Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 10:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: advies gevraagd
BerichtGeplaatst: do 04 dec 2008 12:56 pm 

ik aower heb mijn huis verkocht met daarop weinig hypotheek en wil mijn aow aanvullen.
graag wil ik ook bij banken sparen met een hogere rente uitkering.

Ik zit wel met het probleem dat de depositogarantie regeling per oktober 2009 afloopt.
Ook verwacht ik een rente daling.
Ik wil daarom mijn geld voor de helft voor 2 jaar vastzetten op de dhb, ak bank en nog een buitenlandse bank in porties van 35000 euro. De andere helft in deposito s op ned banken.

daarom de vraag
verwachten jullie dat de depositograrantieregeling in oktober lager zal worden dan die was namelijk 40.000 / 38000 euro ?

denken jullie dat het veilig is om bij de sns bank nog wel een deposito aan te houden voor meerdere jaren van tot 100.000. euro ??? Voor wat spaarders betreft vind ik de snsbank toch de beste onder de ned banken.

Een andere optie was om het geld van het huis bij een verzekeraar tegen een lijfrente onder te brengen maar jullie snappen dat ik daar geen trek meer in heb.

alvast bedankt voor jullie weerspiegelingen,

vr gr Henk Buijs

Profiel  

Berichttitel: Re: advies gevraagd
BerichtGeplaatst: do 04 dec 2008 1:19 pm 
3 Kwartjes

Een eventueele (terug) verandering van het DGS zal nooit (naar mijn mening) lager zijn dan de huidige 20 + 20 regeling....

Als er europees 100k door komt, bestaat zelfs de kans dat we die ook aanhouden ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 04 dec 2008 1:42 pm 
Kwartje

henkbuijs schreef:
denken jullie dat het veilig is om bij de sns bank nog wel een deposito aan te houden voor meerdere jaren van tot 100.000. euro ??? Voor wat spaarders betreft vind ik de snsbank toch de beste onder de ned banken.

SNS maakt deel uit van een concern dat ook steun heeft gehad van de Nederlandse staat. Dat betekent niet dat er acuut een probleem is, maar het geeft mijns inziens wel aan dat ook SNS je niet 100% veilig is. Ik zou altijd mijn geld spreiden, en als het om meer jaren gaat een maximum aanhouden van 37500 EURO per bank. Denk er ook aan dat je met een en/of rekening het dubbele als maximum aan kunt houden. Ik verwacht overigens niet dat het nu geldende DGS maximum van 100.000 EURO volgend jaar losgelaten wordt, maar je weet maar nooit.

Overigens deel ik, na wat slechte ervaringen, jouw mening niet dat SNS bank de beste onder de Nederlandse banken is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 04 dec 2008 1:45 pm 
2 Kwartjes

Een paar algemene tips:

• Het spaarbedrag spreiden over zoveel mogelijk banken, zie top tien lijsten van spaarinformatie.nl
  • Kies een combinatie van variabele rente spaarrekeningen en spaardeposito's
  • Kies voor spaarrekeningen zonder voorwaarden, of minimale voorwaarden zoals een minimaal spaar bedrag
  • Kies niet voor een rekening met opnamekosten, die zijn in het algemeen 'duur'
  • Spaar bij banken die vallen onder het Nederlandse deposito garantie stelsel, DGS (spaarinformatie gaat daar ook vanuit)
  • Laat je partner 'meesparen', de garantie geldt immers per persoon
  • Het is beter om bij 5 banken €20.000 te stallen, dan bij 1 bank €100.000
  • Een beetje zoeken levert snel 10 banken op met een rente van meer of gelijk aan 5%
  • Met 10 banken en een partner heb je snel een gegarandeerde capaciteit van €400.000 (onafhankelijk van toekomstige DGS wijzigingen, mits die nooit meer onder de €20.000 komt)
  • Gebruik een programma als rentetrekker of Excel sheets om alles bij te houden
  • Maak voldoende kopieën van paspoort of rijbewijs voor het aanvragen van de rekeningen
  • Verzamel je Burger Service Nummer (BSN) is oud sofinummer, tegenrekening nummer, telefoonnummer, geboortedatum, NAW gegevens, paspoort of rijbewijsnummer en ook die van je partner, je zult ze nog vaak nodig hebben bij het aanvragen van de spaarrekeningen

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 dec 2008 10:52 pm 
Stuiver

reneva schreef:
Ik zou altijd mijn geld spreiden, en als het om meer jaren gaat een maximum aanhouden van 37500 EURO per bank.

:?:
Ik begrijp die 37.500 niet ... (10% eigen risico gold toch voor elk bedrag tussen de 20 en 40K?)

Als ik onzekerheid zou hebben over de blijvendheid van die 100.000, zou ik ook voor max 20.000 per bank gaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 06 dec 2008 12:34 am 
Daalder

Je moet ook nog rekening houden met de opgebouwde rente.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2008 4:07 am 
Als je een bedrag voor 2 jaar wilt vastzetten tegen een leuke rente,bv x,x% dan zou je,om helemaal safe te spelen per bank 17.500 kunnen plaatsen,dan zit je met de te verkrijgen rente ook goed.

Aan de andere kant zou ik niet alleen kijken naar hoeveel je centen bij de diverse banken kunnen renderen.
Belastingbeperkende maatregelen kunnen ook wat opleveren,praat eens met een SNS man of zo,misschien kun je je kinderen helpen met een bijdrage of een schenking doen........er zijn genoeg keuzes,ook buiten het sparen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]