Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 9:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Sparen zonder bezwaren
BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2011 1:33 am 

Geregistreerd: zo 16 jan 2011 1:17 am
Berichten: 6
Als Nederlander heb ik uiteraard wat spaargeld opzij staan. En, als Nederlander wil ik natuurlijk ook zoveel mogelijk rente krijgen op dat geld. Maar niet ten koste van alles. Ik wil bijvoorbeeld niet dat mijn geld gebruikt wordt voor wapenhandel, of dat het geïnvesteerd wordt in bedrijven die mensenrechten schenden. Enkele goede doelen hebben twee jaar geleden de Eerlijke bankwijzer opgericht. Zij vergelijken banken op precies dit soort dingen.

De Eerlijke bankwijzer is alleen niet compleet: men heeft alleen de twaalf banken met het grootste marktaandeel vergeleken. De kleine banken staan er niet in, terwijl die juist de hoogste rentes bieden. En dat is wat ik gedaan heb: de banken met de hoogste rente vergelijken op het gebied van duurzaamheid.

Aan de hand van het rapport van de Eerlijke bankwijzer heb ik gerichte vragen kunnen stellen aan de persvoorlichters van de kleine banken. Omdat transacties van banken niet openbaar zijn is het voor mij onmogelijk om na te gaan of een bank zich aan zijn beleid houdt. Omgekeerd kun je wel iets zeggen: als een bank geen beleid voor duurzaamheid heeft zal hier waarschijnlijk in de praktijk ook weinig van terechtkomen.

Op www.sparenzonderbezwaren.nl vind je de resultaten. Deze website is nog nergens echt onder de aandacht gebracht. Ik wil jou vragen, als bezoeker van het Spaarinformatie forum, om reacties om de pagina te verbeteren. Alle vragen en opmerkingen zijn welkom.

Alvast hartelijk bedankt!

Groeten,
Frank

PS. Dit bericht is geplaatst met toestemming van het Spaarinformatie.nl team.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2011 2:33 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Een prima initiatief !!!

Je komt tegemoet aan mijn bezwaar tegen "Eerlijke Bankwijzer" die feitelijk alleen de grootbanken met elkaar vergelijkt. Niet bepaald de meest interessante groep als het over sparen gaat.

Aan de andere kant lees ik onder de tabel:
"* Iedere bank is door de Eerlijke Bankwijzer of door mijzelf beoordeeld op de mate waarin hun investeringen met spaargeld verantwoord zijn."
Dit terwijl er achter van de 21 van de 43 banken staat: "niet beoordeeld".

Een beetje hoog van de toren geblazen ?
Ik geef je het voordeel van de twijfel. Als iedereen hier een klein steentje bijdraagt zal het aantal "niet beoordeeld" gestaag dalen en zou er een zeer informatieve tabel kunnen ontstaan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2011 8:19 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Het initiatief is uiteraard goed te noemen.
Kinderarbeid is uiteraard absoluut verwerpelijk, de wapenindustrie e.d. voor de meeste mensen ook.
Toch wil ik ten aanzien van de wapenindustrie een opmerking plaatsen (die wellicht niet bij iedereen in goede aarde zal vallen):
Hetgeen hier geproduceerd wordt, wordt ook gebruikt om de vrede te kunnen handhaven en om "ter afschrikking" te kunnen dienen (en dus ook om oorlog te voorkomen).
Er zit dus ook een andere kant aan deze industrie, dan alleen de overbelichte kant dat wapens e.d. per definitie slecht zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2011 1:43 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Als ik zie dat alle banken die (voorheen) de hoogste rentes boden als slecht beoordeeld worden, dan is wel duidelijk dat "misdaad loont". Moeten wij als spaarder hier iets aan doen door er geen geld weg te zetten? Dan ben je een dief van je eigen portemonnee, want die enkelingen die hier gehoor aan geven zullen een druppel op de gloeiende plaat zijn. Maar zo is het met alles wat goed is en 'dus' meer geld kost. In de winkel af en toe fair-trade of biologische producten kopen, okee. Maar je geld uit nobel streven voor anderhalf procent wegzetten, terwijl de overheid verwacht dat je gemiddeld 4% maakt en bovendien niets doet aan corrupte financiële mensen en producten, nee, dat gaat er bij mij niet in :oops:

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2011 3:01 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 jan 2009 7:38 pm
Berichten: 467
Loffelijk streven. Maar wat moet een bank doen om bij jou een 'goed' te scoren???


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2011 3:03 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 okt 2008 9:53 am
Berichten: 293
Duurzaam sparen, het is inderdaad een nobel streven, maar ik voel me geen wereldverbeteraar.

Ik ga voor duurzame relaties met banken met de hoogste rente.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2011 4:54 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Ik neem deel in het ASN Novib Fonds + Groenprojectenfonds, Triodos Groen + Fair Share + Cultuur Fonds.
Ik heb ook een deelneming lopen in Oikocredit (bij hun zelf).
Ik kan de wereld ook niet in mijn eentje verbeteren, samen kan het wel.
Maar ik geef toe dat je natuurlijk ook naar je eigen portemonnee moet kijken en dat je je niet alleen op richten op deze zaken.
Het is een illusie dat wereldverbeteraars de wereld zomaar kunnen omtoveren in een ideale en rechtvaardige wereld.
Dit gaat met kleine stapjes en ook met heel veel tegenwerking.
Er zijn nu eenmaal altijd andere belangen in het spel.
Ik zou het bijvoorbeeld ook niet op prijs stellen als mijn werkgever de deur zou moeten sluiten, vanwege het milieu belang.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2011 10:48 pm 

Geregistreerd: zo 16 jan 2011 1:17 am
Berichten: 6
Hadjememaar schreef:
Een prima initiatief !!!

Je komt tegemoet aan mijn bezwaar tegen "Eerlijke Bankwijzer" die feitelijk alleen de grootbanken met elkaar vergelijkt. Niet bepaald de meest interessante groep als het over sparen gaat.
Je hebt gelijk. Vanuit de Eerlijke bankwijzer is het wel logisch, want het heeft de meeste media-impact om de grote banken te nemen.

Citaat:
Aan de andere kant lees ik onder de tabel:
"* Iedere bank is door de Eerlijke Bankwijzer of door mijzelf beoordeeld op de mate waarin hun investeringen met spaargeld verantwoord zijn."
Dit terwijl er achter van de 21 van de 43 banken staat: "niet beoordeeld".

Een beetje hoog van de toren geblazen ?
Ik heb het een beetje aangepast. Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om de verkeerde indruk te wekken. :)

Citaat:
Ik geef je het voordeel van de twijfel. Als iedereen hier een klein steentje bijdraagt zal het aantal "niet beoordeeld" gestaag dalen en zou er een zeer informatieve tabel kunnen ontstaan.
Tot nu toe heb ik het werk alleen gedaan, maar als er iemand mee wil helpen: graag! Stuur maar een PM of een mailtje, dan kan ik uitleggen hoe ik precies te werk ben gegaan.

schuiver schreef:
Het initiatief is uiteraard goed te noemen.
Kinderarbeid is uiteraard absoluut verwerpelijk, de wapenindustrie e.d. voor de meeste mensen ook.
Toch wil ik ten aanzien van de wapenindustrie een opmerking plaatsen (die wellicht niet bij iedereen in goede aarde zal vallen):
Hetgeen hier geproduceerd wordt, wordt ook gebruikt om de vrede te kunnen handhaven en om "ter afschrikking" te kunnen dienen (en dus ook om oorlog te voorkomen).
Er zit dus ook een andere kant aan deze industrie, dan alleen de overbelichte kant dat wapens e.d. per definitie slecht zijn.
Wapens zijn in deze wereld inderdaad onvermijdelijk. Er zijn echter bepaalde typen wapens (clusterbommen) waarvan landen hebben afgesproken dat ze ze niet zullen produceren of gebruiken. Ik wil dan ook niet dat mijn geld gebruikt wordt om te investeren in deze wapens, in landen die zich niet aan de verdragen houden. En het gebeurt echt!

henrid schreef:
Als ik zie dat alle banken die (voorheen) de hoogste rentes boden als slecht beoordeeld worden, dan is wel duidelijk dat "misdaad loont". Moeten wij als spaarder hier iets aan doen door er geen geld weg te zetten? Dan ben je een dief van je eigen portemonnee, want die enkelingen die hier gehoor aan geven zullen een druppel op de gloeiende plaat zijn. Maar zo is het met alles wat goed is en 'dus' meer geld kost. In de winkel af en toe fair-trade of biologische producten kopen, okee. Maar je geld uit nobel streven voor anderhalf procent wegzetten, terwijl de overheid verwacht dat je gemiddeld 4% maakt en bovendien niets doet aan corrupte financiële mensen en producten, nee, dat gaat er bij mij niet in :oops:
Het mooie van de lijsten is dat je ziet dan ASN bank, welke als een van de besten uit de bus komt qua ethiek, op nummer 3 staat van hoogste rentes!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2011 10:56 pm 

Geregistreerd: zo 16 jan 2011 1:17 am
Berichten: 6
florijn schreef:
Loffelijk streven. Maar wat moet een bank doen om bij jou een 'goed' te scoren???
Dat is afgeleid van de beoordelingen van de Eerlijke bankwijzer. Alleen als op álle 18 thema's en sectoren een 'goed' wordt gescoord, zal het eindresultaat op mijn site ook een 'goed' zijn. Dat is om te voorkomen dat slecht beleid op 1 punt wordt 'goedgemaakt' met goed beleid op een ander punt. ASN bank en Triodos bank hebben bijvoorbeeld nog geen 'goed' op het punt van dierenwelzijn: er is bij hen geen beleid tegen handel in bedreigde diersoorten.

habbie schreef:
Duurzaam sparen, het is inderdaad een nobel streven, maar ik voel me geen wereldverbeteraar.

Ik ga voor duurzame relaties met banken met de hoogste rente.
Die keuze is natuurlijk aan iedereen vrij. Mijn doel is dan ook meer om mensen te informeren dan om ze te overtuigen.

schuiver schreef:
Ik neem deel in het ASN Novib Fonds + Groenprojectenfonds, Triodos Groen + Fair Share + Cultuur Fonds.
Ik heb ook een deelneming lopen in Oikocredit (bij hun zelf).
Ik kan de wereld ook niet in mijn eentje verbeteren, samen kan het wel.
Maar ik geef toe dat je natuurlijk ook naar je eigen portemonnee moet kijken en dat je je niet alleen op richten op deze zaken.
Dat blijft in interessant punt: als je bijvoorbeeld veel geld aan goede doelen geeft, dan hou je minder over om bijvoorbeeld te investeren in isolatie van je huis (ik noem maar wat). Het is zaak om daar een balans in te vinden.

Citaat:
Het is een illusie dat wereldverbeteraars de wereld zomaar kunnen omtoveren in een ideale en rechtvaardige wereld.
Dit gaat met kleine stapjes en ook met heel veel tegenwerking.
Er zijn nu eenmaal altijd andere belangen in het spel.
Ik zou het bijvoorbeeld ook niet op prijs stellen als mijn werkgever de deur zou moeten sluiten, vanwege het milieu belang.
Bij een dergelijk bedrijf zou ik niet eens willen werken! (Chemie-Pack bijvoorbeeld!)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2011 7:59 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
@Ikleefduurzaam.nl:

Met alle respect voor jouw keuzes, moet ik toch even kwijt dat niet iedereen keuze vrijheid heeft.
Ik wil dit niet verder uitleggen,want dan belanden we in een eindeloze discussie.
Het door jou als voorbeeld genoemde chemische bedrijf is momenteel in de actualiteit.
Ik kan dit niet beoordelen, want dat is en niet mijn taak en ik heb geen goede informatie hierover.
In Nederland is het wel zo dat de eisen en wetgeving op milieugebied (maar ook andere gebieden) zeer steng zijn.
Verplaatsen van bedrijven naar elders in de wereld, gebeurt al.
Dit komt het wereldwijde milieu probleem niet ten goede (vanwege minder goede milieuwetgeving in andere landen).
Dan heb ik het nog niet over de nadelige effecten voor de werkgelegenheid.
Duurzaamheid e.d. is goed, maar blijf wel reëel.
We kunnen niet zonder bedrijven, in allerlei vormen en maten.
De spouwmuur isolatie en glas isolatie van je huis moet gemaakt worden (in de industrie) , net zo goed als alle andere materialen.
Zonder chemie kunnen we niet meer.
Denk ook aan alles wat hiermee samenhangt, zoals waterzuivering, drinkwater bereiding, frisdrank,farmacie, voedsel, meststoffen, textiel, koeling, verwarming, electriciteit, enz., enz. Teveel om op te noemen.
Zelfs je pc en pen (inclusief inkt) + papier moeten gemaakt worden uit allerlei materialen of basis materialen/delfstoffen/grondstoffen/landbouwproducten/etc.

De overgang naar meer duurzaamheid enz. is wel al heel lang bezig, en wordt voortdurend gestimuleerd.
Het kan alleen niet allemaal van vandaag op morgen.


Laatst bijgewerkt door schuiver op ma 17 jan 2011 7:39 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2011 9:17 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Ikleefduurzaam.nl schreef:
Het mooie van de lijsten is dat je ziet dan ASN bank, welke als een van de besten uit de bus komt qua ethiek, op nummer 3 staat van hoogste rentes!

Ja dat is op dit moment he, omdat dit een bank is met stabiele middelmatige rente, en de hoofdrolspelers met hun slecht verdiende geld al lang binnen zijn dankzij de terecht gretige spaarders. Maar ik doelde natuurlijk op diverse Turkse, die Russische en de NIBC waar je in de hoogtijdagen voor 5-6% terecht kon (en waar ik nu nog van profiteer), en ik kan me niet herinneren dat ASN toen een optie was. Verder vind ik het wel goed om de praktijken van een bank aan het licht te blijven brengen, maar het zal een langdurig proces worden, als er ooit al iets zal verbeteren, want geld stinkt nou eenmaal.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2011 11:34 pm 

Geregistreerd: zo 16 jan 2011 1:17 am
Berichten: 6
schuiver schreef:
@Ikleefduurzaam.nl:

Met alle respect voor jouw keuzes, moet ik toch even kwijt dat niet iedereen keuze vrijheid heeft.
Ik wil dit niet verder uitleggen,want dan belanden we in een eindeloze discussie.
Het door jou als voorbeeld genoemde chemische bedrijf is momenteel in de actualiteit.
Ik kan dit niet beoordelen, want dat is en niet mijn taak en ik heb geen goede informatie hierover.
In Nederland is het wel zo dat de eisen en wetgeving op milieugebied (maar ook andere gebieden) zeer steng zijn.
Verplaatsen van bedrijven naar elders in de wereld, gebeurt al.
Dit komt het wereldwijde milieu probleem niet ten goede (vanwege minder goede milieuwetgeving in andere landen).
Dan heb ik het nog niet over de nadelige effecten voor de werkgelegenheid.
Wetgeving zou in andere landen ook streng moeten zijn. Zolang dat niet zo is, kun je als westerling investeringen in, of producten van, 'vuile' bedrijven weren. Ik snap dat dat 'slecht' is voor de economie, omdat producten dan duurder worden. Maar anders slopen we onze aardbol en daar plukken onze kinderen de vruchten van.

Citaat:
Duurzaamheid e.d. is goed, maar blijf wel reëel.
We kunnen niet zonder bedrijven, in allerlei vormen en maten.
De spouwmuur isolatie en glas isolatie van je huis moet gemaakt worden (in de industrie) , net zo goed als alle andere materialen.
Zonder chemie kunnen we niet meer.
Denk ook aan alles wat hiermee samenhangt, zoals waterzuivering, drinkwater bereiding, frisdrank,farmacie, voedsel, meststoffen, textiel, koeling, verwarming, electriciteit, enz., enz. Teveel om op te noemen.
Zelfs je pc en pen (inclusief inkt) + papier moeten gemaakt worden uit allerlei materialen of basis materialen/delfstoffen/grondstoffen/landbouwproducten/etc.
Investeringen in dergelijke bedrijven worden ook niet geweerd, door mij of door de Eerlijke bankwijzer. Het gaat erom dat deze materialen en producten op een verantwoorde manier gedolven/geproduceerd worden.

