Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 7:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 9:07 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Hallo,

een vriend van me zit in wat financiele problemen, doordat een schuldsanering in het verleden (opgelopen door zijn toenmalige relatie) 'm nu achtervolgt. Ik wil 'm proberen te helpen, maar hoe regel ik dat het handigste?

Ideeën die ik nu heb lijken op een familiebank constructie: geld lenen tegen een rente die iets hoger ligt dan de marktrente (nu tegen de 3% aan), voor mij interessant omdat het meer oplevert, voor hem omdat het flink minder is dan bij een bank. Maar ik wil wel een redelijk dichtgetimmerde constructie, om de zekerheid zo groot mogelijk te houden. Niet dat ik twijfel aan de wil om terug te betalen, maar ik leg dat liever netjes vast. ;)

Vragen:
- wat is in zo'n constructie een redelijke rente? Vriend heeft een huurhuis, dus iets met een hypthecaire zekerheid valt af en risico is dus groter dan op die manier.
- heeft iemand een voorbeeldcontract liggen voor zoiets?
- wat is een redelijke looptijd voor zoiets? Hoeveel % terugbetaling per maand is redelijk?
- iemand nog meer tips en suggesties?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 9:38 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Hier een standaard opmaak voor een lening.

Je kan denk ik het beste ook nog naar het juridisch loket gaan en dit voorleggen. Misschien kunnen ze jou hier mee verder helpen.

Pas wel op. Zaken doen met familie of vrienden kan de band behoorlijk beschadigen. Als je zaken doet men onbekenden dan is dat niet zo erg voor de band.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Laatst bijgewerkt door Piggy op di 11 dec 2012 9:45 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 9:45 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Als je echt wil helpen doe je er beter aan een schenking te doen.
Dat bespaart je de frustratie achteraf als je ziet dat de afspraken toch niet worden nagekomen. Wat meestal niet gebeurt in dit soort gevallen.

Geld lenen aan familie en vrienden geeft niets dan ellende.
Sorry als ik nu een beetje bot overkom..... :wink:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 10:40 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
En als je dan toch een vriendschap op het spel wil zetten en de vriend is (opnieuw) gehuwd:
laat beide partners tekenen voor de schuld.
Veel sterkte, geluk en wijsheid.

P.S. Misschien kan je beter aanbieden de financiën een tijdje te gaan beheren.
Er valt meestal nogal wat winst te behalen door alle lopende zaken eens flink onder de loep te nemen.
Bijvoorbeeld:
-Geen geld en toch auto willen rijden?
-Haal een paar honderd op door te veranderen van energieleverancier.
-Overbodige verzekeringen of zoek een goedkopere maatschappij op.
-Subsidies aangevraagd? O.a. huur en ziektekosten.
-Teveel rente betalen op evt. schulden.
En zo zullen er nog tal van dingetjes zijn die geld kunnen brengen.
Maak er een prijsvraag van op het forum. :wink:

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Laatst bijgewerkt door 1500 op di 11 dec 2012 10:52 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 10:48 am 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 feb 2010 6:10 pm
Berichten: 296
Ja, van om je geld moeten vragen wordt de vriendschap niet beter... Iets op papier hebben maakt dan echt niet uit.
Rente vragen aan vrienden? Ik zou het geld eerder geven met de mededeling "wanneer het weer beter gaat geef je het weer terug".

In de schuldsanering door een vorige relatie klinkt mij wat te vaag. Ik neem aan dat je het zelf samen met hem hebt meegemaakt en goed weet wat zijn rol en verantwoordelijkheid hierin was...
Wil je toch iets afspreken, laat hem dan automatisch geld overmaken op de dag dat ie z'n salaris krijgt, dan hoef je er niet om te vragen en zie je meteen wanneer het mis gaat.

Ik zou zelf wel precies willen weten waar het geld voor bedoeld is. Als het geld bedoeld is om schulden in te lossen, kun je het direct zelf betalen zodat je weet waar het terecht komt.
Is het bedoeld om z'n leven wat prettiger te maken, dan kan je ook voor hem uitjes, eten, etc. betalen...

Ik kijk veel naar programma's als "een dubbeltje op z'n kant" en veel mensen daar zitten niet in een schuldpositie door lastige omstandigheden, maar door de manier waarop ze daar mee omgaan. De meesten hebben nauwelijks overzicht van hun inkomsten en uitgaven. Zet die eerst eens samen met hem op een rijtje, dan weten jullie beiden wat zijn capaciteit is om terug te betalen. Daarnaast zie je door een dergelijke oefening meteen hoe gedreven iemand is om eruit te komen en kan je beter laten zien dat jij ook tijd en moeite wilt besteden om hem te helpen.

Succes!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 11:13 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Ik heb al aangeboden te helpen om het financiële plaatje inzichtelijk te krijgen en gelijk te zien waar nog winst te behalen valt. Energieleverancier hoppen doe ik ook standaard en levert elk jaar weer een paar honder euro op. :) Verder is er vast nog wel wat te besparen en eventueel aan subsidies te krijgen.

Wil in elk geval weten wat de maandelijkse ruimte is voor terugbetaling en rente en dus wat de looptijd gaat zijn.

Risico van vriendschap verpesten zit mij ook het minst lekker... nog meer dan het risico dat ik het geld niet terug krijg (want ik leen uiteraard niets uit wat ik niet kan missen). Schenken vind ik dan een leuk idee, maar dat gaat me wat te ver (heb tenslotte net niet de jackpot gewonnen bij de Staatsloterij :mrgreen:).

Alvast dank voor de antwoorden tot zover! Ik hou me aanbevolen voor meer suggesties en tips.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 12:22 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Het is natuurlijk afhankelijk van het probleem.
Je kan natuurlijk ook maandelijks een bedrag schenken.
(Bij voorkeur contant, anders loop je het risico dat het als inkomen gerekend kan worden.)
Je hebt dan per maand de vrijheid om het wel of niet te doen en ook de hoogte van het bedrag te bepalen.

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 3:08 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
elsinga schreef:
Ik heb al aangeboden te helpen om het financiële plaatje inzichtelijk te krijgen en gelijk te zien waar nog winst te behalen valt. Energieleverancier hoppen doe ik ook standaard en levert elk jaar weer een paar honder euro op. :)

Het is nu een beetje tijd om de zorgverzekering af te sluiten/over te sluiten. Kan je ook veel op besparen.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 5:19 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Weggeven geeft een veel beter gevoel dan lenen waarbij je verwacht dat je het terug krijgt. Maar grote bedragen weggeven zou ik ook niet vanzelfsprekend doen. Ik ken de situatie niet, maar ik zou de maandelijkse inkomsten en uitgaven op een rijtje zetten, en dan vooral bijspringen waar nodig. Dit lijkt me veel beter voor de vriendschap, en als het ooit allemaal weer goed komt met de financiën, dan zal een vriend uit zichzelf wel iets terug willen gaan geven/doen. Als je niets verwacht, dan is alles meegenomen, maar ik begrijp dat het lastig is als je zelf niet alles kan missen. Doe misschien wel zoveel mogelijk cash, voor als er beslag is gelegd op rekeningen/inkomsten, of betaal specifieke rekeningen die het belangrijkste zijn. Het gevaar bestaat dat mensen niet goed met geld om leren gaan als het ze te gemakkelijk wordt gemaakt, maar lenen en dan ook nog rente vragen, zou niet mijn voorkeur hebben. Succes en sterkte.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 7:21 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 jan 2009 7:38 pm
Berichten: 467
Ik zou zeggen: zakelijk regelen of helemaal niet doen.
En starten met een proefperiode van een half jaar om te leren hoeveel spanningen het onderling geeft (en of je dat wilt).

Als je het professioneel wilt aanpakken, kun je samen met de vriend zijn VTLB berekenen. Dan blijkt vanzelf (na wat sommetjes) hoeveel hij per maand kan terugbetalen.
http://www.wsnp.rvr.org/index_vtlb.cfm?section=burger

Als je zeker wilt weten dat die uitbetaling ook gebeurt, open je een aparte (giro)rekening waarop hij zijn salaris laat storten. Daar houd je de afgesproken afbetaling vanaf en stort de rest direct door naar een rekening van hem.
Of (als het helpt om het nog wat strakker te organiseren): jij betaalt de lopende vaste lasten vanuit die rekening en stort een wekelijks leefgeld door aan de vriend. Dan doe je voor hem het budgetbeheer. Je mag je daar overigens niet voor laten betalen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 12 dec 2012 9:44 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Ik heb besloten het zakelijk te regelen met het modelcontract van ABNAMRO. Gaat om een bedrag van 3k (is voor mij te overzien) en een looptijd van een jaar, met aflossing van 200 euro per maand en meer vanuit het vakantiegeld en/of als er meer geld overblijft. Geld wordt gebruikt om achterstallige vaste lasten weg te werken, die zijn ontstaan toen vriend en huidige relatie tegelijkertijd werkeloos werden en ze niet bij de bank konden aankloppen voor een lening vanwege die historische schuldsanering. Nu is er wel een inkomen met wat ruimte, maar als je elke keer blijft achterlopen is dat erg frustrerend.

Weggeven vind ik geen reëele optie, die 3k is voor mij geen klein bedrag (maar ik zou het kunnen missen als het echt moet). En ik vind dat je zelf voor je eigen zaken moet (kunnen) zorgen. Hier is het een situatie waar de vriend tegen wil en dank in is terecht gekomen en waar ik nu iets kan doen om uit de neerwaartse spiraal te komen. En ik verdien er niet veel op (rente 4% ivm iets hoger risico), maar daar ging het mij ook niet om.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO