Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu ma 16 jun 2025 7:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2008 11:59 am 

Ik kom er niet goed uit wat voordeliger is. Heb nu een rekening met 2% rente. Wordt elke maand bijgeschreven.

Kan ik nu beter overstappen op een rekening met 4% rente, maar bijschrijven rente eind december.

gaat om 20k.

bedankt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2008 12:03 pm 
3 Kwartjes

NATUURLIJK stap je over... !!!

Die twee procent is waarschijnlijk ook nog de effectieve rente (dus rente over rente gerekend).

Gister overstappen! Niet eens over nadenken, DOEN!
En dan niet naar 4%, maar naar op z'n minst 4.6% bij de OHRA als je iets vertrouwds zoekt of 5 - 5.25% als je bijvoorbeeld ICESAVE of CEB ziet zitten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2008 12:15 pm 
namliam schreef:
NATUURLIJK stap je over... !!!

Die twee procent is waarschijnlijk ook nog de effectieve rente (dus rente over rente gerekend).

Gister overstappen! Niet eens over nadenken, DOEN!
En dan niet naar 4%, maar naar op z'n minst 4.6% bij de OHRA als je iets vertrouwds zoekt of 5 - 5.25% als je bijvoorbeeld ICESAVE of CEB ziet zitten.

Wat is er vertrouwd aan OHRA??

Kies voor www.crediteurope.nl !!

BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2008 12:22 pm 
Vijfje

paloma schreef:
Ik kom er niet goed uit wat voordeliger is. Heb nu een rekening met 2% rente. Wordt elke maand bijgeschreven.

Kan ik nu beter overstappen op een rekening met 4% rente, maar bijschrijven rente eind december.

gaat om 20k.

Ik heb een levendig vermoeden wat voor rekening dat is, begint zeker met een F......en eindigt met een O? 8)

Over deze rekening is hier al eerder gepost, het is schandalig dat F........ de rente zo heeft laten zakken.

Eigenlijk had je al veel eerder weg moeten gaan, want 2% is gewoon erg weinig, of dat nu maandelijks, per kwartaal of jaarlijks wordt uitgebetaald, het is en blijft triest!

Het verschil tussen maand- en jaarbetaling is hooguit 0,1% en dan ga ik er , zoals eerder gezegd is, vanuit dat het nominale maand% is en niet effectieve%, want dan zou het zelfs helemaal niets uitmaken.
Gauw overhevelen dus!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2008 12:37 pm 

ik zit bij centraal beheet topspaarrekening...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2008 12:53 pm 
Vijfje

Die is 1,9% effectief zie ik net :(

Centraal Beheer is van dezelfde 'familie' als FBTO (Achmea).
Ze hebben allemaal dezelfde streken :(

Kijk maar eens rustig rond op deze site wat er allemaal aan spaarprodukten verkrijgbaar is.
Slechter dan CB kom je zelden tegen :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2008 12:57 pm 
Kwartje

1,9% is echt schandalig.

Wanneer het om 20k gaat zou ik je of CEB adviseren (5%) met volledige NL bankgarantie, of IceSave (5,25%) waarbij je wanneer de bank over de kop gaat je geld bij het IJslandse garantiesysteem vandaan zal moeten halen.

Op dit moment lever je uitgaande van 4% inflatie en 1,2% vermogensheffing bijna 3 procent per jaar in. Niet echt de situatie die je wilt denk ik ;-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2008 1:29 pm 
3 Kwartjes

rente up schreef:
Wat is er vertrouwd aan OHRA??
Met vertrouwd bedoel ik in dit geval " een bekende naam " mee. Voor de rest geen waarde oordeel, maar een algemene opmerking. Gezien de 2% van de OP, zit deze waarschijnlijk bij een van de groot banken (eventueel zelfs postbank?)

OK Las later dat het Centraal beheer is, blijft een bekende naam.

obligataire schreef:
Eigenlijk had je al veel eerder weg moeten gaan, want 2% is gewoon erg weinig, of dat nu maandelijks, per kwartaal of jaarlijks wordt uitgebetaald, het is en blijft triest!

Nou... als ik jou woorden letterlijk zou nemen... 2% per maand rente??? Is 25% per jaar !!! Whoooppppie !!!!!
Waar zit het addertje??? rente gegarandeerd voor de eerste 2 maanden??

Nog even een notie bij het garantie stelsel, als je echt 100% veilig wil zijn moet je rekening houden met het feit dat de 20k inclusief rente is.
Dwz als je echt geen cent kwijt wil raken dan kan je bij 5% rente 20.000 / 105% = 19.047.62 euro het jaar starten.
Dan krijg je aan het einde van het jaar 952.38 euro rente die je dan weer af moet boeken naar een andere rekening.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2008 1:48 pm 
Vijfje

namliam schreef:
obligataire schreef:

Nou... als ik jou woorden letterlijk zou nemen... 2% per maand rente??? Is 25% per jaar !!! Whoooppppie !!!!!
Waar zit het addertje??? rente gegarandeerd voor de eerste 2 maanden??

Uiteraard is die 2% op jaarbasis. :roll:
De uitbetaling is een ander verhaal.
Als je bijvoorbeeld een deposito neemt van 5% voor een half jaar, krijg je na een half jaar 6/12 van 5% bijgeschreven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2008 1:57 pm 
Kwartje

@namlian;

Vlgs mij wordt het vermogen uitgekeerd maar niet de opgebouwde rente.
Oftewel, als je 20k stort en halverwege het jaar gaat de bank failliet, krijg je 20k terug en niet de tot dan opgebouwde rente.
Wanneer de rente is uitgekeerd is dit een ander verhaal, dan hoort het inmiddels bij je vermogen.

Tenminste, mijn theorie op basis van wat ik gelezen heb.... ;-)

Anderen die hier een definitief oordeel over kunnen vellen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2008 2:22 pm 
Gulden

De opgebouwde rente hoort er ook bij. Dit kun je op vele sites lezen. Ik kan echter zo 1-2-3 niet de wettekst vinden waarin dit wordt bevestigd :oops:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2008 2:52 pm 

OK. Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga direct naar een ander. De posts gelezen. Dit is mijn top 4 waar ik uit ga kiezen - afweging hoge rente en bekende/vertrouwde bank - in willekeurige volgorde, allemaal >4% zonder voorwaarden... en geen plafond die voor mij lastig is ;-)
1. ohra
2. aegon
3. ceb
4. postbank

fbto is een twijfelgeval.

andere adviezen zijn welkom.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2008 3:26 pm 
3 Kwartjes

SpaarXL schreef:
De opgebouwde rente hoort er ook bij. Dit kun je op vele sites lezen. Ik kan echter zo 1-2-3 niet de wettekst vinden waarin dit wordt bevestigd :oops:

Volgens mij gaat het er om dat je "vordering" op de bank wordt gegarandeerd. Je vordering op een willekeurige dag is je Saldo + opgebouwde rente.
Immers zeg je je rekening op, dan krijg je die rente ook uitbetaald. Alleen is het nu de (nederlandse) bank die de rekening opzegd niet jij als klant.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2008 9:38 pm 
Dubbeltje

2 procent rente Paloma! Dan had je toch al lang geleden moeten overstappen op iets beters! Als de wiedeweerga naar een ander toe en snel een beetje! En kiezen voor bekende namen is ook niet nodig, want vrijwel alle banken vallen onder het nederlandse deposito garantiestelsel. Welkom bij de club van overstappers. Ik zat jarenlang bij de Rabo voor 3.4% en ben vorig jaar wakker geworden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2008 9:53 pm 
3 Kwartjes

kuripot schreef:
Ik zat jarenlang bij de Rabo voor 3.4% en ben vorig jaar wakker geworden.

Hehehe
Misschien moeten we een draadje starten voor nieuwe leden...

Ik ben..., ik heb jaren lang geslapen maar ben sinds... wakker geworden.
Ik wil meer rente.

Een soort van inweiding in de Club van SA, Spaarders Activaris (of zo iets) :oops: Mijn grieks of mijn verbeelding is niet fantastisch, het moet iig geval, maar dat mag duidelijk zijn, een verbastering zijn van de AA en soortgelijke clubs die bestaan.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]