henrid schreef:
[...]
Ja dat is op dit moment he, omdat dit een bank is met stabiele middelmatige rente, en de hoofdrolspelers met hun slecht verdiende geld al lang binnen zijn dankzij de terecht gretige spaarders. Maar ik doelde natuurlijk op diverse Turkse, die Russische en de NIBC waar je in de hoogtijdagen voor 5-6% terecht kon (en waar ik nu nog van profiteer), en ik kan me niet herinneren dat ASN toen een optie was. Verder vind ik het wel goed om de praktijken van een bank aan het licht te blijven brengen, maar het zal een langdurig proces worden, als er ooit al iets zal verbeteren, want geld stinkt nou eenmaal.
ASN stond toen inderdaad niet in de top tien. Maar Moneyou bijvoorbeeld wel (daar heb ik toen zelf ook een rekening geopend), en die is onderdeel van ABN-AMRO. Het beleid van ABN-AMRO was toen helemaal niet zo slecht, zeker niet in vergelijking met de Turkse en Russische banken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 18 jan 2011 1:17 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
@Ikleefduurzaam.nl:

"Vuile bedrijven" zullen er altijd zijn, het ligt er ook maar aan wat je als vuil beschouwt.
Een bepaalde milieubelasting zal er ook altijd zijn, het is dus wel van belang om deze belasting voortdurend te reduceren.
Iets waar de meeste bedrijven voortdurend mee bezig zijn :

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) betekent dat naast het streven naar winst (profit) ook rekening gehouden wordt met de effecten op het milieu (planet) en dat er oog is voor menselijke aspecten binnen en buiten het bedrijf (people). Het gaat er om een balans te vinden tussen people, planet en profit.

zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Maatschapp ... ondernemen

Wat mij in deze vaak verontrust, is de felheid van bepaalde fanatieke actiegroepen op milieugebied.
Niet dat het allemaal niet deugt wat zij verkondigen, wel dat zij kost wat kost, hun zin willen doordrijven:

Diverse bedrijven hebben hier heel veel last van, ondanks het feit dat zij voortdurend werken aan een beter milieu, en er ook heel veel geld in investeren.
Dit geldt natuurlijk niet voor ieder bedrijf, dus dan is het wel terecht.
Het gaat er toch ook om, om de goede en welwillende bedrijven te behouden, in plaats van ze weg te jagen !
Ze vestigen zich dan gewoon op een plek, elders in de wereld (waar milieuregels een lachertje zijn).
Milieu wetgeving e.d. is zeer streng in Nederland (ja, ook hier behoren we weer tot de beste leerlingen van de klas).
Bedroevend is het dan ook, dat er zelfs binnen West_Europa en zelfs tussen buurlanden behoorlijke verschillen zijn in de milieu wetgevingen.
Op diverse gebieden betreffende het milieu is de wetgeving in bijvoorbeeld België veel minder streng dan in Nederland.
Dit leidt bovendien tot "concurrentievervalsing".


Laatst bijgewerkt door schuiver op di 18 jan 2011 2:56 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 18 jan 2011 2:15 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
Milieu is gewoon het nieuwe toverwoord om de burger nog verder financieel leeg te kunnen zuigen.
Let er maar eens op.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 18 jan 2011 2:52 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Dit is al lang zo, dus men maakt er gebruik van.
Uiteindelijk betaal je als burger altijd het gelag.
Want op wie worden de kosten verhaald van de kredietcrisis ?
Het eindpunt ligt toch altijd bij de consumenten.

Typisch voorbeeld hierbij is het fenomeen zure regen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zure_regen

Ik kan mij herinneren dat alle bossen en wouden zouden afsterven, zo erg was het allemaal.
Nou, ze staan er nog altijd !
Er heeft wel aantasting plaats gevonden, maar echt niet zo erg, als dat werd voorgespiegeld.
De natuur herstelt zich trouwens meestal wel of wreekt zich enorm.
Wat dat aan betreft is er niks machtigers dan de natuur zelf.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO