst denk ik, gezien de nieuwe manier van berekenen van de box 3 heffing m.i.v. 2011


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jaaropgave 2010
BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 6:34 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4541
Hoe zo? Heb jij op 31-12 23.59.99 een ander saldo dan op 1-1 om 00.00.00 ? Ik houd altijd exact hetzelfde aan.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jaaropgave 2010
BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 10:22 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Ik ook.
Maar er wordt weleens betoogd dat met 1 januari eigenlijk 1 januari 23:59,999 bedoeld wordt.........dus 24 uur later.
En dan zou de bijgeschreven rente op 1 januari bijvoorbeeld, dus meetellen in het saldo.

Ik heb beide theorieën nog nergens overtuigend aangetoond gezien.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jaaropgave 2010
BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 8:42 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Rente die wordt bijgeboekt op 1 januari telt mee in het saldo van 1 januari.
In het oude fiscale stelsel golden dus 1 januari en 31 december van het belastingjaar als de beide peildata.
In de nieuwe situatie gaat dus alleen nog maar 1 januari van dat betreffende belastingjaar als peildatum gelden.
Dus als bijvoorbeeld 's middags om 15:00h de rente wordt bijgeboekt (op 1 januari) dan telt die bijgeboekte rente mee in het saldo van 1 januari.
M.i. gaat het dus om het saldo op 1 januari om 23:59:59h.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jaaropgave 2010
BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 9:10 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Eerst maar eens afwachten hoe de banken dit op hun jaaroverzichten gaan zetten. Tot nu toe werd (bijna) nooit de rente meegerekend.
De bank stuurt zijn jaaroverzicht (in ieder geval de bedragen) naar de fiscus, dus met die bedragen zul je het (meestal) moeten doen.

Uit een brief die ik hierover van de belastingdienst kreeg:

"Indien de waarde op 1 januari door de banken is doorgegeven inclusief de opgebouwde rente kunt u er vanuit gaan dat de rente op de peildatum is bijgeschreven en dient de totale waarde, inclusief de opgebouwde rente [te] worden aangegeven."

Nogmaals, eerst afwachten wat de bank doet dus... Ik ga er misschien alvast een telefoontje aan wagen (alleen al om de verbaasde reacties te horen: "He? Oh ja, er is iets veranderd. Even kijken hoor, of iemand daar iets van weet", oid.)

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jaaropgave 2010
BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 10:53 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4541
Lekker makkelijk antwoord van de Bel.dienst. We controleren of u hetzelfde opgeeft als wat de bank opgeeft. Boeit niet wat er in de wet staat (of wat de bedoeling van de wetgever is). Als beide partijen dezelfde fout maken is het goed.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jaaropgave 2010
BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 11:43 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Voor de banken geldt uiteraard hetzelfde wettelijke kader als voor de Belastingdienst.

Zelf heb ik de neiging om naar de oude vermogensbelasting te kijken die een zeer consequente peildatum had op 1 januari 0 uur 0.
Vermogenstoename of -afname ná dit tijdstip deed niet mee...........ook al was het slechts een paar seconden later.

En eerlijk gezegd heb ik nog nooit een jaaropgaaf gezien van een bank, die me daaraan deed twijfelen........
Met andere woorden een jaaropgaaf waarvan het beginvermogen jaar x+1 afwijkt van eindvermogen jaar x, die heb ik m.i. nog nooit gezien.
Misschien dat iemand daar een voorbeeld van weet.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jaaropgave 2010
BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 12:52 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Vola deed het "vroeger" (helaas heb ik daar geen stukken meer van), de rest voor zover ik weet niet. De rente op 1-1 telt dus "gewoon" niet mee.

Toch vreemd dat bijv. Schuiver meent dat het wel gewoon meetelt. Als de banken het niet op het jaaroverzicht zetten, waarom zou jij het dan wel meetellen?

Blijft een (voor mij) interessant onderwerp...

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jaaropgave 2010
BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 12:55 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2119
Waarom maken zich velen zo druk?
Is iemand al eens op z'n vestje gespuwd over een verkeerde datum?
De belastingdienst doet met de gegevens van de banken m.i. momenteel nog helemaal niets!
Hooguit bij een diepgaand onderzoek misschien.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jaaropgave 2010
BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 6:16 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: di 08 jun 2010 9:43 am
Berichten: 774
Zijn banken verplicht voor een bepaalde datum een jaaropgaaf te leveren?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jaaropgave 2010
BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 6:38 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Ik heb spaarrekeningen gehad waarbij in de jaaropgave over 2006 netjes het saldo werd vermeld op 1 januari 2006 en op 31 december 2006 (belastingjaar 2006).
Het jaar erna hetzelfde: 1 januari 2007 en 31 december 2007 (belastingjaar 2007).
De op 1 januari bijgeschreven rente (over het voorafgaande jaar) werd hierbij meegeteld in het saldo van 1 januari.
Ik ga er dus vanuit dat dit juist is en ik heb dit ook altijd als zodanig ingevuld op de belastingaangifte (ik heb er nooit op- of aanmerkingen over gekregen van de belastingdienst).
Ik geef gewoon de bedragen op die in de jaaropgave vermeld staan.
Ook zijn er spaarrekeningen die de bijgeboekte rente op 1 januari niet meetellen in de jaaropgave (waarschijnlijk vanwege een afwijkende valuta datum).
Hoe dan ook, gewoon overnemen wat in de jaaropgave vermeld staat, lijkt mij de beste optie.
Verder denk ik niet dat de belastingdienst hier heel veel aandacht voor heeft (zij krijgen immers dezelfde info van de spaarbanken), tenzij het om heel grote bedragen aan bijgeboekte rente gaat.
Dus het lijkt mij niet iets om je erg druk over te maken.
Als het niet klopt (wat in de jaaropgave staat), dan trekt de belastingdienst heus wel aan de bel (als zij zich benadeeld voelen).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jaaropgave 2010
BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 7:24 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
Mijn ervaring is dat de balastingdienst "blind vaart" op de opgave van de banken, als je zelf iets anders opgeeft gaan ze niet accoord en zeggen doodleuk "dan moet u maar zorgen dat u van de bank een andere opgave krijgt"


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jaaropgave 2010
BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 7:49 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
schuiver schreef:
Ook zijn er spaarrekeningen die de bijgeboekte rente op 1 januari niet meetellen in de jaaropgave (waarschijnlijk vanwege een afwijkende valuta datum).


Dat klopt dus niet. Zelfs al is de valutadatum 1-1, wordt meestal (bijna altijd) toch die rente niet in het saldo van 1-1 meegenomen. Dit is allemaal al eerder besproken hier...

En het is niet een kwestie van "je druk maken om niks", het is gewoon vreemd dat hier onduidelijkheid over bestaat bij sommige banken (en bijv. de belastingtelefoon). En een spaarforum is toch de plek om hier eens duidelijkheid over te scheppen?

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jaaropgave 2010
BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 7:56 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Toch maak ik mij hier niet druk over, want dan moet de wetgever maar zorgen voor duidelijkheid hierover.
Het is toch hun taak om deze onduidelijkheid weg te nemen, het is niet onze taak.
Maar onduidelijk blijft het dus wel ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jaaropgave 2010
BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 11:15 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 feb 2008 10:11 pm
Berichten: 80
Voor mij was eindstand per 31/12 ook de beginstand per 1/1 van het nieuwe belastingjaar. Ik hield geen rekening met per valuta 1/1 bijgeschreven rente. Nooit gezeur mee gehad.

Nu gaat er met ingang van 2011 maar 1 peildatum tellen: de stand per 1/1/2011. Ik zal wel kijken hoe ik daar mee omgaat. Ook eerst maar wachten hoe de jaaropgaven eruit gaan zien.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO