Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 27 apr 2024 5:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: AEX en spaarrente
BerichtGeplaatst: wo 18 jun 2008 11:46 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 10:47 pm
Berichten: 299
Ik hoorde vandaag dat het in de verwachting ligt dat de aandelenkoersen de komende 3 maanden met 25% zullen dalen. Mij lijkt het dat veel kleine beleggers daarom hun aandelen zullen omruilen voor contanten en gaan sparen. Gevolg is meer spaargeld op de markt. Is het dan niet logisch dat de rente daardoor zal dalen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 12:00 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Als dat echt zo zeker was, dan zou ik al mijn geld juist van de spaarrekening afhalen en er put opties van kopen.

Neem die voorspellingen met een korreltje zout........


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: AEX en spaarrente
BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 6:58 am 
Stuiver

Geregistreerd: do 14 feb 2008 6:54 am
Berichten: 73
Thijs schreef:
Ik hoorde vandaag dat het in de verwachting ligt dat de aandelenkoersen de komende 3 maanden met 25% zullen dalen.


Het interesseert met wel, al die voorspellingen over de AEX. Ik volg dat al jaren, en mijn ervaring is, dat niemand kan voorspellen. En ALS iemand wèl echt goed kan voorspellen, dan houdt 'ie natuurlijk zijn mond, want dan kan hij er zelf rijk van worden. Voor mij geldt nog steeds dat je prima een aap met pijiltjes kan laten gooien op een krant met koersen, en dat de kans dat de AEX de komende 3 maanden daalt of stijgt gewoon 50% is. M.i. komt dat, omdat koersen en indexen niet tot stand komen door objectieve vaststellingen, maar dat het gewoon allemaal sentiment is. Als over een maand b.v. het ABP of een of andere grote belegger veel gaat verkopen, dan volgen kleinere beleggers en dan de hele kleintjes. Het kudde gedrag komt dan op gang, en de beurs gaat onderuit. Maar als het ABP als een gek gaat kopen, dan volgt ook iedereen. De koersen stijgen dan, en iedereen wil nog snel een graantje meepikken. Kortom, je kunt er echt helemaal niks van zeggen.

Wat je wel kunt zeggen is, dat als je de historie bekijkt, je dan op lange termijn (10- 20 jaar) je geld beter in aandelen kan stoppen dan sparen bij de bank. Maar zelfs hier geldt, dat het verleden geen garantie is voor de toekomst.

Eigenlijk zou je, als de koersen werkelijk de komende maanden flink gaan dalen, juist fors moeten kopen. Want één ding weet je dan zeker: de aandelen zijn goedkoop. En als iedereen weer verschrikkelijk juicht over die al maar stijgende AEX, en voorspelt dat het nog veel hoger kan, de hele boel weer snel verkopen. :wink:
Dat doe ik zelf ook niet hoor; ik ben niet zo'n held. Mijn houding, bij dat gedoe op de beurs, is gewoon niks doen. "Stilzitten als je geschoren wordt" vind ik wel een aardige uitspraak.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: AEX en spaarrente
BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 9:11 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 17 jun 2008 7:08 pm
Berichten: 140
Procent schreef:
Eigenlijk zou je, als de koersen werkelijk de komende maanden flink gaan dalen, juist fors moeten kopen. Want één ding weet je dan zeker: de aandelen zijn goedkoop.


Zelf dat is niet eens zeker. Het enige wat dan zeker is, is dat het goedkopER is dan een aantal maanden ervoor. Dat is wat anders dan goedkoop. Want misschien zijn de aandelen na een forse daling wel juist geprijsd en voor de daling te duur.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 9:35 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Opmerkelijk is in ieder geval te noemen, dat als aandelen duur zijn, zoals tot medio vorig jaar, tal van koopadviezen gegeven worden en mensen graag in de aandelen willen, en dat als ze goedko(o)p(er) zijn, niemand ze meer wil hebben.

In het eerste geval regeert de hebzucht, in het tweede geval de angst.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: AEX en spaarrente
BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 11:28 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Thijs schreef:
Ik hoorde vandaag dat het in de verwachting ligt dat de aandelenkoersen de komende 3 maanden met 25% zullen dalen.
De AEX sloot gisteren op 450,57. Op 18 september zullen we zien of ze gedaald is tot circa 338 punten.
Als dat zo is, krijg jij zelf pas echt een probleem.....!
Las overigens in de krant dat de waarschuwing afkomstig was van de RBS, die zijn klanten in de Daily Thelegraph voorbereidde op 'een bijzonder vervelende periode'.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: AEX en spaarrente
BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 7:35 pm 
Stuiver

Geregistreerd: do 14 feb 2008 6:54 am
Berichten: 73
Forfun schreef:
Procent schreef:
Eigenlijk zou je, als de koersen werkelijk de komende maanden flink gaan dalen, juist fors moeten kopen. Want één ding weet je dan zeker: de aandelen zijn goedkoop.


Zelf dat is niet eens zeker. Het enige wat dan zeker is, is dat het goedkopER is dan een aantal maanden ervoor. Dat is wat anders dan goedkoop. Want misschien zijn de aandelen na een forse daling wel juist geprijsd en voor de daling te duur.


Je hebt gelijk. Laat ik mij eens wat beter uitdukken .... :wink: Het is zeker dat je er in dit geval beter aan hebt gedaan die aandelen op dat moment te kopen, dan enkele maanden daarvoor, toen diezelfde aandelen nog een stuk duurder waren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: AEX en spaarrente
BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 7:52 pm 
Stuiver

Geregistreerd: do 14 feb 2008 6:54 am
Berichten: 73
Blikoortje schreef:
Thijs schreef:
Ik hoorde vandaag dat het in de verwachting ligt dat de aandelenkoersen de komende 3 maanden met 25% zullen dalen.
De AEX sloot gisteren op 450,57. Op 18 september zullen we zien of ze gedaald is tot circa 338 punten.
Als dat zo is, krijg jij zelf pas echt een probleem.....!
Las overigens in de krant dat de waarschuwing afkomstig was van de RBS, die zijn klanten in de Daily Thelegraph voorbereidde op 'een bijzonder vervelende periode'.


Wat bedoel je precies met "Als dat zo is, krijg jij zelf pas echt een probleem.....!" ?
Zitten we dan allemaal in de problemen, omdat we in een soort recessie zitten?

Misschien is het leuk om eens te kijken wie er vertrouwen heeft in RBS, en wie niet. Wat mij betreft mag iedereen hier mij een PM sturen met de AEX slotkoers van donderdag 18 september. Kunnen we eens zien of wij hier wèl kunnen voorspellen...........één inzending is al binnen. Van RBS; slotkoers 338 ;-) Is weer eens wat anders dan gokken wie het EK wint...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO