Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu ma 16 jun 2025 10:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 23 okt 2008 4:04 pm 

Wat gaat spaarrente doen bij een teruglopende economie? Kortom is het handig nu (binnenkort) spaargeld voor langer vast te zetten?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 25 okt 2008 12:38 am 

Wat is lang? 1, 10 of 30 jaar.

Ik persoonlijk kies altijd voor variabele rente. Kan je altijd opnemen en rente wijzigt. Je zou ook kunnen mixen vari-vast 50-50.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 25 okt 2008 11:47 am 
Kwartje

Of het handig en/of verstandig is, hangt helemaal van je persoonlijke situatie af. Kan je een (groot) gedeelte van je geld langer kwijt, of zou je eventueel voor grote uitgaven toch direct geld ter beschikking moeten houden?

Het lijkt mij, gezien alle berichten daaromtrent, dat de korte rente links en rechts toch wel omlaag zal gaan. Ook de ECB zal haar rente wel naar beneden toe bijstellen. Het gevolg daarvan zal zeker zijn dat de rente op direct opvraagbare spaarrekeningen naar beneden zal worden bijgesteld.

In dat licht bezien lijkt het mij verstandig om een gedeelte van je middelen, die je absoluut niet nodig denkt te hebben, langer vast zetten. Zelf heb ik deposito's voor 1 jaar vast (bij NIBC, AK en CEB) en 2 jaar vast (bij CEB). En uiteraard nog een gedeelte direct opvraagbaar.

Maar iedereen moet naar zijn eigen situatie kijken en een afgewogen beslissing nemen. Maar dat de rente binnenkort omlaag gaat, dat lijkt mij welhaast zeker!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 25 okt 2008 12:03 pm 
Vijfje

Dat sterke idee heb ik ook. De economische problemen (recessie) waarvoor iedereen vreest zouden wel eens een paar jaar kunnen gaan aanhouden.
Om die periode te overbruggen zou je nu langlopende deposito's kunnen/moeten afsluiten (voor zover dat geld niet op korte termijn nodig is).
Persoonlijk kies ik nu voor langere termijnen (3 tot 5 jaar) en ik heb zelfs bij NIBC voor nog langere tijd afgesloten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 25 okt 2008 1:22 pm 
Kwartje

Dat de spaarrente gaat dalen is haast wel zeker en die van de langer termijn deposito (zie je nu al). De korte termijn rente is nog niet daalde, dit komt omdat de banken liever meer rente geven dan dat er geld weg stroomt naar de concurrent, met alle gevolge van dien. Maar hoe lang houden ze het nog vol?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 25 okt 2008 9:00 pm 
Dubbeltje

obligataire schreef:
Dat sterke idee heb ik ook. De economische problemen (recessie) waarvoor iedereen vreest zouden wel eens een paar jaar kunnen gaan aanhouden.
Om die periode te overbruggen zou je nu langlopende deposito's kunnen/moeten afsluiten (voor zover dat geld niet op korte termijn nodig is).
Persoonlijk kies ik nu voor langere termijnen (3 tot 5 jaar) en ik heb zelfs bij NIBC voor nog langere tijd afgesloten.

Ik voel ook wel voor deposito's met een langere looptijd. Echter is het onbekend wat voor garantie systeem er komt over een klein jaar.
Misschien wel met een LAGER maximum bedrag :shock:
Als je dan een deposito hebt wat daar bovenuit komt wordt het wel link.

M.a.w. ik speel op safe en zorg dat ik, tot ik weet of en hoe ik mijn spaarsom moet spreiden, mijn geld op 7 oktober 2009 vrij besteedbaar heb.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 25 okt 2008 9:25 pm 
Vijfje

Ik geloof beslist niet dat het ooit nog lager zal worden dan de maxima die golden vóór oktober dit jaar.
Vergeet niet dat het garantiestelsel er is om het vertrouwen van spaarders in de banken te stimuleren.
Niet omdat ze ons zo aardig vinden, maar het is van belang voor de stabiliteit van de economie.

Ik houd dus gewoon de oorspronkelijke grensbedragen aan. Ik ben niet zo rijk dat ik dan nog geld overhoud 8)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]