Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 1:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 27 dec 2013 8:33 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 11:15 pm
Berichten: 81
Omdat ik sinds kort van Windows naar Linux (Ubuntu 13.10) ben overgestapt, heb ik eens een poging gewaagd om RenteTrekker op mijn Linux computer aan de praat te krijgen. Na het een en ander geprobeerd te hebben is het me uiteindelijk gelukt. Om anderen hiervan te laten profiteren, hierbij een stappenplan.
Dit stappenplan heb ik getest in de volgende omgeving:
Hostcomputer: PC met Ubuntu 13.10 Desktop AMD64
Testomgeving: VirtualBox (4.2.16) met een kersverse installatie van Ubuntu 13.10 Desktop AMD64, speciaal geïnstalleerd voor deze test

Stappen nadat Ubuntu 13.10 in VirtualBox voor het eerst normaal is opgestart:
  • Log in in het grafisch login scherm. Je moet een gebruiker met administratie-rechten zijn (je moet het "sudo" commando mogen gebruiken).
  • Open een terminal venster
  • Voor alle volgende stappen moet je commando's in het terminalvenster typen, alles wat je moet intypen staat in "Code" blokken:
    Code:
    commando

We beginnen met het installeren van Wine, waarmee veel Windows programma's in Linux gedraaid kunnen worden. Omdat de versie van Wine die in de Ubuntu 13.10 repository zit (versie 1.4) te oud is, voegen we eerst de PPA repository van het Wine project toe:
Code:
sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-wine/ppa
sudo apt-get update

Vervolgens installeren we Wine 1.6 (stabiele versie). Tijdens mijn test was de exacte versie "wine-1.6.1". Als je de allerlaatste versie wilt, kun je ook 1.7 gebruiken, maar dat is de beta versie die continu verandert en mogelijk minder stabiel is:
Code:
sudo apt-get install wine1.6

Nu installeren we het DotNET-Framework (versie 2.0). Dit werkt alleen in een 32-bit omgeving. We installeren het in een aparte Wine-setup voor het geval je ook Mono in je Wine-omgeving zou willen gebruiken; DotNET en Mono werken niet samen.
Mocht je een 32-bit Linux installatie hebben, dan kun je "WINEARCH=win32" weglaten.
Mocht je geen aparte Wine-setup voor DotNET 2.0 willen omdat je toch Mono niet gaat gebruiken, dan kun je "WINEPREFIX=~/.dotnet20" weglaten.
De Wine-setup wordt in de directory opgeslagen die door "WINEPREFIX=" wordt opgegeven. Je kunt ook een andere directory kiezen als je wilt.
Code:
env WINEARCH=win32 WINEPREFIX=~/.dotnet20 winetricks dotnet20

Met de volgende vier commando's maken we een directory aan voor RenteTrekker, downloaden we de nieuwste versie en pakken we het zip bestand uit. Uiteraard kun je een andere directory kiezen, kun je RenteTrekker.zip met je favoriete browser downloaden i.p.v. met wget en kun je je favoriete archive manager gebruiken i.p.v. unzip.
Code:
mkdir RenteTrekker
cd RenteTrekker
wget http://www.rentetrekker.nl/RenteTrekker.zip
unzip RenteTrekker.zip

Als alles goed gegaan is, is alles nu klaar om RenteTrekker te starten. Gebruik dezelfde WINEPREFIX die je hierboven gebruikte bij het installeren van DotNET.
Code:
env WINEPREFIX=~/.dotnet20 wine RenteTrekker.exe


N.B. het werkt ook op mijn hostcomputer en daar heb ik wine-1.7.8 in gebruik.

Dit stappenplan zou moeten werken op de meeste op Debian gebaseerde Linux distributies (b.v. Linux Mint).


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO