Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 23 apr 2024 9:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Europa één.
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 6:18 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
I.p.v. van meestal iets te vertellen, heb ik een vraag.
Iemand enig idee hoe open de grenzen werkelijk zijn?

Voorbeeld (misschien niet meteen de gelukkigste):
Als ik op http://www.icesave.co.uk/savings-range.html kijk, zie ik een spaarrente van 6,05 % en deposito's 1 jr. van 7,1 %, of voor een half jaar 6,86 %.
Die wil ik natuurlijk ook wel hebben.
In hoeverre zou het mogelijk zijn als Nederlander inmiddels zaken te doen met een, of die buitenlandse bank?

Ander voorbeeld:
Ik las eens, wij (Nederlanders) maken nog veel te weinig gebruik van de hypotheekaanbieders in het buitenland.

Buiten de eventuele taalbarrières, waarom staat het rechtstreekse zaken doen met buitenlanders - bijvoorbeeld in dergelijke gevallen - nog op zo'n laag pitje?

M.a.w. doen wij eigenlijk niet veel te weinig met het feit dat de grenzen open zijn?
Kunnen wij niet beter hun opzoeken, i.p.v. te wachten tot ze naar ons toe komen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 7:03 pm 
Laten we het eens testen:

Rabobank België.

https://secure1.rabobank.be/exp/formul2/indexNL.jsp

Volgens mij zouden er geen regels mogen zijn dat jij (Paul) die rekening niet zou mogen openen.

Rabobank Belgie is nota bene een bijkantoor van de Nederlandse Rabobank.

Door deze test te doorlopen, kunnen we eenvoudig zien, wat en waarom het wel of niet kan.


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 7:06 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Je moet een woonadres in Belgie hebben.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 7:07 pm 
Na al twee minuten kom ik een beperking tegen:

3. Wie kan klant worden bij Rabobank.be?
Elke natuurlijke persoon die zijn woonplaats in België heeft, kan een rekening openen bij Rabobank.be. Zelfs minderjarigen. Eén van de ouders (of de wettelijke vertegenwoordiger) beheert dan de rekening tot de rekeninghouder meerderjarig is. Een gezamenlijke rekening van 2 volwassenen is ook mogelijk.

Indien de rekeninghouder een "VS-burger" is, is het helaas onmogelijk om een rekening te openen bij Rabobank.be. De door de Amerikaanse belastingadministratie (IRS) ingesteld eisen kunnen helaas, als gevolg van een aantal technische en administratieve redenen, niet door Rabobank.be worden voldaan.



Kan en mag deze beperking? Wie het weet mag het zeggen.


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: Europa één.
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 7:25 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Paul209 schreef:
In hoeverre zou het mogelijk zijn als Nederlander inmiddels zaken te doen met een, of die buitenlandse bank? .................
Kunnen wij niet beter hun opzoeken, i.p.v. te wachten tot ze naar ons toe komen?
Er zijn wel mogelijkheden, maar ook veel beperkingen. Ik heb me tot dusver nauwelijks verdiept in de rechtmatigheid van een voorwaarde als het moeten zijn van ingezetene van een bepaald land om er bij een bank een rekening aan te mogen houden. Zo weigert RABO, afdeling België, haar internetrekening aan niet-ingezetenen van België.
Dat geldt ook hun Nieuw-Zeelandse (!) tak; de site meldt dat de hoge rente alleen geldt voor Nieuw-Zeelanders. Toen ik vorig jaar ontdekte dat AT-bank in Duitsland een hogere rente bood, gaven ze desgevraagd telefonisch aan dat ik die rekening als Nederlander wel kon krijgen, mits daar maar een Duitse tegenrekening aan gekoppeld was.
Kortom, volgens mij maken de banken zelf uit welke grenzen (in een dubbele betekenis) ze hanteren.
Het is de vraag, zeker binnen de EU, of dit past in het uitgangspunt dat er een vrij verkeer van personen, goederen en diensten dient te bestaan. Dan gaat het natuurlijk met name om de vraag of de leverancier van een dienst of product je die mag weigeren met het argument dat je in een buitenland woont. Stel je voor - met de vakantie al in het hoofd - dat de franse bakker een bordje bij z'n stokbroden zette: alléén voor fransen (in het frans natuurlijk); Europa zou te klein zijn....!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Europa één.
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 7:47 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Blikoortje schreef:
Paul209 schreef:
Er zijn wel mogelijkheden, maar ook veel beperkingen.


Tsja, de mogelijkheden moet je met een lampje zoeken, de beperkingen zijn er m.i. volop te vinden.
Daar krijgt men toch geen EU- of grenzen open gevoel van?
En wij betalen er genoeg voor.

Zou meldpunt discriminatie hier nog een beetje open voor staan?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Europa één.
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 7:50 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Paul209 schreef:
Zou meldpunt discriminatie hier nog een beetje open voor staan?
Ik vrees van niet Paul, dit valt niet onder de wettelijke definitie van verboden vormen van discriminatie.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Europa één.
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 7:53 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Blikoortje schreef:
Paul209 schreef:
Zou meldpunt discriminatie hier nog een beetje open voor staan?
Ik vrees van niet Paul, dit valt niet onder de wettelijke definitie van verboden vormen van discriminatie.


Tjeetje, als ik dat ook eerst nog moet laten aanpassen .......


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 7:54 pm 
Paul: kun je niet eens de AFM opbellen?

Die kunnen je misschien adviseren!


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: Europa één.
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 7:54 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Paul209 schreef:
I.p.v. van meestal iets te vertellen, heb ik een vraag.
Iemand enig idee hoe open de grenzen werkelijk zijn?

Voorbeeld (misschien niet meteen de gelukkigste):
Als ik op http://www.icesave.co.uk/savings-range.html kijk, zie ik een spaarrente van 6,05 % en deposito's 1 jr. van 7,1 %, of voor een half jaar 6,86 %.
Die wil ik natuurlijk ook wel hebben.
In hoeverre zou het mogelijk zijn als Nederlander inmiddels zaken te doen met een, of die buitenlandse bank?

In dit specifieke voorbeeld verlangt de bank dat je een ingezetene bent van dat land. Open grenzen of niet, uiteindelijk wil zo'n bank toch ook weer geen cent teveel betalen. Dus wegens gebrek aan concurrentie op niveau, 'slechts' 5% in Nederland.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Europa één.
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 7:57 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
baskruit schreef:
Paul209 schreef:
Voorbeeld (misschien niet meteen de gelukkigste):
Als ik op http://www.icesave.co.uk/savings-range.html kijk, zie ik een spaarrente van 6,05 % en deposito's 1 jr. van 7,1 %, of voor een half jaar 6,86 %.
Die wil ik natuurlijk ook wel hebben.
In hoeverre zou het mogelijk zijn als Nederlander inmiddels zaken te doen met een, of die buitenlandse bank?

In dit specifieke voorbeeld verlangt de bank dat je een ingezetene bent van dat land. Open grenzen of niet, uiteindelijk wil zo'n bank toch ook weer geen cent teveel betalen. Dus wegens gebrek aan concurrentie op niveau, 'slechts' 5% in Nederland.


Nou dan heb ik een goed idee: een écht multiculturele internationale bank beginnen. :lol:
Ineens weet je het ..........


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2008 11:16 am 
Gefeliciteerd Paul:

Je wens is nu al mogeljk:

Ook bij de andere Ijslandse bank is een rekening te openen door Nederlanders:

http://www.kaupthingedge.co.im/

Voordelen:
- 5,12% per jaar
- 0,30% gegarandeerd hoger dan het ecb rente percentage
- internet sparen
- keuze uit EUR/USD/GBP rekeningen
- Isle of Man garantie (zie hieronder)

Citaat:
Deposits held with Kaupthing Singer & Friedlander in the Isle of Man are covered up to 75% of the eligible protected deposit, subject to a maximum compensation payment to any one depositor of £GBP 15,000, under the terms of the Depositors Compensation Scheme contained in the Isle of Man Banking Business (Compensation of Depositors) Regulations 1991. However, all deposits held with Kaupthing Singer & Friedlander in the Isle of Man are also fully guaranteed by Kaupthing Bank hf – with this guarantee customers have peace of mind that their savings are fully secured.

bron: http://www.kaupthingedge.co.im/About/KaupthingBank.aspx


Graag hoor ik je reactie!

rente-up


Laatst bijgewerkt door rente up op zo 01 jun 2008 12:39 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2008 12:18 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Dat is precies wat ik bedoelde, op zoek gaan naar de mogelijkheden.

Echter, in het geval van 5,12% ben ik bang dat het extraatje snel in rook opgaat door rentedagenverlies en overboekingskosten naar het buitenland.

Maar ga vooral door, want van dit soort initiatieven geniet ik altijd. :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2008 12:46 pm 
Ik ga er vooralsnog van uit dat er niet veel hogere rentes zijn dan 5% op euro spaarrekeningen.

Als deze er al zijn is het toch wel weinig lonend zoals hierboven is geconstateerd.


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2008 1:06 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
rente up schreef:
Ik ga er vooralsnog van uit dat er niet veel hogere rentes zijn dan 5% op euro spaarrekeningen.

Als deze er al zijn is het toch wel weinig lonend zoals hierboven is geconstateerd.


O.a. in Zuid-Afrika schijn je een wereldrente te kunnen krijgen.
Alleen komen m.i. de garanties enigszins in de knel. :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO