Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 10:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 maart 2008 4:17 pm 
Komt er naast de overzichten van rentes op normale spaarrekeningen en deposito's, ook een overzicht met rentes op banksparen? Banken communiceren daar nog lang niet zo duidelijk over als voor normale spaar- en depositoproducten.


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 maart 2008 5:55 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Apollo3 schreef:
Komt er naast de overzichten van rentes op normale spaarrekeningen en deposito's, ook een overzicht met rentes op banksparen? Banken communiceren daar nog lang niet zo duidelijk over als voor normale spaar- en depositoproducten.


Ik vermoed dat banksparen een product is/wordt wat niet eenvoudig te vergelijken zal zijn.
De opzet was dat banksparen eenvoudiger en overzichtelijker zou moeten zijn/worden t.o.v. allerlei (tricky) verzekeringsvormen, echter de praktijk laat tot nu toe nog iets heel anders zien.
Bovendien zijn er nog maar bar weinig bedrijven die zoiets aanbieden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 21 maart 2008 7:00 pm 
Er zal inderdaad wel een onderscheid nodig zijn tussen banken met allerlei randvoorwaarden (extra kosten e.d.) en beperkingen, maar de meest eenvoudige variant lijkt me toch wel handig om te kunnen vergelijken.

Met de meest eenvoudige variant bedoel ik domweg een spaarrekening die is geblokkeerd tot je 65ste. Geen overlijdensrisicoverzekering of partnerpensioen of dat soort aanvullingen, geen beleggingsvarianten waar je een bepaald profiel moet volgen, gewoon geld storten en spaarrente krijgen.


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 22 maart 2008 9:14 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Apollo3 schreef:
Met de meest eenvoudige variant bedoel ik domweg een spaarrekening die is geblokkeerd tot je 65ste........ gewoon geld storten en spaarrente krijgen.

Naar ik begreep is dit product niet zo eenvoudig. Het is dacht ik maar voor twee situaties bedoeld: het aflossen van de hypotheek voor je huis en een aanvullend pensioen. In beide gevallen zitten er voorwaarden aan. Tot je 65ste... Ik ga dus op de pensioensituatie in. Je moet daarvoor dus je jaarlijkse fiscale pensioenruimte bepalen, want dat is de grens tot waar je mag inleggen. De rekening is dus aan meerdere, individueel bepaalde fiscale regels gebonden, die het uiteindelijke rendement ook mee bepalen.
Banksparen is ingesteld om de monopoliepositie van de verzekeraars te stoppen, maar dat betekent nog niet dat de nieuwe aanbieders het product zonder kostenmarge en risicouitsluitingen voor zichzelf in de markt zetten. Dan zou het bijna hetzelfde zijn als een spaarloonrekening, maar dan met een veel langere looptijd......! En dat geloof ik toch écht niet, maar misschien zit ik er naast. En welke bank garandeert de rente voor zo'n lange looptijd. Je zit er wel aan vast en waarom zouden de banken over een paar jaar niet hetzelfde gedrag vertonen als bij de Spaarloonrekening. Daar staat je geld vier jaar vast, maar geeft de overheid het (prima) rendement..! En de bank lacht in z'n vuistje...!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 23 maart 2008 8:17 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 maart 2008 8:00 pm
Berichten: 63
Ik bedoelde inderdaad de pensioen-variant. Het is waar dat je dan o.a. met je jaarruimte zit, maar daar hoeft de bank geen rekening mee te houden, alleen jij zelf wanneer je belastingaangifte doet (d.w.z. opletten dan je niet meer "pensioenpremie" aftrekt dan toegestaan).

Onder andere de ABN Amro rekent geen cent kosten, en de risicouitsluiting voor zichzelf is hetzelfde als bij een normale spaarrekening (nog minder zelfs, omdat hier je geld voor een vooraf bepaalde termijn vast staat). De rente is inderdaad variabel, niet vast. Al is dat eigenlijk ook vreemd, ze zouden op z'n minst de rente voor de eerste paar jaar vast kunnen zetten net als bij deposito's. Vanuit hun perspectief is het eigenlijk ook meer een deposito dan een normale spaarrekening, want het geld staat vast.

Wat bedoel je met "hetzelfde gedrag vertonen als bij de spaarloonrekening"?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 23 maart 2008 10:36 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
In het begin 'vochten' de banken om de werkgevers en lokten ze hun klanten met een redelijke rente. (Echt geweldig is het nooit geweest als je bedenkt dat het geld feitelijk voor 4 jaar vast staat, dus je eigenlijk een rendement van de bank zou moeten krijgen dat vergelijkbaar is met een 4 jaars-deposito) Toen ze die eenmaal binnen hadden gehaald, ging de rente - na een aanvankelijk stabiele periode - alleen nog maar omlaag tot nu zo langzamerhand het dieptepunt is bereikt. De bank verdient aan dit soort rekeningen maximaal, ze is verzekerd van een redelijk vaste geldstroom (vergelijk de rekeningen met een verplichte vaste inleg van ASN, SNS, Ohra etc, die geven 4,25%) en als de overheid geen 'grappen' uithaalt (eerder vrijgeven) kan ze er 4 jaar over beschikken. En dat voor een habbekrats. Het echte rendement komt immers van de overheid door het bruto - netto inkomen mechanisme.
Lang verhaal, maar waarom zouden de banken dat 'kunstje' niet herhalen bij het banksparen? Of garanderen ze daar de rente gedurende de hele looptijd?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 apr 2008 3:27 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Apollo3 schreef:
Komt er naast de overzichten van rentes op normale spaarrekeningen en deposito's, ook een overzicht met rentes op banksparen? Banken communiceren daar nog lang niet zo duidelijk over als voor normale spaar- en depositoproducten.


Het 1e nieuws is binnen:
http://www.deltalloyd.nl/dlnl/algemeen/ ... rieven.jsp
Lijfrente Groeirekening

Variabel 4,1%

Deposito
1 jaar 4,2%
2 jaar 4,3%
3 jaar 4,4%
4 jaar 4,45%
5 jaar 4,5%
6 jaar 4,54%
7 jaar 4,58%
8 jaar 4,62%
9 jaar 4,66%
10 jaar 4,7%

Lijfrente Oogstrekening
5 tot en met 9 jaar 4,55%
10 tot en met 20 jaar 4,7%
> 20 jaar 4,7%

Vraag aan Ed: Vallen die deposito's en Oogstrekening ook onder het z.g.n. banksparen?


Laatst bijgewerkt door Paul209 op zo 06 apr 2008 3:51 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 apr 2008 3:29 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Solly, dubbel post.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 apr 2008 3:40 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Het 2e product:
http://www.snsbank.nl/particulier/actie ... ieren.html
Op de pagina staat:
Vanaf 4,5% rentevergoeding

en

Tot 4,80%
rente met Lijfrentenieren

(Na even door te klikken.)

Ben hier niet helemaal zeker van, maar het lijkt m.i. ook op banksparen:
http://www.snsbank.nl/particulier/spare ... paren.html

Zie ook:
Welke banksparen hypotheken biedt SNS Bank aan?
SNS Bank biedt 2 banksparen hypotheken aan: de SNS Spaarrekening hypotheek en de SNS Beleggingsrekening Hypotheek.


Men dient een afspraak te maken om alle informatie te verkrijgen.
Waarom toch altijd zo vaag?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 apr 2008 4:59 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 12 jan 2008 10:58 pm
Berichten: 95
Woonplaats: Maastricht
De Lijfrente Groeirekening van Delta Lloyd heeft betrekking op de opbouwfase van je pensioen. De Oogstrekening is van toepassing in de uitkeringsfase. Je kunt bij Delta Lloyd kiezen om te sparen middels een variabele rente, deposito's of door beleggen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 apr 2008 10:06 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Hier onderscheiden deze aanbiedingen zich dus alvast op één punt heel duidelijk van het spaarloon, waar de banken de rente zelfs niet voor de periode van 4 jaar garandeerden. Hoewel het geen tarieven zijn die mij direct opwinden, kun je kiezen voor welke periode (tot 30 jaar) je de rente vast hebt (of het variabel tarief nemen)
Een pluspunt. Alleen het gedoe met je pensioenruimte.......!
Geen ruimte....niet op deze manier sparen.....!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 apr 2008 8:30 am 
Stuiver

Geregistreerd: za 12 jan 2008 10:58 pm
Berichten: 95
Woonplaats: Maastricht
Blikoortje schreef:
Alleen het gedoe met je pensioenruimte.......!
Geen ruimte....niet op deze manier sparen.....!


Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? Maar, er zit natuurlijk wel een bepaalde gedachte hebt. Het je geen jaarruimte, dan heb je blijkbaar al genoeg pensioen opgebouwd (in dat jaar) en zou er ook geen behoefte moeten zijn om een inleg in een pensioenvoorziening te doen.

Niet flexibel dus, dat banksparen en ook nog eens extra werk met het berekenen van de jaarruimte. Maar netto wel bijzonder voordelig, dus ik reken ieder jaar een minuutje of twee.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 apr 2008 10:52 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Ed Creemers schreef:
Het je geen jaarruimte, dan heb je blijkbaar al genoeg pensioen opgebouwd (in dat jaar) en zou er ook geen behoefte moeten zijn om een inleg in een pensioenvoorziening te doen.

Ik heb geen jaarruimte omdat ik niet 'werk'( inkomsten uit box 1). Ik kan dus niet fiscaal vriendelijk een pensioen opbouwen terwijl ik dat wel graag zou willen. Voor de invoering van het nieuwe belastingstelsel kon dat nog wel. Niet eerlijk. :cry:
Mijn oude lijfrenteverzekering die nog maar een paar jaar liep heb ik inlegvrij moeten maken. Ik heb echter wel de kosten over de hele looptijd moeten betalen.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 apr 2008 11:30 am 
Stuiver

Geregistreerd: za 12 jan 2008 10:58 pm
Berichten: 95
Woonplaats: Maastricht
Doboy schreef:
Voor de invoering van het nieuwe belastingstelsel kon dat nog wel. Niet eerlijk. :cry:
Mijn oude lijfrenteverzekering die nog maar een paar jaar liep heb ik inlegvrij moeten maken. Ik heb echter wel de kosten over de hele looptijd moeten betalen.


Zo gaat dat met regelingen vanuit de overheid. Je gaat een langlopende financiële verbintenis aan en tussentijds verandert de overheid de spelregels. Jammer dat er weer eens geen sprake is van een eerbiedigende werking voor bestaande gevallen.

En de verzekeraar kan zijn kosten niet meer met de premie verrekenen als die niet meer betaalt wordt. De reden is niet van belang, die kosten worden gewoon verrekend met de poliswaarde.

Onder meer hierdoor ben ik een groot voorstander van zelf regelingen treffen. Ware het niet dat je uiteindelijk netto veel voordeliger uit bent met banksparen dan met zelf sparen op een bankrekening tegen dezelfde rente. En dat komt weer omdat je bruto meer kunt sparen dan netto en je daarom dan ook dezelfde rente over een hoger bedrag krijgt. En hoe langer de looptijd, hoe hoger dan je voordeel.

Ondanks de lage verwachtingen in de markt (zoals ik die zowel van de consument als van collega-tussenpersonen hoor) denk ik dan persoonlijk dan ook dat banksparen een enorme vlucht zal gaan nemen. Met als hoofdreden dat mensen in euro's afrekenen en dan is banksparen gewoon voordelig. Ook voor het opbouwen van een kapitaal ter aflossing van je hypotheek. Ik heb enkele vergelijkingen gemaakt met een spaarhypotheek en doorgerekend en dan blijkt banksparen (incl. losse overlijdensrisicoverzekering) altijd zeker 5% goedkoper te zijn (en vaak nog iets meer).


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO