Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 10:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 12 apr 2008 9:18 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Op de site van Argenta lees ik het volgende:

"Bijkantoren van buitenlandse banken die in Nederland een vergunning van DNB hebben, maar die in een ander EU-land zijn gevestigd, vallen onder de garantieregeling van het betreffende EU-land.
Argenta valt dus onder de Belgische Collectieve Garantieregeling."


Nu heb ik daar in het geval van België weinig problemen mee.

Echter wat als Turkije in de nabije toekomst lid wordt van de E.U.
Blijkbaar wordt dan de garantieregeling van Turkije van toepassing op de banksaldi van de Turkse bijkantoren in Nederland.
Ofschoon Turkije op dat moment aan zekere criteria zal moeten voldoen, stemt mij die gedachte niet echt vrolijk.
Ik twijfel of ik nog wel langlopende deposito's moet afsluiten bij Turkse banken, als die deposito's aflopen na de datum van aansluiting van Turkije.

Heeft iemand hier al eens over nagedacht?
Zijn het onnodige zorgen?
.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 apr 2008 9:41 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Het bijkantoor van Argenta is statutair gevestigd in Antwerpen. Zolang de Turkse banken statutair in Nederland gevestigd blijven is er volgens mij geen probleem.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 apr 2008 9:51 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Vergunningnummer:
Statutaire naam: Argenta Spaarbank N.V.
Handelsnaam:
Statutaire plaats: Breda
Land: Nederland
KvK nummer:


vorige volgende
DNB vergunning / DNB notificatie
Financiële Dienst Product Begindatum
Aanbieden, bemiddelen en adviseren beleggingsobjecten 01 jan 06
Aanbieden, bemiddelen en adviseren betaalrekening 01 jan 06
Aanbieden, bemiddelen en adviseren electronisch geld 01 jan 06
Aanbieden, bemiddelen en adviseren spaarrekening 01 jan 06
Adviseren financiële instrumenten 01 jan


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 apr 2008 9:54 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Even verder kijken, het bijkantoor is gevestigd in Antwerpen.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 apr 2008 9:58 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Doboy schreef:
Even verder kijken, het bijkantoor is gevestigd in Antwerpen.



Dat staat niet op de site van DNB, of wel?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 apr 2008 10:01 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Statutaire naam: Argenta Spaarbank N.V.
Handelsnaam:
Statutaire plaats: Antwerpen
Land: België


vorige volgende
Europees paspoort (inkomend)
Europees paspoort (inkomend) Branche Begindatum
Bijkantoor bank uit EER (2:14) 01 - In ontvangst nemen van deposito's en andere terugbetaalbare gelden 14 jul 03
Bijkantoor bank uit EER (2:14) 02 - Verstrekken van leningen 14 jul 03
Bijkantoor bank uit EER (2:14) 04 - Betalingsverrichtingen 14 jul 03
Bijkantoor bank uit EER (2:14) 05 - Uitgifte en beheer van betaalmiddelen (credit cards, reischeques, kredietbrieven) 14 jul 03
Bijkantoor bank uit EER (2:14) 07a - Transacties voor eigen rekening van cliënten met betrekking tot: geldmarktinstrumenten (cheques, wissels, depositocertificaten, enz) 14 jul 03
Bijkantoor bank uit EER (2:14) 07b - Transacties voor eigen rekening van cliënten met betrekking tot: valuta's 14 jul 03
Bijkantoor bank uit EER (2:14) 07c - Transacties voor eigen rekening van cliënten met betrekking tot: financiële futures en opties 14 jul 03
Bijkantoor bank uit EER (2:14) 07d - Transacties voor eigen rekening van cliënten met betrekking tot: swaps en soortgelijke financieringsinstrumenten 14 jul 03
Bijkantoor bank uit EER (2:14) 07e - Transacties voor eigen rekening van cliënten met betrekking tot: effecten 14 jul 03



Datum laatste update: 11 apr 08© De Nederlandsche Bank
Disclaimer Privacyverklaring

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 apr 2008 10:08 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Interessant speurwerk op de late avond :D


Ik kan niet goed verklaren waarom de zoekopdracht twee verschillende resultaten geeft, bij mij Breda en bij jou Antwerpen.

Het zou minder verwarrend zijn als ze de Nederlandse vestiging hadden ingeschreven als Argenta Spaarbank Nederland N.V., zoals andere banken ook doen.

Theoretisch is het mogelijk dat beide NV's (moeder en dochter) dezelfde naam hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 apr 2008 8:49 am 
Citaat:

Heeft iemand hier al eens over nagedacht?
Zijn het onnodige zorgen?
.


Ja, ik heb daar over nagedacht en ik vind het (voorlopig) onnodige zorgen.

Ondanks dat Amerika al jarenlang grote druk uitoefent op de EU om Turkije als lid te aanvaarden, vermoed ik dat het nog lang duurt.


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 apr 2008 10:31 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Willie schreef:
Citaat:

Heeft iemand hier al eens over nagedacht?
Zijn het onnodige zorgen?
.


Ja, ik heb daar over nagedacht en ik vind het (voorlopig) onnodige zorgen.

Ondanks dat Amerika al jarenlang grote druk uitoefent op de EU om Turkije als lid te aanvaarden, vermoed ik dat het nog lang duurt.




Hmm, ik ben meerdere malen in Turkije geweest en bij mij is een indruk blijven hangen dat de Turken hard op weg zijn om lid te worden.
Ze willen het heel graag in ieder geval en hun economie groeit als een tierelier.

Uit je formulering maak ik op dat je mijn gedachte over de garantieregeling deelt (zij het dat het allemaal nog lang zal duren)?

vr gr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 apr 2008 11:07 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Bij Credit Europe kan dit probleem in ieder geval niet ontstaan. De hoofdzetel zit in Amsterdam. :D
Demir Halk is volgens mij ook een Nederlandse bank.

Banks
Demir-Halk Bank (Nederland) N.V.: October 2006
2
�� Profile
• Dutch bank majority owned by a Turkish
entrepreneur
• Expertise in trade finance and certain
retail financial services
• Russian and CIS bank exposure
increasing, reflecting diversification
efforts
DHB was established in 1992. The bank is 70%
owned by HCBG Holding B.V. This is a holding
company based in the Netherlands and is 100%
owned by Halit Cingillioglu, a prominent Turkish
businessman. He and his family also hold stakes in
four other banks based in Kazakhstan, Kyrgyzstan,
Bulgaria and Turkey. There are currently no plans to
merge any of these banks. The remaining 30% is
owned by Turkiye Halk Bankasi, the second-largest
state bank in Turkey which is separately rated by
Fitch (IDR ‘BB-’ (BB minus) with a Positive
outlook - see www.fitchratings.com).

_________________
Luister naar dj doboy


Laatst bijgewerkt door Doboy op zo 13 apr 2008 12:46 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Als Turkije lid wordt
BerichtGeplaatst: zo 13 apr 2008 11:16 am 
Obligataire, dat over Turkije klopt maar er zijn 2 partijen nodig. Niet alle lidstaten staan te trappelen.

Ik heb verschillende redenen om deposito's voor max. 1 jaar af te sluiten, één daarvan is een mogelijke toetreding van Turkije. Het Nederlandse Depositogarantiestelsel is m.i. dan niet meer van toepassing omdat de hoofdkantoren in een lidstaat zijn gevestigd.

Als het zover is, komt er wel een overgangsregeling maar ik vermoed dat een Europees Garantiestelsel dichter bij is dan een lidmaatschap van Turkije.


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 apr 2008 11:26 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Doboy schreef:
Bij Credit Europe kan dit probleem in ieder geval niet ontstaan. De hoofdzetel zit in Amsterdam. :D



Mooi, want Credit Europe heeft de aantrekkelijkste deposito's.......


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 apr 2008 10:31 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
De meeste buitenlandse banken (m.u.v. Argenta) zijn dochterondernemingen. Dus AT, AK en DHB zijn zelfstandige rechtspersonen volgens Nederlands recht en vallen dus onder de Nederlandse garantieregeling, ook als Turkije binnen de EU een andere status krijgt. Het zijn dus geen bijkantoren, waarvoor de garantieregeling uit het land waarin de hoofdvestiging zetelt, geldt, zoals in het geval van Argenta. Op het moment dat ik dit schrijf heb ik de status van Credite Europe niet geverifieerd. Aangezien hun post uit de vestiging Frankfurt komt, kan het zijn dat zij daar een dependance hebben (en hier een bijkantoor dus) Als dat zo is, dan is de Duitse garantieregeling geldig.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 apr 2008 10:49 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Credit Europe Bank heeft zijn hoofdkantoor in Nederland (Amsterdam). De bank heeft kantoren in Duitsland (Frankfurt), België (Antwerpen) en Malta (Sliema) en ook nevenactiviteiten in Rusland, Oekraïne, Roemenië en Zwitserland. Er is naast de representatie in Istanbul, ook een nieuwe representatie geopend in Shanghai in 2007.


Het depositogarantiestelsel is van toepassing op Credit Europe Bank N.V. Dit stelsel garandeert per rekeninghouder tot EUR 40.000 van de tegoeden, mocht een bank zelf niet meer aan haar verplichtingen kunnen voldoen. Wel geldt er een beperkt eigen risico. Meer informatie is te vinden onder FAQ.

Bron: Credit Europe

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 apr 2008 6:05 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Ik heb de vraag zaterdag ook per mail voorgelegd aan De Nederlandsche Bank en ofschoon het antwoord eigenlijk al gegeven is wil ik de reactie het forum niet onthouden.......


Geachte ...........

Hartelijk dank voor uw mail.

Per 1 januari 2007 is de Wet toezicht kredietwezen 1992 ingetrokken en daarmee is ook de Collectieve Garantieregeling komen te vervallen. Per 1 januari 2007 is de Wet op het financieel toezicht (Wft) van kracht geworden. Onderdeel hiervan is het depositogarantiestelsel, de opvolger van de Collectieve Garantieregeling. Tegelijkertijd heeft het beleggerscompensatiestelsel de plaats ingenomen van de vroegere Beleggerscompensatieregeling. Inhoudelijk is het nieuwe depositogarantiestelsel nauwelijks veranderd, behalve dat de maximale hoogte van de uitkering is verhoogd en dat er een beperkt eigen risico is ingevoerd.
Banken met een De Nederlandsche Bank (DNB) vergunning vallen onder het Nederlandsche toezicht en het Nederlandse depositogarantiestelsel. De vergunninghoudende ondernemingen vindt u terug in het register kredietinstellingen dat op grond van de Wet op het financieel toezicht (Wft) door DNB wordt bijgehouden. Het register kunt u inzien via de website van DNB (zie http://www.registers.dnb.nl/dnb/default ... uageID=NLD ). Indien in dit register is vermeld dat een (Nederlandse) bank een vergunning heeft op grond van artikel 2:12 Lid 1 of 2:13 lid 1 of 3:111 van de Wft, dan is het depositogarantiestelsel in beginsel van toepassing op deze bank.
Heeft u een betaal- of spaarrekening bij een Nederlands bijkantoor van een bank die is gevestigd in een andere lidstaat van de Europese Economische Ruimte (EER), dan is het Nederlandse garantiestelsel niet van toepassing maar het garantiestelsel van de lidstaat waar die bank is gevestigd. Als u bankiert bij een bijkantoor in Nederland van een bank die is gevestigd buiten de EER, dan kan het Nederlandse garantiestelsel wel van toepassing zijn. Voor verdere vragen over het garantiestelsel kunt u zich steeds tot uw eigen bank wenden.

Ik kan u mededelen dat de AkBank N.V., Credit Europe Bank N.V. en The Economy Bank N.V. allen staan ingeschreven bij De Nederlandsche Bank (DNB) en een vergunning hebben uit hoofde van artikel 2:12 lid 1 of 2:13 lid 1 Wet op het Financieel Toezicht (WFT). Deze instellingen mogen derhalve het bedrijf van bank uitoefenen en vallen daarmee onder het depositogarantiestelsel.
Of de producten die u bij deze instellingen afneemt binnen de reikwijdte van het Depositogarantiestelsel vallen moet u bij de banken in kwestie navragen. Zij moeten u precies kunnen vertellen of het product wel of niet meedoet aan het Depositogarantiestelsel.

Het Depositogarantiestelsel
Het depositogarantiestelsel houdt in het kort het volgende in: mocht een bank waarop het depositogarantiestelsel van toepassing is, niet meer aan haar verplichtingen kunnen voldoen (bijvoorbeeld in het geval van een faillissement), dan zijn rekeninghouders er zeker van dat de eerste EUR 20.000 van hun tegoeden op betaal- of spaarrekeningen gegarandeerd zijn. Voor de volgende EUR 20.000 geldt dat zij hiervan 90% terugkrijgen. Voor het deel van uw betaal- of spaarrekening tussen de EUR 20.000 en EUR 40.000 geldt dus een eigen risico van 10%. Om te kunnen vaststellen of het door u af te nemen product daadwerkelijk onder het depositogarantiestelsel valt, kunt u zich wenden tot deze bovengenoemde instelling. Deze instelling moet aan kunnen geven of het aangeboden product onder dit garantiestelsel valt. Bij en/of rekeningen geldt dat beide rekeninghouders deze garantie hebben. Immers, de regeling geldt per persoon / per bank (niet per rekening). Beiden hebben dus de zekerheid dat hun tegoeden gegarandeerd zijn tot EUR 40.000 met beperkt eigen risico.

Voorbeeld:
Stel u heeft een en/of rekening waar €80.000,- op staat dan bent u beide 100% gegarandeerd voor de eerste € 20.000,- en voor de tweede € 20.000,- heeft u een eigen risico van 10%. U krijgt dus per persoon (per rekeninghouder) (niet per rekening) per onder toezichtstaande bank maximaal € 38.000,- terug. (In dit geval krijgt u dus 2* € 38.000,- = € 76.000,- terug).

Met vriendelijke groeten,


.....................
De Nederlandsche Bank N.V.
Afdeling Communicatie
Informatiedesk


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO