Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu di 17 jun 2025 12:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 25 okt 2008 2:29 pm 
2 Kwartjes

Het is me de laatste tijd opgevallen dat de snelheid waarmee bij banken zaken geregeld worden flink naar beneden is gegaan. Ik hier de laatste tijd een aantal minder prettige ervaringen mee gehad.

-Bij ASN heb ik een rekening opgezegd. Het kostte bijna twee weken na het verzenden van de brief.
-Vervolgens was het online bankieren bij ASN geblokkeerd (vanwege de opgezegde rekening) en moest ik weer een week wachten op een nieuwe toegangscode. Bovendien zijn ze de helft van de tijd telefonisch niet bereikbaar.
-Op 14 oktober heb ik op een kantoor van Friesland Bank een gesprek gehad met een account manager vanwege mijn belangstelling voor een KlimSpaardeposito. Het zou voor mij geregeld worden incl. de bijbehorende priverekening met pin-pas. Nu, 11 dagen later, is het nog steeds niets geregeld en heb ik zelfs nog geen post van ze gehad. :?

Mijn ervaring is, wanneer je de banken erover aanspreekt, je een reactie krijgt van 'sorry, maar we krijgen op moment zoveel nieuwe klanten dat alles wat minder snel gaat dan anders'. Even geduld hebben, dus...

Tja, dat het wellicht een of twee dagen scheelt vanwege de toegenomen drukte kan ik me nog voorstellen, maar ik krijg nu toch wel het gevoel dat men het serviceniveau behoorlijk omlaagschroeft en de schuld geeft aan de kreditcrisis. Bovendien wekt men graag de suggestie dat heel Nederland klant bij hen wil worden en dat het daarom zo uitzonderlijk druk is. Je mag allang blij dat je klant mag zijn zijn/worden bij zo'n geweldige en populaire instelling...

Hebben meer mensen deze ervaring met deze houding en de bijbehorende traagheid?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 25 okt 2008 2:54 pm 
Kwartje

Volgens mij is dit veel meer een algemeen probleem, dan alleen bij de banken. Ik vind bijna overal de kwaliteit van de service en de snelheid van afhandeling drastisch verminderd. Vandaar dat ik zo blij ben met internetbankieren, hoe meer je zelf kan doen, hoe sneller alles verloopt. Indien er sprake is van menselijke deelname aan het proces begint veelal het gedonder. Lekker positief antwoord, nietwaar? :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 25 okt 2008 3:03 pm 
2 Kwartjes

jody schreef:
Vandaar dat ik zo blij ben met internetbankieren, hoe meer je zelf kan doen, hoe sneller alles verloopt.

Dan moet het natuurlijk wel werken en niet door hun geklungel geblokkeerd zijn.
En bovendien, voordat je er gebruik van kunt maken, ben je toch afhankelijk van mensen die het al of niet voor je in orde maken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 25 okt 2008 3:15 pm 
Kwartje

@jha

Natuurlijk, dat ben ik allemaal met je eens en dat weet ik ook wel. Maar gemiddeld genomen ben ik erg blij met internetbankieren. Ik kom in elk geval veel minder problemen tegen, dan dat je je zaken door middel van contacten met medewerkers of via de mail wil regelen. Je wordt niet teruggebeld respectievelijk teruggemaild. En heel vaak is de vakkennis ook bedroevend.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 25 okt 2008 3:47 pm 
2 Kwartjes

@jody

Helemaal mee eens. Alleen is het helaas zo dat niet alle dingen online te regelen zijn. En daar gaat het inderdaad vaak mis. Dat vind ik ook het voordeel van Internetbankieren van de Postbank. Als je al klant bent dan is rekeningen openen en weer opzeggen geen probleem, gaat allemaal automatisch en is binnen enkele seconden geregeld. Dat zouden meer banken zo moeten doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 25 okt 2008 4:45 pm 
2 Kwartjes

Helemaal mee eens. Ik dacht dat ik de enige was met deze indruk.
Het openen van rekeningen bij banken gaat ook al niet zo snel meer merk ik.

Maar ook bijvoorbeeld bij de belastingdienst.
Ik heb nog iets van ze tegoed (9 maanden met 5% rente).
Nu had ik een brief dat het binnen 2 weken zou worden uitgekeerd.
Is nu meer dan 3 weken geleden.... en daar krijg ik GEEN rente op, vrees ik :(

Laatst bijgewerkt door alphons op za 25 okt 2008 5:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 25 okt 2008 5:55 pm 
Gulden

jha schreef:
-Bij ASN heb ik een rekening opgezegd. Het kostte bijna twee weken na het verzenden van de brief.

Ik heb op 12 oktober een brief naar ASN gestuurd waarin ik de Ideaalsparen rekening heb opgezegd. Tot nu toe geen enkele reactie bespeurd. Ik heb een dikke week later (afgelopen dinsdag) maar handmatig het saldo weggeboekt. Nu de opgebouwde rente nog... Inderdaad erg traag, ik had dit niet verwacht!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 25 okt 2008 5:59 pm 
Daalder

alphons schreef:
Is nu meer dan 3 weken geleden.... en daar krijg ik GEEN rente op, vrees ik :(

Stuur ze een naheffing :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 26 okt 2008 10:16 am 
Dubbeltje

komt waarschijnlijk omdat ze de geldautomaten moeten vullen met gebruikte biljetten :idea: Nieuwe biljetten zie ik de laatste tijd bijna niet meer uit de automaat rollen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 26 okt 2008 3:28 pm 
Dubbeltje

Ik ben erg tegen genaraliseren, want lang niet alle banken zijn momenteel erg traag. Zo heb ik hele goede ervaringen met bijvoorbeeld Amsterdam Trade Bank.

Dat Frieslandbank het erg druk heeft is gewoon een feit:
Friesland Bank blijft profiteren van de kredietcrisis. Volgens woordvoerster Saskia Noteboom blijft het aantal spaarders dat geld inlegt bij de bank toenemen. ,,In het derde kwartaal van dit jaar hebben we 350 miljoen euro aan spaargelden binnengehaald. Dat is evenveel als het totale bedrag in het gehele eerste halfjaar van 2008."
BRON: http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=41516

Ook de ASN Bank heeft het momenteel drukker:
De kredietcrisis legt beide duurzame banken, en de Rabobank, geen windeieren. ASN Bank kreeg er in de eerste helft van 2008 weer 32.000 klanten bij en heeft er nu 395.000.
http://www.fondsnieuws.nl/themas/duurza ... ector.html

Geen enkele bank heeft de gevolgen van de kredietcrisis kunnen overzien. Ik kan mij heel goed voorstellen dat Frieslandbank en ASN tijd nodig hebben om mensen te werven en op te leiden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 26 okt 2008 4:06 pm 
Kwartje

Beide duurzame banken; dus ook Triodos Jukommerce?

Vind Triodos nog steeds een interessante bank om naar over te stappen voor de lopende rekening, maar gezien de crisis heb ik hier nog maar even mee gewacht.
Ben daarom wel benieuwd...

Edit: artikel gelezen. Idd, had ik niet verwacht ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2008 1:00 am 
2 Kwartjes

Wat ik niet helemaal begrijp uit het artikel is dat het gaat over de spaarders van de eerste helft van dit jaar. Zeg maar van januari tot en met juni. Het artikel is van nu, eind oktober.

Dus het derde kwartaal (juli – september) moet al bekend zijn. De echte problemen begonnen pas in september. Kortom, zulk een positief verhaal zou IceSave ook gehouden kunnen hebben, tot aan begin oktober toe zelfs. Ik voel dat hier niet de volle waarheid verteld wordt.

Veel sterker vond ik het feit dat Wouter B. terloops opmerkte tijdens de deposito garantie perikelen waar hij zijn zaken deed. Hij noemde ASN. Een betere reclame en aandacht hadden ze niet kunnen krijgen wat volgens mij meteen een nieuwe aanwas aan spaarders opleverde.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2008 9:21 pm 
Dubbeltje

alphons schreef:
Ik voel dat hier niet de volle waarheid verteld wordt.

Het artikel sluit aan bij wat ASN-klantenservice tegen JHA heeft gezegd. Ik zie absoluut geen reden waarom de resultaten in het derde kwartaal opeens heel anders zijn. In het artikel stelt het Financieel Dagblad dat ASN en Triodos groeien dankzij de kredietcrisis. Wanneer er sprake zou zijn van een trendbreuk dan zou het Financieel Dagblad daar absoluut doorheen hebben geprikt. Slecht nieuws verkoopt en een krant heeft er dus belang bij om dat te publiceren.

Geld moet toch ergens naartoe en mensen gaan op andere dingen letten dan alleen een hoge rente. Logisch dat daar bepaalde banken van profiteren.

Enig wantrouwen jegens banken is ook niet onlogisch, maar ik stel voor dat we het dan over feiten hebben, want als we ons laten leiden door angst dan nemen we toch de verkeerde beslissingen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 28 okt 2008 12:52 am 
2 Kwartjes

Jukommerce schreef:
maar ik stel voor dat we het dan over feiten hebben

als je me kent .... :D

Feit is dat ze niets zeggen over het derde kwartaal, terwijl dat al wel bekend is.
Dus daar zit een reden achter.
En ze zullen dus een goede reden hebben om dat niet te zeggen.
Als het derde kwartaal in lijn was met het eerste half jaar, was er geen reden om het niet te noemen.
Als het derde kwartaal niet in lijn was, noemen ze het niet, om onnodig onrust, paniek en angst te voorkomen.

Openheid is de redding van de banken, zeker in huidige tijden.

ps. Ik heb de bron inmiddels weten te achterhalen, feit is dat er Journalisten zijn die hun werk gewoon niet doen. Het betrof eerder gegeven informatie, die alleen over het eerste half jaar ging. Kortom, over het derde kwartaal was toen nog niets bekend.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]