Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 7:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2012 1:10 am 

Geregistreerd: zo 23 dec 2012 1:06 am
Berichten: 3
Hallo,

Ik heb een vraag of de volgende mogelijkheid een optie is:

Stel ik heb 40.000 euro en mijn partner niet (we zijn echter geen fiscaal partner) wonen wel samen maar verder geen fiscaal partner. Voorheen was je automatisch elkaars fiscaal partner maar ik begreep nu van de ING dat dat niet meer zo is. is het dan mogelijk om 20k over te storten naar mijn partner om op die manier de 1.2% belasting te ontlopen?

Tweede vraag is of je enkel de 1.2% belasting betaald over het deel boven de 21.139.

Bedankt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2012 8:25 am 
Kwartje

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:36 pm
Berichten: 479
2e vraag zal ik toelichten,

tot die 21139 betaal je geen vermogensbelasting, dat is vrijgesteld, alles wat je boven dat bedrag hebt betaal je dus die 1,2% over, als je alleenstaand bent.

Heb je dus een fiscale partner, dan heb je 2x 21139 vrijstelling, dus dan begin je pas 1,2% boven een bedrag van 42278 te betalen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2012 12:06 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 27 dec 2010 11:10 pm
Berichten: 181
Het antwoord op de eerste vraag?: zie http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/schenkbelasting/
U mag willekeurig wie dan ook € 2000,- geven.
Een samenwonende partner mag je meer geven zonder belasting te betalen.
Zonder een door de notaris opgemaakt samenlevingscontract bent u voor de schenkbelasting ook samenwonend partners als u en de partner voldoen aan alle volgende voorwaarden:
U bent allebei meerderjarig.
U staat allebei minimaal 5 jaar op hetzelfde adres ingeschreven in de basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente of een vergelijkbare administratie buiten Nederland.
U bent geen bloedverwanten in de rechte lijn. Bloedverwanten in de rechte lijn zijn bijvoorbeeld een vader en zijn dochter en een grootmoeder en haar kleinzoon.
U mag maar met zijn tweeën aan de voorwaarden hierboven voldoen. 3 of meer mensen kunnen niet allemaal elkaars partner zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2012 12:39 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
madcrow schreef:
........ is het dan mogelijk om 20k over te storten naar mijn partner om op die manier de 1.2% belasting te ontlopen? .....
Juridisch interessant vanwege de verschillende aspecten die eraan kunnen zitten. Ik begrijp dat er geen sprake is van gemeenschappelijk eigendomsrecht, dus de vraag is hoe de tijdelijke overdracht - een onverplichte betaling - aan de partner te zien.
Een gift? Nee, want de eigendom blijft zoals die is en het is de bedoeling, neem ik aan, het geld op de eigen rekening terug te krijgen na 1 januari. Zou wel sprake zijn van (meervoudige) eigendomsoverdracht, al is het zeer tijdelijk, dan is formeel schenkingsrecht schuldig aan de fiscus (boven de drempel)
Zie ik daarentegen de tijdelijke stalling op de rekening van de ander niet als eigendomsoverdracht van het geld, dan blijft de plicht om VRH te betalen gewoon bij de eigenaar/bezitter, ook al is deze van een handeling van de ander afhankelijk om weer vrij over zijn eigendom te kunnen beschikken (het terugboeken, een sociaal risico....)
De fiscus zal deze handelswijze als illegale constructie zien; strikt genomen is geen sprake van ontwijking, maar van ontduiking van belasting.
Het risico op ontdekking en de consequenties daarvan zijn een persoonlijk te maken afweging en verantwoordelijkheid.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2012 4:37 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 03 jan 2009 10:23 pm
Berichten: 61
Bedenk ook even dat als peildatum voor het vermogen 1-1-2012 wordt genomen over geheel 2012.
Dus wanneer je nu nog maatregelen wil nemen, dan moet je dat voor 1-1-2013 doen, om deze voor 2013 nuttig te laten zijn.

Greetz,
Jacqueline


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2012 5:49 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Is het niet het allereenvoudigst om op het belastingaangifteformulier aan te geven dat je kiest voor het fiscaal partnerschap? Je bent niet automatisch fiscaal partner, maar dat wil niet zeggen dat je er niet voor zou kunnen kiezen om fiscaal partner te zijn. Of zijn er redenen dat je dat niet zou willen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2012 6:35 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
@Reneva, je kunt niet zomaar elkaars fiscaal partner zijn.
Daar zijn voorwaarden aan verbonden, je moet iets delen: een eigen huis of een kind of een contract.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... rtnerschap


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2012 9:37 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 sep 2011 8:26 am
Berichten: 812
Wij mogen (net als vorig jaar) ook geen fiscaal partner meer zijn. Twee jaar geleden waren we dat nog wel. De ene heeft veel spaargeld, de ander vooral schulden. Dus wel irritant dat je geen fiscaal partner meer mag zijn als je samenwoont. Maar zoals ik het nu lees mag je dus ongestraft veel geld van de ene naar de andere overmaken, denk alleen dat wij nog geen 5 jaar samenwonen, maar 4. Dus dat wordt dokken. Of snel een contract afsluiten oid.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2012 12:52 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Een notaris kost je al gauw net zo veel als die 240 euro belastingbesparing.

Je kan natuurlijk ook hoofdelijk meetekenen voor haar schulden 8)

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2012 5:46 am 

Geregistreerd: zo 23 dec 2012 1:06 am
Berichten: 3
Hallo P.Cunia,

Als eerste bedankt voor je uitgebreide antwoord. Even voor de duidelijkheid zodat ik het goed begrijp: Ik en mijn partner zijn:

allebei meerderjarig
staan niet minimaal 5 jaar ingeschreven
We zijn geen bloedverwanten in rechte lijn

Kortom we voldoen er niet volledig aan, betekend dit dus dat ik zonder zorgen 20k kan overstorten naar haar rekening? Uiteraard gaat dit dan pas gelden voor 2013, maar dacht is wel zo handig om het nu alvast te doen.

Vanuit een zonnig Australië allemaal bedankt :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2012 8:18 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Lijkt me dus niet, als je zoals jezelf erkent, niet aan de voorwaarden voldoet...
Wel 2K, geen 20K.

Je mag wel 20K naar mij overmaken. Dat mag altijd, meer ook. Ik betaal de schenkbelasting wel. Geen probleem. :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2012 8:28 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Vanuit Australië?

Citaat:
U betaalt geen schenkbelasting als degene van wie u de schenking krijgt, niet in Nederland woont op het moment dat hij u de schenking geeft.

Let op!
U moet wél schenkbelasting betalen als de schenker:
een Nederlander is en nog geen 10 jaar buiten Nederland woont
een buitenlander is die in Nederland woonde en nog geen heel jaar uit Nederland weg is


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2012 8:32 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Citaat:
Algemene vrijstelling
De algemene vrijstelling is € 2.012. Krijgt u in één jaar schenkingen van verschillende personen? Dan geldt voor iedere schenking dat u tot € 2.012 geen schenkbelasting hoeft te betalen.

Een vrijstelling geldt per schenker. Schenkingen die u in één jaar krijgt van verschillende mensen, hoeft u niet bij elkaar op te tellen.


Dat biedt ruimte voor constructie. Fraus Legis dat wel:

U schenkt 10 personen ieder 2K. Die zijn vrijgesteld van schenkbelasting want slechts 2K.
Deze 10 personen schenken uw partner vervolgens deze 2K (terug). Per schenking ook vrijgesteld. Partner 20K rijker. U 20K armer.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2012 9:00 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 sep 2011 8:26 am
Berichten: 812
Haha, nice :) Maar denk dat we maar gewoon braaf die 1,2% gaan ophoesten.

Grappig trouwens dat obligataire er van uitgaat dat 'zij' de schulden heeft en niet 'hij' :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2012 9:14 am 

Geregistreerd: zo 23 dec 2012 1:06 am
Berichten: 3
BillGates schreef:
Vanuit Australië?

Is enkel een vakantie :-) . Dacht een slimme constructie te hebben gevonden om de 1.2% te omzeilen maar helaas... had al niet anders verwacht. Om nou 10 vrienden elk 2k te storten.....

Fijne kerstdagen!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO