Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 3:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2011 2:06 pm 

Geregistreerd: wo 28 sep 2011 2:00 pm
Berichten: 11
Hoi,

We zitten met het probleem en door de Euro problemen zitten we te denken wat we gaan doen.
Geld op de bank laten staan of huis afbetalen, we hebben maar een lage hypotheek en kunnen een deel dit jaar en een deel volgend jaar aflossen zonder boete.
Het geld hebben we niet nodig op dit moment en denkelijk ook later niet, weet dat je dan ook geen aftrek meer hebt over dat geld en dat is weer zonden en het belastbaar inkomen wordt ook hoger maar we zijn ook bang dat ze strak als de Euro explodeert alles kwijt zijn.

Wat raden jullie aan Geld op de bank laten staan of huis afbetalen.

Groetjes en bedankt voor de antwoorden op deze vraag


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2011 2:22 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 27 dec 2010 11:10 pm
Berichten: 181
Aflossen is bijna altijd beter. (welke rente betaal je, hebben jullie meer dan 41.570,- gespaard, wat is de hoogste belastingschaal; dat is belangrijk, anders kan niemand je een precies advies geven)
zie bijvcoorbeeld http://forum.spaarinformatie.nl/viewtopic.php?f=4&t=5581&


Laatst bijgewerkt door P.Cunia op wo 28 sep 2011 7:03 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2011 3:16 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
Als je het geld hebt en kunt missen, is het aflossen van een kleine hypotheek meestal voordelig, je betaald dan immers geen eigenwoning forfait meer, alleen als je hypotheekrente (veel) lager is dan dan je spaarrente (deposito) dan kan aanhouden voordelig zijn.

Wat je nu aflost kun je later (als je evt. een nieuwe hypotheek neemt) ook niet meer aftrekken, ook iets om rekening mee te houden.

Ook is het een lekker gevoel om van al dat gedoe (hypotheek betalen, aflossen, belasting aftrekken) af te zijn en gewoon in je eigen huis te wonen :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2011 5:24 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Wij hebben er ook ooit eens over nagedacht, echter hebben mij 3,5% voor 15 jaar..

Dus niet interessant...

Netto betaalde rente % ligt nog lager...

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2011 8:24 pm 

Geregistreerd: wo 28 sep 2011 2:00 pm
Berichten: 11
Hoi,

Wij betalen 4,25 % voor 20 jaar en er zijn nog ongeveer 14 jaar te gaan.
Eigenlijk wilde we dit geld houden om onze dochter over 2 a 3 jaar met een huis te helpen dit hebben we bij onze zoon ook gedaan.
Onze zoon heeft het huis bij ons geleend, en wij hebben nog ongeveer € 65.000,00 open staan bij de bank.
We kunnen dit bijna afbetalen wat nog open staat voor ons eigen huis, maar de financiële omstandigheden waar de Euro nu in zit worden we toch bang , en beleggen , andere valuta kiezen hebben we totaal niets mee , wel aan gedacht maar weten niet hoe af wat we moeten doen.
We denken als de Euro het echt niet red, ook vadertje staat dit nooit kan betalen.
We hebben verder niets meer nodig huis is helemaal verbouwt en klaar en verhuizen willen we niet.
Prive hebben we ook niets nodig van grote uitgave.

We weten niet wat we het beste kunnen doen

Groetjes
Nathalie


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2011 11:35 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 27 dec 2010 11:10 pm
Berichten: 181
Nathalie.d schreef:
maar de financiële omstandigheden waar de Euro nu in zit worden we toch bang

Niet nodig om bang te worden! (Waar ben je bang voor? Als de euro niks meer waard is, wordt het aflossen goedkoop!)
Stel; je hebt 41.570,- daarover betaal je geen vermogensbelasting. Bij Ohra of Delta Lloyd krijg je als je het 10 jaar vastzet 4,6% je betaalt 4,25% dus 0,35% x 10 jaar = 1.400,- verdiend!
Heb je meer geld, dan betaal je VRH 1,2% en krijg je netto 3,4 % dan kun je beter aflossen.
Het eigenwoningforfait vervalt als je (bijna) geen rente betaalt dus daar moet je niet naar kijken.
-er zijn mensen op dit forum die het misschien beter kunnen uitleggen?-


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2011 9:16 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
P.Cunia schreef:
Nathalie.d schreef:
maar de financiële omstandigheden waar de Euro nu in zit worden we toch bang

Niet nodig om bang te worden! (Waar ben je bang voor? Als de euro niks meer waard is, wordt het aflossen goedkoop!)

Nu is angst geen goede raadgever, maar voor wie er last van heeft is dit niet zomaar de oplossing.
Als je je spaargeld hebt staan bij een bank die omvalt, ben je je geld kwijt als ook het DGS zijn beloftes niet nakomt. Die hypotheekschuld blijft aan je kleven, zelfs als de bank waar je de hypotheek hebt lopen failliet gaat.
Hoewel de algemene opinie uitgaat van het tegenovergestelde, is het waarschijnlijk toch geen slecht idee om je spaargeld daar te zetten waar ook je hypotheek loopt. In het uiterste geval worden dan de bedragen met elkaar verrekend.

Citaat:
Het eigenwoningforfait vervalt als je (bijna) geen rente betaalt dus daar moet je niet naar kijken.

Ik denk dat meer mensen hier juist eens naar zouden moeten kijken, zeker als er sprake is van een "kleine" hypotheek. Het maakt namelijk dat er van de belastingteruggave maar weinig overblijft. In niet weinig gevallen betalen mensen VRH over hun spaargeld, terwijl ze niet of nauwelijks profiteren van de HRA. Aflossen is in veel gevallen aantrekkelijker dan algemeen wordt aangenomen.

Maar veel is afhankelijk van wat nog in de toekomst ligt. Dat maakt dan weer dat het allerminst zeker is, dat nu aflossen de goede beslissing is. Wie niet aflost, kan zich nog altijd bedenken. Wie het wel doet, kan haast onmogelijk nog terug.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2011 11:09 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: di 08 jun 2010 9:43 am
Berichten: 773
Hadjememaar schreef:
Maar veel is afhankelijk van wat nog in de toekomst ligt. Dat maakt dan weer dat het allerminst zeker is, dat nu aflossen de goede beslissing is. Wie niet aflost, kan zich nog altijd bedenken. Wie het wel doet, kan haast onmogelijk nog terug.

Helemaal mee eens.

Wat ook belangrijk is je leeftijd. Ben je al met pensioen, of zit je er tegenaan. Dan kom je meestal in een lager belastingtarief terecht en de aftrekposten worden ook minder.
Is dit misschien je laatste koophuis, en ga je daarna huren? Dan kun je beter aflossen, lijkt mij.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2011 11:36 am 

Geregistreerd: wo 28 sep 2011 2:00 pm
Berichten: 11
Hoi

We zijn beide rond de 40 jaar en hebben 2 kids ( hadden al vroeg kinderen ) , 1 is al uit huis heeft een hypotheek bij ons lopen omdat aan deze kant van Nederland de huizen nog betaalbaar zijn.
Nu willen we onze dochter ook helpen over 2 a 3 jaar als ze zover klaar er voor is misschien ook pas over 5 jaar, daarom willen we het geld eigenlijk nog niet in ons huis stoppen.

Zelf verhuizen willen we niet hebben een leuk huis en de buurt bevalt tot nu toe goed.
ons vermogen is ongeveer € 125.000,00 maar er zit € 85.000,00 in huis van onze zoon.
Hypotheek schuld € 65000,00
Als ze beide een "leuk huisje" hebben dan willen wij van de rente die zei aan ons betalen ons huis gaan aflossen.
Wij hebben nog een oude vorm van hypotheek en mogen 20% boeten vrij aflossen

Bedankt voor de antwoorden,

Groetjes
Nathalie


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2011 11:44 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
In rampenscenario's m.bt. tot geld geloof ik ook niet. De banken die in de problemen zouden kunnen komen krijgen ongetwijfeld een noodinfuus van de centrale bank totdat de omstandigheden weer genormaliseerd zijn. Dus dit zou ik niet tot drijfveer maken van mijn handelen.

Als ik de postings van Nathalie goed lees denk ik dat er weinig in de weg staat om de hypotheek gewoon versneld af te lossen.
Ik weet niet de WOZ waarde van de woning maar ik vermoed dat die van dien aard is dat er van de hypotheekrenteaftrek al weinig over blijft.
Heel misschien dat het puur rekenkundig nog interessant is om een bedrag op lang deposito te zetten, maar dan heb je wel het nadeel dat (hoogstwaarschijnlijk) spaargeld en hypotheek niet bij deze geldinstelling zijn ondergebracht.

Schuldenvrij zijn is gewoon het allermooiste wat er is (mijn persoonlijke mening) en dat is alleen anders als er een aantrekkelijk netto(!)renteverschil zou zijn.
Maar dat is niet zo. En aangezien dit blijkbaar de laatste (eigen) woning is zou ik gewoon kiezen voor a. zekerheid en b. het voordeel van het wegvallen van het eigenwoningforfait, hetgeen klip en klaar financieel voordeel oplevert.


EDIT: voorgaande posting had ik niet gelezen omdat ik met mijn eigen posting bezig was. Ik dacht dat jullie ouder waren en dat er meer vrij beschikbaar geld was.
Als je het geld liever beschikbaar houdt voor je andere kind dan geldt natuurlijk die overweging. Eigenlijk wil je gewoon graag gerustgesteld worden door ons dat alles wel los zal lopen wat de eurocrisis aangaat :wink:

_________________
Pecunia non olet!


Laatst bijgewerkt door obligataire op do 29 sep 2011 11:48 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2011 11:47 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Nathalie.d schreef:
Nu willen we onze dochter ook helpen over 2 a 3 jaar als ze zover klaar er voor is misschien ook pas over 5 jaar, daarom willen we het geld eigenlijk nog niet in ons huis stoppen.


Dat begreep ik al, en ik zou me zeker bezwaard voelen als het ene kind een betere behandeling zou krijgen als het andere. In jullie geval.

Daarom zou ik dan ook aan mijn oude plan vasthouden, in jullie geval. Mijn eigen keuze was anders, maar de omstandigheden ook.
Maar ja, die angst, hè. Rationeel of irrationeel, het wordt moeilijk om die zomaar weg te nemen. Dat moet echt uit de "grotere wereld" komen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2011 12:11 pm 

Geregistreerd: wo 28 sep 2011 2:00 pm
Berichten: 11
Hoi bedankt voor de snelle antwoorden , maar we hebben al problemen gehad met ICE SAVE en mijn man had zoiets van wil jij wat informatie gaan zoeken op internet wat we het beste kunnen doen.
We hebben het geld wel gespreid staan op diverse rekeningen, waren toen ook bijna € 20.000,00 tijdelijk kwijt en zijn nu heel voorzichtig geworden.
We hebben het geld nu en voorheen voor ICE Save het geld op diverse banken staan en meestal onder de € 15.000,00.

AT bank , Moneyou, ING
goed we kijken wel na de rente maar willen het liever save stallen dan de hoofdprijs en achteraf weer het zelfde als Ice Save belanden.
Welke banken zijn het beste met een redelijke rente om het daar save te stallen.

We zouden ons maar minder gek proberen te laten maken door de media

Groetjes,
Nathalie


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2011 12:18 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Alle banken op deze site zijn even safe. (Of gevaarlijk, zo je wilt)
Met AT en ING zit je natuurlijk wel aan de lage kant, qua rentevergoeding.
Dat kan beter en daarvoor moet je natuurlijk de informatie hier in je opnemen.
Zomaar even gedacht......... 15000 overhevelen van AT naar een 1-jaars-deposito van LPB levert je in een jaar tijd 225 Euro op. Het jaar vast lijkt me in jouw geval geen bezwaar en LPB lijkt me niet risicovoller dan AT.
Maar het is zomaar een idee, je moet je eigen keuze maken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2011 12:25 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Overigens, waarom zou je het één doen en het ander laten ? Het kan ook allebei, geld op de bank houden en toch ook aflossen.
Wie houdt je tegen om pakweg een duizendje nog dit jaar af te lossen ? Kun je kijken hoe het aanvoelt.
En misschien heb je het duizendje over een jaar alweer terug als je gaat voor de wat beter scorende spaarrekeningen, plus een beetje uitgespaarde hypotheekrente. Kun je het volgend jaar weer doen.............


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2011 1:32 pm 
beste Nathalie, was het bij de ice save affaire nog een enigszinds omslachtige procedure, bij de DSB ging het terug krijgen van je deposito saldo plus de hogere rente die nou eenmaal aan een deposito vastzit een kwastie van enige muisklikken op je pc en ongeveer 4 weken later was het geld + rente terug. Ik had spijt dat ik geen 10 jaar deposito bij de DSB had genomen want dat had veel rente op een kort lopende deposito opgeleverd. Ik den k dat bij de volgend slachtofferbank de zelfde procedure zal worden gebruikt.


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO