Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 1:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 10:50 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Bankbiljetten hebben een letter waar het serienummer mee begint. Die eerste letter staat voor het land waar het biljet van is. Op het moment dat een land uit de euro treedt is die lettercode geen geldig betaalmiddel meer in de overblijvende euro landen maar alleen nog maar in dat land zelf. Treedt Griekenland (Y-serienummer) uit de euro dan zijn biljetten met een serienummer dat met een Y begint op slag hier niet meer geldig. Vanwege de te verwachten devaluatie zal dat Y biljet ook op slag nog maar weinig waard zijn en om het om te wisselen in geldige euro's moet je waarschijnlijk moeite doen.

Als je contant geld spaart dan wil je dat doen in geldige biljetten. Veel bankiers sparen al lange tijd alleen bepalde landcodes. Als je grote sommen betaalt als je iets contant koopt (zoals een nieuwe auto of een 2e hands goed) dan wil je niet verrast worden door een krantenkop over een uittreding.
Bij pinnnen krijg je een allegaartje aan biljetten. Als je iets groots koopt kan je dat niet pinnen maar ga je geld halen bij een bankfiliaal en kan je dus vragen welke coupures etc. je wilt.
Wat zijn jullie ervaringen met hoe makkelijk je geld van alleen landcode P (nederland) of X (Duitsland) krijgt.

De landcodes in de serienummers van bankbiljetten zijn:
D Estland
E Slowakije
F Malta
G Cyprus
H Slovenië
I Niet in gebruik
J Gereserveerd voor Groot-Brittannië
K Gereserveerd voor Zweden
L Finland
M Portugal
N Oostenrijk
O Niet in gebruik
P Nederland
Q Niet in gebruik
R Luxemburg (biljetten uitgegeven door Luxemburg dragen tot nu toe nog de codeletter van de nationale bank van de landen waar de biljetten zijn geproduceerd)
S Italië
T Ierland
U Frankrijk
V Spanje
W Gereserveerd voor Denemarken
X Duitsland
Y Griekenland
Z België


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 11:36 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Denk je nu echt,dat elke bedrijf, iedere cassiere gaat laten controleren of er geen Y biljet aangenomen word.

Zie je dit al voor je bij de lokale AH?

Dan krijg ruzie/chaos.

Ik heb nog nooit gelet op welke biljetcode ik krijg... wist niet eens dat er onderscheid was bij biljetten.
Ik heb dus geen flauw idee hoe makkelijk of moeilijk het is om nederlandse of duitse biljetten te krijgen

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Laatst bijgewerkt door juanj op do 30 aug 2012 12:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 11:58 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Zo is het nu eenmaal geregeld.

Toen de zilveren gulden en rijksdaalder geen wettelijk betaalmiddel meer waren zag ik cassiëres iedere munt bekijken en zilvergeld weigeren hoewel die bij DNB nog inwisselbaar waren. Dat zal dus zeker met ongeldige niet-inwisselbare biljetten gebeuren.
http://www.beursbox.nl/nieuws-beleggen/ ... etten.html

Wellicht kan je ipv offtopic te reageren op het onderwerp ingaan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 12:06 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Zojuist aangepast, je was me te vlug af, had wat internet problemen...

Maar om even te reageren op jou reactie, men begrijpt toch wel dat je dus dan chaos/ruzie krijgt, als er ineens op het s/n gelet moeten worden.

Ik zelf zou dan ook een dergelijk biljet als wisselgeld weigeren, dan heb je dus al een eerste probleem.

Lijkt mij waarschijnlijker, dat de inwisselbaarheid door de DNB/ECB gegarandeerd zal worden.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 3:40 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
HOAX.

Oftewel een broodje aap. Grote onzin.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 5:49 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Wat is een HOAX, de startposting, af mijn opmerking?

Ik geloof best, dat er bedrijven zijn, die dergelijk geld zouden kunnen/willen weigeren, ivm uitstappen Griekenland.

Echter of het echt een probleem zou worden, vraag ik mij af..

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 6:19 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Juanj, het verhaal van Dagobert uiteraard. Anders zou de eurocrisis opgelost zijn; het probleem van de zuidelijke landen is dat ze niet kunnen devalueren wat ze met de lires, drachmes en pesetas wel konden en ieder jaar deden.
Als je Griekse biljetten mag onderscheiden en tot nul kunt devalueren kun je ze ook met 10% of 20% devalueren of de Duitse biljetten revalueren. Met andere woorden ieder biljet (of munt) heeft zijn eigen waarde. En op de bankrekening gaan we registreren of er gestort is met Griekse, Italiaanse of Duitse biljetten.
De crisis is opgelost. :D

En munten? Moeten we nu alle automaten gaan aanpassen? Als ze al onderscheid kunnen maken want alle munten zijn even zwaar, zelfde metaal en even groot.

En als je een biljet verscheurd maar wel > 50% overhoud, uiteraard zonder SN, dan kun je het toch 100% vergoed krijgen.
Het moet er wel natuurlijk beschadigd uitzien :D
http://tinyurl.com/cxuqdtb

Dagobert, kom anders maar met een bevestiging van een officiele instantie dat de waarde van een Eurobiljet afhankelijk kan zijn van de letter uit het serienummer. Heb je het al voorgelegd aan DNB, zou ik maar gauw doen :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 6:39 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 feb 2009 8:25 pm
Berichten: 632
hierbij een link naar de verspreiding van biljetten gebaseerd op de letter in het serienummer.

Het leuke hierbij is dat het biljet van €500 (wat ingegeven is) het meeste in Duitsland is verspreidt :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 6:51 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
En wat dan nog. Al zouden ze ALLE eurobiljetten van vandaag op morgen ongeldig en waardeloos verklaren. Behalve enkele criminelen heb je er nauwelijks de gewone burgers mee. Hoeveel geld heb je op de bank staan? En hoeveel geld in je portemonnee? Over welke verhouding hebben we het? Chartaal geld is maar een fractie van een promillage van de totale geldhoeveelheid. Als alle biljetten morgen waardeloos zouden zijn is dat jammer, maar echt veel armer wordt je er niet van. Niet inflatie-corrigeren van salaris, uitkeringen of afstempeling van pensioenen hakt er duizend keer zwaarder in.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 7:25 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Leuke site simver.

PS: ik heb BillGates gemeld. Dat hij niet weet dat het serienummer twee keer op een bankbiljet staat en niets over het onderwerp weet en daarom off-topic reageert is niet zo erg maar trollen ondanks PB wel.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2012 9:36 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Ik gok dat er momenteel meer mensen zijn die papiergeld in huis hebben, voor het geval de geldautomaten uitgezet worden vanwege een griekse exit. Ik in elk geval wel.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2012 10:42 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Ik ga daar allemaal geen rekening mee houden... als ik echt die angst zou hebben, dan zou ik al onze spaargelden van de bank halen, en in een kluis thuis houden...

Ik maak me meer zorgen, dat de wereld over 4 maanden vergaat (21 december) :wink:

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 25 sep 2012 12:12 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
juanj schreef:
Ik ga daar allemaal geen rekening mee houden... als ik echt die angst zou hebben, dan zou ik al onze spaargelden van de bank halen, en in een kluis thuis houden...

En wat als er ingebroken word of er langdurig een brand in je huis woed?

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2012 8:38 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Bij brand lever je de resten in bij de Nederlandse bank en krijg je in de meeste gevallen gewoon je geld terug (althans, datgene wat ze hebben kunnen reconstrueren). Tegen een inbraak kun je je wapenen (in ons geval en nieuwbouwhuis met goede kozijnen/sloten die altijd op slot zitten als we weg zijn, plus nog wat aanvullende dingen die ik niet ga noemen).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2012 9:44 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
1. Hmm ik denk niet dat het gemakkelijk is verbrand geld terug te krijgen. Grote kans dat de brandweer de boel nat gaat spuiten waardoor het identificeren nog moeilijker word. Ik zou er zelf niet op vertrouwen en zekers niet voor grote bedragen.

2. Ok je wilt het niet vermelden maar aanvullende maatregelen kunnen zijn:

-Brandvertragende en inbraakwerende kluis
-Een hond
-Alarm
-Boobytraps
-Rookgordijnen
-Rolluiken
-camera's
-etc.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO