Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 3:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 dec 2011 10:55 pm 

Geregistreerd: ma 26 dec 2011 10:53 pm
Berichten: 1
Beste, Forumleden

Ik ben van plan serieus te gaan sparen.
Nu wil ik voor de veiligheid mijn geld op een rekening zetten in land die niet de EURO heeft vanwege zijn instabiliteit, is dit verstandig ?

Ik had Zweden op het oog (Swedbank) en heb daar ook al geïnformeerd of het mogelijk is om daar een rekening te openen als niet burger en dat kan.

Nu heb ik altijd bij de Rabobank gespaard en heb daar ook nog altijd al mijn financiële zaken lopen maar, na steeds meer slechter nieuws te horen over de euro ben ik toch opzoek naar alternatieven is dit een goed alternatief ?

Groet

Nick Kessels


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 27 dec 2011 9:18 am 
Stuiver

Geregistreerd: za 18 jun 2011 12:18 pm
Berichten: 58
lijkt mij heel verstandig; zeker uit oogpunt van risicospreiding.
zelf heb ik gekozen voor DNB in Noorwegen. ze nemen je aantal zaken uit handen die bij registratie nodig zijn zoals een noors registratienummer. noorwegen is enige land met begrotingsoverschot en genoeg olie.
er bestaat garantiesysteem tot NOK 2 miljoen per rekeninghouder. (ongeveer 230.000 euro)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 27 dec 2011 12:45 pm 
Stuiver

Geregistreerd: di 10 jun 2008 9:57 pm
Berichten: 74
@kroon:
Is de rekening te vergelijken met een 'gratis' internet spaarrekening uit ons land?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 27 dec 2011 3:51 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 14 jul 2008 9:25 pm
Berichten: 212
@kroon; mooie onderbouwing waarom je juist voor DNB gekozen hebt.
Misschien is het openen van een rekening niet voor iedereen een optie omdat het minimum bedrag voor inwoners van Canada of de EU voor deposits 100.000 euro is.

Ik kan niet zo snel vinden wat hun rente tarieven zijn voor particulieren (voor bedrijven wel kunnen vinden).
Ook wel benieuwd waarom je voor deze bank gekozen hebt ipv een andere Noorse bank welke onder het Noorse garantiesysteem valt.
Voor de topicstarter; zijn er nog meer redenen om beter voor een Noorse bank te kiezen ipv een Zweedse of zijn er redenen om toch beter voor een Zweedse (of andere) bank te gaan?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 27 dec 2011 9:41 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 18 jun 2011 12:18 pm
Berichten: 58
een paar antwoorden op de gestelde vragen:
vooreen normale spaarrekening geldt een staffeltarief;
minimuminleg is NOK 500.000
lage tarieven voor omzetting eur in nok
geen kosten voor het houden van de rekening
DNB heeft engelstalige site naast de noorse en adequate engelstalige ondersteuning
1 jaar deposito is 3,75% op dit moment
noorwegen is denk ik meer solide dan zweden met name vanwege grondstoffen aanwezigheid als olie en gas
ik zou inzweden kiezen voor handelsbanken; is conservatief en saai geleide bank maar wel solide voorzover ik dit kan overzien


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 27 dec 2011 9:58 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 18 jun 2011 12:18 pm
Berichten: 58
andere reden voor dnb is nog dat de noorse staat er behoorlijk belang in heeft en het een van de systeembanken van noorwegen is


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 28 dec 2011 9:41 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
kroon schreef:
minimuminleg is NOK 500.000


Da's dus rond de 73.000 euro. Helaas, valt voor mij dus af.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 29 dec 2011 2:02 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Hmm, ja wel een wat veel voor het openen van een rekening. Zijn er alternatieven in Noorwegen?

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 29 dec 2011 3:56 pm 

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 4:02 pm
Berichten: 21
Volgens de web-site van DNB Norway is het minimum zelfs : het equivalent van 100,000 euro in Noorse kronen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 29 dec 2011 6:16 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 18 jun 2011 12:18 pm
Berichten: 58
is inderdaad verhoogd naar eur 100.000; afgelopen mei was het nog NOK 500.000. betekent waarschijnlijk dat ze veel aanvragen hebben.
vertrouwen in de euro daalt vrij snel. als het vertrouwen echt helemaal is verdwenen kun je de houtkachel er mee aansteken en er geen noorse kroon meer voor kopen; zelf houd ik beperkt bedrag in euro aan op een spaarrekening;


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 30 dec 2011 1:54 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Uit oogpunt van spreiding lijkt de NOK bij een noorse bank me ook wel wat maar dan moeten er geen al te hoge eisen gesteld worden aan eerste inleg. Is het nu zo dat de DNB-bank in Noorwegen de 100.000 euro grens heeft ingesteld of geldt dat (inmiddels) voor vele noorse banken. Anders wordt voor velen zweden interessant maar hebben ze daar in de praktijk ook zulk soort eisen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 27 maart 2013 1:53 pm 
zijn er al forum leden die kortelings bij de DNB-bank een rekening hebben genomen. En is het nog nodig om ter plaatse enige handelingen te verrichten of kan alles via internet?


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: wo 27 maart 2013 9:10 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 18 jun 2011 12:18 pm
Berichten: 58
je moet een identificatie (bijvoorbeeld paspoort) laten waarmerken als kopie. ik heb dat zelf gedaan bij de noorse ambassade maar kan ook bij je bank. dnb zorgt dan voor aanvraag van noors id nummer. en je bank moet een verklaring afgeven van goed rekeninghouderschap


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 jul 2013 11:31 am 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1975
NOORSE KROON IS GEEN SAFE HAVEN MEER

"Eind juni belandde de Noorse kroon in een glijvlucht die uitmondde in de sterkste daling sinds 1992. Zelfs ten opzichte van zijn Scandinavische broeders in Zweden en Denemarken oogt de Noorse munt ineens als een manke brekebeent."

http://www.ftm.nl/original/noorse-kroon ... -meer.aspx


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 jul 2013 3:08 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Net zo'n veilige belegging dus als goud :lol:

De daling is trouwens al eind 2012 ingezet. Van je (minimale) 100K in euro's, was je vanaf dat punt al 8.000 euro's kwijt geweest.
Er is weinig zo risicovol, want onvoorspelbaar, als geklungel met buitenlandse valuta.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO