Forum SpaarInformatie | Sparen | SpaarRente | SpaarBanken | En meer
https://forum.spaarinformatie.nl/

Hoe houden jullie je financiële Administratie bij
https://forum.spaarinformatie.nl/algemeen-vraag-antwoord-f4/hoe-houden-jullie-financiele-administratie-bij-t240.html
Pagina 1 van 1

Auteur:  Ricky86 [ zo 23 maart 2008 6:23 pm ]
Berichttitel:  Hoe houden jullie je financiële Administratie bij

Hallo medespaarders, om mij heen vraag ik mensen wel eens hoe zij nou hun Privé administratie bij houden. Krijg daarover vaak verschillende reacties, sommige doen er niks aan anderen maken toch wel vaak mooie overzichten in Excel en trekken hier ook conclsusies uit.

Nu was ik benieuwd hoe doen jullie dat als ervaren spaarders? Heb je een simpel boekhoudprogramma-tje of een excel sheet of doe je het nog met de pen en papier?

Ik heb zelf in excel voor elke rekening een tabblad waain ik alles invul, met daarachter een vaste omschrijving, zodat excel het in een draaitabel kan groeperen.

Auteur:  Apollo [ zo 23 maart 2008 8:59 pm ]
Berichttitel: 

Mijn strategie is: ik hou helemaal niets bij :) Ik koop wat ik nodig heb, en wat ik aan het eind van de maand overhoud gaat naar m'n spaarrekening. Dat werkt voor mij omdat ik niet slecht verdien en redelijk zuinig leef, dat wil zeggen ik geef makkelijk geld uit als ik iets écht nodig heb maar ik heb geen dure smaak of hobby. Overigens deed ik dit ook al zo toen ik nog student was, en toen kwam ik ook prima rond (met bijbaantje).

Wat ik wel heb gedaan is bij het afsluiten van m'n hypotheek alles tot op de bodem uitgezocht, veel offertes en varianten tegen elkaar afgewogen, en tot op de laatste cent uitgeperst. Dat bespaart me maandelijks wel 150 tot 200 euro, dat loont wat mij betreft meer de moeite dan iedere maand al je uitgaven bijhouden.

Auteur:  Paul209 [ ma 24 maart 2008 11:34 am ]
Berichttitel:  Re: Hoe houden jullie je financiële Administratie bij

Ricky86 schreef:
Hallo medespaarders, om mij heen vraag ik mensen wel eens hoe zij nou hun Privé administratie bij houden. Krijg daarover vaak verschillende reacties, sommige doen er niks aan anderen maken toch wel vaak mooie overzichten in Excel en trekken hier ook conclsusies uit.

Nu was ik benieuwd hoe doen jullie dat als ervaren spaarders? Heb je een simpel boekhoudprogramma-tje of een excel sheet of doe je het nog met de pen en papier?

Ik heb zelf in excel voor elke rekening een tabblad waain ik alles invul, met daarachter een vaste omschrijving, zodat excel het in een draaitabel kan groeperen.


Handig en goedkoop (gratis/donatie) is www.orov.nl
Importeren van data vele (spaar-)bankrekeningen en grafieken mogelijk.

Auteur:  obligataire [ ma 24 maart 2008 1:04 pm ]
Berichttitel: 

Ik gebruik het administratiepakket iMuis voor bedrijfsadministraties, voor mijn privé-administratie doe ik dat ook.

Ik heb daarnaast een rapportgenerator waarmee ik rapporten kan maken, zelfs geconsolideerde van de zaak en privé tegelijk.
Maar dat gaat erg ver. Meer hobby eigenlijk dan noodzaak.

Auteur:  Spaarvarken [ ma 24 maart 2008 2:19 pm ]
Berichttitel:  Bijhouden administratie

Reeds vele jaren maak ik gebruik van een (simpel) Excel spreadsheet, waar in een invoerblad alle inkomsten en uitgaven in staan. Dit blad rekent aan het einde door hoeveel je gemiddeld per maand zou moeten overhouden. Zo kun je na allerlei wijzigingen in inkomsten en/of uitgaven in één oogopslag zien of je armer of rijker wordt. (En hoe zich door de jaren heen ontwikkeld)
Aan het begin van de maand draai ik dmv één druk op de knop de nieuwe maand uit, waarin aangegeven staat welke uitgaven en inkomsten er die maand voor de deur staan.
Aan de hand hiervan maak ik (indien hiervoor ruimte is) een bedrag over naar de spaarrekening.
Tevens gebruik ik de uitdraai om te zien of de afschrijvingen kloppen, of de bijschrijvingen wel gedaan zijn en hoeveel er nog af of bij moet komen.

Henk

Auteur:  heidejan [ ma 24 maart 2008 5:47 pm ]
Berichttitel: 

Hallo spaarvarken
Zou je van je werkblad ook een voorbeeld kunnen geven
Heb wel interesse.

Met vr gr

Auteur:  Spaarvarken [ ma 24 maart 2008 10:24 pm ]
Berichttitel: 

Beste Heidejan,

Dat had ik natuurlijk kunnen bedenken, maar als ik uit mijn spreadsheet mijn persoonlijke gegevens haal dan blijft er vervolgens niets van het spreadsheet over. Daar komt bij dat ik geen opleiding heb gehad om Excel te programmeren en ik dus waarschijnlijk heel veel aanwijzingen krijg om het te verbeteren. :oops:
Het rekenvel werkt prima voor mij, maar is waarschijnlijk geen goed voorbeeld voor anderen.

Henk

Auteur:  baskruit [ ma 24 maart 2008 11:08 pm ]
Berichttitel: 

Wij houden het niet strak bij, al zijn we geen mensen die het geld snel laten rollen, integendeel. Stelregel is denk ik dat er aan het eind van de maand meer geld op de spaarrekening moet staan dan de maand ervoor. Zo niet, dan kijken we waar het aan gelegen heeft (de gemeentelijke belastingen gaat er zo eentje worden..)

Auteur:  Ricky86 [ di 25 maart 2008 2:04 pm ]
Berichttitel: 

Ik heb het grootte voordeel dat ik werkende ben maar nog wel thuiswonend dus houd elke maand een redelijke bedrag van mijn salaris over die ik op dit moment elke maand wegzet voor de toekomst. Vind het wel belangrijk een beetje overzicht te houden hoe alle geldstromen lopen

Toen ik begon met werken hield ik niets bij, maar dan kreeg ik aan het einde van de maand een afschrift van de bank en dan was regelmatig het saldo lager als de maand ervoor en had geen idee waar het nu eigelijk heen ging. Daarom ben ik in excel toen met een boekhoudinkje begonnen om de geldstromen te kunnen volgen.

Ik heb in excel een tabel gemaakt, waar ik bevoorbeeld heb staan salaris valt onder de groep vaste inkomsten en zo heb ik alles in groepjes onderverdeeld. Zo houd ik nu op totaal een goed overzicht. Mocht ik nu op detailniveau niet snappen waar iets vandaan komt dan ga ik even 'dieper' kijken. Werkt bij mij wel goed

Auteur:  heidejan [ di 25 maart 2008 5:12 pm ]
Berichttitel: 

Hallo Spaarvarken uw heeft een PB

Met vr gr.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/