Goeiemorgen spaarders !
Da's een tijd geleden dat ik hier wat geschreven heb, en ik ga meteen een tenenkrommende ervaring met u delen.
Ik kreeg deze week een folder in de bus, van ING.
Da's vreemd dacht ik, ik heb helemaal geen rekening bij ING.
Daar denken ze bij ING dus anders over ...
De brief bij de folder begint met: "U heeft bij ons een betaalpakket..." etc..
Toen ging meteen een alarm af, ik heb jaren geleden een resultaatrekening en een privérekening bij ING gehad ivm beleggen.
De Privérekening was een soort gratis betaalrekening zonder pasjes etc.
Maar naar mijn weten heb ik die beide opgezegd in 2009 op het kantoor in Gouda.
Al die jaren, tot nu toe dus, heb ik geen enkel bericht van ING meer gehad, dus eind goed al goed denk je dan.
Tot ik die folder deze week in de bus kreeg dus.
Ik heb meteen het 020 nummer gebeld wat in de brief stond waar ik nogal vijandig te woord werd gestaan door een (naar het zich liet aanhoren) gehumeurde puberende jongedame.
Het rekeningnummer had ik geen idee van, dus de dame in kwestie wilde me niets anders vertellen dat ik welzeker nog een betaalrekening daar had, en dat de kosten ook elk kwartaal afgeschreven werden zolang ik niet per brief opgezegd heb.
Tsja..m'n geheugen is niet best helaas dus dat weet ik niet meer zeker. Voor zover ik weet ben ik daarvoor in Gouda op kantoor geweest.
Ik vertelde dat ik een brief heb ingevuld, maar volgens haar kon dat niet, dan zou ik geen betaalrekening hebben.
Ze dreigde (!) zelfs met een incassobureau als ik niks zou betalen. Er zal dus wel een flink debetbedrag staan.
Maar da's toch frappant, ik heb 4 jaar niets gehoord, en nu dit.
Als ik niks doe zou ik vanzelf een incassobureau op de stoep krijgen wist ze te vertellen.
Mgoed, de dame was dus voor geen enkele reden vatbaar en wilde ook verder niets relevants zeggen.
Ik heb nog even goed gezocht, en heb inmiddels de oude rekeningnummers gevonden, dus ik zal er morgen nog eens een telefoontje aan wagen, maar ik heb weinig hoop dat ik meer info krijg.
Ik heb nog even geprobeerd in te loggen met de oude gegevens, maar dat werkt niet meer, en een nieuw wachtwoord aanvragen gaat ook niet, daarvoor heb je nummers van je pas nodig, en ik heb geen pas.
M'n oude Digipass heb ik nog wel, maar daar kun je ook niet mee inloggen.
Ik weet dat ING altijd de kosten in mindering op de rekening kan brengen, ongeacht het saldo, dat staat in de voorwaarden, maar is het niet zo dat er ook regelmatig geld moet binnenkomen op een betaalrekening ?
Er staat wel iets over dat ING de klant op de hoogte moet brengen als het debetsaldo te hoog wordt, maar wat is te hoog heh..? Dat beoordelen ze zelf.
Is er verder ook geen verplichting dat ze de klant op de hoogte houden van éen en ander ?
Ik heb bijvoorbeeld al die (4)jaar geen afschrift, post, jaaropgave, of kennisgeving van iets gehad.
Wellicht dat er een oud emailadres op die account staat, maar ik kan dus niets controleren omdat ik niet kan inloggen.
Ik ga vrijdag eens een praatje maken bij de plaatselijke ING, maar daar heb ik weinig hoop op een (voor mij redelijke) oplossing omdat ik daar nooit geweest ben.
Ze kennen me niet, en qua uiterlijk zullen ze eerder op de alarmknop drukken dan dat ze vragen 'kan ik u helpen?' als ik binnen loop, ghehe....
Dan ben ik ook benieuwd wanneer de kosteloze betaalrekening (zonder pas) omgezet is in een pakket mét kosten.
Dat schijnt ook te kunnen zonder tegenbericht ?
Wat ik me dus af vroeg..
Ik las dat banken wel slapende spaarrekeningen opruimen, maar komt het vaker voor dat banken betaalrekeningen laten slapen en de kosten blijven afschrijven ?
En natuurlijk: Suggesties ?