Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 3:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 maart 2008 3:31 pm 
Vorig jaar rond deze tijd heb ik bij verschillende banken deposito's van 1 jaar geopend. Na enkele maanden was de rente op de spaarrekeningen hoger dan mijn deposito rente. Nu de deposito's aflopen vraag ik mij af of het verstandig is deze te verlengen. Er zijn beslist ervaren forumleden die mij advies kunnen geven.


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 28 maart 2008 3:49 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Het is natuurlijk belangrijk om te weten welke rente je gaat krijgen op het deposito als je het verlengt. Daar hangt alles van af.

Niettemin denk ik dat als er nu spaarrekeningen zijn die een hogere rente bieden dan wat je nu op je deposito's krijgt, je verstandig aan doet om je huidige deposito's niet te verlengen.
Als je je geld nog een jaar zou kunnen cq willen missen, kan je overwegen om het bij de Credit Europe bank te parkeren. Dan krijg je een nog hogere rente. De rente voor deposito's van 1 jaar is daar nu 5,0%. Ik vermoed dat dat hoger is dan wat jij nu krijgt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 28 maart 2008 6:36 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Het in de ogen van de ECB (te) hoge inflatiepleil in Europa houdt de europese rente hoog. Ondanks dat men in feite behoefte heeft aan een renteverlaging op andere gronden. Dus, zodra de inflatie daar aanleiding toe geeft zal de rente eerder dalen dan stijgen. Maar of dat ook gebeurt....., wie het weet mag het zeggen, al zijn er bij de loonontwikkelingen (niet alleen in ons land) signalen die niet direct wijzen op het onder controle brengen van inflatie. Vandaag kwam het bericht dat de duitse inflatie op dit moment 3,1% bedraagt.
Ook de schaarste aan geld door de bankencrises speelt een bescheiden rol in de hoogte van de rente. De ECB zet woensdag 25 miljard aan extra kredieten in de markt en op 9 juli nog eens zo'n bedrag om de liquiditeit op de geldmarkt wat te normaliseren. Mijn taxatie is dat de spaarrente in elk geval tot na de zomervakantie stabiel blijft. Maar dan moeten er geen rare, onvoorziene dingen gebeuren. Aangezien sommige banken deposito's bieden van 4,5% en hoger voor een looptijd van 1 jaar, val je je daar niet direct een buil aan (4,5% is zo ongeveer het hoogste % dat een gewone spaarrekening zonder beperkingen in Nederland geeft) Stel je krijgt nu 0,25 - 0,50 % meer op een deposito dan op je spaarrekening en over een half jaar stijgt de rente toch met een 0,5 % dan speel je in het 1e geval quitte en in het 2e geval doe je het nog altijd 0,25% beter op jaarbasis met je deposito. Daalt de rente daarentegen.....dan heb je het natuurlijk helemaal goed gedaan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 29 maart 2008 7:59 pm 
Baskruit en Blikoortje, bedankt voor jullie antwoord. :)


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO