Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu zo 28 apr 2024 1:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 29 jun 2008 10:25 pm 
Stuiver

Geregistreerd: di 10 jun 2008 9:57 pm
Berichten: 74
Wat zou de beste manier zijn om Opa en Oma te laten sparen voor het kleinkind? Een aantal aandachtspunten:

- geen 'wazige' jongeren-/jeugdspaar- oplossing zoals de grootbanken aanbieden (dus de rente pakken van bv anadolu of ceb)
- opa & oma moeten kunnen schenken (belasting-technisch gezien het maximale bedrag per jaar)
- opa & oma moeten de centjes in 'eigen beheer' hebben

Volgens mij alsvolgt:
- rekening openen op naam van het kleinkind
- ouder als wettelijk vertegenwoordiger
- opa & oma als 'gemachtigden' toevoegen

Niet bij elke bank kan dergelijke constructie gemaakt worden, maar bij ceb of anadolu kom je een heel eind...

Welke manieren worden toegepast? Zijn er 'betere' of 'effectievere' oplossingen te bedenken? Wie-o-wie?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2008 9:20 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
Bij schenkingen echter valt de controle aan het kind... niet aan de grootouders.

Volgens mij moet je om controle te blijven houden een schenking doen "op papier" en onder voorwaarden.
De grootouders houden dan zelf een spaar rekening aan, waar dan ook, en storten het geschonken bedrag op die rekening.
Bij de schenking moet dan wel rente geregeld worden, maar deze kan gelijk gesteld worden aan de ontvangen rente bij "de bank", waardoor er "netto" niets veranderd.

Maar dit is voor zover ik het weet, neem het met een korreltje zout.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2008 9:31 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
namliam schreef:
Bij schenkingen echter valt de controle aan het kind... niet aan de grootouders.

Volgens mij moet je om controle te blijven houden een schenking doen "op papier" en onder voorwaarden.


Klopt, maar dat moet voor zover ik weet via een notaris geregeld worden, dus daar wordt het niet goedkoper van. Je kunt toch ook gewoon afspreken dat het geld wel op naam van het kind komt te staan, maar dat het kind er vanaf blijft? Tot zijn/haar 18e is het toch niet handelingsbevoegd, en hebben pa en ma de controle.

namliam schreef:
Bij de schenking moet dan wel rente geregeld worden, maar deze kan gelijk gesteld worden aan de ontvangen rente bij "de bank", waardoor er "netto" niets veranderd.


Je moet in elk geval de "wettelijke rente" vergoeden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2008 9:51 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Kijk anders eens bij www.argenta.nl
Daar kan je een jongerenspaarrekening openen. Geen absolute toprente doch 4,35% is verre van slecht.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2008 10:37 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
Een andere optie om te overwegen is een "Ik opa" constructie in de erfenis.

Korte omschrijving:
Klein kind erft x euro, maar krijgt daarvoor een vordering op de ouders die pas opeisbaar is wanneer de ouders overleiden.

Dit voorkomt niet het betalen van Successie recht waar het hele schenk verhaal natuurlijk op gebaseerd is.
Schenken moet ook maar mogelijk zijn, voor veel mensen zit hun "kapitaal" in de stenen, niet op de bank. Dus is fysiek schenken niet een optie.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO