Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu wo 24 apr 2024 3:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hypotheekrente
BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2008 9:36 pm 

Geregistreerd: wo 11 jun 2008 9:45 pm
Berichten: 6
In februari loopt mijn rentevasteperiode af en zal ik dus een aanbod krijgen van mijn verzekeraar. Momenteel staat daar de rente op 6,55% terwijl ik de rente 5 jaar geleden afsloot voor 4,4%. Een flinke stijging dus, die een paar honderd euro per maand kan schelen in mijn vaste lasten.
Onlangs verlaagde de ECB opnieuw de rente. Heeft iemand enig idee wanneer de banken/verzekeraars de hypotheekrente dan zullen verlagen? Of kan het zelfs zo zijn dat de ECB de rente verlaagd, maar de banken de hypotheekrente onveranderd laten of misschien zelfs laten stijgen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hypotheekrente
BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2008 9:48 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 28 jun 2008 5:35 pm
Berichten: 425
Jouw directe vraag daar kunnen anderen misschien een meer gefundeerd antwoord op geven dan ik.

Misschien wel een tip: http://forum.spaarinformatie.nl/viewtopic.php?f=33&t=895


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hypotheekrente
BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2008 9:56 pm 

Geregistreerd: wo 11 jun 2008 9:45 pm
Berichten: 6
Ja, die link heb ik enige tijd geleden al gelezen. Ik heb ook geprobeerd te onderhandelen, maar helaas wil mijn verzekeraar daar niets van weten.

Heeft iemand anders een idee wat de hypotheekrente komende maanden zal doen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hypotheekrente
BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2008 10:21 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar als je denkt dat de rente op korte termijn nog zal dalen, kan je afwachting daar van voor een hypotheek met een variabele rente kiezen.
Geeft je in tijd wat meer speelruimte.

Ook kan je in febr. overwegen van hypotheekbank/verzekeraar te veranderen zonder boete.
Dat argument kan je gebruiken t.a.v. je onderhandelingen
Veranderen van hypotheekinstelling kan echter wel gepaard gaan met wat geld en moeite.
Maar dat is uiteraard sterk afhankelijk van je huidige situatie.
Vergeet vooral niet te vragen naar een eventuele retourprovisie bij offertes van andere aanbieders. :wink:
Google maar eens op dat woord.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hypotheekrente
BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2008 11:37 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
KBC in België heeft als eerste grootbank in België de hypotheek rente aangepakt.
Of er meer banken volgen is niet duidelijk.
Hoe en wanneer dit in Nederland gaat is de vraag.

viewtopic.php?f=24&t=1788

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hypotheekrente
BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 9:47 am 
Stuiver

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 4:00 pm
Berichten: 99
De korte rente zoals die door de ECB wordt vastgesteld is niet rechtstreeks verbonden aan de hypotheekrente. Doordat de huizenmarkt toch in wat zwaarder weer lijkt te komen is het niet uitgesloten dat de HR juist gaat stijgen. Immers de banken willen een hogere risico opslag voor het risico wat ze lopen.

Echter, niemand heeft een glazen bol (althans niemand die ik ken) dus of ie daalt of stijgt kan niemand met zekerheid zeggen. Kijk vooral naar je eigen financien. Kan je het betalen als je 6.55% moet betalen, kan je het ook nog betalen als de rente door stijgt naar 8% of 10%, dan kan je flexibel nemen. Als het water al aan je lippen staat met 6,55 en een stijging naar 6.8 je al fataal wordt dan moet je nooit(!) flexibel nemen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hypotheekrente
BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 11:28 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun 2008 11:47 am
Berichten: 282
Let op het rendement van langer lopende obligaties, met name de staatsobligaties. Die geven een goede afspiegeling van de ontwikkelingen op de kapitaalmarkt. Daar kan je ook wel uit afleiden hoe het staat met de rente langer lopende hypotheken. Maar, zoals reeds gezegd, een kristallen bol heeft niemand. Echter ... als het economisch slecht(er) gaat is dat niet zo gauw een sein voor een hoge rente op de kapitaalmarkt.

_________________
Sparen ...... het blijft leuk!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hypotheekrente
BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 12:21 pm 
Stuiver

Geregistreerd: ma 02 jun 2008 12:27 pm
Berichten: 92
Ik heb laatst ergens een keer een artikel gelezen waarin geopperd werd dat banken niet mee gaan in de verlagingen van de ECB omdat ze de laatste jaren eigenlijk 'te weinig' gevraagd zouden hebben. In dit stuk (wat ik helaas niet meer kan vinden) werd eigenlijk gezegd dat ze gezien de crisis, de risico's niet goed hebben ingeschat en dus eigenlijk een aantal jaar te goedkoop geld hebben uitgeleend.

Eventuele verlagingen van de ECB zouden dan minder snel worden doorgerekend aan de klanten.
Het kan natuurlijk ook een goedkope uitleg van banken zijn om de afgeschreven verliezen makkelijker terug te verdienen?
Wat er allemaal van waar is weet ik niet, maar aanzienlijke marktbrede verlagingen lijken mij idg niet aannemelijk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hypotheekrente
BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 4:50 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun 2008 11:47 am
Berichten: 282
Wat de ECB doet betreft alleen de tarieven van 'kort geld', dus hooguit is er een direct verband met de variabele hypotheekrente. Met de kapitaalmarkt rente heeft dit alles echter helemaal niets te maken, dus is er ook geen verband met de 'lange' hypotheek rente.

_________________
Sparen ...... het blijft leuk!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hypotheekrente
BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 6:46 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 sep 2008 6:09 pm
Berichten: 338
De korte en lange-rente dalen maar daarbij stijgt de vaste rente-opslag, zodat je als consument niet van profiteert. Het lijken wel melkkoetjes aan het worden. :twisted:

_________________
Geld uitgeven is leuk, maar spaar om het leuk te houden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hypotheekrente
BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 7:23 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 sep 2008 6:09 pm
Berichten: 338
Obvion verrast hypotheekklanten

Eigen Huis: Obvion gebruikt kleine lettertjes
Obvion heeft de opslag op het variabele rentetarief fors verhoogd. Ondanks de dalende rente, gaan verschillende hypotheekklanten hierdoor meer rente betalen. Obvion gebruikt hiervoor volgens Vereniging Eigen Huis de kleine lettertjes in hun algemene voorwaarden.

...

Bron: Vereniging Eigen Huis

http://www.homefinance.nl/algemeen/nieuws/obvion-verrast-hypotheekklanten.asp

_________________
Geld uitgeven is leuk, maar spaar om het leuk te houden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hypotheekrente
BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 9:50 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Een heel ander geluid:

AEGON wijzigt zijn hypotheekrentes

In verband met de ontwikkelingen op de kapitaalmarkt heeft AEGON besloten de hypotheekrente met ingang van 7 november te wijzigen.

De rente voor de rentevastperiode van 2 jaar wordt met 0,4% verlaagd, bij 5 tot en met 7 jaar rentevast is de verlaging 0,3% en de rentevastperiode 10 jaar wordt met 0,2% verlaagd. De overige rentes wijzigen niet.

Dit rentebericht vervangt het rentebericht van 25 september 2008.

Datum: 07 November 2008
Bron: Persbericht AEGON


_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hypotheekrente
BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 11:32 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 sep 2008 6:09 pm
Berichten: 338
Paul209 schreef:
AEGON wijzigt zijn hypotheekrentes



Meer een wijziging om in de pas te lopen met de rest, maar kan ook een aanzet zijn voor verdere ontwikkelingen.

_________________
Geld uitgeven is leuk, maar spaar om het leuk te houden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hypotheekrente
BerichtGeplaatst: di 11 nov 2008 9:37 am 
Stuiver

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 4:00 pm
Berichten: 99
Uit de Telegraaf:

Hypotheek flink duurder door kredietcrisis

AMSTERDAM - Banken rekenen bij het verstrekken van een hypotheek sinds kort een veel hogere risicopremier. In sommige gevallen is deze zelfs verdubbeld.

Vooral mensen met een variabele rente worden opeens geconfronteerd met lastenverzwaringen, schrijft De Volkskrant.

...

bron


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hypotheekrente
BerichtGeplaatst: di 11 nov 2008 9:55 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 sep 2008 6:09 pm
Berichten: 338
Zeven vragen over duurdere hypotheken


1) Hoe wordt de rente eigenlijk bepaald?

...

http://www.volkskrant.nl/buitenland/article1090278.ece/Zeven_vragen_over_duurdere_hypotheken

_________________
Geld uitgeven is leuk, maar spaar om het leuk te houden.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO