Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 12:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 06 dec 2015 8:08 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Hallo allemaal,

ik lig in scheiding en we hebben ons huis te koop staan. Nu wil mijn (bijna) ex dat ik hier blijf wonen en haar uitkoop. Kan ik daarna in alle rust de woning verkopen. Leuke gedachte en niet meer samen in dit huis wonen heeft zeker zijn voordelen, maar hoe regel ik dat op voor mij zo handig mogelijke manier? Met name op het gebied van spaargeld.

Situatie: huis heeft een WOZ waarde van 305k en de makelaar schat in dat het dat ook wel gaat opbrengen (en wellicht 10k tot 20k meer), vraagprijs momenteel 339k. De hypotheek is 185k, de waarde in de spaarverzekering 30k begin dit jaar volgens de papieren van de spaarhypotheek. Als ik het huis verkoop kost dat ongeveer 5k aan makelaarskosten. Netto overwaarde (uitgaande van de WOZ waarde) is 305 -/- 185 + 30 -/- 5 = 145k. Uitkopen zou dus 72.5k kosten. So far so good.

Omdat de erfenis van mijn moeder buiten de boedel valt, heb ik die 72.5k in principe wel, maar het grootste deel staat tot ergens in 2016 vast. Is los te krijgen ivm scheiding, maar LPB rekent dan kosten en sommige deposito's leveren dan verlies op. Maar goed, als mijn ex graag genoeg weg wil dan wil ze ook die kosten wel dragen, hoop ik. Maar met die 72.5k is mijn deel van het spaargeld ook wel ongeveer op en ik moet ook nog een deel van de inboedel (die mijn ex meeneemt) vervangen.

Maar nu de vraag voor de wasmachine: stel dat ik mijn ex uitkoop met spaargeld (omdat de hypotheekbank de hypotheek niet of niet ver genoeg wil verhogen), dan heb ik een hogere overwaarde in het huis zitten. En die moet ik inbrengen in het huis dat ik na verkoop wil gaan kopen. In dit geval dus geen 72.5k, maar 145k. En die 72.5k spaargeld kan ik dus niet gebruiken voor een pensioenaanvulling, een boot of iets anders, die zit in de stenen. Toch?

Is er een mogelijkheid om die 72.5k er weer uit te halen bij verkoop? Bijvoorbeeld door mijn ex dat geld te lenen voor de aankoop van haar nieuwe huis, waarbij ze de lening afbetaalt op het moment dat de huidige woning verkocht wordt? Of door een afspraak met de belastingdienst? Of een andere handige (maar wel legale) truuk?

Ik heb er geen bezwaar tegen om mijn ex uit te kopen, maar ik wil daardoor niet in de problemen komen. Niet met een tegenvallende verkoopwaarde, niet met het vastzetten van bijna al mijn spaargeld in het huis of anders. Want ik ben niet van plan de problemen van mijn ex op te lossen en er daardoor zelf slechter van te worden.

Iemand tips?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2015 10:18 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Wellicht een hypotheeklening (tijdelijk) nemen voor de 72K middels een bankgarantie op het bedrag bij LPB?
Lijkt mij een no-risk operatie voor je huidige hypotheekbank, toch

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2015 11:23 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Heb je er overigens rekening mee gehouden dat het uitkopen van je ex jou overdrachtsbelasting kost?
Stel het huis is 305k waard, dan koop je haar uit voor 305k/2 = €152.500. Dan betaal je dat bedrag maal maal 2% is €3050,- aan overdrachtsbelasting.

Dat is dus wat 'in alle rust' verkopen jou extra kost.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2015 11:30 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Mijn zus heeft haar ex uitgekocht en heeft echt geen overdrachtsbelasting hoeven te betalen. http://www.gratisechtscheidingshulp.nl/ ... kopen.html

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2015 2:38 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Als ik jou was zou ik bij een advocatenkantoor aan een jurist de nodige adviezen hierover vragen (en laten regelen).
Als je het zelf gaat doen en als je het verkeerd doet kan je anders in de problemen komen.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2015 3:17 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
@piggy,

Die afweging zal elsinga toch wel gemaakt hebben. :?
Een fiscalist lijkt me trouwens een betere optie; schakelen we nog een notaris in en een financieel adviseur, ben je zo een paar rooie verder....

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 dec 2015 8:36 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Icesave today,I save schreef:
Wellicht een hypotheeklening (tijdelijk) nemen voor de 72K middels een bankgarantie op het bedrag bij LPB?
Lijkt mij een no-risk operatie voor je huidige hypotheekbank, toch


Ik kreeg op een ander forum de tip om het spaargeld in depot te zetten voor de hypotheekverhoging, maar dit is een nog veel betere. :) Zo zou ik het geld niet eens uit de deposito's hoeven te halen. Nadeel is wel dat als het huis niet voor eind 2016 wordt verkocht ik het geld op de en.of LPB rekening moet laten staan en dus niet naar een rekening op 1 naam kan.

Ben benieuwd naar een reactie van onze hypotheekadviseur.

Overigens: bij uitkopen geen extra kosten of overdrachtsbelasting. Dat scheelt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 dec 2015 10:05 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
elsinga schreef:
Overigens: bij uitkopen geen extra kosten of overdrachtsbelasting. Dat scheelt.


Ok, dan heb ik dat ooit verkeerd begrepen of is het in de tussentijd wellicht aangepast.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO