Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 7:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: bank vergeten
BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2014 8:37 pm 

Geregistreerd: wo 03 dec 2014 8:30 pm
Berichten: 2
Met al die variabele rentes die iedere dag bij elke bank veranderen heb ik in al die jaren al heel wat banken versleten om de hoogste rente te krijgen. Maar nu vraag ik me af: "wat als ik er eentje vergeet". De meeste internetbanken geven nauwelijks afschriften meer. Dus wie weet slaapt er al jaren een geduldig bedragje dat op mij wacht tot ik aktie onderneem.

Wie weet eigenlijk wat er gebeurt als je een bankrekening vergeet en je gaat verhuizen. Dan krijg je helemaal geen afschriften meer. Ben je dat geld dan kwijt?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bank vergeten
BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2014 9:09 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 27 sep 2011 7:16 pm
Berichten: 328
De belastingdienst vergeet je niet.........
Kijk op de vooringevulde aangifte. Daarin zouden al je rekeningen genoemd moeten worden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bank vergeten
BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2014 9:47 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
2 jaar geleden kreeg ik ineens een brief van Credit Europe bank, dat daar nog 1 euro nog iets op stond...(uit 2008)

Ik was van mening dat deze allang was opgezegd, niet dus.. die 1 euro heb ik maar gelaten, heb geen inlog of niets meer.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bank vergeten
BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2014 10:12 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
De belastingdienstgegevens op de VIA is ook geen garantie. Bij mij hebben er nog nooit banken of saldi ingestaan. Misschien omdat ik meer dan 10 rekeningen heb. En hoe meer rekeningen hoe groter de kans op vergeten. Gelukkig krijg je wel vaak mails, maar voor de zekerheid houd ik een bestandje aan met alle rekeningen en saldi. (excel bijvoorbeeld)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bank vergeten
BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2014 10:16 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Saldo zal vanzelf richting nul gaan met negatieve rentes in de toekomst :mrgreen:

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bank vergeten
BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2014 11:30 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Als je geluk hebt via de belastingdienst. Ik ken iemand die op die manier een rekening vond waarvan die persoon niet eens wist dat deze bestond (dat kan als iemand anders in het verleden een rekening op jouw naam heeft geopend, maar dat nooit heeft verteld).
Overigens had ik in een grijs verleden een Raborekening, met weinig saldo en lange tijd ongebruikt, die werd omgezet naar een 'slapende rekening'. Dat wilde zeggen: de rekening zelf verviel, maar als je erom kwam vragen dan konden ze nog wel achterhalen hoeveel erop stond om dat alsnog terug te krijgen. De 'omzetting' werd schriftelijk gecommuniceerd en ik moest om het geld terug te krijgen naar het filiaal waar de rekening geopend was. Ik denk niet dat ik daar ooit nog iets van gehoord had als ik er toen niet achteraan gegaan was. Uiteraard had deze gang van zaken consequenties voor mijn verhouding met deze bank. Verder herken ik me in de bijdrage van BillGates hierboven.
Sommige banken (zoals Ohra) heffen je rekening op bij een saldo onder de 100 euro en een lange periode zonder transacties. Het saldo wordt dan automatisch overgemaakt naar de tegenrekening. Dat vind ik wel een goede service. Waarom zou je al die vrijwel lege rekeningen willen aanhouden? Verder probeer ik alle 'tijdelijk ongebruikte rekeningen' echt leeg te maken, zodat er ook nog niets aan de hand is als je er zoëen vergeet. Het vergeten van een rekening met een aanzienlijk saldo lijkt me onwaarschijnlijk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bank vergeten
BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014 1:32 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
dubbeltje schreef:
Het vergeten van een rekening met een aanzienlijk saldo lijkt me onwaarschijnlijk.


Alzheimer of (plotseling) overlijden??
in beide gevallen maakt het jezelf niet meer uit, maar of de bank daar maar dan beter van moet worden!

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bank vergeten
BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014 2:00 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 27 dec 2010 11:10 pm
Berichten: 181
wel eens van een zoekmachine gehoord?
Citaat:
Voor spaartegoeden wordt door de Nederlandse Vereniging van Banken een verjaringstermijn van twintig jaar aangehouden. Als er twintig jaar geen mutaties zijn geweest in het spaarbankboekje vervalt het tegoed volgens de wet aan de bank. Dit betekent dat als er twintig jaar geen stortingen of opnames zijn gedaan op een spaarrekening, je in principe geen aanspraak meer kunt maken op het spaartegoed. Banken zeggen met deze termijn coulant om te gaan.
....maar vragen soms geld vanwege extra kosten!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bank vergeten
BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014 9:40 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Aan wie is je vraag gericht en wat is de bron van je citaat?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bank vergeten
BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014 10:37 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 27 dec 2010 11:10 pm
Berichten: 181
dubbeltje schreef:
Aan wie is je vraag gericht en wat is de bron van je citaat?

Aan wie is je vraag gericht? :)
citaat
http://lmgtfy.com/?q=Nederlandse+Vereni ... angehouden


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bank vergeten
BerichtGeplaatst: vr 05 dec 2014 12:46 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Je kunt wel wat 'roepen' en er een blij gezichtje bij zetten, maar je weet helemaal niet of dit van toepassing is. Zo'n gezichtje met rode wangetjes was meer van toepassing geweest. Natuurlijk had ik al wel een vermoeden wie en wat je bedoelde, maar je realiseert je waarschijnlijk niet dat je de plank helemaal misslaat. De informatie dat een rekening na 20 jaar vervalt is informatief, maar a) veronderstellen dat dat in mijn geval van toepassing was, b) verwijten dat ik toch wel op had kunnen zoeken, en c) pretenderen dat jij het allemaal (beter) begrijpt, lijkt me nogal misplaatst. Dus misschien iets minder zelfingenomen iets opschrijven? En als je iets niet weet, een open vraag stellen? Zoiets als:
Fictief schreef:
Ik vond dit (met linkje). Zou dat hier van toepassing kunnen zijn?
Komt heel anders over toch? En je laat ook jezelf in je waarde.
... en het antwoord op de 'fictieve' vraag zou 'nee' geweest zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bank vergeten
BerichtGeplaatst: vr 05 dec 2014 1:53 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 27 dec 2010 11:10 pm
Berichten: 181
@dubbeltje; sorry hoor, ik begrijp je; ik ben net zo gevoelig als jij. Ik was even wat (voor mij) nieuwe dingen aan het uitproberen. Ik zal nooit (?? misschien wel??) meer op iets van jou reageren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bank vergeten
BerichtGeplaatst: vr 05 dec 2014 9:07 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Armoede zorgt voor intolerantie, en het valt me op dat afgelopen jaren hetzelfde op dit forum gebeurt, door lage rentes :|

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bank vergeten
BerichtGeplaatst: vr 05 dec 2014 9:36 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
P.Cunia schreef:
@dubbeltje; sorry hoor, ik begrijp je; ik ben net zo gevoelig als jij. Ik was even wat (voor mij) nieuwe dingen aan het uitproberen. Ik zal nooit (?? misschien wel??) meer op iets van jou reageren.
Reageer gerust op mijn bijdragen, maar laten we elkaar in waarde laten. Ik heb de indruk dat dit forum in het afgelopen jaar qua niveau van discussie wat is afgegleden richting de vele internet fora, waar mensen elkaar doorlopend afzeiken. Dit forum heeft op mij altijd een bovengemiddelde indruk gemaakt en daarom vind ik het de moeite waard om er tijd aan te spenderen. Dat is ook de reden dat ik er soms wat extra tijd instop als ik denk dat het nuttig is om iets bij te sturen. Vaak is een PB'tje daarvoor het meest geschikt (en dat had ik met bovenstaande ook beter kunnen doen. Sorry). Geef ook gerust aan als je vind dat ikzelf ergens mee over de streep ga. Zo houden we dit met elkaar een leuk en informatief forum.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bank vergeten
BerichtGeplaatst: za 06 dec 2014 12:01 am 
Site Admin

Geregistreerd: ma 19 maart 2007 11:40 pm
Berichten: 447
Mijn voorstel: laten we het allemaal gezellig houden door de discussie niet op de persoon te spelen. Zo blijft het forum voor iedereen een fijne plek waar iets gepost kan worden zonder bang te hoeven zijn voor de reacties.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO