Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 12:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: geld hoppen
BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 6:23 pm 

Geregistreerd: za 19 jan 2008 11:21 pm
Berichten: 14
Bij wat voor renteverschil wordt het interressant om geld van de ene spaarrekening naar de andere te boeken?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 7:05 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 10:47 pm
Berichten: 299
Ligt er een beetje aan. Als je 2.000 Euro spaart is een renteverschil van 0,1 % op jaarbasis 2 Euro. Spaar je 200.000 euro is het verschil 200 Euro.

Het grote verhaal van vandaag is, dat de vrije rekening van 4,5% rente naar 5% is gegaan. Spaar je 2.000 Euro scheelt dat 10 Euro per jaar. Spaar je 200.000 scheelt het 1000 Euro.

Conclusie: Als je relatief weinig geld hebt maakt een paar tienden van een procent niet veel uit. Heb je veel geld, gaat het spreekwoord op: Met geld maak je geld.

Thijs


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: geld hoppen
BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 7:38 pm 

Geregistreerd: za 19 jan 2008 11:21 pm
Berichten: 14
ManfredvdHe schreef:
Bij wat voor renteverschil wordt het interressant om geld van de ene spaarrekening naar de andere te boeken?

Ik stelde mijn vraag omdat ik te lui was om te gaan rekenen met de valuteringsdagen, maar dan nog kun je makkelijk uitrekenen of het de moeite waard is om geld van de ene spaarrekening naar de andere te boeken.


Laatst bijgewerkt door ManfredvdHe op za 31 mei 2008 1:39 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: geld hoppen
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 4:21 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 07 aug 2007 1:09 pm
Berichten: 291
ManfredvdHe schreef:
Bij wat voor renteverschil wordt het interressant om geld van de ene spaarrekening naar de andere te boeken?

Het is dus afhankelijk van de rentepercentages en de valutadagen.
4,5% vs 4,55% en 2 valutadagen kost het je 184 dagen om dit goed te maken.
4,5% vs 3,5% en 2 valutadagen kost je 9 dagen.

Ik heb ooit een Excell-sheet gemaakt en daarvoor de volgende formule gebruikt. (Maar vraag me niet hoe ik daar aangekomen ben, dan moet ik nl gaan nadenken)

#Valutadagen / ( 1 - (LOG10(rente%laag) / LOG10(rente%hoog)))

Dus 2 / ( 1 - (LOG10(1,035) / LOG10(1,045))) = 9,15


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 4:46 pm 

Geregistreerd: za 19 jan 2008 11:21 pm
Berichten: 14
Het was toch nog complexer dan ik dacht. Maar dit was wat ik bedoelde, bedankt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 9:34 am 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 maart 2008 8:00 pm
Berichten: 63
Ik heb ook het idee dat als er genoeg mensen overstappen, de achterblijvende banken sneller zullen volgen met het verhogen van hun rente.

En dat heeft weer als gevolg dat de nieuwe banken hun rente niet zomaar omlaag gooien. Dus het heeft wel degelijk zin, en er weegt meer mee dan de valutadagen en wat korte-termijn renteverlies.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 11:27 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 10:50 am
Berichten: 127
Wat ik meestal doe is "nieuw" geld sparen op een rekening met de hoogste rente. Wanneer ik geld nodig heb boek ik terug van een rekening met lage(re) rente.
Je hebt best wat tijd nodig om (bij een gering renteverschil) de valutadagen terug te verdienen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 11:52 am 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 maart 2008 8:00 pm
Berichten: 63
knulleke schreef:
Wat ik meestal doe is "nieuw" geld sparen op een rekening met de hoogste rente. Wanneer ik geld nodig heb boek ik terug van een rekening met lage(re) rente.
Je hebt best wat tijd nodig om (bij een gering renteverschil) de valutadagen terug te verdienen.

Bij 0,05 of 0,1 procent duurt het inderdaad een tijdje. Maar momenteel loont het zeker de moeite om van 4,5 naar 5 procent te gaan (Icesave en CE bank), dat verschil heb je heel snel weer terugverdiend.

Bovendien draagt overstappen ook bij aan de druk op de achterblijvende banken om hun rente mee te verhogen. Terwijl als er alleen nieuw geld naar die banken met hoge rentes gaat, dan is de introductie-werking op een gegeven moment wel uitgewerkt en zullen zij juist eerder hun rente verlagen dan andersom. En dat kost ons op den duur nog veel meer!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 12:08 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
knulleke schreef:
Wat ik meestal doe is "nieuw" geld sparen op een rekening met de hoogste rente. Wanneer ik geld nodig heb boek ik terug van een rekening met lage(re) rente.


Precies wat ik doe! Leuk dat er meer mensen denken zoals mij. :D

_________________
Luister naar dj doboy


Laatst bijgewerkt door Doboy op do 05 jun 2008 12:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 12:09 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 10:50 am
Berichten: 127
Als je 5 dagen geen rente ontvangt heb je bij een overstap (van 4,5 naar 5%) 45 dagen!! nodig. Zo snel heb je dat dus niet terugverdiend. Helemaal niet als binnen die 45 dagen je "oude" bank zijn rente ook weer aanpast....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 12:14 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 maart 2008 8:00 pm
Berichten: 63
knulleke schreef:
Als je 5 dagen geen rente ontvangt heb je bij een overstap (van 4,5 naar 5%) 45 dagen!! nodig. Zo snel heb je dat dus niet terugverdiend. Helemaal niet als binnen die 45 dagen je "oude" bank zijn rente ook weer aanpast....

Klopt, maar ik vind 5 dagen best veel voor een overstap. Een transactie is meestal binnen 24 uur geregeld (je hebt uiteraard twee transacties nodig).

Trouwens, zelfs 45 dagen vind ik niet zo lang voor spaargeld. En als je oude bank zijn rente ook aanpast was het inderdaad voor niks, maar daarentegen kun je bij sommige banken jaren wachten tot er iets gebeurt (wat bepaalde mensen dan ook doen, en die doen zichzelf al heel lang tekort).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 12:14 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Er is ook een hele simpele manier om dat te berekenen.

Als je geld gedurende 5 dagen "zoek" is (niet meer op de oude rekening van 4,5%, en nog niet op de nieuwe rekening van 5%, kun je gewoon stellen dat je kwijt bent:

5 dagen* 4,5% = 22,5%

Zodra het dan op de nieuwe rekening van 5% staat, krijg je dus elke dag 0,5% extra rente. Voor die verloren 22,5% heb je dus nodig:

22,5% / 0,5% = 45 dagen.

Formule is dan: "Aantal dagen renteloos" maal "Oude rente" delen door "Renteverschil tussen oude en nieuwe"


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 12:20 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 10:50 am
Berichten: 127
Wanneer ik geld van een spaarrekening naar mijn tegenrekening overboek is het op de dag van overboeking niet meer rentedragend. Pas de volgende dag staat het op mijn tegenrekening (ook niet rentedragend, ik zit nog niet bij DSB of Argenta). Daarna moet het nog overgeboekt worden naar de nieuwe spaarrekening. M.i. duurt dit alles toch snel zo'n 4 dagen. Uitgaan van 5 dagen vind ik dus zo gek nog niet, jezelf rijk(er) rekenen is namelijk heel eenvoudig!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 12:28 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
SpaarXL schreef:

Formule is dan: "Aantal dagen renteloos" maal "Oude rente" delen door "Renteverschil tussen oude en nieuwe"



eventueel te vermeerderen met opnamekosten van de oude rekening
(ASN optimaal!)


opnamekosten in %
-------------------------- x 365 dagen
nieuw %


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 1:23 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
knulleke schreef:
Wanneer ik geld van een spaarrekening naar mijn tegenrekening overboek is het op de dag van overboeking niet meer rentedragend. Pas de volgende dag staat het op mijn tegenrekening (ook niet rentedragend, ik zit nog niet bij DSB of Argenta). Daarna moet het nog overgeboekt worden naar de nieuwe spaarrekening. M.i. duurt dit alles toch snel zo'n 4 dagen. Uitgaan van 5 dagen vind ik dus zo gek nog niet, jezelf rijk(er) rekenen is namelijk heel eenvoudig!!


Dan moet je ook nog oppassen dat je niet in de knoei komt ($$$$) met het verschil tussen rente- en valutadatum bij te snel na elkaar overboeken!
Kan je namelijk ook nog eens geld wegbrengen naar de bank van je tussen-/tegen-/ betaal-rekening.
Oftewel rente betalen over je eigen geld.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO