Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 12:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 23 maart 2008 6:23 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 19 okt 2007 9:19 am
Berichten: 124
Hallo medespaarders, om mij heen vraag ik mensen wel eens hoe zij nou hun Privé administratie bij houden. Krijg daarover vaak verschillende reacties, sommige doen er niks aan anderen maken toch wel vaak mooie overzichten in Excel en trekken hier ook conclsusies uit.

Nu was ik benieuwd hoe doen jullie dat als ervaren spaarders? Heb je een simpel boekhoudprogramma-tje of een excel sheet of doe je het nog met de pen en papier?

Ik heb zelf in excel voor elke rekening een tabblad waain ik alles invul, met daarachter een vaste omschrijving, zodat excel het in een draaitabel kan groeperen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 23 maart 2008 8:59 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 maart 2008 8:00 pm
Berichten: 63
Mijn strategie is: ik hou helemaal niets bij :) Ik koop wat ik nodig heb, en wat ik aan het eind van de maand overhoud gaat naar m'n spaarrekening. Dat werkt voor mij omdat ik niet slecht verdien en redelijk zuinig leef, dat wil zeggen ik geef makkelijk geld uit als ik iets écht nodig heb maar ik heb geen dure smaak of hobby. Overigens deed ik dit ook al zo toen ik nog student was, en toen kwam ik ook prima rond (met bijbaantje).

Wat ik wel heb gedaan is bij het afsluiten van m'n hypotheek alles tot op de bodem uitgezocht, veel offertes en varianten tegen elkaar afgewogen, en tot op de laatste cent uitgeperst. Dat bespaart me maandelijks wel 150 tot 200 euro, dat loont wat mij betreft meer de moeite dan iedere maand al je uitgaven bijhouden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 maart 2008 11:34 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Ricky86 schreef:
Hallo medespaarders, om mij heen vraag ik mensen wel eens hoe zij nou hun Privé administratie bij houden. Krijg daarover vaak verschillende reacties, sommige doen er niks aan anderen maken toch wel vaak mooie overzichten in Excel en trekken hier ook conclsusies uit.

Nu was ik benieuwd hoe doen jullie dat als ervaren spaarders? Heb je een simpel boekhoudprogramma-tje of een excel sheet of doe je het nog met de pen en papier?

Ik heb zelf in excel voor elke rekening een tabblad waain ik alles invul, met daarachter een vaste omschrijving, zodat excel het in een draaitabel kan groeperen.


Handig en goedkoop (gratis/donatie) is www.orov.nl
Importeren van data vele (spaar-)bankrekeningen en grafieken mogelijk.


Laatst bijgewerkt door Paul209 op ma 24 maart 2008 2:28 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 maart 2008 1:04 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Ik gebruik het administratiepakket iMuis voor bedrijfsadministraties, voor mijn privé-administratie doe ik dat ook.

Ik heb daarnaast een rapportgenerator waarmee ik rapporten kan maken, zelfs geconsolideerde van de zaak en privé tegelijk.
Maar dat gaat erg ver. Meer hobby eigenlijk dan noodzaak.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Bijhouden administratie
BerichtGeplaatst: ma 24 maart 2008 2:19 pm 

Geregistreerd: di 11 dec 2007 9:03 pm
Berichten: 27
Reeds vele jaren maak ik gebruik van een (simpel) Excel spreadsheet, waar in een invoerblad alle inkomsten en uitgaven in staan. Dit blad rekent aan het einde door hoeveel je gemiddeld per maand zou moeten overhouden. Zo kun je na allerlei wijzigingen in inkomsten en/of uitgaven in één oogopslag zien of je armer of rijker wordt. (En hoe zich door de jaren heen ontwikkeld)
Aan het begin van de maand draai ik dmv één druk op de knop de nieuwe maand uit, waarin aangegeven staat welke uitgaven en inkomsten er die maand voor de deur staan.
Aan de hand hiervan maak ik (indien hiervoor ruimte is) een bedrag over naar de spaarrekening.
Tevens gebruik ik de uitdraai om te zien of de afschrijvingen kloppen, of de bijschrijvingen wel gedaan zijn en hoeveel er nog af of bij moet komen.

Henk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 maart 2008 5:47 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 feb 2008 12:46 pm
Berichten: 53
Hallo spaarvarken
Zou je van je werkblad ook een voorbeeld kunnen geven
Heb wel interesse.

Met vr gr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 maart 2008 10:24 pm 

Geregistreerd: di 11 dec 2007 9:03 pm
Berichten: 27
Beste Heidejan,

Dat had ik natuurlijk kunnen bedenken, maar als ik uit mijn spreadsheet mijn persoonlijke gegevens haal dan blijft er vervolgens niets van het spreadsheet over. Daar komt bij dat ik geen opleiding heb gehad om Excel te programmeren en ik dus waarschijnlijk heel veel aanwijzingen krijg om het te verbeteren. :oops:
Het rekenvel werkt prima voor mij, maar is waarschijnlijk geen goed voorbeeld voor anderen.

Henk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 maart 2008 11:08 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Wij houden het niet strak bij, al zijn we geen mensen die het geld snel laten rollen, integendeel. Stelregel is denk ik dat er aan het eind van de maand meer geld op de spaarrekening moet staan dan de maand ervoor. Zo niet, dan kijken we waar het aan gelegen heeft (de gemeentelijke belastingen gaat er zo eentje worden..)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 maart 2008 2:04 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 19 okt 2007 9:19 am
Berichten: 124
Ik heb het grootte voordeel dat ik werkende ben maar nog wel thuiswonend dus houd elke maand een redelijke bedrag van mijn salaris over die ik op dit moment elke maand wegzet voor de toekomst. Vind het wel belangrijk een beetje overzicht te houden hoe alle geldstromen lopen

Toen ik begon met werken hield ik niets bij, maar dan kreeg ik aan het einde van de maand een afschrift van de bank en dan was regelmatig het saldo lager als de maand ervoor en had geen idee waar het nu eigelijk heen ging. Daarom ben ik in excel toen met een boekhoudinkje begonnen om de geldstromen te kunnen volgen.

Ik heb in excel een tabel gemaakt, waar ik bevoorbeeld heb staan salaris valt onder de groep vaste inkomsten en zo heb ik alles in groepjes onderverdeeld. Zo houd ik nu op totaal een goed overzicht. Mocht ik nu op detailniveau niet snappen waar iets vandaan komt dan ga ik even 'dieper' kijken. Werkt bij mij wel goed


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 maart 2008 5:12 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 feb 2008 12:46 pm
Berichten: 53
Hallo Spaarvarken uw heeft een PB

Met vr gr.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO