Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 3:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 aug 2016 3:28 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 26 okt 2008 2:22 pm
Berichten: 157
Hallo.

Even een vraag met betrekking tot de verandering in de heffing op het vermogen die er zeer waarschijnlijk voor 2017 aan zit te komen: stel, je hebt een bepaald bedrag aan spaargeld, en dat staat in zijn geheel ook als spaargeld op de bank, dus, op een spaarrekening of -deposito, maar niet in aandelen. Je kunt dan in het nieuwe jaar tot op de cent zien (en bewijzen) wat je over het voorgaande jaar aan rente gebeurd hebt. Mijn vraag is nu of je legitiem bezwaar kunt maken als de vermogensbelasting hóger uitvalt dan de ontvangen rente, met andere woorden, dat je dus niet alleen je totale ontvangen rente aan de belastingdienst kunt afgeven, maar daarnaast nog naar de bank moet om een gedeelte van je spaargeld op te nemen om ook nog aan de belastingdienst af te geven.
Ik weet (of meen te weten) dat Bond voor Belastingbetalers met een soort proefproces bezig is op dit gebied, maar dat is meen ik meer een collectief iets, op basis van de voorbeeldsituatie van zes personen of iets dergelijks. Mijn vraag is dus expliciet of je, wanneer je als individu kunt aantonen dat je (gewoon even als theoretisch voorbeeld) 2000 euro rente hebt ontvangen, maar 3000 euro belasting moet betalen, of je dan bezwaar kunt maken, omdat in er dat voorbeeld eenvoudigweg 1000 euro van je eigendom wordt afgenomen.

Met vriendelijke groet, Jan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 30 aug 2016 6:39 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 26 okt 2008 2:22 pm
Berichten: 157
Heb ik mijn vraag nu per abuis in een verkeerd deel van het forum gezet, of is deze bijdrage verplaatst naar een hoek van het forum waar al drie maanden geen hond komt?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 30 aug 2016 7:02 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Hou er maar rekening mee dat de belastingdienst zichzelf indekt. Of je nu al je spaargeld het hele jaar op een spaarrrekening hebt staan of niet, bij een bepaalde hoeveelheid geld wordt je gewoon geacht om meer rendement te maken.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 30 aug 2016 8:18 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Het is trouwens niet de belastingdienst die zich indekt, dat zijn slechts uitvoerders, het is de regering, kabinet + twee kamers, die de wet zodanig formuleren dat er geen ontkomen aan is. Tenzij Europese regels diefstal (onteigening van vermogen) door de overheid verbieden. En daar draait het om.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2016 1:32 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3930
Natuurlijk kun je bezwaar maken!!!
Echter, de kans dat je bezwaar inhoudelijk zal worden behandeld acht ik zo goed als nihil. Je hebt te maken met een wet die op democratische wijze tot stand is gekomen.
Wat je kunt doen is procederen tot je een rechter vindt die van mening is dat de huidige (of aanstaande) wet onredelijk is.
Al vind je die rechter, dan nog is de kans dat er snel iets verandert (en je een lagere aanslag opgelegd krijgt) erg klein, het Ministerie van Financiën heeft namelijk al aangekondigd naar verbetering te streven (belasten van het werkelijke rendement).

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2016 10:13 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
JandeV schreef:
"het Ministerie van Financiën heeft namelijk al aangekondigd naar verbetering te streven (belasten van het werkelijke rendement). "


Nou dat zou eerlijk zijn. Als ik dus een negatief rendement heb krijg ik geld terug van de belastingdienst? :)

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2016 12:10 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Piggy schreef:
Nou dat zou eerlijk zijn. Als ik dus een negatief rendement heb krijg ik geld terug van de belastingdienst? :)


Niets nieuws onder de zon; werkt al jaren zo bij de VPB.
carryback en carryforward

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2016 9:46 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1201
Ik ben toch benieuwd wat er over twee weken, als Prinsjesdag weer Den Haag levend wordt, gaat brengen voor het onderwerp Vermogensrendemenstheffing.

Op Wikipedia kan je globaal lezen wat het proefproces behelst voor de huidige regeling , https://nl.wikipedia.org/wiki/Box_3

Februari is daar een uitspraak over gekomen door de advocaat - generaal in advies aan de Hoge Raad der Nederlanden , de uitspraak is dat in de huidige tijd de VRH in strijd is met het recht van eigendom zoals vastgelegd in artikel 1 van het eerste protocol van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM).

Toch benieuwd hoe dit verpakt gaat worden in de diverse verkiezingsprogramma's , vooral de VVD lijkt me interessant, die zetten het ene naar het andere slogan in het Programma , maar na de verkiezingen gaat het 180 graden de andere kant op ( er zijn meerdere politieke partijen die zo handelen, blijkbaar inherent aan politiek bedrijven).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 06 sep 2016 6:34 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Rendementen zijn nog verder gedaald (nederland)

Ik verwacht lagere % dan in de eerste opzet.

Alleen is het hopen dat de opmars van de laatste maand van AEX niet te zwaar mee zal wegen.

Wij zijn hier spaarders.. toch... anders had het wel 'www.beleggersinformatie.nl' geheten

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 sep 2016 3:03 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Toen ik zo eens langs wat jachthavens liep bedacht ik mij dat het toch wel merkwaardig is dat jachten niet tot vermogen worden gerekend.

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 sep 2016 3:13 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 886
en een personenauto en een caravan ook niet

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 sep 2016 3:23 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
Ja, mijn Rolls, Van Gogh die in het toilet hangt en de buste van mijn gelijkenis van 24 karaats goud hoef ik ook nooit op te geven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 sep 2016 4:50 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
krentenweger schreef:
Toen ik zo eens langs wat jachthavens liep bedacht ik mij dat het toch wel merkwaardig is dat jachten niet tot vermogen worden gerekend.


Ook geen vaarbelasting..... :shock:

Te veel zwart geld denk ik... :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 sep 2016 5:17 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1201
Jesse Klaver zou in zijn handen wrijven, weer een ''doelgroep'' die ze een poot kunnen uitdraaien.

Geen plezier in dit land, geen oldtimer, boot of tweede huisje, vooral belasting betalen en uitdelen aan de armen onder ons die schulden hebben of gemaakt hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 sep 2016 5:43 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1975
Martijn schreef:
Jesse Klaver zou in zijn handen wrijven, weer een ''doelgroep'' die ze een poot kunnen uitdraaien.

Geen plezier in dit land, geen oldtimer, boot of tweede huisje, vooral belasting betalen en uitdelen aan de armen onder ons die schulden hebben of gemaakt hebben.


Het tweede huisje valt in box 3. Blijft de camper over, heb je toch een onbelast tweede huis.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO