Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 12:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 jul 2008 10:04 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
http://www.nu.nl/news/1639278/30/Rentev ... zeker.html

Wanneer de rente verhoging van de ECB werkelijkheid wordt, hoe lang gaat het dan duren dat:
1) De hypotheek rente wordt verhoogd
(vrijwel onmiddelijk meestal?!!)
2) De spaar rente word verhoogd
Dit laat meestal HEEL lang op zich wachten...

Ik zit me af te vragen of ik mijn geld(en), niet veel, nu nog vb bij de Postbank ad 5.5% moet stallen of nog even een week of twee kan wachten en dan 5.75 of meer kan scoren?

Het blijft natuurlijk koffie dik kijken, maar als ik zie hoeveel mensen hier op die 5.6% van de Fortis zijn ingestapt... vraag ik me dit toch of.... Hoe zien jullie de aanstaande verhoging van de ECB?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 jul 2008 10:07 am 
Stuiver

Geregistreerd: di 10 jun 2008 1:48 pm
Berichten: 76
Geen idee, Ik ben ook bij fortis ingestapt, maar heb nog wat achter de hand. Ik wacht nog even af en kijk of we richting de 6% kunnen gaan. Zodra de rentes gaan dalen lijkt het me sterk dat alle 5,5-5,6% deposito's in een keer omlaag gaan en kan ik dus alsnog ergens instappen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 jul 2008 10:59 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 24 jun 2008 7:33 pm
Berichten: 206
Let wel, de ECB verhoogt de korte rente. Dit is de rente waartegen banken gedurende korte tijd geld kunnen lenen bij de centrale bank. De spaarrente hangt niet zo zeer af van de korte rente, als wel van de diverse te verwachte korte rentepercentages in de toekomst. Sparen is nu juist het voor langere termijn wegzetten van je geld. De huidige renteverhoging (die er vandaag wel zal komen) zit al in de huidige spaarrente ingecalculeerd en zal dus nauwelijk effect meer hebben op de spaarrentes, daar kun je van op aan. Of die lange rentes van 5,5% a 5,6% maximaal zijn, dat hangt er dus vanaf of er verwacht wordt wat de korte rente de komende jaren gaat doen. En dat blijft koffiedik kijken.

Overigens geldt vanuit economisch oogpunt dat de rente die op dit moment wordt aangeboden ook daadwerkelijk wel de juiste zal zijn, en niet lager dan wat de markt bepaalt. Dat wil zeggen dat 5,5 a 5,6 op dit moment wel marktconform zijn en je dus in kunt stappen. Het zou balen zijn als er volgende week dan net een andere aanbieder met 5,7 komt, maar dat is dan eigenlijk puur toeval/pech. Ookal zou je kunnen stellen dat als de korte rente op de markten nu 4,25 is en de lange 5,25 dat de rente dan dus dit jaar nog wel een keer zal gaan stijgen, het wachten daarop kost ook geld! Je moet er gewoon vanuitgaan dat de rente die nu wordt geboden voor nu het meest haalbare is (behoudens zo-even genoemde pechgevallen), je zult immers toch een keer in moeten stappen!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 jul 2008 1:23 pm 

Geregistreerd: ma 30 jun 2008 12:37 pm
Berichten: 13
Volkskrant 3/7/08
(alinea uitgelicht)

"De aankondiging van de IJslandse spaarrekening Icesave dat de rente nooit meer verlaagd wordt dan 0,25 boven de (korte) rente is volgens Hilhorst (independer.nl) "veelbelovend". Nog steeds introduceren banken spaarrekeningen met een aantrekkelijke rente om ze dan tot 2 procent te laten afzakken"

Hmmm.... misschien toch maar een rekeningetje voor erbij openen bij de ijslandse rakkers?

@ topic starter:
Na in oktober in SNS 4.5% en maart in CEB 5.4% te zijn gestapt, wil ik nu toch iets wat beduidend hoger is.
Het aantal banken met 5.0% (vrij opneembaar) en 5.5% (deposito) is vrij groot. Keuze genoeg. Het lijkt me dat er wel een bank zal zijn die wil stunten en er over heen zal gaan.

Ik wacht dus nog even af.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 jul 2008 3:12 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 9:46 pm
Berichten: 210
Woonplaats: ZH
Mijn mening is dat de rente nog wel iets verder zal kunnen oplopen. De stijgende trend is nog steeds intact.
Om op dit moment een groot deel van je vermogen vast te zetten voor 5,5% voor 2 jaar raad ik niet aan. Niet alleen vanwege de stijgende rente, maar ook vanwege de sterk oplopende inflatie.

Daarentegen zal je met de 5,5% voor 1 jaar vast (bij Garantibank) in ieder geval geen buil vallen.

Ik stap gespreid in. Sluit bijvoorbeeld iedere maand het beste 1-jaars deposito af.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 jul 2008 4:51 pm 
Site Admin

Geregistreerd: ma 19 maart 2007 11:40 pm
Berichten: 447
Dit item is verplaatst vanuit Nieuws omdat het geen nieuws item is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 jul 2008 5:04 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
SpaarInformatie schreef:
Dit item is verplaatst vanuit Nieuws omdat het geen nieuws item is.
Maar wel gebasseerd op nieuws, daarom had ik het daar staan.

En gespreid per maand de beste pakken, met een paar ton kan dat goed werken... maar ik kom nog lang niet aan de eerste ton...
Een paar duizended euro's, niet eens 10.000 :(

Het is niet veel maar we moeten ergens beginnen toch???


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 05 jul 2008 3:42 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 9:46 pm
Berichten: 210
Woonplaats: ZH
Geldwolf schreef:
De huidige renteverhoging zit al in de huidige spaarrente ingecalculeerd en zal dus nauwelijk effect meer hebben op de spaarrentes, daar kun je van op aan.


Dat dacht ik ook maar dat blijkt dus toch niet helemaal waar. Zowel Icesave als At Bank hebben de rente verhoogd mede door de ECB verhoging (hebben ze zelf verklaard).

Wellicht toch iets om rekening mee te houden bij de volgende besluiten :idea:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO