Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 2:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 11:51 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Gerard Borst
Onderzoeker Geldcultuur

Gerard Borst (1951) is onderzoeker Geldcultuur bij het Geldmuseum in Utrecht. Hij schrijft maandelijks een column over hoe we met geld omgaan.

ma 05 mei 2008, 23:05 | 97 reacties

Geld wordt steeds minder waard.
AMSTERDAM - Het is nu wetenschappelijk bewezen: vroeger was uw geld meer waard. Het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis heeft op zijn website een koopkracht-omrekenmachine.

...

Bron: http://www.overgeld.nl/rubriek/consumen ... ard__.html


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 8:14 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Ik heb dat artikel ook gelezen en dacht: "Ja, en?"
Dat is inflatie en dat is van alle tijden.

Datgene waar de Telegraaflezer meer en meer over begint te morrelen is de daling van de koopkracht (ofwel de inkomsten stijgen niet voldoende mee met de lasten) en dat is net even wat anders. Dat onderscheid zal de gemiddelde Telegraaflezer niet perse kunnen maken maar ja, dat is niet erg: De Telegraaf heeft tenslotte weer even kunnen inspelen op de onderbuikgevoelens. :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 9:48 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Bescheiden inflatie is goed voor de economie, het voorkomt dat mensen hun geld gaan oppotten. Geld moet rollen.

Heel slecht is deflatie (het omgekeerde van inflatie).
Als dat gebeurt loopt de economische motor vast.
Waarom nog geld uitgeven als iets morgen goedkoper is?

Zie ook Japan.
Een rente van nagenoeg 0% om consumenten aan te sporen om maar te consumeren.......


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 3:02 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
baskruit schreef:
Ik heb dat artikel ook gelezen en dacht: "Ja, en?"
Dat is inflatie en dat is van alle tijden.

Datgene waar de Telegraaflezer meer en meer over begint te morrelen is de daling van de koopkracht (ofwel de inkomsten stijgen niet voldoende mee met de lasten) en dat is net even wat anders. Dat onderscheid zal de gemiddelde Telegraaflezer niet perse kunnen maken maar ja, dat is niet erg: De Telegraaf heeft tenslotte weer even kunnen inspelen op de onderbuikgevoelens. :roll:


Ik geloof dat jij het artikeltje iets anders gelezen hebt dan ik.
Ik herken het feit dat je met je euro (eventueel nog omgerekend naar de gulden) vele malen minder doet dan in het guldentijdperk, wat nog niet zo heel lang geleden is.

Oftewel, alles is gewoon S C H R E E W E N D duur geworden.
En dat is niet zo raar als men voor het eigen gemak de prijsstickers van de gulden vaak heeft laten zitten, en maar doodleuk roept dat het nu euro's betreft.
Maar de salarissen/inkomen is toen wel netjes omgeslagen van guldens naar euro's. :roll:


Laatst bijgewerkt door Paul209 op do 08 mei 2008 3:11 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 3:05 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
obligataire schreef:
Bescheiden inflatie is goed voor de economie, het voorkomt dat mensen hun geld gaan oppotten. Geld moet rollen.

Heel slecht is deflatie (het omgekeerde van inflatie).
Als dat gebeurt loopt de economische motor vast.
Waarom nog geld uitgeven als iets morgen goedkoper is?

Zie ook Japan.
Een rente van nagenoeg 0% om consumenten aan te sporen om maar te consumeren.......


Nadeel is wel dat als je alles uitgegeven hebt en de weer rente aantrekt, je niets meer over hebt om die betere rente mee te kunnen incasseren. :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 4:04 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Vaak zie ik deze vergelijkingen.
Maar de andere kant wordt wel eens "vergeten"
Wat dacht je van gratis kost en inwoning tot 1983? (en onderhoud?)bij je ouders.
Je zus moest dat al vele jaren zelf betalen.
Of moest je dat bij je ouders ook betalen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 4:14 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Paul209 schreef:
baskruit schreef:
Ik heb dat artikel ook gelezen en dacht: "Ja, en?"
Dat is inflatie en dat is van alle tijden.

Datgene waar de Telegraaflezer meer en meer over begint te morrelen is de daling van de koopkracht (ofwel de inkomsten stijgen niet voldoende mee met de lasten) en dat is net even wat anders. Dat onderscheid zal de gemiddelde Telegraaflezer niet perse kunnen maken maar ja, dat is niet erg: De Telegraaf heeft tenslotte weer even kunnen inspelen op de onderbuikgevoelens. :roll:


Ik geloof dat jij het artikeltje iets anders gelezen hebt dan ik.
Ik herken het feit dat je met je euro (eventueel nog omgerekend naar de gulden) vele malen minder doet dan in het guldentijdperk, wat nog niet zo heel lang geleden is.

Oftewel, alles is gewoon S C H R E E W E N D duur geworden.
En dat is niet zo raar als men voor het eigen gemak de prijsstickers van de gulden vaak heeft laten zitten, en maar doodleuk roept dat het nu euro's betreft.
Maar de salarissen/inkomen is toen wel netjes omgeslagen van guldens naar euro's. :roll:


Dat is wat iedereen maar roept en iedereen praat elkaar ook maar na maar ik ben het er niet mee eens.
Ja, soms is het gebeurd dat prijzen rigoreus zijn gestegen bij de invoering van de euro maar het betrof in mijn beleving eigenlijk nooit 1e levensbehoeften. Ja, als je naar de benzinepomp gaat en je koopt daar een bosje bloemen, dan werd je hard genaaid. Maar daar ben je zelf bij hoor. Mensen trappen er in dus geef de verkopers eens ongelijk dat ze het proberen. Het punt is dat het helemaal niet hoefde om zoveel te betalen, als je maar oplette bij wie je jouw geld uitgaf.

Ik heb het in ieder geval niet ervaren dat mijn koopkracht zoveel is geslonken is bij de invoering van de euro.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 10:19 pm 
Stuiver

Geregistreerd: do 14 feb 2008 6:54 am
Berichten: 73
Paul209 schreef:
.........Ik herken het feit dat je met je euro (eventueel nog omgerekend naar de gulden) vele malen minder doet dan in het guldentijdperk, wat nog niet zo heel lang geleden is.

Oftewel, alles is gewoon S C H R E E W E N D duur geworden.
En dat is niet zo raar als men voor het eigen gemak de prijsstickers van de gulden vaak heeft laten zitten, en maar doodleuk roept dat het nu euro's betreft.


Maar helaas, dat IS dus niet zo.. het spijt me voor je! :D
Er zijn wel 20 onafhankelijke onderzoeken geweest, die gewoon hebben aangetoond, dat het leven niet echt veel duurder is geworden met de komst van de Euro. Ik ben helaas het woord vergeten, maar ik dacht dat men sprak van "emotionele inflatie" of zoiets. Die inflatie is de inflatie die je "voelt", maar niet op feiten is gebaseerd.

Er zijn, voor zover ik mij kan herinneren, wel een paar redenen te noemen, waarom mensen steeds maar denken dat het leven met de gulden zo prachtig was, en het nu met de Euro zo'n puinhoop is, en alles zo duur is.

- Ongeveer op het moment van invoering van de Euro, gingen net allerlei gemeentelijke belastingen fors omhoog. Als de gulden was gebleven, was dat ook gebeurd.
- De horeca heeft geprobeerd ervan te profiteren; daar zijn de prijzen inderdaad omhoog geschoten. Boycotten dus die horeca! :wink:
- Mensen gingen onbewust met Euro's om, zoals ze vroeger met guldens omgingen. Dus kochten sneller en impulsiever allerlei dingen. En dat merk je dan aan het einde van de maand.

Overigens wil ik ook nog opmerken dat klagen over, dat alles zo duur is, van alle tijden is. En zo nu en dan doe ik daar lustig aan mee. Want ik vind een goeie 2e hands auto ook schreeuwend duur, en van de gemeentelijke belastingen word ik ook niet vrolijk ;-) En een sigaretje is al helemaal niet meer te betalen, maar misschien is dat maar goed ook.....maar ik geef de Euro daar de schuld niet van.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 mei 2008 12:27 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Procent schreef:
Paul209 schreef:
.........Ik herken het feit dat je met je euro (eventueel nog omgerekend naar de gulden) vele malen minder doet dan in het guldentijdperk, wat nog niet zo heel lang geleden is.

Oftewel, alles is gewoon S C H R E E W E N D duur geworden.
En dat is niet zo raar als men voor het eigen gemak de prijsstickers van de gulden vaak heeft laten zitten, en maar doodleuk roept dat het nu euro's betreft.


Maar helaas, dat IS dus niet zo.. het spijt me voor je! :D
Er zijn wel 20 onafhankelijke onderzoeken geweest, die gewoon hebben aangetoond, dat het leven niet echt veel duurder is geworden met de komst van de Euro.


Het ligt er natuurlijk maar aan welke produkten er onder de loep genomen zijn geworden.
Misschien, als ik het eerder aan had zien komen, had ik beter zelf een registratie van diensten en producten van vóór de euro kunnen maken, om mijn bewering nu kracht bij te kunnen zetten.
Als ik bijv. alleen al denk aan een eenvoudig (kop)lampje voor de auto, wat mij (weliswaar aan de pomp) momenteel al 6,50 euro (bijna 15 ouderwetse guldens) kost.
Ook vraag ik tegenwoordig (voor de grap) vaak gelijk om een financiering als ik het vloeibare goud wat in mijn tank heb laten glijden of m'n rokertje afreken. :lol:
En als ik iets bijv. in de horeca afreken de opmerking: Joh, ik wilde de zaak niet kopen hoor. :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 mei 2008 4:40 am 
Stuiver

Geregistreerd: do 14 feb 2008 6:54 am
Berichten: 73
Paul209 schreef:
Het ligt er natuurlijk maar aan welke produkten er onder de loep genomen zijn geworden.


Nou, we mogen toch hopelijk aannemen, dat er in die onderzoeken is uitgegaan van zaken die iedereen, of bijna iedereen, gebruikt en dus betaalt. Dus niet alleen kaviaar, geurvreters, jonge jenever, auto-koplampjes en duivenvoer, maar gewoon telefoon, porto, kabel-tv, brood, groenten, kaas, huishuur, energie etc.

Het woord waar ik niet op kon komen is "gevoels-inflatie".
Natuurlijk is voor iedereen de werkelijke inflatie anders, omdat we allemaal een verschillend bestedings-patroon hebben. Een aardige site, om dat eens te onderzoeken is deze:

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/pri ... ra/pci.htm

Lijkt me nou echt iets voor jou :wink:

Ik heb het ook even gedaan, maar heb er het geduld niet voor om alles precies uit te gaan zoeken qua bedragen. Wel komt mijn persoonlijke inflatie aardig overeen met de werkelijke inflatie. Succes!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 mei 2008 10:32 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
De grootste veroorzaker van inflatie is de overheid.

Denk aan:

gemeentelijke heffingen
parkeertarieven(!)
accijnzen op drank, brandstof en rookwaar
energietax
(NIEUW) de verpakkingenbelasting
(BINNENKORT) 1% BTW verhoging


Als je iemand bent die rookt, drinkt, autorijdt en graag de verwarming aanzet dan val je in de prijzen.8)
Doe je dat niet, dan zal het meevallen...........

Ons rood-gristelijke kabinet vindt dat ze het volk moeten (her)opvoeden.
Pak ze waar het zeer doet (hun portemonnee)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 mei 2008 12:44 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
En daar ben ik het dus wel mee eens.

Gelukkig rook ik niet, drink ik nauwelijks, heb ik geen auto en woon ik in een fatsoenlijk geisoleerd appartement.
Maar aan de gemeentelijke heffingen ontkom ik helaas ook niet. :cry:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 10 mei 2008 2:18 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
baskruit schreef:
En daar ben ik het dus wel mee eens.

Gelukkig rook ik niet, drink ik nauwelijks, heb ik geen auto en woon ik in een fatsoenlijk geisoleerd appartement.
Maar aan de gemeentelijke heffingen ontkom ik helaas ook niet. :cry:


En ik rook niet, drink niet en ga niet met vreemde vrouwen mee.
Het enige wat ik doe is liegen. :lol: :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 10 mei 2008 11:16 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Paul209 schreef:
Het enige wat ik doe is liegen. :lol: :lol:


Daar komt misschien ook nog wel een taks voor 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2008 12:47 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Procent schreef:
Paul209 schreef:
Het ligt er natuurlijk maar aan welke produkten er onder de loep genomen zijn geworden.


Het woord waar ik niet op kon komen is "gevoels-inflatie".
Natuurlijk is voor iedereen de werkelijke inflatie anders, omdat we allemaal een verschillend bestedings-patroon hebben.


Mooi voorbeeld:
Ongeveer 2 jaar geleden een houten latje gekocht voor 2,25 euro.
Kortgeleden moest ik precies zo'n latje erbij hebben, prijs 3,00 euro.
Een prijsstijging in vrij korte tijd van zo'n 33,33 %!
Ik zou willen dat er een bank bestond welke mij zoveel rente geeft. :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO